سخنان رییس جمهور در کنفرانس اتحادیه اروپا در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۴    ۱۳۹۷/۲/۴ کد خبر: 150291 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس‌ جمهور امروز در چهارمین کنفرانس سالانۀ اتحادیۀ اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد تحت عنوان "کاهش فساد- پیشرفت صلح" که در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
در این کنفرانس بانوی اول کشور، پییر میادون سفیر اتحادیۀ اروپا، جان ساپکو مفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) و شماری از سفرا و اراکین بلندرتبۀ دولتی نیز حضور داشتند.

رییس‌جمهور در آغاز کنفرانس ضمن لحظۀ سکوت به‌خاطر ادای احترام به شهدای راه دموکراسی که در رویدادهای اخیر جان های شان را از دست دادند، طی سخنانی گفت که ما جهت جلو‌رفتن در سه عرصۀ امور سیاسی: انتخابات، صلح و اصلاحات بخصوص در زمینۀ تطبیق استراتیژی مبارزه با فساد، تردیدی به خود راه ندهیم.
وی گفت که مردم ما به دموکراسی و حاکمیت قانون تعهد دارند و بدون ترس و هراس رهبران خود را در انتخابات شفاف برمی گزینند و در برابر چنین چالش‌ها، تلاش‌های خود را به منظور پیشرفت و ترقی متوقف نخواهیم ساخت.

رییس‌ جمهور افزود: از اتحادیۀ اروپا و تمام شرکای بین‌المللی به‌خاطر مفاهمه، حمایت و اینکه با قوت در کنار ما ایستاده شدند، تشکر می‌کنم.
رییس‌جمهور گفت که تلاش‌های ما با شرکای ما در آسیای مرکزی و سایر شرکای منطقوی نشان دهندۀ ظرفیت بالقوۀ افغانستان منحیث چهارراه و محل اتصال است. ما اتصال منطقوی را به عنوان یک حقیقت قابل لمس می‌بینیم.

رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۴ و اینکه چگونه چهار انتقال از جمله سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مبارزه با فساد صورت گرفت و حکومت وحدت ملی باید با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، معلومات مفصل ارایه نمود.
وی افزود که افراد شایسته در بخش‌های مختلف گماشته شده اند و تغییرات دموکراتیک، صلح، خودکفایی در دهۀ تحول و انکشاف ممکن بوده و میلیون‌ها دالر در این عرصه ها سرمایه‌گذاری شده است.

رییس‌ جمهور غنی گفت که با پیشنهاد صلح، همکاری منطقوی و تعهدات دموکراتیک افغانستان، ما می‌توانیم قواعد بازی را تغییر دهیم و در سال ۲۰۱۴ هیچ فردی فکر نمی‌کرد که وضعیت این‌گونه تغییر می‌کند و اکنون قواعد بازی در مطابقت با قانون اساسی افغانستان تغییر کرده است.
وی افزود که گفتمان میان سکتور خصوصی و سهم‌گیری آن‌ها بیشتر شده و پنج نشست شورای عالی اقتصاد و جلساتی در مورد محو فقر از ابتدای سال جدید خورشیدی، برگزار گردیده است.

رییس‌ جمهور در رابطه به اصلاحات در شاروالی‌ها معلومات داد و گفت که هشت شاروال به عنوان بهترین شاروالانی که اصلاحات آورده اند، شناسایی شدند و به شهردار قندهار بنابر درخواست وزارت شهرسازی به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینۀ اصلاحات، تقدیرنامه اهدا گردید.
رییس‌ جمهور افزود که حکومتداری در هشت ولایت مورد ارزیابی قرارگرفت و ما بر مبنای آن اصلاحات را وارد خواهیم کرد. وی از نقش و فعالیت زنان در عرصه های مختلف بخصوص در عرصه عدلی و قضایی تشکر کرد.

رییس‌جمهور محمد اشرف غنی گفت: دولت تلاش دارد که بعضی از اولویت‌های وزارت خانه‌ها را به شکل درست برجسته بسازد، تا در راستای مبارزه با فساد به اهداف تعیین شده نایل شود.
رییس‌جمهور در مورد چالش‌ها بر سر راه اصلاحات نیز معلومات داد و در رابطه به جوان‌شدن رهبری سیاسی از جمله کابینه که ۴۹ در صد آنان زیر سن ۴۰ سال قرار دارند، اصلاحات در سکتور امنیتی بخصوص وزارت امور داخله، اصلاحات در سکتور خدمات ملکی و استخدام اتشه‌های جدید تجارتی به اساس لیاقت و شایسته‌سالاری و پیگرد فساد پیشه‌گان صحبت کرد.
وی در خصوص بهبود بودجه گفت که وزارت مالیه کار سه ساله را در بخش بودجه در شش ماه انجام داده و هیچ بخش پنهان و مبهم در بودجه وجود ندارد.

محمد اشرف غنی در خصوص برگزاری انتخابات نیز صحبت کرده، گفت که انتخابات آزاد، شفاف، همه‌شمول و دموکراتیک به یک چارچوب تحلیلی مشخص نیاز دارد تا تمام ابعاد آن در نظر گرفته شود، زیرا مردم بخاطر برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک قربانی داده اند.
وی در مورد تلاش‌های دولت در خصوص بهبود وضعیت معارف و اعمار تعمیرات شش هزار باب مکتب جدید از طریق وزارت انکشاف دهات در تمام ولایات، سرمایه‌گذاری در بندهای بزرگ، اصلاحات در وزارت کار و امور اجتماعی و شهدا و معلولین و وزارت فواید عامه نیز صحبت کرد.

رییس‌جمهور در اخیر سخنانش گفت: اهدافی را که تا سال ۲۰۲۴ پیشنهاد می‌کنیم این است که حد اقل عواید ما به هشت میلیارد دالر برسد و ما برای رسیدن به این هدف، ضرورت به همکاری‌های بین‌المللی داریم.

در این کنفرانس، پییر میادون سفیر اتحادیۀ اروپا و جان ساپکو مفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای باز سازی افغانستان(سیگار) نیز صحبت کردند.
پیر میادون سفیر اتحادیۀ اروپا گفت که ما در این کنفرانس روی مبارزه با فساد اداری و بهبود برنامه‌های انکشافی تمرکز می‌کنیم. وی تاکید کرد تا زمانیکه در عرصه مبارزه با فساد توجه‌ جدی صورت نگیرد ما نمی‌توانیم برنامه‌های انکشافی و سهم‌گیری فعالانۀ سکتور خصوصی را تقویت ببخشیم.

همچنان جان ساپکو مفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) در این کنفرانس طی صحبتی‌، ضمن ابراز امتنان از تعهد حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد، تاکید نمود که محو فساد یکی از راه های برقراری صلح و ثبات در افغانستان می باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سخنان غنی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی زن و دختر خود را جم نمیتوانه کشور را چطور جم کنه
حرف مفت میزنه
مگر در پشتون مرد پیدا میشه که این دومش باشه
حرف اول را پنجابی میزنه پدر پشتون
احمد از سر مادر ‌خوهر ذبیح الله محمد زی

>>>   کشتن هزاره برای هیچ یک از قوم های افغانستان معنی ندارد اما تاجیک ها و ازبک ها بدانید پشتون ها نوبت به نوبت سراغ نژاد های دیگر افغانستان می روند اگر الان که سه قوم هستیم در مقابل پشتون ها مقاومت نکنیم فردا با دو قوم و روز بعد فقط با قوم خود و تنها باید جلوي پشتون ها بگیرید و هیچ کسی دیگر نمانده است که به یاری و کمک شما بیاید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است