صالح: سی میلیون تذکره نفوس توزیع شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۷/۱/۲۱ کد خبر: 149628 منبع: پرینت

تمام فکر حلقه قدرت این است که با ایجاد بهانه‌های مختلف حق خود در تقلب سازمان‌یافته را محفوظ نگه‌دارد.

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی در نشست روز یکشنبه 19 حمل 97 سران احزاب و جریان های سیاسی با کمیسیون انتخابات در صفحه اش نوشت که اعضای کمیسیون انتخابات در این نشست برای نگرانی ها و پرسش ها، پاسخ های تکنیکی و قناعت بخش نداشتند.

صالح که خود یکی از اشتراک کنندگان این نشست بود گفته است که ما سوال کردیم که آیا وزارت داخله و یا ادارات مربوطه چرا معلومات نمی‌دهند که چه تعداد شهروندان کشور صاحب تذکره اند؟ پاسخ‌ها منسجم نبود. گفته شده است که از بدو تاسیس افغانستان تا امروز، حدود سی ملیون تذکره توزیع گردیده است ولی دولت ارقام مرگ و میر و تفکیک این تذکره‌ها را به اساس سن در اختیار ندارد و کوشش می‌کند که آن را انجام بدهد.

رییس پیشین امنیت ملی علاوه کرده که بحث من این بود که گذشته‌ها را بگذاریم، آیا ادارات مربوط می‌دانند که حداقل در دوره کرزی و یا دوره غنی چه تعداد تذکره در کدام ولایت توزیع شده است؟ پاسخ بازهم وجود نداشت و مساله ارجاع گردید به دیگران؛ در حالیکه کمسیون باید خود چتر هماهنگ کننده تمام مسایل انتخاباتی باشد.

وی افزوده که دولت در نظر دارد تذکره توزیع کند ولی از دادن ارقام انسان‌های تذکره‌دار بنابر دلایلِ مبهم ابا می‌ورزد.

رییس روند سبز با بیان احتمال حساب شدن رای فوت شده ها اظهار کرده است که پرسش دیگر این بود که چرا بجای استخدام صدها نفر کمپیوترکار و افراد تخنیکی، چرا شماره تذکره‌های قبلی و شماره تذکره‌هایی که جدید توزیع می‌شود را درج یک دیتابیس نمی‌کنید و وقتی که رای‌گیری تکمیل شد، اوراق را بصورت خودکار و برقی با شماره‌های که در دیتابیس دارید وفق نمی‌دهید؟ پاسخ وجود نداشت.

بگفته صالح، فرضا در یک دهکده مردم تصمیم می‌گیرند برای آدم‌های خیالی تذکره‌های خیالی بگیرند تا بتوانند نفوس خویش را نه ‌تنها به خاطر انتخابات، بلکه به خاطر مسایل انکشافی و غیره بلند نشان دهند و در عین حال در انتخابات از ده‌ها هزار و شاید صدها هزار تذکره جعلی و یا صرفاً شماره مسلسل که در هیچ تذکره‌ ای سر نمی‌خورد در رای‌گیری استفاده کنند. از اینکه سیستم شما دستی است و اتوماتیک و کمپیوتری نیست تفکیک تقلب صنعتی و سازمان یافته بازهم ماه ها وقت نیاز خواهد داشت و با دردسر که پاسخی برای این مورد هم وجود نداشت.

امرالله صالح می‌گوید که در این نشست وی راه حل های تکنیکی را به اعضای کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده اما یکی از بزرگان مهم و رهبر یکی از احزاب گفته است که تو می‌خواهی که هیچ راه گنجشکک برای تقلب نباشد در حالیکه تمام فکر حلقه قدرت این است که با ایجاد بهانه‌های مختلف حق خود در تقلب سازمان‌یافته را محفوظ نگه‌دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
کمیسیون انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   تذکره تنها از طریق وزارت داخله توزیع نمیشود بلکه در پشاور وزیرستان هم تذکره تابعیت افغاننستان در بدل سی کلدار توزیع میشود

>>>   شاید پانزده ملیون برای گاو هاباشد

>>>   ..... نه با مادر خود راست بوده و نه با پدر خود
حال با ملت چطور صادق و راست باشه
اینها قرآن را زیر پا گذاشته ملت را فریب داد حال شما امدین ازشان سوال میکنین
اصلا سوال تان بیجا است
باید تصمیم های جدی برای بقا خود گرفت نه سوال های بیجا کرد آنها طبق هدفی که بسر دارن پیش می‌رون ولی ما نه هدف داریم و نه زد حمله پس باید قبر و کفن آماده کرد
احمد از کابل

>>>   سید جسین انوری در زمانیکه والی هرات بود تمام مهاجرین هزاره را که از ایران می آمدند تذکره هز هرات توزیع نمود و آنها به بامیان رفتند از بامیان هم تذکره گرفتند همین طور مهاجرینیکه از پاکستان امدن از دولایت تذکره گرفتند چطور نفوس را سنجش میکنید ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است