افغانستان برای هزاره ها شباهت به دوزخ دارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۷/۱/۳ کد خبر: 148913 منبع: پرینت

آه، ناله و ماتم هزاره ها دگر کاربرد ندارد، چون گوش شنونده ندارد، هزاره ها مانده اند و دوزخ بنام افغانستان که تقریباً همه ای مردم افغانستان و جهان شاهد هستند که چگونه هزاره ها در آتش دوزخ می سوزند و بریان می شوند.
دشمن هم معلوم است و تاکید دارد که ما هزاره ها را پاکسازی می کنیم.

دولت در عمل ثابت کرده است که توانایی دفاع از هزاره ها را ندارد و یا هم دفاع نمی کند، چون گروهای تروریستی در درون دولت نفوذ کرده اند و تقریباً دولت را در دفاع از هزاره ها فلج نموده از همین سبب است که قتل عام سیستماتیک هزاره به یک عمل روز مره تبدیل شده است.

خوب به یاد دارم که گروهای تروریستی در زمان حکومت داکتر نجیب هم می خواستند در حق هزاره ها همین کار را بکنند، اما حکومت با ایجاد، لوای ۵۲۰ در کابل، تشکیل فرقه های ۰۹۶ ، ۰۹۷ در میدان وردک و غزنی، فرقه ۸۰ در پلخمری و همچنان فعال نمودن اداره استخباراتی بنام اداره ۳۳ و چندین مدیریت استخباراتی دیگر در چوکات وزارت امنیت دولتی آن وقت توانسته بودند ریشه تروریزم را که قصد انتحار و انفجار را در میان هزاره ها داشتند خشک نمایند.
در آن زمان هزاره ها راجع به امنیت خود تلاش می کردند و حاکمیت را وادار به چاره اندیشی می کردند.

اکنون بدی کار در این است که هم حکومت و هم هزاره ها در مقابل قتل سیستماتیک هزارها بی تفاوت شده اند، ورنه همان مدل زمان داکتر نجیب همین اکنون هم کار آمد دارد، تا زمانیکه هزاره ها خود در تامین امنیت خود اقدام نکنند همین دوزخ است و همین هزاره.

پس بار دیگر برای شرکای دولت وحدت ملی که از هزاره ها نمایندگی می کنند پیشنهاد میکنم که موضوع دخیل نمودن خود هزاره ها را در تامین امنیت، با حکومت و مجامع بین‌المللی دخیل در قضیه افغانستان طرح و پیگیری نمایند ، و خود مردم هزاره هم باید به هر گونه ممکن در سدد دفاع از امنیت خود برآیند، چون اگر نیم از این کشته ها را اگر هزاره ها در راه دفاع از امنیت خود می دادند اکنون تروریزم با چشم بد طرف هزاره ها دیده نمی توانست.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خوب گفتی برار

>>>   مشکل ازخود هزاره هاست، گویا تفرقه درذات این مردم است، این قوم به هزارراه روانند، ضعف فرهنگ ورفاه زدگی، وتجمل گرایی، ومنطقه گرایی وغرورهای کاذب ودهها عامل دیگر، این قوم را به این روز رسانده است همین عوامل باعث شده است که نمایندگان بخش ازمردم دایکندی روی به حکمتیار آورده اند، البته که برای زنده ماندن شان ملامت نیستند، بلکه رهبران ما مردم راتنها وسیله برای رسیدن به اهداف حزبی وشخصی شان قرار داده اند. گله ای که چوبان نداشته باشد، بدون شک طعمه گرگان گرسنه خواهد شد. درهمین شرائط سخت روحیه هم پذیری هرگزوجود نداشته وفقدان یک حزب ورهبر شایسته ومتعهد کاملا واضح است.

