انتخابات و معمای مرگ و درد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149846 منبع: پرینت

دو روز قبل اشرف غنی و عبدالله با کلید زدن روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان از رفتن به سوی انتخابات شفاف و سالم سخن گفتند.

اما شهروندان در جریان سخنرانی غنی و عبدالله با درج دیدگاه‌ های اعتراضی و انتقادی شان پای پخش مستقیم این سخنرانی‌ ها، از فقدان اعتمادشان به سلامت انتخابات پیش رو گفتند و از تکرار فاجعه بدتر کودتای تقلب در انتخابات 2014.

اما برای من همزمان که نفس آغاز روند ثبت نام‌ رای‌دهندگان گامی درخور استقبال است هنوز نگرانی‌ های بسیار جدی در راه شفافیت و سلامت انتخابات سر جای خودش باقی است چون واقعیت تلخ و دردناک این است که هنوز مشکلات اساسی و بنیادین که هرکدام تهدید جدی برای سلامت رای مردم به شمار می‌ روند همچنان حل نشده و پابرجا باقی مانده است.

خیلی ساده تحلیل دیدگاه‌های درج شده پای پخش مستقیم سخنرانی‌ های اشرف غنی و عبدالله روی صفحه آریانانیوز بیانگر وضعیت اعتماد و عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات سالم و شفاف از سوی سران حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات است.

درست است که فضای مجازی است اما واقعیت این است که مساله عدم اعتماد در فضای حقیقی و در میان مردم فاجعه بارتر از آنچه است که در دیدگاه های وارده پای سخنرانی حضرات در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است.

بازی‌ های سیاسی ناسالم ارگ ریاست جمهوری با روند اصلاحات انتخاباتی و همچنان مدارای غیرقابل قبول و غیرقابل دفاع سپیدار در قبال بازی‌ های سیاسی و توطیه‌ های خطر آفرین ارگ در بیش از سه سال گذشته آنقدر رسانه‌ای شده‌ است و آنقدر خبر ساز شده‌ است که متاسفانه آنچه زیر نام اصلاحات انتخاباتی به اجرا گذاشته شد نتوانست منجر به جلب اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات و اصل برگزاری سالم و شفاف انتخابات‌ های پیش رو شود.

امروز از نظر ذهنی عملا بر سر دو راهی تردید قرار دارم واقعا حیرانم به اینکه از تشویق و ترغیب مردم برای پیوستن به روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان سخن بگویم یا از گستره‌ی مشکلات خطر ساز که هرکدام شان تهدید‌های جدی برای شفافیت انتخابات و سلامت رای مردم هستند.

اگر بر حقایق تلخ چشم ببندم و با خوشبینی کذایی و پا در هوا به سیاق سران حکومت وحدت ملی از تشویق مردم برای پیوستن به روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان سخن بگویم چنین کاری برای خودم آزار دهنده است. اگر بر حقایق تلخ انگشت بگذارم و حفره‌ ها و سیاه چاله‌ های موجود در راه سلامت رای و اراده مردم را آفتابی کنم بدون تردید به انگیزه و امید مردم برای رفتن به انتخابات پیش رو آسیب می‌ زنم گیر کردن در چنین دو راهی به معنی واقعی کلمه غذاب دهنده است.

فهم و شناختی که من از وضعیت کنونی دارم متاسفانه اینبار افت مشارکت سیاسی مردم جدی ترین چالش برای انتخابات‌ های پیش رو است. هیچ تردیدی ندارم که اگر در تاریخ‌ های اول، پنجم و دهم ماه ثور رسانه‌ های آزاد در سه مرحله پنج روزه گزارش واقعی از میزان مشارکت مردم در روند ثبت‌ نام رای‌دهندگان را همانگونه که هست نشر کنند ما با خبرهای تکان دهنده مواجه خواهیم شد.

خلاصه گیر کردن در دوراهی تردید و قرار گرفتن در ناگزیری انتخاب میان درد و مرگ یکی از بدترین وضعیت ممکن و بدترین حس و حال ممکن است همچنان که مساله پیوستن و نپیوستن به روند انتخابات عینیت یک انتخاب تلخ میان درد و مرگ برای همه مردم افغانستان است.

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آشنا
انتخابات
دوراهی
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین گزینه برای احتراز از درد و مرگ مراجعه به یک داکتر لایق بخاطر علاج یعنی تحریم انتخابات است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است