کمیشنرهای کمسیون انتخابات تقلب می کنند
مهم این است که کمیسیون انتخابات اعتماد را ایجاد کند، اعتبار مردم را جلب کند. اگر از همین آغاز کار ما بیاییم از حکومت بترسیم و کارهای رییس جمهور را توجه کنیم پس کجای آن اعتماد ایجاد می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۶    ۱۳۹۷/۱/۱۳ کد خبر: 149244 منبع: پرینت

هرچند زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی اعلام شده است اما هنوز هم اما و اگرهایی درمورد برگزاری انتخابات وجود دارد. نقدها و نظرهای بسیار کلی احزاب سیاسی و جریان های مدنی هم نسبت به آن وجود دارد و چگونگی برگزاری انتخابات هم یک پرسش بسیار جدی نزد هر شهروند افغانستان و همچنان مهمتر از همه جریان های سیاسی در افغانستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل احمدمعنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «مناظره» گفت: با وجودیکه بسیار خوشحال هستم که صیاد در راس کمیسیون آمده است اما امیدوار هستم که به عنوان یک نهاد حکومتی برخورد نکند و به سخنگوی حکومت تبدیل نشود و یا توجیه گر کارهای غیر قانونی حکومت نباشد. قانون به طور مشخص تعریف دارد و یکی از تعریف هایش هم وضاحتش است و توجیه پذیر نیست. اگر قرار باشد ما هر چیزی را توجیه کنیم همه چیز خراب خواهد شد. این حکومت می خواهد خود کوزه و خود کوزه گر و خود گل کوزه و خود در بازار خریدار باشد. فرمان تقنینی را خودش ساخته است بدون اینکه از مراجع قانونی اش پاس شود مراجع تقنینی مشخص است اما به هر حال مردم مانند اینکه در بسیاری از موارد سکوت کردند در این موضوع هم نوعی تمکین کرده اند وگرنه باید از مراجع تقنینی می گذشت و در موجودیت نظام نسبی تقنینی در کشور وجود دارد اما به هر حال انتظار داشتیم که حکومت به این فرمان تقنینی خود احترام بگذارد اما متاسفانه به کاری که خودش انجام می دهد به آن هم احترام نمی گذارد.

وی، در خصوص برکناری رییس قبلی کمیسیون انتخابات اظهار کرد: رییس کمیسیون را به هر عنوانی که بوده است آورده اند و اینطور نشان می دهند که از بهترین ها در میان همین جمعی که از آنها مصاحبه گرفته اند است. اتفاقا در میان آن جمع مصاحبه شوندگان، کسی که تجربه انتخاباتی داشت رییس قبلی بود. اما چه دلیلی بوده است که با یک سال کارش وی را برکنار کردند؟ این در صلاحیت کمیسیون انتخابات نیست که یک عضو خود را بدون اینکه دلیل موجه قانونی ذکر شود برکنار کند. حتی با دلیل هم نمی توانند برکنار کنند چه برسد به اینکه دلیلی هم نداشته باشند. علاوه بر این فرمان تقنینی صراحت داشته است که از میان افراد باقی، پانزده نفری که باقی مانده است باید یک نفر می آمد. اصلا اگر به این شکل صحبت شود که آدم شایسته ای در آن جمع نبوده است نباید قومی رفتار می شد. در حالیکه در لیست کاندیدها برای ریاست شایسته ترین ها و بهترین ها بوده اند. درست است که امکان دارد این کسانی که در کمیسیون انتخابات آمده اند خوب باشند اما وقتی که ریاست جمهوری از مرجع قدرت، قانون را پایمال می کند، قانونی را که خودش ساخته است و در مجلس رسمی آن را نشر کرده است در کجای این کشور دیگر اعتبار و اعتماد باقی می ماند که دیگران این کار را نکنند.

معنوی ادامه داد: امروز کسانی را که شما سرزنش می کنید که خلاف قانون عمل می کنند، به فرمان رییس جمهور ارزش نمی نهند، قانون شکنی می کنند دلیل موجه دارند می گویند خود حکومت همین رییس جمهور این کار را می کند. پس از دیگران چه توقع است که این کار را انجام ندهند؟ توجه داشته باشیم که مهم ترین چیز در کمیسیون انتخابات اعتمادسازی است. از کار تکنیکی گرفته از کار قانونی گرفته از هر چیز دیگری که کمیسیون انتخابات ضرورت دارد مهم این است که کمیسیون انتخابات باید اعتماد را ایجاد کند، اعتبار مردم را جلب کند. اگر از همین آغاز کار ما بیاییم از حکومت بترسیم و کارش را برایش توجه کنیم پس کجای آن اعتماد ایجاد می شود؟

رییس پیشین انتخابات، در خصوص آینده انتخابات پیش رو بیان داشت: حکومت خودش زمان را کشت و زمان انتخابات را از دست داد اما بعد از این کار یکی از کارهای خانگی عمده اش این بود که اصلاح نظام انتخاباتی بوجود بیاید. اول کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی بسیار با تاخیر ایجاد شد و بعد که ایجاد شد یک چیزی ایجاد کردند و ساختند و به حکومت تسلیم کردند و حکومت به آن ارزش نداد. فقط یک تغییر نسبی در رهبری کمیسیون بوجود آمد و دیگر در سیستم و نظام انتخاباتی هیچ کاری انجام نشد و تا امروز هم انجام نشده است و اگر به همین وضعیت موجود آقای صیاد یا هر کسی دیگر به طرف انتخابات برود هیچگونه موفقیتی نخواهد داشت. بطور قطع می گویم که وضعیت بدتر از آنچه که در گذشته بوده اتفاق خواهد افتاد.