>>>   حسن علي جان وطندار خوب مه راست ميگي هر چند دلم نميخواهد كه ديگردر أين سايت كدام براز نظري بكنم بخاطريكه در حدود هشتاد فيصد نوشته هايم را نشر نميكنند أين موضع كه شما نوشته كرديد بنده را وادار كرد كه چند كليمه بصفت يك هم شما بنويسم شما درست ميگويد اما كمي غير واقع بينانه نوشته نموديد بنظر من أين دشمن نامرد دشمن تمام اقوام ساكن در أين سر زمين هست در پيش اي نامرد ها هزاره پشتون تاجيك ازييك غيره و غيّره ندارد بنده خودم از قوم پشتون هستم اما افتخار به تمام اقوام ساكن اي سر زمين ميكنم همگي اقوام وطنم را دوست دارم باور كنيد ترسي كه شما داريد از أين دشمن بي همه چيز ما هم داريم اما برادر دوست داشتني مه از قديم ها بزرگ ها ميگفتند چيزي گندم ها تر است و چيزي هم أسياب خراب است مه يك سؤال بسيار كوتاي از شما ميكنم و بس اگر موضع را درك نموديد همه أين شكه رنجي شما انشاالله كه حل ميشود از روزيكه جنگ در أفغانستان شروع شده تا به امروز تلفاتيكه برادران هزاره ما در لشكر فاطميون در سوريه دادن برابر است كمي دقيق فكر كنيد .
هموطن

>>>   اقایی حسن علی ایا تنها هزاره بنده خدا اند یا تمام مردم افغانستان. در دهه هفتاد که هزاره ها کابل را دوزخ. روی زمین بالای مردم ساخته بود هیچ کس صدایی مردم مظلوم را نشنید و همه روزه. سر های بریده را از کارته سه و چهار در خریطه ها نیاوردند و سینه های زنان مظلوم. را پخنه میکردند و هزاران فجایع دیګر افغانستان دوزخ نیست و اګر برای شما دوزخ است. به بهشت خود بروید.

>>>   حسنعلی تو به هزاره چه غرض یا هدفی داری؟
هزاره مذهبش رسمی ، پوهنتونها و فعالیتهای علمی و فرهنگی اش در حال پیشرفت ، مردمش همه پیشرفته شده اند چه در شهرها و حتی عقب مانده ترین قریه ها ، مقامات دولتی محلی و ملی در حد مطلوب دارند ، و همینطور مطمئناً ظرفیت اقتصادی شان هم بطرف ثبات و بهبود است.
غیر از هزاره ، پشتون جنوبی و مشرقی همین ۱۷ سال را هم در جنگ بوده و تا چند سال دیگر هم مورد اشغال پاکستان و ایران خواهند بود ، تاجیک و ازبک هم رو به نزول است ، پس کدام قوم در دوزخ نیست؟ یا تو نام خود را از حسن و علی جور کرده ای و یک تاجیک یا خائن منافق دیگری هستی تا بجای دیدن آرامی و پیشرفت هزاره و خصوصاً هماهنگی آنها با نظام فعلی ، این قوم بی غرض و محروم را تحریک کنی تا بیشتر دست به احزاب خونخوار خود دراز کنند و خود را با پروژه های دولتی مواجه بسازند؟
ولی کور خوانده ای! هزاره هم از فقر و مهاجرت ذله شده و دنبال گوش آرام است و فقط شوله خود را خواهد خورد و عسکری و دستفروشی و تعلیم خود را خواهد کرد و امیدی هم به شما منافقین و احزاب ندارند
استاد پوهنتون هزاره

>>>   در جنجال ولایت غزنی که با عث قتل یک نفر کوچی و در نتیجه باعث بند شدن شاهراه کابل قندهار شده بود، دولت هیاتی را برای باز کردن راه به غزنی فرستاد و هیات متذکره به کوچی ها وعده داده بود که بزودی قصد قتل یک نفر شما را از هزاره ها خواهیم گرفت.
در نتیجه در عوض قتل یک کوچی، ده ها نفر هزاره را در حمله انتحاری کارته سخی در مراسم تجلیل از نوروز کشته و زخمی نمودند.
این که هزاره ها از دست شان چه خواهد آمد، نمی دانم؟
سید حسین کربلایی از کارته سخی.

