در جامعه دموکراتیک حـق تصمیــم گیری با اکثریت است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۷/۳/۲ کد خبر: 151322 منبع: پرینت

در یک جامعه دموکراتیک حـق تصمیــم گیری با اکثریت است، گروه اقلیت نیز دارای حقـوقی است که نمی توان به آسانی زیر پا گذاشت. یک اصل اساسی در جامعــه دموکراتیک این است که قدرت با احترام به حقوق بشر اعمال می شود.
این بدین معنـی است که تصمیــم گیرندگان و قدرتمداران حق ندارند افراد و گروه هایی را که نظراتی مخالف با نظرات آنان دارند، سرکوب کنـند. تمــام افـراد جامعه حق دارند نظرات خود را بیان کنند.

انتخـابـات عمومـی مهمترین ابزار مردم برای تاثیر گذاردن بر نحوه اداره کشور است. برا ی این که دمـوکراسـی در کشــوری کارآیی داشتــه باشد حضور و شرکت مردم در آن بسیار مهم است.
شرکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات عمومی باعث تقویت دموکراسی می شود. عضویت مردم در انجمن ها و بحث و گفتگوی سیاسی با دوستـان و همکاران نیز به قدرت گرفتن دمکراسی کمک می کند.
یک راه دیگر برای این کار، تماس مستقیم با سیاستمــداران و بیـان نظـرات و ایده های شخصـی است. شرکت وسیع مردم در انتخــابات تضمینی خواهــد بـود برای این که سیاست جاری در کشور همان سیاستی است که اکثریت مردم طالب آن هستند.

اما برای این که یک جامعه دموکراتیک شود تنها حضور مردم در انتخابات عمومـی کافی نیست. برای این که دمـوکراسی بـتوانـد عمـل کند آنچه در فاصله بین انتخابات رخ می دهد نیز بسیار مهم است.

یکی دیگر از شروط دموکراسی صحبت همراه با احترام است. هم باید به آنچه دیگران می گویند گوش کرد و هم نظرات خود را بیان نمود. احساس تعلق کردن مردم به جامعه برای یک نظام دموکراتیک کارآمد بسیار مهم است. این مردم هستند که از طریق انتخابات عمومی سیاست کلی جامعه را تعیین می کنند.

دموکراسی در یک جامعه ئ دموکراتیک به خـودی خـود مهم است. توقف این بحث می تواند نشانگر این باشد که از نظر بسیاری از مردم دموکراسی دیگر اهمیت زیادی ندارد و این به نوبه خود می تواند نشانه تضعیف دموکراسی باشد.

شبنم پوپلزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شبنم
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   "در یک جامعه دموکراتیک حـق تصمیــم گیری با اکثریت است." نه خیر، قانون بالاتر از اکثریت و اقلیت است.
با احترام احمدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است