حکومت با خلق بحران بقای خود را تضمین می کند
حکومت بحران دولتداری، بحران قانونیت و مشروعیت، بحران اقتصادی، بحران بیکاری، بحران هویت و تشدید مسایل دودمانی و مسایل هویت ملی را آوردند و برای بقای خود سیاسی ساختند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۳    ۱۳۹۷/۱/۱۲ کد خبر: 149193 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی از آغاز تشکیل دچار اختلاف جدی سیاسی بود. در واقع نفس تشکیل حکومت وحدت ملی اختلاف بود. اما دیری نگذشت که دامنه این اختلافات از داخل ارگ وسعت پیدا کرد، معاون اول رییس جمهور، مشاور خاص وی، وزیر خارجه و تا شمال افغانستان به والی بلخ کشید. حالا و این روزها قصه های نوینی از این اختلافات سیاسی شنیده می شود. اما این اختلافات تنها در دایره حکومت یا کسانی که شریک در حکومت وحدت ملی هستند خلاصه نمی شود. جریان های مختلف سیاسی به شدت از حکومت ناراضی هستند و با حکومت اختلاف دارند. اختلافات قومی پابه پای اختلافات سیاسی دامن زده می شود. بحران هویتی به عنوان فصل جدیدی از تنش های قومی نقش آفرینی می کند. اما دلیل این همه اختلافات سیاسی چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عارف کیانی سخنگوی محور مردم افغانستان در برنامه «بازنگاه» گفت: نظام های حکومت های وحدت ملی که از یک برآیند دموکراتیک سرخود را بلند نمی کنند دچار افت و چالش های درونی هستند. از طرف دیگر بدون تردید کسانی که خودشان عامل خلق بحران بوده اند، کسانی که خودشان جهت تحقق امیال شخصی و تیمی خود انتخابات را به بحران کشانده اند و متوسل به تقلب شدند و بر اساس تقلب روی کار آمدند، شهروندان افغانستان را در دوراهی قرار دادند. یک راه این بود که مردم افغانستان به طرف بحران و به طرف خون و به طرف آهن بروند و از یک طرف دیگر اینکه همین سران حکومت را به عنوان زعیمان نامشروع و متقلب قبول کنند. با تاسف با تحمیل آمریکا، این سران متقلب به جای اینکه محاکمه می شدند به جای اینکه پشت میله های زندان انداخته می شدند به عنوان قاتلان دموکراسی و قاتلان انتخابات، حکومت را گرفتند که در طی دو سال بر اساس یک تفاهمنامه نامشروع وظایف شان را مشخص ساختند.

وی، در خصوص اختلافات داخل ارگ بیان داشت: در روزهای اول یکسری اختلافات میان شان بود مادامی اختلافات اوج گرفت که مساله انحصار گرایی و مساله توزیع قدرت و توزیع ثروت مطرح شد. در توزیع قدرت و توزیع ثروت تیم ارگ و تیمی که در حقیقت در تقلب دست باز داشتند، تیمی که با یک سناریوی بسیار خاینانه وارد میدان سیاست شده بودند کمی سماجت از خود نشان داده بودند. این سماجت موجب شد که در داخل حکومت ایتلافی که از درون شکننده بود شکنندگی گرافش بالابرود و سرو صداها بیرون از دایره حکومت کشانده بشود که امروز ما شاهد آن هستیم.

کیانی، معتقد است که با آمدن حکومت نامشروع حکومت وحدت ملی بحران ها ده ها برابر بیشتر شد و افزود: مساله دیگری که حایز توجه است این است که حکومت از آن گرافی که در بدو ایجاد حکومت وحدت ملی ترسیم شده بود نه تنها عدول کرد بلکه سعی کرد برای بقای خود بحران خلق کند. یعنی خلق بحران را وابسته به بقای خود دانست و این موجب شد که امروز هم فاصله شهروندان از دولت زیاد شود و هم همزمان ما در چند بحران متراکم قرار بگیریم. بحران دولت داری، بحران قانونیت، بحران مشروعیت، بحران اقتصادی، بحران بیکاری، بحران هویت و تشدید مسایل دودمانی، مسایل هویت ملی را آوردند و برای بقای خود سیاسی ساختند و امروز شما سرو صداها را می بینید. این منتج به این شد که یکسری گراف افقی از گراف عمودی قدرت رابطه ارگانیک شان گسسته شود و مساله بلخ و قندهار و مساله سمنگان را دیدیم. ذات حکومت وحدت ملی شکننده است. بخصوص که کسانی بوده اند که خود عامل تقلب بوده اند و به قدرت هم آمده اند.

سخنگوی محور مردم افغانستان ادامه داد: کسانی که امروز با تقلب و با ترور دموکراسی و ترور روندهای مردم سالار به قدرت رسیده اند هیچ چیزی جز منافع شخصی شان برایشان مطرح نیست. خانواده های خودشان در اروپا و آمریکا و یا در آسیا و کشورهای شرق دور هستند. امروز جز از منافع انجویی خود، جز از منافع تیمی خود هیچ چیزی نمی بینند. به همین دلیل است که فقط سعی می کنند با خلق بحران برای بقای خود طبل بکوبند. برای بقای خود زمینه پایکوبی مجدد را مساعد کنند.

وی، در خصوص این سوال که از خلق بحران برای حکومت چه حاصل می شود، بیان داشت: حکومت می خواهد از مسایل ملی که باید به ملت مراجعه شود سیاسی بسازد و برای بقای خود فردا بهانه کند که امروز چرا انتخابات برگزار نمی شود به دلیل اینکه امنیت نیست. به دلیل اینکه مردم آماده نیستند به دلیل اینکه بودجه نیست. این وضعیت که چند بحران افغانستان همزمان داخل شده است و افغانستان را در پرتگاه فنا برده است و دوام این وضعیت به مفهوم نابودی و به مفهوم معامله عزت و شرف مردم افغانستان است.

کیانی، اجماع سیاسی از نخبگان کشور را در مقابل این استبداد حکومت ضروری دانسته و گفت: اگر نخبگان سیاسی افغانستان در این برهه دست به کار نشوند و با ایجاد یک اجماع سیاسی برای بیرون رفت از این بحران ها اقدام نکنند و بر سر آن جدی نباشند باتاسف شاهد جاری شدن جوی خون دیگر در کابل خواهید بود و هیچگونه ساحه و جغرافیای امنی در کابل نخواهید دید. پیشنهاد ما به جامعه جهانی این است که به مردم افغانستان مراجعه کنند و از حمایت متقلبین دست بردارند. اگر حکومت تمکین به خواست های شهروندان افغانستان نکنند نیاز است که یک رستاخیز سیاسی در پرتو منافع ملی افغانستان شود تا بعد ازاین تیم مافیا، مافیای نفت و مافیای سلاح و مافیای قدرت بیشتر از این مردم در خسران نباشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کیانی
حکومت
بحران
نظرات بینندگان:

>>>   ديدگاه كياني صاحب بسيار علمي دقيق و عاليست

>>>   اداره موقت توسط سباسيون بهترين راه حل است بنظر من كياني صاحب !
چون انتخابات توسط همين دولت همان آش است و همان كأسه
>>>   اجماع سياسي اگر از سوي جامعه جهاني حمايت شود بهترين بديل انتخابات است بنظر من
چون دولت فعلي از برگزاري انتخابات عاجز است و ديده شده كه اصلآ باور ندارد به انتخابات و ميترسد
جبار از هرات .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است