متن سخنان عطا محمد نور در مراسم جشن نوروز
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۱/۲ کد خبر: 148903 منبع: پرینت

متن سخنرانی عطا محمد نور در مراسم گشایش جشن ملی و بین المللی نوروز 1397 برابر به (5697) آریایی جمشیدی و 21 مارچ 2018 میلادی
اول حمل 1397 هـ - خ شهر مزارشریف

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله و کفی و صلات و سلام علی محمد مصطفی و علی آله الطیبین الطاهرین و اصحابه اجمعین

جلالتمآب ...
مهمانان عالیقدر
هموطنان عزیز! اشتراک کنندگان جشن ملی و جهانی نوروز 5697 آریایی جمشیدی و آغاز سال نو 1397 هجری خورشیدی!
حضور سبز شما عزیزان را در شهرمزارشریف و بلخ بامی این زادگاه رابعه و مولانا و گهوارۀ مدنیت های کهن آریایی و انسانی از جانب خود و مردم با فرهنگ و مهمان نواز بلخ بامی خیر مقدم و خوش آمدید می گویم.

نوروز که یک رویداد طبیعی و آغاز سال نو خورشیدی است در 5697 سال پیش همزمان با گشایش شهر بخدی یا بلخ کهن پایتخت آریانای بزرگ از سوی یما- شهنشاه پیشدادی بلخ در این دیار جشن گرفته شد و به این ترتیب این جشن طبیعی- جشن زادروز شهر بلخ و مدنیت باستانی ما بوده نماد فرهیخته گی، اعتدال گرایی و تمدن است ربطی به کدام دین و آیین خاص ندارد اما پیروان همه ادیان در حوزۀ بزرگ تمدنی آریانا و نوروز، پیوسته آن را گرامی داشته اند خوشبختانه سالیان قبل سازمان ملل متحد نیز این جشن ملی و تمدنی ما را به مثابۀ یک جشن جهانی پذیرفت و این روز در تقویم کشور های مختلف جهان ثبت گردید.
بنابر این نوروز یکی از مواریث ارجمند فرهنگی نیاکان ما و شایستۀ افتخار است. اجازه بدهید بدین مناسبت صمیمانه ترین شاد باشهای خویش را به محضردولت و ملت افغانستان و کافۀ ملل همسایه و دوست که به این فرهنگ زیبا و ارزشمند انسانی تعلق خاطر دارند، تقدیم بدارم. از خداوند بی نیاز تمنا می کنم که سال نو خورشیدی را برای مردم ما و همه مردمان جهان، سالی سرشار از پیروزی های بیشتر صلح بر جنگ، عدالت بر ستم، مهر بر کین، آزادی بر اسارت، علم بر جهل، نور بر تاریکی، منطق و تمدن گرایی بر توحش و خشونت، بگرداند، فراوانی نعمات، رفاه و برکت را به خانه، خانۀ هم میهنان عزیزم و همه انسانهای صلح دوست گیتی ارزانی فرماید.

هموطنان عزیز، مردم آزاده و سربلند
بیشتر از سه ماه قبل، مشکلی روی موضوع بلخ میان حکومت وحدت ملی و جمعیت اسلامی شکل گرفت که از چگونگی و محتوای آن همه آگاه اند. می خواهم در اینجا از حمایت بی دریغ، همه جانبه، صمیمانه و بی پیشینه مردم عزیز ما، از شورای عالی ایتلاف ملی برای نجات افغانستان، احزاب محترم سیاسی و جهادی، وکلای محترم شورای ملی، روسا و اعضای شورا های ولایتی ولایات مختلف کشور، از متنفذین و شخصیت های معزز، از فرماندهان و بزرگان جهادی، از علمای کرام، از اساتید دانشگاه و اهل معارف، نهاد های مدنی، فرهنگیان و نخبه ها، از شخصیت های محترم و تاثیر گذار سیاسی از حوزه ها و نقاط مختلف کشور، از مردم شریف و بیدار هرات باستان ، لوی قندهار، .کابلیان عزیز، لوی مشرقی، سر زمین حماسه آفرین پنجشیر، شمالی و کوهدامن، لوی پکتیا، شمال و شمال شرق، ولایات مرکزی، از هندوکش تا پامیر، از آمو تا غورات، از بابا تا بادغیس و سایر نقاط کشور، در یک کلام از همه ی مردم عزیز و سربلند افغانستان صمیمانه و از ته دل، سپاسگزاری مینایم. این حمایت ایشان برای من، بزرگترین موهبت الهی است که شکر گزار آنم.
بدون شک این حمایت ها از پست ولایت بلخ نبوده است، زیرا پست و موقف حکومتی الزاماً موقتی است و متعلق به یک شخص باقی نمی ماند. باور ما اینست که حمایت شما از یک روند عدالت خواهی و حق طلبی بود که در تاریخ افغانستان، کم پیشینه شمرده میشود. این موج حمایت ثابت کرد که مردم افغانستان دنبال عدالت و تحقق خواست های برحق خویش اند و صدای شان را هیچ کسی خفه کرده نمی تواند. در اینجا لازم میدانم به عرض برسانم که اگر شما از نور تان حمایت بی پیشینه و گسترده کرده اید، نور شما همیشه با شما میماند و هرگز از خدمت گزاری و تلاش در جهت تحقق حقوق و خواست های شما، فرو گذاشت نخواهد کرد. با هم بسوی انتخابات پیشرو میرویم و در این کار زار جدید، با حضور حماسی، رویداد دیگر تاریخی را رقم خواهیم زد.

