رییس اجرایی و نخست وزیر ترکیه دیدار کردند
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۴    ۱۳۹۷/۱/۱۹ کد خبر: 149533 منبع: پرینت

دوکتور عبدالله، رییس اجرایی، امروز (یکشنبه،19 حمل) در دفتر کارش در قصر سپیدار با بنالی یلدیریم، نخست وزیر ترکیه که در رأس هیأت بلندپایه به کابل آمده است، دیدار و ملاقات کرد.

در این دیدار، در پیوند به گسترش روابط و همکاری های امنیتی، اقتصادی، سیاسی، تحصیلی، گردشگری و فرهنگی میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رییس اجرایی افغانستان از نخست وزیر ترکیه به خاطر پشتیبانی و کمک های کشورش در سال های متمادی به مردم افغانستان در عرصه های ملکی و نظامی قدرانی کرد و خواستار افزایش و گسترش همکاری ها میان دو کشور گردید.

بنالی یلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت که کشورش در مبارزه با تروریسم و هراس‌افگنی در کنار حکومت و مردم افغانستان قرار دارد و از بستۀ پیشنهادی صلح حکومت وحدت ملی به طالبان نیز پشتیبانی می‌کند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت که کشورش خواهان بهبود در روابط افغانستان و پاکستان است و آماده است که نشست سه جانبۀ رهبران سه کشور را میزبانی نماید.
وی اضافه کرد که ما از تلاش‌های حکومت افغانستان برای صلح با مخالفان مسلح ستایش می‌کنیم و آرزو داریم که طالبان از فرصت پیش آمده به خاطر صلح استفاده کنند.

آقای یلدیریم همچنان گفت که روابط و دادوستد بازرگانی میان ترکیه و افغانستان باید بیشتر از پیش گسترش یابد و مشکلاتی‌که در این بخش وجود دارد، از میان برداشته شود.
نخست‌وزیر ترکیه از رییس اجراییه افغانستان دعوت کرد که در نشست کمیسیون اقتصادی میان دو کشور که قرار است در ماه می برگزار شود، اشتراک نماید.

رییس اجرایی از دعوت نخست‌وزیر ترکیه سپاس‌گزاری کرد و گفت که در کمیسیون در زمینه‌های تجارت، ترانزیت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی بحث می‌گردد.

دوکتور عبدالله ابراز امیدواری کرد که بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند و بدین ترتیب در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور گام‌های اساسی برداشته شود.

رییس اجرایی کشور گفت که در روابط میان کابل و انقره، همکاری‌ها در بخش آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. تفاهم‌نامه‌ای‌که در پیوند به مکاتب افغان- ترک به امضا رسیده است، باید به طور همه‌جانبه عملی شود و کیفیت تدریس در این مکاتب نیز بیشتر از گذشته افزایش یابد.

رییس اجرایی به نخست‌وزیر ترکیه گفت که مهاجرین غیرقانونی به نهادهای دیپلوماتیک افغانستان در ترکیه برای برگشت داوطلبانه به کشورشان مراجعه کرده‌اند و پس از تأیید نهادهای مسوول باید به افغانستان برگردانده شوند؛ زیرا برای آن‌ها افغانستان بهتر از هرجای دیگر است.
رییس اجرایی گفت که وزارت‌های داخلۀ دو کشور باید در خصوص تثبیت مهاجرین غیرقانونی مقیم در ترکیه و برگشت آن‌ها همکاری داشته باشند.

دوکتور عبدالله خواهان افزایش بورسیه‌های تحصیلی به محصلین گردید و ابراز امیدواری کرد که جمهوری ترکیه در زمینۀ تداوی بیماران با جانب افغانستان همکاری نماید.

رییس اجرایی با اشاره به مسألۀ معاون اول ریاست‌جمهوری گفت که این موضوع باید حل شود، زیرا افغانستان خانۀ مشترک همه است و هر کس می‌تواند برای آیندۀ خود در سرزمین خویش کار نماید.
دوکتور عبدالله از پیشنهاد نشست سه‌جانبه میان کابل، اسلام‌آباد و انقره استقبال کرد و از نقش ترکیه در راستای بهبود روابط میان کشورهای منطقه ستایش نمود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس اجرایی
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   بجای داکتر عبدالله اگر یک ربات را رئیس اجرائیه بسازند خیلی موثر تر است ، وقتی حرف میزند گوئی ساجق می جود ، حرف های بی نمک وتکراری را همیشه نشخوار میکند ، یک حرف تازه وبا معنی از زبان او نشنیدم ، در جلسه کابینه اخبار هفته را برای وزیران می خواند اخباریکه از طریق ده ها تلیویزیون رادیو سایت ها همه ازان اگاه میشوند ضرورت به نشخوار دوباره چی است ؟؟
در دیدار با صدر اعظم پاکستان میگوید مولاناهای ترورست پاکستانی فتوا بدهند !
افغانستان به فتوای انها چی ضرورت دارد چرا بدست خود ارزش آن ملاهای زن باز وفاحشه وشرابی را بالا می برد ؟

>>>   داکتر صاحب عبدالله از دعوت ترکیه استقبال کرد!! تبریک تبریک !
رئیس اجرائیه باید سخنانش را مانند لباسش شیک و دست اول بسازد ویا لباسش را مانند سخنانش بی نمک وتکراری وقالبی بسازد
انشاالله گفتن های مکررت هیچ رنگ وروغنی به گفته هایت نمی بخشد
دعوت از صدر اعظم پاکستان صرف6 برای همین چند حرف بود که ازان التجاکنی تا مولاناهای پاکستانی فتوا بدهند جنگ ناجایز است ؟؟؟
آیا اشرار صفحات شمال یا جنوب صرف منتظر فتوای پضل رحمن هستند تا بمجرد شنیدن کلاشینکوف را بزمین پرتاب کنند وهردودست شانرا بالا کنند؟؟
فساد وبی عدالتی بیکاری قطار طالبانر ا طویل ساخته ، ظلم جنگ سالاران دزد پارلمان واقارب قانون شکن شان مردم را بکوه بالا کرده ، اگر تو واقعا فکر میکنی با یک فتوای سمیع الحق جنگ تمام میشود باید نزد داکتر عقلی وغصبی بروی واول به فکر صحت خود باشی !

>>>   وقتي كه نخست وزير پاكستان امد غني كل مرغ جاسوس خودش به استقبال بادار خود رفت خاين وطن فروش از پاكستان ميترسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است