وظیفه رییس جمهور غنی کی به پایان می رسد؟
اینکه اگر دوره کاری رییس جمهور برحال پایان یابد اما انتخابات به موقع برگزار نشود، تکلیف رهبری حکومت چه می شود؟ آیا حکومت با خلای قدرت قانونی مواجه می گردد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۵    ۱۳۹۷/۳/۲ کد خبر: 151329 منبع: پرینت

حکم قانون اساسی:
وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات به پایان می رسد. (ماده 61 - پاراگراف 2)

ابهامات در این پاراگراف:
در این پراگراف تنها اول جوزا صریح ذکر شده است. اما ترکیب (سال پنجم) و (بعد از انتخابات) مبهم و تفسیر پذیر است.
یکم: سال پنجم - فرض قانون گذار این است که اول جوزا ختم دوره کاری رییس جمهور در قدرت و آغاز دوره کاری رییس جمهور جدید است. اما قانون گذار این نکته را تصریح نکرده است که اگر رییس جمهور جدید وظیفه ای خویش را در اول جوزا آغاز نکند، آغاز این دوره پنج ساله کدام روز است. ابهام در آغاز دوره کاری محاسبه پنجمین سال را پیچیده و تفسیر پذیر می سازد.

دوم: بعد از انتخابات - آمدن ترکیب (بعد از انتخابات) بر ابهام این پاراگراف بیشتر افزوده است. زیرا این ترکیب تعریف نشده است. آیا انتخابات با ختم روز انتخابات به پایان می رسد یا با اعلان نتیجه نهایی انتخابات؟ علاوه بر آن این معلوم نیست که این ترکیب اشاره به آغاز دوره کاری رییس جمهور جدید دارد یا شرطی است برای پایان دوره کاری رییس جمهور در قدرت.
بدین معنی که اگر ترکیب (سال پنجم) را با کسره به ترکیب (بعد از انتخابات) تلفظ کنیم، (بعد از انتخابات) همان نقطه محاسبه دوره کاری یک رییس جمهور است. اما اگر فرض شود که قانون گذار یا تایپیست گذاشتن (،) یا (و) را میان این دو ترکیب فراموش کرده است، منظور از (بعد از انتخابات) شرطی است که رییس جمهور در قدرت تا زمانی که انتخابات برگزار نشود حتی اگر دوره کاری اش به اتمام رسیده باشد، می تواند به وظیفه ای خویش ادامه بدهد. زیرا ختم وظیفه ای وی منوط به دو شرط است. اول) ختم دوره زمانی و دوم) برگزاری و ختم انتخابات تا رییس جمهور بعدی مسوولیت را برعهده بگیرد.

سوم) متن قانون اساسی در مورد ترکیب (بعد از انتخابات) نزدیک تر بر این است که دو ترکیب (مورد بحث) با کسره خوانده شود زیرا در افغانستان عرف بر این است که کلمات اعراب گذاری نمی شود ولی گذاشتن (و) عطفی یا (،) معمولا رعایت می شود.

اگر چنین فرض شود، قانون اساسی سردچار ابهام بزرگتر می گردد و آن اینکه اگر دوره کاری رییس جمهور برحال پایان یابد اما انتخابات به موقع برگزار نشود، تکلیف رهبری حکومت چه می شود؟ آیا حکومت با خلای قدرت قانونی مواجه می گردد؟

اینجا است که با دو نظریه (امکان خطا) در امر تسوید و تصویب قانون اساسی روبرو می شویم. اول) قانون گذار یا تایپیست گذاشتن (و) عطفی را فراموش کرده است، دوم) قانون گذار فراموش کرده است که در صورت برگزار نشدن به موقع انتخابات، خلأ قدرت قانونی به وجود میاید. سناریوی نخست در مقایسه به دوم اندک و کوچک است. از این رو احتمال اینکه قانون گذار یا تایپیست مرتکب خطای نخست شده باشد، بیشتر است.

برای یافتن پاسخ پرسش عنوانی این نوشته باید به پرسش های زیر پاسخ داده شود:
یکم) آیا دوره کاری رییس جمهور غنی در اول جوزا امسال یا قبل از آن وارد پنجمین سال شده است؟
دوم) منظور از ترکیب (بعد از انتخابات) ختم روز انتخابات است یا ختم پروسه انتخابات؟
سوم) اگر ترکیب (بعد از انتخابات) شرط دوم ختم کاری رییس جمهور غنی تفسیر شود (نه آغاز شمارش دوره کاری وی)، می توان گفت، تا انتخابات بعدی برگزار نشده و جانشین رییس جمهور غنی انتخاب نگردیده است، دوره کاری وی همچنان ادامه دارد؟