>>>   شما آمدین دولت جمهوری دموکراتیک خلق را با دولت جمهوری اسلامی وحدت ملی و برادر خلیلی ، برادر دانش و برادر محقق را بارفیق کشتمند مقایسه میکنید؟

>>>   اقاي حسن علي ان زمان نجيب كمونيست خائن كه ان كندك قومي هزاره درست شده بود پرسونل وافسران كمونيست هزاره درست شده بود كه در مقابل مجاهدين ميجنگيدن در ان زمان مجاهدين ملحدين وطن فروشان كمونيست را به جهنم واصل ميكرد ترورستي وجود نداشت اگر بعضي اوقات عمليات هاي چريكي در شهر ها ميشد هم همين مجاهدين بودند پس اين نظر شما غلت ودرست نيست كه يك گروه ولشكري درست شود بنام هزاره دفاع نميشود كه هيچ سوء استفاده هاي نادرست خواهد از نام مردم هزاره شده ميتواند خلاصه مردم قوما هزاره هركارميكنندومقصد زير بار همسايه هاي به ظاهر دوست ولي دشمن است نروند ؟؟؟؟
والسلام يك قوما بهسودي

>>>   افغانستان برای هزاره ها جنت است چون بدون گناه شهید میشوند حتما بهد جنت میروند

>>>   من چندین دفعه نوشتم که مردم مناطق مرکزی بایددرتمامی افغانستان متوجه امنیت خود باشند انواع دشمن و تروریست های قومی ،زبانی و مذهبی وحکومتی درکمین شان هستند تا به هر شکل و طریقه که شود این قوم بی دفاع و مظلوم تاریخی را ازین سرزمین محو بسازد.تروریست های ازخدا بی خبر و آدم کش علیه هزاره های مظلوم در بدنه دولت طرفداران زیاد دارند برای شان پروگرام سازی میکنند تبلیغات مخفی وزیرکانه میکنند پول از منابع مختلف برای تروریست های آدم کش جمع میکنند تا این ملت مظلوم را مجبور به ترک وطن آبایی شان کنند. ملت مظلوم هزاره مناطق مرکزی مردم صادق ،مومن و زحمت کش هستند که درطول تاریخ باصداقت کامل از‌حکومت مرکزی تابعیت کرده و تمامی امورات و دستورات دولت مرکزی را اجرا کرده اند.برای دفاع از آزادی و استقلال کشور شان ایلجاری که همان کار داوطلبانه وبدون دستمزد باشد با تمامی حکومات گذشته همکاری صادقانه نموده اند.اما متاسفانه بالعکس درمقابل پاداش مناسب و قابل تقدیر از دولت مرکزی افغانستان نگرفته اند.بعضی شان با فرمان های اعزازی ورتبه های اعزازی حکومت وقت قناعت کرده و بعضی شان حتی ازهمین رتبه های اعزازی هم محروم بوده اند.بهر صورت صداقت و راست کاری عمل خوب اند.
ومن الله التوفیق ع.ناصری

>>>   حسل علی خان!
1. اولا که افغانستان برای تمام مردم افغانستان از دست دزدان ....و شاشجاعهای قرن 21 (اشرف غنی وسایر چوچه
س... )برای تمام مردم افغانستان به دوزخ مبدل گردیده، تنها هزاره ها درین آتش نمیسوزند، من یک پشتون هستم ولی همین انتحار روز نوروز مغز استخوانم را سوختانده است.
2 از حکومت شهید داکتر نجیب الله قهرمان ملی واقعی افغانستان یاد کرده اید که بگفته شما بخاطر دفاع از هزاره ها (ولی در حقیقت تمام مردم افغانستان) چند فرقه و مدیریتها در امنیت ملی علیه تروریستها ایجاد کرد. او داکتر نجیب بود. ان تقاضاها را از اشرف غنی و گلمرجان) این جواسیس بیمایه امریکای جهانخوار نکنید. اینها حتی در خالی کردن معده های شان از باد از امریکاییها اجازه میگیرند.
3 مردم افغانستان خفه نشوند تا خرخره بیعقل هستند داکتر نجیب را که جان شرینش را در دفاع از تمامیت ارضی قربان کرد، هر روز از دست چند ...خاین و "....." دزد و موسفیدان به بهانه اینکه اسلام در خطر است، دشنام میشنید. ولی همان .....تیکه داران .....اگر وجدان داشته باشند بکویند که دین اسلام در زمان نجیب در خطر بود یا حالا؟؟؟؟

>>>   هزاره های که در افغانستان خوش نیستند بروند نزد باداران خود به ایران و یا مغلستان
بصیر نظری

