بازهم رایزنی حزب جمعیت با جنرال ناکام ماند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۵    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149770 منبع: پرینت

ديشب صلاح الدين ربانى با جنرال دوستم در تركيه ديدار نمود.

گفته مي شود محور اين گفتگو ایتلاف و همكارى جنبش و جمعيت در انتخابات پيش رو بوده است. تمام جناح هاى سياسى كه در اين اواخر با دوستم ملاقات نموده اند بعنوان بانک راى به او نگاه مى كنند. در حالى صلاح الدين براى جلب همكارى دوستم تلاش دارد كه زمزمه هايى از بهبود روابط ارگ با دوستم نيز شنيده مي شود.

سوال اين است كه آيا عليرغم توطیه و تبعيد از سوى ارگ باز هم دوستم با اشرف غنى همپيمان خواهد شد يا اينكه اينبار جمعيت را خواهد گزيد؟ ایتلاف با كداميک به نفع او است؟

گذشته سياسى دوستم به وضوح نشان مى دهد كه او در ایتلاف ها و اختلاف هايش فاقد اصول و اهداف معين و مشخص ارزشى و سياسى بوده است آنچه براى او اولويت داشته منافع مادى و مطرح بودنش بعنوان رهبر اكثريت قوم ازبک است و بس. مضافا او همواره با جناح هايى همكارى نموده كه احتمال پيروزى و برترى آنها محرز و قطعى بوده است.

او كسى بود كه در زوال رژيم نجيب الله و ظهور مجاهدين در قدرت جانب احمدشاه مسعود را گرفت، با بروز مشكلات به حكومت نوپاى مجاهدين با مزارى و حكمتيار ایتلاف نمود، در دوران مقاومت دوباره به احمد شاه مسعود پيوست و بعد از توافقات بن همواره با جناح هايى تبانى داشته كه موردنظر غرب و آمريكا بوده اند.

مزيد بر اينها او چنان وابستگى و تعلقات محكمى با كشورهاى ازبكستان و تركيه دارد كه قادر نيست از چارچوب منافع آنها در افغانستان عدول نمايد. اگر عنايت ترک ها نسبت به سرنوشت او نبود با درنظرداشت دسايس ارگ جايى جز دادگاه لاهه و يا زندان پلچرخى نداشت.

و اما اينكه در ميان ارگ و جمعيت لبه ى سنگين ترازوى ایتلاف دوستم با كدام يک است؟ از قبل مبرهن و آشكار است:
- ارگ محور قدرت در دولت است و امكانات وسيعى براى معامله با دوستم در اختيار دارد كه جمعيت فاقد آن است.
- ارگ مي تواند مجددا مقام و صلاحيت هاى معاونيت اول را به وى تفويض نمايد كه در حال حاضر جمعيت چنين چيزى را در اختيار ندارد.
- جمعيت رقيب بالقوه دوستم در شمال است در حاليكه ارگ دورى او را از مركز و مصروف بودنش را در شمال خواهان است و تشويشى از اين ناحيه ندارد.
- ارگ مى تواند دوسيه جرمى او را مبنى بر تجاوز بر احمد ايشچى مختومه اعلام نمايد كه جمعيت هيچ كارى در حل اين گره كور دوستم در توان ندارد.

شايد برخى اينگونه استدلال نمايند كه بدقولى اشرف غنى با دوستم امكان ایتلاف مجدد اين دو را منتفى نموده است فراموش نكنيم كه جمعيت نيز بعد از همكارى دوستم در سقوط نجيب عليه وى فتواى جهاد اعلان نموده بود.

از همه ى اينها كه بگذريم از چند سال بدينسو تفاهم استراتژيكى ميان پاكستان و تركيه در زمينه ساختار قدرت ميان اقوام مختلف كشور ايجاد شده كه همسويى سران پشتون را با نخبگان قوم ازبک تضمين مى نمايد. آنچه وجه مشترک اين دو كشور ذی نفوذ در افغانستان است تضعيف و كنار زدن رهبران تاجيک تبار از محور قدرت است دلايلش هم بسيار شفاف و روشن است.

تاجيكان هيچ زمانى در برنامه ها و اهداف پاكستانى ها جايگاهى نداشته اند و بطور كل سرمايه گذارى اسلام آباد روى قوم پشتون بوده است. تركيه نيز بدين باور است كه اتحاد پشتون ها و تاجيكان عرصه را براى حضور ساير اقوام بويژه قوم ازبک تنگ و محدود مى نمايد بنابراین نه تنها از شکاف ميان تاجيكان و پشتون ها ناخرسند نيستند بلكه بطور خزنده اى در اين زمينه نيز فعال بوده اند.