مرجع قانونی که این پرسش ها را پاسخ دهد، مرجعه تفسیر کننده قانون اساسی است. در مورد مرجعه تفسیر کننده قانون اساسی، قانون اساسی باز سردچار ابهام و تنازع است. زیرا قانون اساسی به صورت واضح نگفته است که کدام نهاد مرجع تفسیر کننده قانون اساسی است.
قانون اساسی در ماده 121 دادگاه عالی را وظیفه داده است که قوانین، فرامین تقنینی و معاهدات بین المللی را با قانون اساسی مطابقت بدهد و (آنها) را تفسیر کند. در مورد کلمه (آنها) دو نظریه وجود دارد. اول) (آنها) اتلاق به قوانین، فرامین تقنینی و معاهدات می شود و قانون اساسی را شامل نمی گردد. دوم) منظور از (آنها) در این ماده قوانین، فرامین تقنینی، معادهدات و قانون اساسی است.

کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی که در ماده 157 قانون اساسی پیش بینی شده است، طرف دار نظریه اول و استره محکمه طرفدار نظریه دوم است.
پ.ن: استدلال این دو نهاد را در متن دیگر خواهم نوشت.

احسان قانع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احسان
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ اول جوزای 98 بعدا دوباره کرزی صاحب وتیم دزدان غاصبان اختلاس گران ماهر بمیدان می آیند ، این مردم واین کشور با خائنین خوب جور آمده میتواند

>>>   Abdul Hai Khurasani
حاکم فاشیست ارگ شمشیر را از رو بسته است و ما همچنان در خواب خرگوشی خویش با اشعار حافظ نرد عاشقانه می بازیم .
امروز چهارشنبه ساعت چهار و نیم عصر ، نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه کابل بنا به دستور مستقیم اشرف غنی حاکم فاشیست ارگ ، مانع پرواز سفر کاری و رسمی آقای عثمانی وزیر انرژی و آب به استان بلخ شدند.
آقای احمد فرهاد مجیدی که خود شاهد ماجرا بوده است می نویسد که وزیر انرژی بعد از ممانعت از سفر رسمی به استان بلخ تصمیم گرفت با استفاده از رخصتی پنجشنبه و آدینه به هریوا برود که نیروهای امنیتی مانع پرواز او شدند و او سرانجام به منزلش در کابل برگشت.
این روش اشرف غنی نماد کامل یک نظام فاشیستی و استالینیستی می باشد.

>>>   Raheel
پرهیزکار سحرخیز
دوست عزیز، من که هیچ اثری از متوقف شدن توزیع تذکره الکترونیکی نمی بینم. پس نه عبدالله و نه هیچ کس دیگری آن را متوقف نکرده است. بلکه اگر کندی یی در کار آن آمده باشد، به اثر اعتراضات ملیونی مردم است. عبدالله موج اعتراض مردم را می خواهد سوار شود. هیچگاهی بدون اعتراض مردم کاری نکرده است. در حالیکه اگر این آدم خل و بیعرضه وظیفه اش را به درستی انجام بده و می داد اصلا مشکلی با حکومت غنی نمی داشتیم. این آدم آنقدر غیرت ندارد که از حقوق وزیرانی که خودش مقرر کرده است دفاع کند. آخرین حرکت غنی جلوگیری از سفر وزیر آب و برق است که حتی در داخل کشور به او حق سفر نمی دهند. چرا؟ نقش عبدالله چیست؟ وزارت داخله به نامش از عبدالله اما وزیر را غنی مقرر می کند و تا می تواند در آن پشتون تخته می کند و عبدالله هیچ نقشی در آن ندارد.

دوست عزیز،‌
برای دفاع از تاجیک، تاجیک بودن لازمه حتمی آن است. تاجیک صغیر نیست که کدام پشتون از آنها قیمومیت و وکالت کند. عبدالله به رای تاجیکان را گرفته و به فلان خود زد... ببخشید از بی ادبی...

امروز تاجیک هیچگونه اقتدار سیاسی یی ندارد. جوانان تاجیک و افسران تاجیک و مامورین و کارمندان تاجیک در دولت یکه یکه از پستهای شان کشیده شده و یا زیر فرمان فرعونهای پشتون که پشتوانه شان ارگ است قرار داده می شوند. هیچ پالیسی و برنامه تاجیکی در دولت غنی رویدست نیست. هرچه هست پشتونیست و به دور منافع و هویت پشتون می چرخد. نقش عبدالله چیست؟ تا کنون چه کرده است؟

مناطق تاجیک یک به یک زیر حمله و یورش طالبانی است که با ارگ تبانی دارند. عبدالله چه می کند؟ همین امروز فراه و قادس (بادغیس) زیر حمله است. تاجیکان مجبور به ترک خانه و کاشانه شان می شوند. غبدالله چه می کند؟ هزاران درد و مشکل دیگر دامنگیر جامعه تاجیک است، عبدالله چه می کند؟

