انتخابات و نیاز دگرباره غنی به جنرال
رییس جمهور پس از فرونشاندن جنجال بلخ و در آستانه انتخابات، نیازمند جنرال دوستم شده است تا بار دگیر از وی سکوی پرتابی بسازد برای ماندن در قدرت و حال، جنرال در تبعید می ماند یا مجبور به مدارا می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۹    ۱۳۹۷/۱/۱۵ کد خبر: 149334 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جای خالی معاون اول ریاست جمهوری با وجود شخص اتمر هیچ گاه از سوی ارگ و حتی رییس جمهور احساس نشد زیرا در زمانی که باید جنرال دوستم حکم صندوق رای را ایفا می کرد، متحد بود و در برهه ای از زمان، گزینه ای برای حذف و اکنون نیاز قدرت در برگزاری انتخابات می باشد.

جنرالی که چهاردهه در فراز و نشیب سیاست افغانستان توانست بدل به رهبری قدرتمند شود که حذف وی معادل مقابله با قومیت ازبک است، ماه ها در تبعید با رسوایی به سر می برد که سقوط سیاسی و اجتماعی در پی داشت.

ایتلاف نجات با اتحاد سه رهبر بزرگ قومی و جهادی بدل به خار چشم ارگ در چالش قدرت شد اما نتوانست مانع برکناری عطا از بلخ، سکوی برای محقق در قدرت و بازگشت جنرال به مقام و کشور شود زیرا این اتحاد در میان سه قومیت بدل به اهداف مشترک برای مقابله با سلطه گری ارگ نشد.

پس از مدارای عطا با رییس جمهور که شوک بزرگ برای مردم و بخصوص مخالفان حکومت بود اینک خبرهای از تلاش حکومت در گفتگو با جنرال دوستم منتشر شده که بازگشت وی به کشور را در پی خواهد داشت و می تواند مقام معاونت اول را با صلاحیت های محدود چون گذشته بازگرداند اما آیا رهبر قوم ازبک دگرباره مجاب به معامله با رییس جمهوری خاین در اتحاد و تعهدها می شود؟

از ابتدای اتحاد ناهمگون وی با اشرف غنی تا تبعید اجباری به ترکیه که در پی اعتراض های متعدد معاون اول ریاست جمهوری از عدم صلاحیت تا جابه جایی داعش به شمال و متهم کردن مقام های بلندپایه امنیتی ارگ بود، باید گفت که رهبران پشتون در کینه سقوط حکومت داکتر نجیب همواره خواهان از میان بردن جنرال دوستم می باشند.

اشرف غنی که با وجود تلاش های کرزی و تقلب های گسترده مجبور به تقسیم حکومت با داکتر عبدالله شد دیگر نیازی به تحمل جنرال دوستم در قدرت نداشت و با براندازی توطیه راه را برای حذف وی هموار کرد تا جایی که نه تنها نشانی از وحدت ملی حتی در ظاهر نماند بلکه دولتی تک قومی شکل گرفت با یک کشور فرو رفته در ناامنی که تنها افتخار آن، توافقنامه صلح با حکمتیار است.

از جانب دیگر، عطا محمد که در یک قدمی بدل شدن به رهبری بزرگ برای جریان مخالف حکومت در میان قومیت های غیرپشتون بود که همراهی جنرال رازق از جنوب را نیز به همراه داشت به یکباره راه مدارا با ریاست جمهوری در پیش گرفت و جنجال بلخ برای مدتی فروکش کرد.

در همین راستا، جنرال دوستم به عنوان رهبر قومی و حزبی نیازمند حضور در کشور است که اکنون در ماه ها تبعید نه تنها قدرت حزب جنبش کاهش یافته بلکه شکاف میان سران قومیت ازبک می تواند چالش بزرگ بر سر راه رهبری آینده فرزند ارشد جنرال باشد.

رییس جمهور همچنان که پایبند به هیچ پیمان و اتحادی نیست پس از چندین شکست در مذاکره با جنرال در تبعید در یک قدمی برگزاری انتخابات پارلمان و سپس ریاست جمهوری، خواهان توافق با معاون اول خود می باشد که هیچ گاه از صلاحیت های لازم در این مقام برخوردار نبوده است.