هموطنان گرامی !
پس از مشکل بوجود آمده میان جمعیت اسلامی و حکومت وحدت ملی، تلاش هایی در جهت حل این معضل شکل گرفت، با توجه به اینکه دیدگاه جمعیت اسلامی و متحدین آن، حل مشکل از طریق مذاکره و گفتگو بود، چندین دور مذاکرات نفس گیر میان هردو طرف سپری و روی خواست های جمعیت اسلامی و متحدین، بحث صورت گرفت و در اکثر موارد آن توافق بعمل آمده است که در پی تلاش و زحمات فراوان جناب صلاح الدین ربانی، رهبر جوان و فهیم جمعیت اسلامی و شورای محترم رهبری این حزب، با توجه به منافع کلان کشور، تقویت نظامی که حاصل و دست آورد مردم ما است، تقاضا های مکرر شخصیت های مصلح و بزرگان سیاسی کشور و میانجیگری دوستان بین المللی، من از توافق صورت گرفته که در آن خواست های جمعیت اسلامی و متحدین آن محقق میشود، استقبال و در حالیکه طبق تعهد قبلی ام، به فیصله جمعیت اسلامی ومتحدین آن لبیک می گویم، از رهبر گرانقدر معاونین محترم و شورای محترم رهبری جمعیت اسلامی که بمن صلاحیت امضای این تفاهم نامه را، تفویض کردند، سپاسگزاری مینمایم. قرار است در روز های آینده تفاهم نامه حکومت وحدت ملی با جمعیت اسلامی اعلام و مطابق به جدول زمان بندی شده، به پیش برویم و امید وارم که با این رویکرد تازه، آرامش بیشتر نصیب مردم ما گردد و بتوانیم بیشتر از گذشته با سر و سامان دادن امور سیاسی، برای انتخابات پیش رو، تلاش و کار نماییم.
در اینجا از تمکین ریاست محترم جمهوری و تیم محترم مذاکره کننده آن مقام، قدر دانی بعمل می آورم. از رییس جمهور کشور متمنی ایم که بمنظور گسترش و تقویت پایه های نظام، تقویت همگرایی و تامین منافع ملی و احترام به وحدت و همدلی، در حل مشکل معاون محترم اول ریاست جمهوری، رهبری شورای عالی ایتلاف ملی برای نجات افغانستان، جناب استاد حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، احزاب، سازمان ها و شورا های محترم قومی عضو این ایتلاف، سایر متحدین و همکاران ما که نقش و حضور تاثیر گذار در سیاست افغانستان دارند، بزل توجه فرموده، ابقای محترم جنرال عبدالرازق، فرمانده نستوه و خدمتگزار قندهار را که در مبارزه با تروریزم و عوامل خلاف منافع ملی ما، نقش ارزشمند دارد، را به نفع مردم محسوب می کنیم.

هم میهنان ارجمند!
بر طبق سنت معمول در بلخ بامی، همه ساله در آغاز مراسم جشن نوروز و سال نو خورشیدی گزارشی از کارکردها و دستاوردهای نهاد های دولتی و مردم ولایت بلخ در طی سال قبل، ارایه می شود.
اما این بار من می خواهم به طور اجمال اشاره یی داشته باشم به دستاورد های این ولایت در مقطع زمانی از سال 1383 تا اکنون که مسوولیت رهبری ولایت بلخ را بر دوش داشته ام.

