آغازی خونین و پایانی آغشته به تقلب
عدم استقبال از انتخابات که بنا به گفته عبدالله چالش سیاسی است برای مردم جز حمله و بی ثباتی چه خواهد داشت زمانیکه معامله ها سازماندهی شده و آرا خرید و فروش می شود در انتخاباتی فراتر از گوسفندی 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۷/۲/۳ کد خبر: 150230 منبع: پرینت

در حمله انتحاری در غرب شهر کابل 57 نفر کشته و 119 تن دیگر زخمی شده اند. این حمله انتحاری روز گذشته در یک مرکز توزیع شناسنامه در منطقه قلعه ناظر در مربوطات حوزه ششم امنیتی به وقوع پیوست. تعدادی از کودکان نیز از جمله قربانیان این حمله هستند زیرا در نزدیکی محل انفجار یک مکتب نیز موقعیت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در حالیکه رسانه ها مملو از دولتمردان و رهبران قومی است که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می کنند، مرکز ثبت احوال نفوس دشت برچی در کابل شاهد حمله انتحاری مرگ باری بود که ده ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

در این میان، با گذشت یک هفته از آغاز روند ثبت نام که با عدم استقبال شهروندان مواجه شد، رییس جمهور از کمیسیون انتخابات خواسته است که از این پس رقم ثبت نام کنندگان رسانه ای نشود و رییس اجرایی حضور کم رنگ مردم را چالش سیاسی عنوان می کند.

اولین گام سازماندهی انتخابات از سوی ریاست جمهوری، انتخاب اعضای کمیسیون انتخابات بود که با واکنش گسترده سیاستمداران مواجه شد اما آنچه بیش از هر زمانی نگرانی را از تقلب های دگرباره افزایش می دهد، روند ثبت نام براساس سرشماری نفوس است.

کمیسیون انتخابات تهی از اختیارهای لازم که پس از تشکیل و گزینش اعضا همچنان با مشکلات داخلی دسته و پنجه نرم می کرد، نتوانست به مانند کمیسیون های گذشته، تبلیغات مناسب و کارآمدی برای آگاهی به مردم صورت دهد آنهم با تغییرات گسترده ای که در رای دادن به وجود آمده است.

از جانب دیگر، حضور پررنگ مردم در انتخابات برای حکومت اشرف غنی مانع بزرگ بر سر راه تقلب و فساد خواهد بود و به همین دلیل، با ایجاد چند دستگی در کمیسیون انتخابات و ایجاد چالش بر سر راه توزیع شناسامه های الکترونیک سبب ناامیدی مردم از شفافیت در انتخابات شد.

حکومت زمانی به کمیسیون انتخابات اجازه آغاز روند ثبت نام را داد که مشکل بلخ با کنارگیری عطا حل شد، جنرال رازق حال با هر وسیله ای موضع سکوت اختیار کرد و باقی رهبران با توجه به فشار حکومت راهی جز تبلیغ انتخابات برای ماندن در فضای سیاسی نداشتند.

و هرچند این کمیسیون واجدین شرایط رای دهندگان را ده میلیون تن در کشور اعلام کرده است اما در صورت ثبت نام تعدادی کم تر از این رقم نیز انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها برگزار می شود آنهم در سازماندهی دقیق تر در تعدادی مشخص ثبت نام شدگان.

حکومت اشرف غنی با به انزوا کشاندن رهبران قومی و سیاسی که قدرت ارگ را به چالش کشیده بودند، نشان داد که در راستای پشتونیزم کردن افغانستان از هیچ اقدامی فروگذار نیست و انتخابات سلاحی است برای مشروعیت دادن به اقدامات حکومت که نیازی به حضور گسترده مردم برای علم کردن دمکراسی و شفافیت ندارد.

و از آنجایی که شفافیت در انتخابات و براساس آرای مردم در هیچ کدام از کشورهای خاورمیانه (جز هند که نمونه موفق از کشوری است با اشتراک قومیت ها و مذاهب در حکومت و نقش پررنگ احزاب در قدرت) رخ نداده است و همسایه های افغانستان با وجود در امنیت بودن نیز دستخوش دیکتاتوری و اعمال نفوذ حکومت ها بر روند انتخابات است نه می توان از دستگاه اجرایی آنهم حکومت وحدت ملی انتظار شفافیت داشت و نه گام نهادن در دمکراسی.