اینکه جنرال دوستم همچون عطا راه مدار در پیش می گیرد به واقعیت نزدیک تر از ماندن در تبعید و رد کردن پیشکش های ارگ است زیرا سیاست چهاردهه کشور نشان داده که رهبران بیش از اینکه به دنبال منافع ملی باشند، تشنه قدرت و مقام هستند.

از سوی دیگر، خلا حضور جنرال دوستم در میان قومیت، حزب و حکومت سبب شده است که گروه های تروریستی با فراقِ باز، مناطق تحت سلطه خود را تا شمال گسترده کنند تا جایی که دیگر از امنیت ولایت جوزجان خبری نیست آنهم در روزگاری که حکمتیار حکم مشاور حکومت را ایفا می کند و خیال نابودی رهبران جهادی در کنار براندازی جنگ قومی و مذهبی دارد.

و حال، جنرال دوستم می تواند در برابر بازگرداندن مقام، امتیاز و حل شدن پرونده ایشچی از سوی غنی مقاومت کند و همچنان از تبعید شاهد قدرت نمایی حکمتیار باشد در حالی که شمال در سقوط جبهه مقاومت غرق خون و جنگ است؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   حالا که دوسه ماهی از دوره ریاست جمهری باقیمانده دوستم نباید بیاید

>>>   با مدارا برگرددو با تدبیر در انتخابات سهم بگیرد.

>>>   بودن جنرال صاحب به حالت تبعید در ترکیه، آبرومندانه تر از توافق با ارگ و بازگردان صلاحیت های کذایی به ایشان خواهد بود.

>>>   اشرف غنی پلان دارد با برگرداندن جنرال دوستم، دوباره کشمکش بالای تصرف مزار را بین تاجک ها و ازبک ها براه بیاندازد و بعد از تضعیف هردوجانب، مزار را نیز توسط پشتون ها تسخیر کند و بنام تامین امنیت مزار، جمعه خان همدرد را والی مزار مقرر کند.

>>>   حد اقل از توطئه وترور شخصیتی اش وفروپاشی عطا هم پند نمیگیرد؟

>>>   می گویند که آدم هوشیار را از یک سوراخ دو مراتبه مار گزیده نمیتواند . اگر دوستم باز فریب خدعه و نیرنگ این مار را بخورد گلمش تا ابد جمع است باید مدبرانه استاد شود. بسیار با آبروی جنرال دوستم بازی شد. داستان ایسچی برایش ساخته شد که این یک لکه ننگ تاریخ برای کسانی است که این داستان را ساخت و از یک شخص مسن چنین یک وسیله ساخت با دریغ که هر دوهم دوستم و هم ایسچی مربوط به قوم شریف ازبک هستند. نه تنها این توهین به این دو بر می خورد بلکه به قوم ازبک نیز.
عطا مردانه کار کرد هم دو وزیر هم سفیر و هم والی بلخ و قوماندان امنیه بلخ را خودش مقرر کرد و نشان داد که چوکی ولایت بلخ اگرمن نباشم هم از منست و والی مقرر شده را رد کرد. جنرال دوستم باید استقامت داشته باشد و چنین موضع گیری کند.

>>>   بهترین کزینه به ژنرال صاحب و رحبری محبوب کشور بودن در ترکیه است چرا که هیچ دلیل برمسون بودن اش وجود ندارد
طوی محمد واهب استانبول ترکیه

>>>   جنرال دوستم اگر بازهم هواخواهان و مردمش را و عقبش را با قبیله معامله کند دیگر باید هیچگاهی بر او اعتماد نشود۰

>>>   بااین خدمتی که دوستم به غنی کرد و غنی دوستم را تا ابد بدنام تاریخ ساخت . دوستم اگر عزت و ننگ داشته باشد تازمانی که آقای غنی در قدرت باشد به معاونیت تشریف آوردن شان هین جهالت است واگر چه دوستم شخص معامله گر بوده ولی اکنون قضیه ایشچی دوستم را سخت بدنام ساخت و باید که فدرال را اعلان میکرد که نتوانیست . حال زمان انتخابات نزدیک شده باری دیگر از این جنرال بیسواد غنی سوی اتفاده نموده و آخرین نقظه زربه را بالایش خواهد زد . دوستم انسان معامله گر بوده ولی قوم ازبیک و ترکمن قوم باغیرت میباشند ونباید این قوم باعزت را دوباره بی عزت بسازد .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است