>>>   جواب آقای پشتون هموطن که ادعای دلسوزی دارد
برادر محترم موضوع لشکر فاطمیون هیچ کدام ربطی به جنایات حاکمان پشتون علیه قوم هزاره ندارد لسکر فاطمیون نهایتا سابقه پنج ساله دارد اما سابقه جنایات حاکمان پشتون علیه مظلومان هزاره و سایر فارسیبانان تاجیک به بیش از صد سال میرسد
فراموش نکردید همین فاطمیون برای تقابل و مبارزه با داعش جور شد و الحمدلله موفق هم شد چون اگر داعش در عراق و سوریه قدرت می یافت ولایت خودخوانده منحوسش را در سرزمین ما هم می آورد و جنایات بیشتر بالای ما عملی میشد بنابر همین فداکاری مجاهدان مظلوم فاطمیون در راه مبارزه با ترورزم و افراطیت با خداوند معامله کرده و جان شرین خود را از دست دادند.
اما شما خودت خوب میدانی حامیان اصلی و پنهانی داعش و طالب در کشور کدام مافیای مخوفی است که روابط پنهانی با سازمان سیا دارد و برخی نطق ها نشان دهنده این روابط مرموز و شیطانی است که پلان های شومی را برای کشتار اقوام غیر پشتون در خراسان زمین تطبیق میکند.

>>>   جواب آقای پشتون هموطن که ادعای دلسوزی دارد
برادر محترم موضوع لشکر فاطمیون هیچ کدام ربطی به جنایات حاکمان پشتون علیه قوم هزاره ندارد لسکر فاطمیون نهایتا سابقه پنج ساله دارد اما سابقه جنایات حاکمان پشتون علیه مظلومان هزاره و سایر فارسیبانان تاجیک به بیش از صد سال میرسد
فراموش نکردید همین فاطمیون برای تقابل و مبارزه با داعش جور شد و الحمدلله موفق هم شد چون اگر داعش در عراق و سوریه قدرت می یافت ولایت خودخوانده منحوسش را در سرزمین ما هم می آورد و جنایات بیشتر بالای ما عملی میشد بنابر همین فداکاری مجاهدان مظلوم فاطمیون در راه مبارزه با ترورزم و افراطیت با خداوند معامله کرده و جان شرین خود را از دست دادند.
اما شما خودت خوب میدانی حامیان اصلی و پنهانی داعش و طالب در کشور کدام مافیای مخوفی است که روابط پنهانی با سازمان سیا دارد و برخی نطق ها نشان دهنده این روابط مرموز و شیطانی است که پلان های شومی را برای کشتار اقوام غیر پشتون در خراسان زمین تطبیق میکند.

>>>   یک شخص پیامش را نوشته "استاد پوهنتون"تا باز هم تعصبات کور خود را مفید دانسته باشد اما نمیداند هیچ هموطن فارسی زبان حاظر نمیشود بجای "دانشگاه" از کلمات وارداتی در زبانش استفاده کند و این پروسه تحمیل پشتونیزم سالها ست شکست خورده است در عصر تکنالوجی با تعصبات قومی هیچ قدمی پیش نمیتوان کرد.

>>>   پشتونها مهاجر راباید از خراسان بزگ اخراج کرد وبه سرزمین مادریشان یعنی پاکستان بفرستیم.

>>>   هزاره های کله خام بیش ازین ازدولت وسایراقوام چه میخواهند. مذهب تان رسمی دربدنه دولت واپوزیون حضورچشمگیر، راه تحصیل وسایرحقوق فردی و اجتماعی برای تان باز است، اما بیش ازین اگربه حق کامل خود نمیرسید، تقصیر وقصور ازخود تان است، اتحاد ندارید وچند دسته به چندین راه روان هستید، راستش یکنوع دجار غرور بیجا نیزهستید، یعنی بیش ازاینکه هستید ادعا دارید، وقتی رهبران واحزاب تان نتوانند دربین خود اتحاد ویک ائتلاف وحزب قوی تشکیل دهند، چگونه ازدیگران توقع دارید که مشکل شمارا حل کرده وتمام حقوق تان بدون پشتوانه اجتماعی وسیاسی ونظامی داده شود، بقول شاعر؛ برو قوی شو اگرراحت جان طلبی، که درنظام طبیعت ضعیف پامال است. البته قوی شدن اعم از عقلی وفکری ونظامی وسیاسی می باشد.
عبدالرحمن خان

>>>   خیانت و معامله گری خلیلی و سرور دانش نماینده های ملیت هزاره با قومگرایان در ارگ سبب کشتن و بستن بیشتر هزاره ها توسط ترورستان طالبان شده است چنانی که نظامیان پاکستان بزیر نام طالبان در کشور ما جنایت شانرا انجام میدهند طالبن نیز هم بنام داعش هزاره های کشور ما را قتل و کشتار بی رحمانه میکنند .