حقيقتا تركيه اسلامگرا نه در پى حمايت دوستم كه كارنامه ى قابل دفاعى براى آنها ندارد بلكه در انديشه سهم و جايگاه دايمى قوم ازبک در ساختار قدرت است كه عجالتا در چهره ى دوستم تمثيل مى شود.

با درنظرداشت نكات فوق الذكر ملاقات صلاح الدين با دوستم و تلاش جمعيت براى جلب همكارى او در روند انتخابات مثمر ثمر نخواهد بود زيرا دوستم بخوبى مى داند كه جمعيت هرگز امكان بازگشت به قدرت را ندارد علاوتا دوستم از چنان استقلال نظر و عملى برخوردار نيست كه به دور از سايه استخبارات تركيه و بى توجه به سياست هاى راهبردى آن كشور در افغانستان با جمعيت كنار آيد.

بهتر آن است تا جمعيت اسلامى بجاى كشت كردن در زمين هاى خاره نخست به انسجام درونى خود اقدام نمايد ثانيا با جناح هايى ایتلاف نمايد كه سنخيت لازم را با آنها دارد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
دوستم
جمعیت اسلامی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   ای جمعیت همرای کی سنخیت لازم را دارد جناب؟؟

>>>   پشتونست ها و طرفداران ان که از ایتلاف نجات افغانستان با محوریت حزب جمعیت اسلامی افغانستان که یک حزب همه شمول و پر قدرت است و حزب وحدت اسلامی و جنبش اسلامی تشکیل گردیده پشتونیست ها از موجودیت چنین ایتلاف بزرگ نجات همه شمول سخت در حراس است در انتخابات پیشرو پارالمانی و شورا های ولایتی و ولسوالی ها و پیروزی انها را قطعی میدانند از هم اکنون از طرق های مختلف و اشخاص مختلف پشتونست ها کوشش دارند تا با تبلیغات و تحلیل های نادرست دروغین شان و نشاندادن باغ های سبز و سرخ عوام فریبانه همیشگی شان ایتلاف نجات افغانستان را از هم جدا کنند اما کور خواندند که دیگر با هر چهره کاذبان و شیطانی شان که نزد مردم واضح شده کسی به حرف های انها فریب نمی خورند و زیر تبلیغات شاننمیروند هر قدریکه قوله بکشند .

>>>   این جمعیت همیش از جنرال استفاده سو نموده در توافقاتش با غنی کرسی هارا تنها بجمعیت مزبوط عطا مطالبه کردند .
مشوره من با جنرال اینست که که در تفاهم با ترکیه وازبکستان با غنی به توافق استراتیژیک برسد .
۱.مقام معاوینیت اول با صلاحیتش .
۲.معاوینیت های اول وزارت های کلیدی دفاع داخله .امتیت خارجه ومالیه را ازان خود نموده افراد مسلکی را پشنهاد کند .
۳ .والی های شمال .معاون والی کابل هرات کندهار جلال اباد
۴.سفارت خانه های ترکیه .ازبکستان .سه سفارت اروپایی .مستشار وزیر مختار ماسکو .هندوستان .پاکستان .ایران .جنرال قنسلی در امریکا وکانادا
۵ .بندر حیرتان .اقینه وشیرخان بندر .
خلع صلاحیت انعده کادر های جنبش که اهل معامله اند وهنگام تبعید معاون اول دسیسه نمودند .
۶ .معاون اداره امور یک شخص باصلاحیت توظیف تا بتواند احکام معاون اول را تطبیق کند .
برنا

>>>   تاجیکها پیش هیچ قومی ابرو ندارند.

>>>   جمعیت مانند ... سوزن خوردگی بهمه جای سر میزند.

>>>   جمعیتی های بی خاصیت وابن الوقت فرصت طلب ! حالا همه شمارا شناخته اند دیگر هیچکس با شما در یک راه نمیرود

>>>   اتحاد بعدی بین جنبش، جمعیت، و محقق است که کار تمامیت خواهان اوغان را کاملن یکسره میکنند. پشت این تبلیغات اضافی دیگر نگردید.

>>>   عطا از بلخ سقوط کرده، دیگر جایی پا نداره دوستوم مگر ...؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است