آمریکا برای رسیدن به منافع خود بازهم می جنگد
روسیه که به افغانستان آمده بود عاشق مردم افغانستان نبود، عاشق منافع خود بود. آمریکا هم که به افغانستان آمده است به دنبال منافع خود آمده است. بدبختانه کسیکه چه در بازی ها منفعت ندارد مردم افغانستان هستند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۴    ۱۳۹۷/۲/۵ کد خبر: 150297 منبع: پرینت

آمریکا با از دست دادن شمار زیادی از سربازانش در افغانستان اکنون امیدوار است که در جنگ افغانستان به پیروزی برسد. جنرال نیکلسون جنگ در برابر هراس افکنی را یکی از نبردهای مهم در جهان می شمارد و تاکید می کند که باید در این جنگ افغانستان به پیروزی برسد. فرمانده ماموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان می گوید که شکست در برابر هراس افکنی در این کشور غیر قابل تصور است. اهمیت پیروزی جنگ افغانستان برای کشورهای جهان در چیست؟ آیا این گفته های جنرال نیکلسون بر بنیاد واقعیت های حاضر افغانستان هست و یا در نهایت گزینه هایی که مبنی بر پیروزی در جنگ افغانستان را ایجاد کرده است چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فیض الله جلال استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: بسیار مهم است ما بدانیم که عوامل جنگ در افغانستان چی است؟ این عوامل ژیواستراتژیک، ژیوکونومیک و ژیوپولتیک است. این عوامل سیاسی، اقتصاد و فرهنگی است.

وی افزود: باید دید در مدتی که آمریکایی ها و ناتو در اینجا بودند چقدر این عوامل از بین رفته اند و راه برای صلح و امنیت هموار شده است؟ یا بر عکس بر این عوامل عوامل دیگری ایجاد شده و بالای یک گره گره های دیگر پیدا شده است و مشکلات متعددی دامن گیر مردم شده است. با تاسف باید گفت که مشکل افغانستان دیگر از دست خلاص شده است و به دندان رسیده است و با آن هم باز نمی شود.

جلال، معتقد است با این تیم فساد پیشه ای که در حکومت وجود دارد پیروزی در جنگ و رسیدن به صلح در کشور امکان پذیر نیست و افزود: مساله افغانستان تنها مساله طالبان و داعش نیست. مساله افغانستان تنها مساله آمریکا و روسیه نیست. مساله افغانستان چندین جانب دارد و پیچاپیچ است. یک طرف قضیه طالبان است. یک طرفش داعش است. یک طرفش روسیه است. یک طرفش ایران است. یک طرفش پاکستان است. یک طرفش هند است. یک طرفش چین است. یک طرفش مشکلات کلان و اساسی درون خود دولت است. در درون افغانستان است. ما چطور می توانیم با یک تیم فساد پیشه و قوم گرا با یک تیم مافیایی با افرادی که چور و چپاول کرده اند و زمین های مردم را غصب کردند چطور می توانیم تامین امنیت کنیم؟

استاد دانشگاه، در ارتباط با هدف از حضور آمریکا در افغانستان می گوید: بارها گفته ام که تروریزم و مافیا دو روی یک سکه هستند. به همان اندازه ای که تروریزم خطرناک است. مافیا از آن خطرناک تر است. آمریکا با این حرف های تازه اش آهسته آهسته به این نتیجه رسیده است که به تنهایی نمی تواند این جنگ را ببرد و این جنگ را با جنگ نمی تواند از بین ببرد. پایان تمام جنگ ها مذاکره و صلح است. تمام جنگ ها پایان می یابد و دو طرف مذاکره و تفاهم می کنند. اما باید ببینیم دو طرف مذاکره چه کسانی هستند؟ جغرافیای افغانستان دیروز برای روسیه اهمیت داشت و امروز برای آمریکا و متحدینش اهمیت دارد. دیروز روس ها کوشش می کردند که از طریق افغانستان به آبهای گرم برسند و امروز آمریکایی ها در آرزوی این هستند که از راه افغانستان به آسیای مرکزی برسند و بالاخره به گاز و نفت آسیای مرکزی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: آنها می خواهند به بازارهای آسیای مرکزی دست یابند. به سرزمین های وسیع و همواری که در آسیای مرکزی وجود دارد، آب شیرینی که در تاجیکستان وجود دارد دست پیدا کنند. نیروی کار بشری ارزانی که در ازبکستان است، در تاجیکستان است، ترکمنستان است، آنها را بتوانند در برنامه های اقتصادی بعدیشان استفاده کنند. تجارت و مواد خود را به آنجا ببرند و به فروش برسانند و به آن بازارها منفعت بزرگ ببرند که در آن چین و روس هم علاقمند است و آمریکا و اتحادیه اروپا و پاکستان و هند هم علاقمند است. این اوضاع یک نوع منازعه منطقه ای و منازعه جهانی را بوجود آورده است. اساس آن هم مساله بازارها، مواد خام، نیروهای ارزان کار و مواد دست نخورده ای که در آسیای مرکزی است هست. افغانستان هم عنوان یک دهلیز را برای کشورهای پرقدرتی دارد که می خواهند از این دهلیز عبور کنند. منظور از پیروزی در جنگ افغانستان چنین پیروزی است نه از بین بردن تروریزم.