اینجا مساله قومپرستی نیست. مساله منافع است. ما از منافع خود صحبت می کنیم نه از دی ان ای

>>>   انهای که در میدیا جولان دارند وقانون اساسی ساخت بیرونی هارا تفسیر وتجزیه مینمایندبه چند شوال باید جواب بدهند تا ذهن مکدر ملت عزیز روشن گردد!
ایا کشور عزیز ازاد ومستقل است ویا تحت اشغال قرار دارد؟اگرنمیدانند لطفا کتاب جیمز رابینز {ملت سازی در افغانستان }را عبور نموده تا جواب این پرسش را دران بیابند
در طول انتخابات برگزار شده انتخابات واقعی بوده ویا تمثیل دموکراسی وانچه خارجی ها خواسته اند انجام میدهند وهرکه را انها نصب نماید منظور میشود این جواب در کتاب ها ونظریات وتحلیل های بیشتر تصریح گردیده وخود به چشم خویش جواب ان رامشاهده نموده وپاسخ ان را داریم
ایا اینها معنی ریس جمهور را میدانند ویا این کلمه ای نیک وزیبا رابازیچه ای اذهان تکنوکراتهای بی وطن ووارداتی قرار داده اند پس وقت تعیین کردن ووقت ضایع نمودن در همچو موارد عبث بوده بهتر است به دنبال کدام کسب وکار دیگر شویم وملت خوب میداند خودرا فریب ندهیم
مولانا قربان

>>>   قربان ! سنگ را در دبه نه اندازید.
وظیفه رییس جمهور در اول جوزای امسال ختم است .
اینکه رییس جمهور وظیفه خود را در دایر کردن انتخابات عالمآ و عمدآ
و از روی اراده انجام نه داد . نه گناه ملت است و نه گناه قانون این به مسوولیت رییس جمهور ختم می شود . باید حکومت عبوری خاص تشکیل
شود و دست غنی از کار گرفته شود .
در غیر آن خرخری و خرسواری شرم تاریخ است وسبک سازی مزید کشور.
م. زمین بوس کابل

>>>   درین دوران خرخری و خرسواری هر وخت خر پدر غنی عرعر زد دوران غنی هم ختم میشود.

>>>   محمد همایون صادقی
! درود های فراوانم نثار همه آزادیخواهان ، دادخواهان و عدالتخواهان میهن عزیزمان
بخاطر نجات میهن مان از فروپاشی و تجزیه ، همبستگی اقوام در محور عدالت اجتماعی می باید خامه ای از برنامه
، و اهداف راهبردی و تاکتیکی که مردم را از نسل کشی طالبان و فاشیست های افغانتبار ارگ نجات دهد پیش از ترتیب لیست مطرح و گزینش داده شود تا باشد که دیدگاه و نظریات همه در آن بازتاب یابد .
در شرایط کنونی که فاشیست ها و شوونیست های افغانتبار دارند کشور را به تجزیه می کشند می باید نخست برای
ریشه کن کردن این سیستم استبدادی استعماری تک قومی افغانوالی( پشتونوالی )راه درست را انتخاب کرد ..
مشکل همه اقوام و زحمتکشان افغانتبار میهن مان همین سیستم دونیم قرنه استعماری و فاشیستی قبیله ای است .
حل عادلانه مسئله ملی را مطرح کرد تا اقوام در آینه آن نگاره ایشان را ببینند که آنجا مظهر اراده و آزادی است ، نهبا وعده های واهی و آب در هاون کوبیدن
من با طرح های سازنده و رئالیستی جناب داکتر پدرام همسویی فکری دارم و پشتیبان آن طرح ها استم
دیدگاه محترم داکتر پدرام دادخواهانه ، عدالتخواهانه برای همه اقوام بشمول زحمتکشان قوم شریف افغانتبار (پشتون) است .

>>>   Khorasani
شما گرگ (غنی) را نگهبان گله خود گماشته اید،توقع دارید که از رمه محافظت کند ، و کارهای چوپان را با کمال حسن نیت و صداقت انجام دهد.

>>>   تو كى هستى. سر پياز كوّن پياز الف در جگر ندارى در سوچ هاى بالا دست مى زنى. أين نمونه ديمو كراسى باداران خارجي خجالت بكش كم عقل

>>>   هر وقت بادار کلان یعنی امریکا بخواهد .

>>>   وظيفه اش شايد با مرگش ارتباط داشته باشد

>>>   دروقت گل نی

>>>   ما دیګر نمی ګزاریم جایش را کسی دیګر بګیرد! ما اورا دوباره انتخاب و حمایه می کنیم زیرا ګوزهای خاینین را کشید!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است