تعدیل قانون اساسی از مهمترین موارد موافقتنامه بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۱    ۱۳۹۷/۲/۱۷ کد خبر: 150773 منبع: پرینت

رییس جمهور: بحث تغییر قانون اساسی خاتمه شده است
محمد اشرف غنی رییس جمهور می‌گوید، بحث‌ بر سر چگونگی قانون اساسی این کشور ختم شده در حال حاضر وظیفه حکومت تطبیق قانون اساسی است.
آقای غنی گفت:" بحث ما روی این نیست که چگونه قانون اساسی داشته باشیم؛ آن بحث یک صد ساله مشروطه ما به پایان رسیده است، بحثی که از 1896 شروع شد به 2003 ختم شد. قانون اساسی ما ختم مجادلات و مشاجرات صد ساله است. حالا وظیفه ما این است که قانون اساسی خود را چگونه به اصول و قاعده بازی مبدل کنیم و چطور قانون اساسی خود را تطبیق کنیم؟".

این اظهارات را در حالی آقای غنی مطرح می‌کند که یکی از مواد توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی، برگزاری لوی جرگه و تعدیل قانون اساسی افغانستان است که رییس جمهور در پایان آن سند امضا کرده و نسبت به عملی کردن آن مسوول و مکلف است.

توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی هفت بخش دارد؛ برگزاری لوی جرگه و تعدیل قانون اساسی، از مهمترین موارد این موافقتنامه است.
این ماده، تواق‌نامه آمده است: "رییس جمهور پس از تحلیف، یک کمیسیون ویژه را برای تهیه طرح تعدیل قانون اساسی تشکیل دهد تا بر اساس آن، نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی تغییر یابد."

حکومت وحدت ملی در سه سال گذشته هیچ یک از مواد توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی را عملی نکرده و کارهای هم که در راستای اصلاح نظام انتخاباتی صورت گرفته به باور آگاهان انتخاباتی، ناقص و غیر بنیادی هستند.

ریاست اجرایی همواره ارگ را به نقص توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی متهم کرده و تفاوت دیدگاه‌ها در راستای عملی کردن این توافقنامه بارها ارگ و سپیدار در تقابل هم قرار داده است.

اما پس از سه سال حالا آقای غنی بحث تغدیل و تغییر قانون اساسی را پایان یافته اعلام می‌کند و ظاهرأ آقای غنی تصمیم خود را گرفته است که آنچه در توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی درج شده است باید به روی کاغذ باقی بماند.

جاوید روستاپور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روستاپور
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   انجنیر صاحب داو.د که درلندن زندگی میکرده یعنی مرکز انگلستان حالا هم درکابل مرکز افغانستان شامل وظیفه در وزارت دفاع شده خداکند که این وزارت رامانند وزارت دفاع انگلیس بسازد:
دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان، انجنیر محمد داوود که بر اساس حکم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به‌عنوان رئیس حالات اضطرار و فوق‌العاده وزارت دفاع ملی کشور جدیداً تعیین شده است، طی محفلی توسط وزیر دفاع ملی کشور به منسوبین این اداره معرفی گردید.
ر

>>>   غنی احمد زی از روز اول فهمیده بود که با یک بز دل ۵۰ بر ۵۰ شریک است به همین خاطر مثل یک پشه برایش ارزش قایل نبود .تا اینکه خودش به گریه افتاد که ریس جمهور در چندین ماه حتی پنج دقیقه وقت نداده. در حالیکه صلاحیت هر دو ۵۰ بر ۵۰ است.

حالا هم دیر نیست مثل یک مرد از صلاحیت خود استفاده کرده از طریق رسانه ها اعلان کند و فرمان های کوچی زی را ملغی قرار دهد آنگاه کوچی زی که جای گاه مردمی به غیر از راکتیار ندارد پناه به خدا خود (امریکا) برده و آمریکا چون در افغانستان هدف دارد که از آن دست بر دار نیست و نمی خواهد یک مزدور را تا ابد پشتیبانی کند ،جان کری دوم خواهد فرستاد و جلوه قوم گرای کوچی زی را خواهد گرفت.

>>>   در حکومت های اشتراکی بین دو و یا چند حزب،درین جای شکی نیست که اختلافات روی موضوعات مختلف وجود دارد و بعضی اوقات در خود جلسه مورد رای گیری قرار میگیرد و بعضی اوقات به پارلمان راجع میشود و در پارلمان روی موضوعات مختلف ابراز نظر و مورد رای گیری قرار میگیرد.
اما آنچه که قابل قبول نیست عبارت از عدول از توافقات قبل از ایجاد دولت اعتلافی و عملی نشدن این توافقات است.
آنچه که ارتباط میگیرد به توافقنامه تدویر لویه جرگه و تعدیل قانون اساسی و ایجاد پوست صدارت بعد از تعدیل قانون اساسی،باید عملی میشد.
اما ازین که با وجود عملی نشدن توافقات داکتر عبدالله از حکومت وحدت ملی استعفی نداد و به کار خود ادامه داد،یک نوع ضعف سیاسی او را و در عین حال ترجیح منافع شخصی او را نظر به منافع ملی،نشان میدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است