>>>   هر هزاره یی که شهید میشود مسوول خلیلی و مرتضوی است.
اگر هزاره های عقبه غنی هشدار بدهند که در صورت یک انتحری دیگر دولت را بایکوت میکنند . دیگر نه انتحاری میشود و نه انفجاری.

>>>   هزاره ها شیوه اشتباه را اختیار کرده
اه و ناله شکایت ووووو در مقابل وحشی و جناور هیچ ارزش و‌معنا نداره
حق و حقوق را با بازو باید گرفت نه با اه و ناله و شکایت
هزاره اگر تصمیم درست برای خود و آینده خود نگیره کسی دیگری کمک نمیتوانه؟
احمد از کابل

>>>   هزاره ها مال افغانستان نیستند آنها مغول هستند و باید به همان سرزمین اجدادی خودشان مغولستان برگرداند -افغانستان فقط مال تاجک ها - ترکمن ها - اوزبیک ها - پشتون ها - بلوچ ها است
تاجک - بلخ

>>>   هزاره ها معاون ریس جمهور وچند وزیر دارند دربخش تحصیلات عالی هم حضور قابل ملاحظه دارند باهم متحد اند ورده های بالایی از پایین های خود دفاع میکنند وای به تاجیکان که هیچ ندارند.متحد نیستند درجبهات جنگ قتل عام میشوند.

>>>   Faqiri
در يك بحث يكى از دوستان برايم سر زنش كرد كه اگر همين احمد شاه درانى و ميرويس هوتك نبود فعلن هم هيچ وطنى نمى داشتم و متعلق به ايران ،تاجيكستان ،هند و پاكستان ميبوديم
همان ها بودن كه خدمت كردن و وطن ما را در تاريخ به اسم افغانستان ثبت كردن !!!
در جواب گفتم چه افتخارى است كه متعلق به اين وطن هستم ؟
كاش به هندى، ايرانى ، تاجيكى و پاكستانى محتاج نبوديم ،،،
برايم بهتر بود مربوط يكى از اين كشور ها ميبوديم تا مضحك ترين كشور جهان 😡
هندى ايرانى تاجيكى و باكستاني بودن بهتر حيف ما كه در چور در همين جغرافياى ننگين برابر شديم
معذرت ميخواهم اگر به نظر تان وطن فروش معلوم ميشوم
حرف دل !!

>>>   هزاره ها به هیچ عنوان به افغانستان ربط ندارند و باید از افغانستان رانده شوند چرا که هزاره مال افغانستان نیست اینها مال جاهای دیگه بودند آمدند توی سرزمین افغانها - این هزاره ها نوادگان همان مغولها هستد
مسعود قلی خان مزار شریف

>>>   پوهنتون ، شاروالی ، ثارانوالی ، برشنا ، و صدها کلمه دیگر را اجتماع و فرهنگ اجتماعی مان پذیرفته و هر کسی ممکن است در بعضی جاها مثل وزارت تحصیلات و ... کلمه پوهنتون را بکار ببره ، پس چرا دو رنگی کنیم و چرا با خوبیها پیش نرویم؟
استاد پوهنتون هزاره

>>>   تنها هزاره ها قربانی این همه نابسامانی ها نیستند کشتار مردم بیچاره و رنجدیده ولایت هلمند را کی انجام داده است این جنایت را بدوش هزاره ها بیندازیم و یا تروریست های جهانی .
پس همه اقوام و ملت افغان قربانی میدهند این جنایت را بدوش یک دیگر نیندازیم زیرا چنین ابراز نظرها میان مردم افغانستان جدایی میندازد