معنوی اظهار می کند که کمیسیون انتخابات مستقل نیست و افزود: اگر هیچ دردسر دیگری برای کمیسیون انتخابات وجود نداشته باشد فقط همان یک موضوع کوچک ساختن حوزه ها باشد باید سال ها اینها درگیر این موضوع باشند چرا که از یک طرف قانون صلاحیت را به اینها داده است و اینها هم هر روز صدایشان بلند است که ما موضوع را به حکومت روان کردیم و حکومت پاسخ نمی دهد معنایش این است که شما خودتان توان تصمیم گیری را ندارید. جامعه بین المللی هم گفته است که هیچ فرمانی در هیچ سطحی نمی تواند در سطح قانون باشد پس کمیسیون باید قانون را ملاک قرار دهد نه رییس جمهور را.

وی، در خصوص نگرانی ها از معین نبودن لیست رای دهندگان می گوید: رعایت کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی اصل است. برای اینکه همه مردم در انتخابات مشارکت کنند اما در این کشور ما هنوز نمی دانیم که چه تعداد نفوس داریم و حتی با تخمین هم موافق نیستید. در ولایات ما نمی فهمیم که هر ولایت چقدر نفوس دارد. حتی در شهر کابل که پایتخت است نمی دانیم نفوسش چقدر است و چقدر تعداد رای دهنده دارد. هر صد هزار نفر از هر حوزه یک نماینده در پارلمان باید داشته باشد وقتی تعداد مشخص نباشد چطور می توان این کار را کرد؟

معنوی، در خصوص تقلب هایی که از همین آغاز کار صورت گرفته است گفت: آقای قلمیار رییس ساحوی کمیسیون انتخابات باید بداند در ساختن مراکز رای دهی سلیقه ای عمل شده است. کمیشنرهای برخی ولایات سطح مراکز را بسیار بالا برده اند هنوز هم نابلد هستند و نمی دانند که مرکز زیاد سرنوشت ساز نیست بلکه محل سرنوشت را بیشتر تعیین می کند. حتی از میزانی که رای دهنده در مراکز وجود دارد بسیار بالاتر برده اند. اما در بعضی ولایات که مدافع نداشته اند آن را کم ساخته اند و خوشبختانه که مکتوب عمل های ساحوی به امضای آقای قلمیار در اختیار من است که به اعضای کمیسیون می نویسد که شما تصرف قانونی کرده اید. وقتی این گام های آغازین به این شکل صورت بگیرد و تقلب شود ما یک انتخابات خوب نخواهیم داشت. مگر اینکه مطابق با قانون و مطابق با اصول کمیسیون انتخابات در این مورد برخورد شود. چرا که کار بعدی کمیسیون بعدی انتخابات به مراتب و به مراتب سخت تر است از هر کار دیگر که ثبت نام راهی دهنده و ساختن لیست رای دهنده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
معنوی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   تقلب را همه از شما ....قطبی یاد ګرفته خبیس چتل

>>>   تا كه اقاي معنوي ريس نشوه هيچ امكان نداره كه انتخابات خوب صورت بگيره بايد ايشان ريس شوند

>>>   چون ازشما به میراث مانده

>>>   معنوی جان از تقلب خود چیزی بگوید تا دیگران حرف هایت باور کند.
ه.ب
ار پنجشیر

>>>   سلام برای همه دوستان وهموطنان عرض میدارم: فضل احمد معنوی کسی است که انتخابات شورای ملی فعلی را رهبری نمود غرق فساد بود کرسی های پارلمان درسرای شهزاده ودوبی معامله گردید. محکمه تشکیل گردید وتعداد9که حق شان توسط معنوی تلف گردیده بود وارد پارلمان نمود برعلاوه جمله خیلی مشهور ی استعمال نمود خواب است، خیال است، محال است وجنون بالاخره خودش حکم محکمه را تطبیق نمود.شما ازکسی نظر خواهی کنید که خودش مفسد نباشد وتقلب نکرده باشد.
قادری

>>>   معنوی جان میگویند اگرهرچیزرااندازه ایست تخریب وبیشرمی هم اندازه دارد

>>>   وقت جرت وفرت تان گذشت توحالا هم درخوخرگوش هستی برخیز که صبح شده سرت ناوقت شده

>>>   خلاصه در هرکاری که پای شروفساد داخل باشد امید عدالت را نداشته باشید مثال زنده اش همین معنوی مادی پرست !
ر

>>>   در مورد اکثریت مامورین پایانرتبه حرفی ندارم زیرا اگر آنها به فساد هم دست بزنند از روی فرط مجبوریت بخاطر پر کردن شکم و پت کردن تن اطفال شان است.
ولی هر کس توانست یکنفر مامور از رئیس عمومی گرفته تا خود رئیس جمهور دهن گنده را نام بگیرد که در فساد تا گوشها غرق نباشد، براستی قهرمان است!!!!

>>>   ملا معنوی جنایتکار وتقلب کار تازمانی آبرا خط آلود میکند تا بار دیگر به قدرت برسد آنگاه به مردم نشان خواهد داد که تقلب مودرنی تر چنین میباشد.مگر بداند که آزموده را آز مودن خطاست موتر های زره کمسیون را تسلیم کن در فکر ملائی شو.آر مان باز گشت را بگور خواهید برد.
حنیف.پنجشیری.

>>>   سلام.
معنوی صاحب زیاد علاقه دارد که خود را نمایشدهد وخاطرات جنایتکارانه خودرا به مردم خاطر نشان سازد. اگر مرد هستی وغرور داری نظریات مردم را میخوانی خودرا گم کن در یکی از مساجد دور افتاده بنچشیر خادم شو تا از نفرت مردم دورشوی وگرنه وای بر حالت
از پنجشیر جان.

>>>   خلیفه از تجربه صحبت میکند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است