1- در بخش صحت و بهداشت همگانی:
توجه به صحت و سلامت مردم از اهم وظایف دولت است در ولایت بلخ با مدیریت موثر رهبری صحت عامۀ بلخ طی دورۀ گزارشی من، در این راستا کار های مشخص انجام پذیرفته است:
1- در عرصۀ ایجاد زیربناهای صحی با جلب مساعدتهای بین المللی به ویژه کشور دوست آلمان، در حدود (53) ملیون دالر سرمایه گذاری شده است. با استفاده از این امکانات شفاخانه 650 بستر ابوعلی – سینای بلخی در دو ساختمان، 7 شفاخانه و 51 مرکز صحی در ولسوالی ها، مرکز آموزشی یا تریننک سنتر، انستیتوت علوم صحی، مرکز تداوی معتادان، لابراتوار حوزوی تعیین کیفیت دوا و محصولات صحی، مرکز تشخیصیه و خدمات طب عدلی اعمار شده اند.
2- (95) مرکز صحی جدید دولتی ایجاد شده است.
3- (19) شفاخانۀ خصوصی و سه انستیتوت تعلیمات صحی خصوصی تأسیس و فعال شده اند.
4- (400) متخصص طب و 2000 نرس و قابله تربیه گردیده اند.
5- (11332) نفر معتاد تداوی و صحت یاب شده اند.
6- واقعات مثبت پولیو در حد صفر نگهداشته شده و میزان مرگ و میر مادران نسبت به سایر ولایات، قوس نزولی را پیموده است.

2- در عرصۀ معارف، تحصیلات عالی، و امور فرهنگی:
طی (14) سال گذشته با تأسیس 340 باب مکتب جدید شمار مکتب های این ولایت به 724 باب و شمار دانش آموزان از 269570 به 561604 تن یعنی صد در صد افزایش یافته است اکنون در حدود (50) درصد دانش آموزان ما را دختران تشکیل میدهند، ساختمان 195 باب مکتب جدید و ترمیم 150 باب مکتب قبلی موفقانه انجام شده است. 14 باب انستیتوت ولیسۀ مسلکی به شمول اکادمی تربیۀ معلم ایجاد و 18 باب تعمیر برای آنها ساخته شده است. طی این سالها یکصد هزار دانش آموز از لیسه های ولایت بلخ فارغ شده اند.
گفتنی است که در این برهۀ زمانی 80 باب انستیتوت مسلکی، تربیۀ معلم و مکتب در بخش خصوصی ایجاد گردیده است.
دانشگاه بلخ از 6 پوهنحی در سال 1382 به 29 دانشکده و شمار دانشجویان آن از (3200) تن به 25134 تن و استادان آن از 172 تن به 500 تن رسیده است که 50 درصد محصلان و 34 درصد استادان را بانوان تشکیل می دهند.
ساختمانهای پوهنحی های انجنیری، اقتصاد، اداره عامه، کمپیوتر ساینس و بخشهای دیگر عمارت نو پوهنتون بلخ، و خوابگاههای دخترانه و پسرانه دانشجویی تکمیل شده اند شفاخانۀ کدری و باغ پژوهشی نباتات ایجاد گردیده، دیوار احاطۀ دانشگاه بلخ در مساحت 600 جریب زمین احداث، سرکهای آن اسفالت و کار برق رسانی آن پیش رفته است.
افزون بر این در ولایت بلخ دو دانشگاه و شش موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی نیز ایجاد و با داشتن مجموعاً 12000 دانشجو فعال اند.
در این دوره 27 آبدۀ مهم تاریخی به شمول حج پیاده ( اولین و قدیمی ترین مسجد اسلامی در خراسان)، مسجد خواجه پارسا و آرامگاه چندین عارف و شاعر بلخی به شمول احمد خضرویه، فاطمۀ بلخی، رابعۀ بلخی، ملا محمد جان و غیره ترمیم شده (11) ساحۀ باستانی از جمله جمشید شهر در حوالی کوه البرز کشف گردیده، چهار باب کتابخانه اعمار شده است. روضۀ مبارک حضرت علی (ک) یکی از بناهای مهم تاریخی در ولایت بلخ و جهان اسلام است صحن این مکان مبارک با مرمر هرات فرش گردیده 42557 متر مربع موزاییک در راههای آن نصب شده کار حفاظت و تحکیم کاری ساختمان اصلی روضۀ شریف، اعمار دروازه ها، حفر چاههای عمیق، احداث دستگاه کاشی سازی با کمک کشور دوست هندوستان، صورت گرفته است.
مسجد جدید جامع روضۀ مبارک با هزینۀ (6) ملیون دالر از کمکهای تجار ملی و بودجۀ دولت اعمار گردیده که در یک وقت گنجایش 7400 نماز گزار را دارد.
در راستای بازسازی مدرسه و خانقاه سلطان العلما توسط موسسۀ تیکای کشور دوست ترکیه کارهایی انجام یافته و برای 28 خانواده هاییکه زمین هایشان استملاک شده، خانه هایی در دهکدۀ یی به نام مولانا جلال الدین اعمار شده است.
یاد آور می شوم که طی این سالها با هزینۀ 172 ملیون افغانی، (18) پروژۀ انکشافی شامل اعمار مساجد، مدارس و تعمیر ریاست ارشاد و اوقاف تطبیق شده، به ارزش چهارصد هزار دالر، قالین جدید به مسجد جامع جدید روضۀ مبارک خریداری گردیده، یک ملیون دالر صرف تحکیمات آن مسجد شده و مبلغ چهل ملیون افغانی برای تدارک کاشی آن از بودجۀ وزارت ارشاد، حج و اوقاف هزینه گردیده است.
در بخش رسانه ها: فعلاً در ولایت بلخ (34) شبکه تلویزیونی و 32 شبکۀ رادیویی خصوصی و چندین نشریۀ چاپی فعالیت دارند در حالی که در سال 1382 تنها رادیو تلویزیون ملی بلخ و یک جریدۀ بیدار وجود داشت.
حمایت از رسانه ها و آزادی بیان پیوسته در دستور کار ما قرار داشته است. در اینجا از تلاش و زحمات بی دریغ رسانه ها صمیمانه سپاس گزاری می نمایم.