جلال، در خصوص علت هر عملیات آمریکا در افغانستان می گوید: روسیه که به افغانستان آمده بود عاشق مردم افغانستان نبود، عاشق منافع خود بود. آمریکا هم که به افغانستان آمده است به دنبال منافع خود آمده است و برای رسیدن به منافع خود بازهم می جنگد. بدبختانه کسی که چه در بازی دیروز و چه در بازی دیروز منفعت ندارد مردم افغانستان هستند. افراد بلند رتبه منفعت دارند و یک استراتژی ملی برای مردم ندارند. سه چهار دزد از هر قومیتی در صحنه حضور دارند و به عنوان نماینده اقوام حرف می زنند و در قاچاق و فساد و ترور و اختطاف هستند و در تمام جنایات سازمان یافته نقش دارند. در حال حاضر با چنین وضعیت و با چنین افراد دزد صفت صلح چگونه بیاید؟ پاکستان این افراد را خوب می شناسد و حتی دندان هایشان را هم حساب کرده است. اصلا این ها از همان پاکستانی ها زدن و کشتن و ترور و درزی را یاد گرفته اند. پاکستان نسبت به اینها هیچ نوع نگرانی را ندارد و می داند که در میدان جنگ افغانستان با وجود این افراد هرچه که بخواهد می کند.

وی، معتقد است با وجود افرادی که در ارگ وجود دارند راه برای به هدف رسیدن کشورهای بزرگ فراهم است و ما هم نمی توانیم روی آرامش را ببینیم و افزود: با این افرادی که ما در حکومت داریم، نمی توانیم صلح را تامین کنیم. با این افراد نمی توانیم حکومت وحدت ملی را به پیروزی برسانیم. با این افراد نمی توانیم قانون اساسی افغانستان را پیاده کنیم و وحدت ملی را در افغانستان تحقق بخشیم و راه را برای ملت سازی هموار کنیم. پس آن افرادی که این کارهای بزرگ را می کنند کی هستند؟ آنها نیروهای ملی. نیروهای ملی در تمام اقوام هستند. در تمام گروه ها هستند. هیچ کس نمی خواهد که نیروهای ملی بسیج شود. نیروهای ملی تحت تعقیب هستند. زیر فشار هستند. مافیای قدرت مافیای ثروت در میدان آنچه که دلشان می خواهد و منفعت شان ایجاب می کند به نفع خودشان و به نفع باداران شان انجام می دهند مسوول وضع موجوده معلوم است که چه کسانی هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جلال
آمریکا
روسیه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   روسیه از امریکا قرض دار هست،
چاریی ویلسن یکی از سناتوران آمریکایی که گفته بود ما در حدود پنجاه و هشت هزار عسکر در ویتنام از دست دادیم و روس ها بیست و پنجهزار نفر در افغانستان از دست دادند بدین صورت سی و سه هزار دیگر هنوز قرضدار هستند
ر

>>>   ای کاش انسان ها بر مبنای دین ومذهب و نژاد و قوم قضاوت نشوند؟ ؟؟؟
ما قبل از اینکه مسلمان باشیم.
قبل از اینکه پشتون وهزاره وازبک وتاجیک باشیم،
انسان هستیم. .

>>>   سلام علیکم برادر گرامی!
مطلب شما را خواندم,واقعیت امر این است که ما همه میدانیم که همه ما گنهکار هستیم در مقابل خداوند متعال جوابگو و روی سیاه اما بعضی ها آنقدر گنهکار هستند که نام مقدس اسلام عزیز را بد نام ساختن حتی اگر مسلمان خطاب کنیم گنهکار میشویم. مشکل اساسی در بنیاد خود ما است چون مسلمان بدنیا زاده شدیم اما مسلمان واقعی دلسوز نمی باشیم. از اسلام و دین خود اصلا طوریکه قرآن کریم گفته نه خبر داریم و کسانیکه دارند حمل ندارند تنها از نام مقدس اسلام استفاده کرده مانند منافقین شیاطین ما بیسواد های دین را هم گمراه کرده و به راه شیطانی خود کشانده اند، از ما گاه بنام دین، جهاد، گاه مذهب، قوم و غیره خون ملت مسلمان مارا مکیدن و خود قارون، فرعون و نمرود زمانه گشتن. نمیدانم ملت مسلمان افغان چی وقت از خواب غفلت بیدار میشوند تا خود را از شر این شرالفساد ها خلاص کنیم، بلاخره تا به کی یکدیگر را مانند درنده ها بنام های ، کمونست، مجاهد، طالب، داعش ابلیس، قوم، مذهب، ملیت و غیره خون برادر مسلمان و هموطن خود را می مکیم، لطفا بگذارید که همه ما یک ملت مسلمان باشم لطفا برادر ها مسلمان خود را از چنگال این منافقین شیاطین دین فروشان معامله گران نجات دهید تا باشد اولاد هایتان کنار هم مانند برادر مسلمان زندگی کند خود مان خو غرق گناه و کینه هستیم اما اولاد خود را انسان تربیت کنیم نه حیوان درنده
و سلام.
برادر تان قیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است