کارشناس آلمانی: در افغانستان منطقه امنی وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۹    ۱۳۹۷/۲/۶ کد خبر: 150369 منبع: پرینت

دولت فدرال آلمان همواره از مناطق امنی در افغانستان سخن گفته که مهاجران پذیرفته نشده را می توان به آنجاها اخراج کرد. اما یک کارشناس آلمانی امور افغانستان می گوید که هیچ زون امنی را در این کشور سراغ ندارد.

به گزارش صدای آلمان، توماس روتیگ، یکی از دو مدیر شبکه تحلیلگران افغانستان چنین ارزیابی می کند که در افغانستان در حال حاضر هیچ منطقه امنی وجود ندارد. وی روز پنجشنبه به روزنامه "فرانکفورتر روندشاو" گفت: «دولت فدرال آلمان و دیگر دولت های اروپایی وضعیت را خوب جلوه می دهند تا بتوانند به اخراج ها ادامه دهند».

همچنان به تازگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یا "یو ان اچ سی آر" نیز تایید کرده است که در افغانستان هیچ مکان جایگزینی برای بیجاشدگان داخلی وجود ندارد؛ مسئله ای که به گفته توماس روتیگ معنی اش این می شود: «هیچ مکانی در افغانستان امن نیست».

روتیگ اضافه کرد که در افغانستان جنگ حاکم است و پس از خروج نیروهای جنگی ناتو در اخیر سال ۲۰۱۴ از این کشور، خشونت ها هر روز شدیدتر و خونبارتر می شود. وی افزود: «در این میان طالبان چنان یک ساحه بزرگی از افغانستان را کنترول می کنند که هیچ وقت پس از فروپاشی رژیم شان در دست نداشته اند».

صلح ممکن است؟
به گفته این کارشناس مرکز تحقیقاتی شبکه تحلیلگران افغانستان، طالبان خیلی وقت پیش باید وارد عرصه سیاسی افغانستان می شدند و حالا که این گروه از نظر نظامی قوی تر شده، برای گفتگو با آنان تلاش ها بیشتر گردیده است که این بسیار ناوقت است.

روتیگ اضافه می کند که ایالات متحده بازهم اشتباه گذشته اش را تکرار می کند و می خواهد با شمار کمتری از سربازانش، بر طالبان فشار نظامی آورده و آنان را مجبور کند به پای میز مذاکره بیایند.

روتیگ در مورد روند صلح افغانستان گفت که در پروسه احتمالی صلح، در کنار دیگر موراد یک مذاکره میان افغانی نیاز است. وی افزود: «این مذاکرات باید با ضمانت همسایه های افغانستان همراه باشد».

این مدیر شبکه تحلیلگران افغانستان می گوید که جامعه بین المللی به شمول آلمان و ایالات متحده نیز نباید که پس از ۱۷ سال یکباره از افغانستان خارج شوند؛ چراکه خودشان نیز بخشی از مشکل هستند و باید برای حل این هرج و مرج به میان آمده کمک کنند.

پس از امضای تفاهمنامه مهاجران میان اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ که اخراج مهاجران پذیرفته نشده افغان را تسهیل می کند، کشورهای عضو این اتحادیه صدها مهاجر افغان را به صورت گروهی اخراج کرده اند.

صبح روز چهارشنبه نیز گروهی ۲۱ نفره از مهاجران پذیرفته نشده افغان که از آلمان اخراج شده بودند، به میدان هوایی کابل رسیدند. از زمان آغاز این روند از ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ تاکنون ۲۱۹ مهاجر افغان از آلمان اخراج شده اند.

طالبان روز گذشته همچنان آغاز عملیات بهاری شان را در افغانستان اعلام کردند؛ این بدان معنی است که این کشور مانند سال های قبل فصل گرم خونباری را تجربه خواهد کرد. تنها در هفته گذشته ده ها نیروی امنیتی افغان در حملات طالبان کشته شده اند.

علاوه بر حملات مرگبار طالبان، گروه تروریستی داعش یا "دولت اسلامی" نیز از سال ۲۰۱۵ به اینسو در افغانستان دست به حملات خونبار می زند. در تازه ترین حمله داعش در غرب کابل بیش از ۶۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان ملل متحد همواره گفته است که بیشترین تلفات جنگ افغانستان را افراد ملکی متحمل می شوند که بخش عمده ای از آن به وسیله شورشیان و تروریستان به میان می آید.

همزمان با این یونیسف یا صندوق حمایت از اطفال در سازمان ملل متحد از خشکسالی در این کشور هشدار داده و گفته که ۲۰ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور را خشکسالی شدید تهدید کرده و بیش از ۵۰۰ هزار کودک از آن متاثر شده اند.

در عین زمان به خاطر جنگ، ناامنی، خشکسالی و فقر، موج دیگری از مهاجرت ها از افغانستان آغاز شده است. مقامات در ترکیه گفته اند که در چهار ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار مهاجر افغان وارد خاک این کشور شده اند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلمان
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   یک منطقه امن وجود دارد
سفارت آلمان در کابل

>>>   اگر‌امن‌است‌سربازانشان‌را‌از‌افقانستان‌خارج‌کنند‌.تاخون‌مردم‌جوش‌نیامده.

>>>   این موضوع را به غنی مژده بدهید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است