این در حالی می باشد که افغانستان درگیر با دهه ها جنگ و ناامنی و حضور پرقدرت گروه های تروریستی در حکومت ضعیف اشرف غنی که خود دلیل بزرگ بی ثباتی و اختلاف های قومی می باشد، تقلب و معامله رخ خواهد داد اما هراس بزرگ از سازماندهی ارگ بر مبنای راه یابی نمایندگان و مقام های وابسته به تروریستان برای راه یابی به صحن مجلس و شورای ولسوالی هاست.

مجلس برحال که بنا به حکم رییس جمهور و خارج از قانون اساسی، نامشروع فعالیت می کند بارها صحنه رسوایی فساد و معامله بوده است و حمایت های آشکار برخی از نمایندگان از طالبان.

نگرانی رییس اجرایی از حضور کم رنگ مردم در ثبت نام انتخابات همچون تشویق رییس جمهور برای حضور در این روند نمایش مزحک از حکومتی می باشد که هیچ اعتقادی به رای و خواست مردم ندارد و تنها ابزاری که می شناسد، تقلب است و خیانت.

و در میانه ناامیدی ها از گستردگی تروریسم و یک دولت خیانت پیشه، بارقه های امید از مردمی بر می خیزد که با وجود تهدیدهای امنیتی همچنان سرخورده از آینده و انتخابات نشدند و در حالی که جان هیچ شهروندی مصون از انتحاری حتی در مراکز رای دهی و ثبت احوال نفوس نیست، غنی و عبدالله بر مبنای کدام امنیت و اعتمادی مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می کنند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حمله انتحاری
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   دولت تکقومی و دیکتاتوری نابود باد.

>>>   اولاً تسلیت برای همه فامیل های عزا دار افغانستان و خدای زمین آسمان این دشمنان را لعنت کند جز این هیچ کاری از کسی ساخته نیست و دوما قسم که معلومه این انتخابات با پشت در های بسته انجام میشه، بدون دخالت رهی مردم و تصمیم گرفته شد، و چون دست های نا مرئی تفرقه بنداز حکومت کن باز است و این قربانی را از یه اقلیت قومی شروع کرد تا دیگران متوجه باشند که همچو غلطی نکند، چون که این بر نامه سر کار گذاشتن مردم گوسفندی افغانستان است، در انتخابات اشتراک نکند و انتخابات را بای کوت کند آنون ها میدونه که دیگه کسی به ایشون اعتماد نمی کند و رهی نمیده از این ترفند استفاده کردند که باید زهر چشم از غربی های کابل بگیری تا عبرتی برای دیگران شود. اگر مردم چی اشتراک کند ویا نه کند رهی جمع شده و صندوق های تقلب پر شده بدون خواست مردم باز میشه و جناب غنی و گل بی دین از آن بر میاد، مردم بی مردم، مردم گوسفند صفت درد رو دوا نمی کند همونه که یه جا بنشینند علف بخورد.
.

>>>   در هفته قبل از جنگ جلال آباد حکمتیار جلسات زیادی با سران ارتش پاکستان و سازمان استخبارات( ای اس ای) داشت وهنگامیکه من با حکمتیار مصاحبه میکردم وی از آمادگی کامل ارتش پاکستان و ای اس آی یاد آوری می کرد که گوی تماما راز های پاکستانی ها را با خود دارد و موقع که به جلسات( ای اس آی) اشتراک مینمود دایما از( چوکی 51 می گفت در مورد چوکی 51 باید گفت که یک ردیف خاص مخصوص و اشد محرم در سازمان ای اس آی پاکستان ) برای افغانستان ایجاد شده بود که تنها یک تعداد از رهبران جهادی هریک گلبدین حکمتیار ، مجددی ، برهاندین ربانی ، استاد سیاف اجازه آنرا داشتن در جلسات ای اس ای اشتراک نمایند ولی حق تصمیم گیری را ندارند تنها ارتش و ای اس آی بود که در مورد جنگ ها در داخل افغانستان تصمیم اتخاذ مینمود و رهبران جهادی صرفا پول تقاضا داشتن و ملیون ها دالر که آمریکا برای جنگ افغانستان به ارتش پاکستان تادیه می کرد یک مقدار زیادی آنرا رهبران جهادی اخذ مینمودن که به گفته شان مصارف جنگ را میپردازند.

