چین: کوریای شمالی برای خلع سلاح قول داده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۷/۱/۹ کد خبر: 149122 منبع: پرینت

چین از آمادگی رهبر کوریای شمالی برای خلع سلاح و دیدار با مقام‌ های رسمی آمریکایی خبر داده است.

به گزارش رویترز، چین روز چهارشنبه اعلام کرد: کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی برای خلع سلاح وعده و قول داده و حاضر است با مقام های آمریکایی دیدار کند.

این در شرایطی است که رهبر کوریای شمالی یک دیدار تاریخی با شی جین پینگ رییس جمهور چین داشته و پکن نیز قول داده است تا روابط دوستانه با پیونگ یانگ را ارتقا دهد.

پس از 2 روز گمانه زنی، چین و کوریای شمالی سرانجام تایید کردند که رهبر کوریای شمالی به پکن سفر کرده و با رییس جمهور چین دیدار داشته است. وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای این سفر را غیر رسمی ارزیابی کرده است که طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه انجام شده است.

این نخستین سفر خارجی رهبر کوریای شمالی از سال 2011 میلادی است که به قدرت رسیده است. به نظر می رسد دیدار وی با رییس جمهور چین مقدمه ای برای دیدار با مقام های ارشد کوریای جنوبی و آمریکا طی ماه های آینده است.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی اشاره ای به وعده رهبر این کشور برای خلع سلاح یا دیدار آتی وی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه می نکرده است.

وزارت خارجه چین افزود: رهبر کوریای شمالی به رییس جمهور چین گفته است که شرایط در شبه جزیره کوریا در حال بهبود است که علت آن طرح ابتکاری کوریای شمالی برای کاهش تنش ها و ارایه پیشنهاد مربوط به مذاکرات صلح است. کوریای شمالی اماده مذاکره با آمریکا و برگزاری یک نشست بین مقام های 2 کشور است.

رهبر کوریای شمالی افزود: مساله خلع سلاح شبه جزیره کوریا قابل حل و فصل است، اگر کوریای جنوبی و آمریکا به تلاش های ما با حسن نیت پاسخ دهند و فضای صلح و ثبات را ایجاد نمایند.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که چین بخشی از جزییات مربوط به سفر رهبر کوریای شمالی را به اطلاع دونالد ترامپ رسانده است. رییس جمهور چین نیز یک پیام شخصی برای ترامپ ارسال کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: امریکا تماس نزدیک خود با متحدان مان یعنی کوریای جنوبی و جاپان را حفظ می کند. ما این تحولات جدید را نشانه دیگری از موفقیت کارزارمان در حفظ حداکثر فشار می دانیم که در حال ایجاد یک فضای مناسب برای گفتگو با کوریای شمالی است.

یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چینی نیز قرار است پنجشنبه با سفر سئول مقام های ارشد کوریای جنوبی از جمله مون جایه این رییس جمهور این کشور را در جریان سفر رهبر کوریای شمالی قرار دهد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
کوریای شمالی
نظرات بینندگان:

>>>   رهبر کوریای شمالی مردی شجاع و دلیر است که تا اکنون رئیس جمهور دیوانه رژیم خبیث و آدمکش امریکا را شکستانده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است