مذاکره‌ی احزاب سیاسی با رییس جمهور بکجا رسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۹۷/۲/۱۹ کد خبر: 150826 منبع: پرینت

دورِ دوم مذاكرات احزاب سياسى با رييس جمهور، ديروز ١٨ ثور در قصر گلخانه صورت گرفت. دور اول مذاکرات پیش از این انجام یافته بود.
در آن دور احزابْ یک طرح شش فقره‌ی را به رییس جمهور ارایه کرده بودند كه مهمترين نكات آن عبارت بود از:

١-«قابل انتقال بودن رأی» برای نامزدان احزاب، براى فهرست نامزدان ایتلاف احزاب، و براى فهرست ايتلاف نامزدان مستقل.
بدیهی است که برای نامزدان مستقل، «غير قابل انتقال بودن رأى»-کماکان- به حال خود باقی خواهد بود.

٢- حضور ارگانيك احزاب در روند نظارت، يعنى تخصيص شعبه‌ای بنام «اتاق نظارت» در دفتر مرکزی و دفاتر ساحوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی.

٣- شركت مهاجرين و بيجا شدگان داخلى در انتخابات.

در جلسه‌ی اول، رییس جمهور خواستار وقت بیشتر برای مطالعه و رأی زنی پیرامون طرح احزاب شده بود. در جلسه‌ی دیروز محترم سرور دانش معاون دوم رییس جمهور نتایج رأی زنی ها با دادگاه عالی و برخی از نهاد هایِ ديگر را مشروحاً گزارش داد.

نتيجه‌ی آن رأیزنی ها این بود که جانب حکومتْ، چهار فقره از شش فقره‌ی پیشنهادی احزاب را بدون كم و كاست پذيرفت؛ اما شركت مهاجرين در انتخابات را غير عملى خواند، و مطالبه برای تخصیص اتاق نظارت برای احزاب را «زیر نظارت احزاب قرار دادن کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» دانسته، رد کرد.

و اما اصل انتقالی شدن رأی برای احزاب و ایتلاف ها را قابل بحث دانست. چنانکه در فقره‌ی اخیر خبرنامه‌ی ارگ درین مورد آمده است:«وی افزود که جوانب حقوقی مربوط به انتخابات که در پیشنهادات تان از آن یادآوری گردیده بودید، بعد از تعبیر حقوقی نهادهای مربوطه، روشن و نتایج آن با شما شریک خواهد شد».

به همین منظور پیشنهاد گردید که کمیسیونی مرکب از نماینده‌ی احزاب، کمیسیون مستقل انتخابات، حکومت و یوناما، راه های عملی شدن خواست احزاب را جستجو کند.

رییس جمهور از نمایندگان احزاب خواست تا تفصیل‌طرح خود را طوری مکتوب تهیه نموده، آماده‌ی سپردن به کمیسیون چهارجانبه نمایند. امروز اعضای خبره‌ی احزاب در امور انتخابات طی نشستی، روی جزییات طرح بحث و توافق نمودند.

قرار است صورت مشروح دو گزینه‌ی شناخته شده‌ی بنامهای سیستم PR و سیستم MDR، ابتدا مورد بحث رهبران احزاب قرار گیرد؛ و بعد از ملاحظه‌ی رییس جمهور به کمیسیون چهارجانبه‌ی تخنیکی سپرده شود.

آنچنانی که در جریان مذاکرات به تکرار گفته شد، اگر طرح سهیم گشتن احزاب در انتخابات پذیرفته گردد؛ این را باید بلند ترین گام در جهت تشکیل دولت شهروندمحور خواند؛ دولتی که در آن، مناسبات اشخاص و افراد با دولت را، قانون تأمین می کند، نه تعلقات تباری و فرهنگی.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب سیاسی
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   شرکت مهاجرین یعنی کارت های که از طرف آی اس آی تهیه شده باید به نفع کاندید گلبدین استفادهشود !

>>>   ولاگه غنی که فایده اش نباشد بگفت بی بی گل کند این خو احزاب است

>>>   دیده شود و دیده خواهد شد شناختی که از اشرف غنی احمدزی ریس جمهور و چوکر و سخنگوی اصلی ان سرور دانش در چهار سال سپری شده داریم در وعده فریبی ها و عوام فریبی بی جوره وبی بدیل هستند اما در کار عملی یک نمبر هم ندارند .

>>>   می خواهند زیرنام اشتراک مهاجرین رای پاکستانی هارا استعمال کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است