>>>   رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی احمد زی.
۱.سوال اگرشما اسم خود را حروف اولش را محمد......کذاشی؟ ۱% فيصدی ازقوانین اسلام محمدی، عمل نمیکنید, و بجهان اسلام وباقي اديانهاي خدا اصبات کرديد نمایان است.
۲.اگر، ازدموکراسی حرف میزنید وووو....؟این هم برای دنیا وهرشخصیت که %۲ فیصد از سیاست اگاه باشد، شما برخلاف دموکراسی وملّی عمل میکنيد ،کوچک ترین نشانی اش «۵ شخص خاص که همه وقت عليه دموکراسی وزد وملّی وزد امنیت ازافتاب روشنتر عمل مينکند، وعملش برای جهان نما یان است قابل قدرشما، ودرکنار شما با عصای لنگان، وچهرهايي پرخاش بهرطرف طبق میل خودش، وشما عمل میکند، هر چه رسواترشود شما قائیم ترنگهداشته اید.
و گل بدین حکمتیار،که برای تما م فرد فرد ملّت افغانستان، واعضاورهبران جهادی افغانستان،معلوم است که جاسوس پاکستان، آیی ایس آی هست وتمام اينتحاراریهار را به کمک شخص مورد نظرتان ا نجام میدهد شما در کابل امنیت شان گرفته هرروز توسط این، وباقی باندهای ادم کش ازادانه انسان کشی میکند. بايد حکومت و مراجع امنیتی در مسوولیت خود برای تأمین امنیت ملّت پاسخ گو باشد.
وقتیکه به صورت سازمان‌یافته وپلان شده با واین همه انسان،واوهم برای حق مشروعه شان از یک گروه قومی خاص، برای به صورت ازادانه بدون کدام ايست باز پورس هدف قرار می‌گیرد، چرا دولت شما وارگانهاهاي امنیتي به این حوادث غفلد بيوجدانه ضدبشری جوابگونيست؟ به جنایات سازمان‌یافته‌ی ضدبشری واکنش جدی نشان نمی‌دهد
ولی اعضای گروهای سیاسی، در نزد مردم از سال ۱۳۷۲ بسیار شرم آور است ،اگر حکومت دیکتاتورانه شما همه تلاشش مسل سابق دوام کرد پروساهارا،را بخصوص پروسه انتخابات را باز با گوسفند های چاق شده ضیا الحق امر خیل خاین ملّی انجام شد، اینبار شما بدانید سرنوشت شما ویاراند مسل صدّام،وقضّافی خواهد شد.
نگارینده ق.ناصری

>>>   باشد اگر ایالات متحده آمریکا ظرف بیشتراز ده سال مبلغ سه بلیون دالر بنام جهاد ضد روسی مردم افغانستان به مصرف رسانید منظور آن غمشریکی با مردم افغانستان رهایی آنها از چنگ اسارت و اباد سازی این کشور نبود بلکه به قول چاریی ویلسن یکی از سناتوران آمریکایی که گفته بود ما در حدود پنجاه و هشت هزار عسکر در ویتنام از دست دادیم و روس ها بیست و پنجهزار نفر در افغانستان از دست دادند بدین صورت سی و سه هزار دیگر هنوز قرضدار هستند. هدفی جز گرفتن انتقام خونین از حریف خود شان و بدست آوردن منافع جهانی آمریکا نداشت همین چاریی ویلسن از حزب دموکرات آمریکا بود که بقول جورج کرایل روزنامه نگار آمریکایی جنرال ضیاالحق را طی یک ضیافت به گوشه یی میکشاند و آهسته بگوشش میگوید آیا حاضر است با اسراییل معامله نماید؟
ر

>>>   شورای امنیت ملی نام اصلی گروه تروریستی داعش است که هزاره ها را هدف میگیرد.

>>>   البته هزاره هیچ تمایلی ندارد که اوضاح بهتر شوه یا بدتر
چون تصمیم ندارن برای بهتر شدن اوضاح وقت ضایع کند
هزاره آماده است تا هزاران هزار مرد زن و کودک خود هر روز دفن کنن
ولی کاری که لازم و ضروری است انجام ندهد
احمد از کابل

>>>   شما از کوچی تقلزی که خود ذریعه خیانت و تقلب بقدرت نصب شده توقع فراهم نمودن انتخابات شفاف و پاک را نکنید۰ قبیله میداند که وقتی جلوی تقلب و خیانت گرفته شود حکومت قبیله هم ختم است درین وطن۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا ....هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را۰
هزاره ها، تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است