>>>   بجواب كسي جوابم را نوشته و مطلبش هم دو دفعه چاپ شده بايد كفت كه تو ازهمان كله پوك هاي هموطنم هستي كه موضوع را درك نكردي مه بايد توره برغم خودت بفهمانم درست است كه پنج سال ميشود لشكر فاطميون إيجاد شده من هم ميدانم اما تحت رهبري چي كسي هست خودت ميداني و نقطه مهم ديگر أيا تو ميداني كه به چي تعدادي از هم وطن هايت در سوريه كوشته زخمي و مفقد هستند كسي از انها نامي ميبرد يك روزي پيش خود فكر كردي كه أين ممليكت هم نياز دارد همچون لشكر فاطميون كه از مردم مظلوم دفاع شود اي كه مردم نميخواهد كه خوده به ديگه دولتي غلام كند بايد همچو تو واري آدمي بي تفاوت و خود فروخته با نظر دادن هاي غرضانه كوشش كني كه اقوام به جان همديگر بياندازي مرد شو پيش كن خودت را غلام هيچ كشوري نكن تمام اقوام را دوست داشته باش تعدادي را جلب كن همچو لشكر فاطميون لشكري جور كن تمام اقوام در مقابل اي دشمن نامرد و ظالم كه بگفته خودت قرن ها ظلم كردن را از بين ببر تا باشد كه من و تمام هموطنانت بتو افتخار كنند نه اينكه تو در پشت يك بيگانه باشي نه هويتت معلوم باشد و أصليهتت و او هم بروي در ممليكت سوم جنگ كني در حاليكه ممليكت خودت سخت بدفاع ضرورت دارد .ناگفته نبايد گذاشت كه برايم قوم سمت هيچ مهم نيست برايم أفغانستان مردمم مهم است .
هموطن

>>>   افغانستان میدان نبرد مزدور هاست
هر که اربابش قویتر باشد برنده است

>>>   سلام بخدمت شما دوستان
من یک تاجک هستم وهزاره را بیشترازجانم که دوست دارم ، وهمچنان تماماً اقوام وملیت های کشورم را ازجانم کره بیشتردوست دارم وازیگانه کسانیکه نفرت دارم تبعض وقوم گرایی را به میان میاورد
وقت که هزاره ،تاجک ،پشتون ، ازبک و...درخط نبرد جنگ خون وجان خود را ازدست میدهد آیا کسی ازآنها پرسان کرده که شما بخاطرچی اینکاررا میکنید نه هرگیز بخاطریکه امید دارند که یک روز شاید مردم بفهمند که ما فرزند صدیق ودلسوز این کشورهستیم نه وابسته به یک قوم ویا ملیت بخاطرخون پاک شهدا ء اردوی ملی ،پولیس ملی ،امنیتی ملی هم ازهزاره ،پشتون تاجک ،ازبک و...شامل هستم دیگرهیچ وقت تفرقه نیاندازید

>>>   هزاره ها شیوه اشتباه را اختیار کرده
اه و ناله شکایت ووووو در مقابل وحشی و جناور هیچ ارزش و‌معنا نداره
حق و حقوق را با بازو باید گرفت نه با اه و ناله و شکایت
هزاره اگر تصمیم درست برای خود و آینده خود نگیره کسی دیگری کمک نمیتوانه؟
احمد از کابل

>>>   چرا هزاره‌ها همیشه از همه و همه جا ناراضی هستند و بر همگی بدگویی میکنند؟ آیا خودشان قدمی برای صلح و اصلاح و آبادانی برداشته‌اند؟ فقط گله گذاری از همگان. از قوم های داخلی افغانستان و از پاکستان نفرت دارند. بر عربها و کوردها و مردمان دیگر بدگویی و حسادت میکنند. از اروپاییها و ایرانیها شکایت دارند که چرا پناهندگی بر همه ی اینان نمیدهند. چرا
هزاره‌ها کوشش نمیکنند که بهمراه اقوام دیگر در افغانستان به صلح و آبادانی عمل کنند؟

>>>   هزاره ها باید نیروی ضربتی جدا از دولت فاسد داشته باشند تا در مقابل تروریسم مقابله کند

>>>   امروز همه چیز دارم خدارا شکر اگر گذشنه هارا بررسی کنی عزیزم وسنت میکشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است