3- امور مالی و عواید:
عواید مستوفیت بلخ از 170310972 (170.31 ملیون) افغانی در سال 1382 به 2196535828 ( تقریباً 2.2 میلیارد) افغانی در سال مالی 1396 و عواید گمرک بلخ از 149246914 (149.24 ملیون) افغانی به 11944921881 (تقریباً دوازده میلیارد) افغانی در سال 1396 افزایش یافته و مجموعاً طی 14 سال گذشته از طریق مستوفیت بلخ (16) میلیارد افغانی، از طریق گمرک بلخ 81927343189 ( تقریباً 82 میلیارد) افغانی مجموعاً تقریباً 98 میلیارد افغانی به خزانۀ دولت مرکزی انتقال یافته، تنها عواید ترافیک، پاسپورت و ویزای بلخ طی این سالها به (9) میلیارد افغانی و عواید ترانسپورت به یک میلیارد افغانی بالغ گردیده که با احتساب عواید تصدی ها و شهرداری ها و سایر مدارک، ما بیش از یکصدوبیست میلیارد افغانی معادل دو میلیارد دالر امریکایی را وارد خزانۀ دولت کرده ایم. این در حالی است که مجموع مصارف عادی و انکشافی ولایت بلخ از بودجۀ دولت مرکزی طی این دوره به دوصد ملیون دالر هم نمی رسد، البته حساب کمکهای کشورهای دوست و جامعۀ جهانی جدا است.

4- در بخش اسفالت و احداث سرکها و راههای عمومی و شهری:
در سال 1383 نه تنها راههای ولسوالیها و محلات و شاهراهها بلکه راههای درون شهری مزارشریف پر از چاه و چاله، کاملاً ویران و به مشکل قابل استفاده بود، میدان هوایی ملکی نیز وضع رقتبار داشت. طی دورۀ گزارشی تحولات چشمگیر را در این سکتور به معرض عمل قرار دادیم که اهم آنها ارایه می شود:
1- اعمار ترمینل جدید میدان هوایی بین المللی مولانا جلال الدین محمد بلخی با هزینۀ (82) میلیون یورو از کمک کشور دوست آلمان و امارات متحدۀ عرب همچنان احداث تکس وی و خط رنوی جدید به طول مجموعی 3.35 کیلو متر و عرض 45 متر و توقفگاه رمپ لیما به مساحت 36 هزار متر مربع شامل این پروژه میباشد.
2- احداث خط آهن حیرتان – مزار به طول (101) کیلومتر با هزینۀ (165) ملیون دالر به مساعدت بانک انکشاف آسیایی
3- اسفالت سرک مزار- درۀ صوف به طول 142 کیلو متر
4- اسفالت سرک خلم – کندز به طول 66 کیلومتر
5- اسفالت سرک مزار سمنگان به طول 63 کیلو متر
6- اسفالت سرک مزار- جوزجان به طول (65) کیلومتر
7- اسفالت سرک نایب آباد – حیرتان به طول 55 کیلو متر
8- اسفالت سرک چهاربولک به طول بیش از 6 کیلو متر
9- انکشاف و اسفالت شاهراه از چهارراهی فردوسی به طرف دو راهی حیرتان به طول 15 کیلو متر
10- اسفالت سرک چمتال به طول (10) کیلو متر
11- اسفالت سرک بلخ-دولت آباد به طول (20) کیلو متر
12- اسفالت بخشی از سرک مزار – چهارکنت به طول 10.2 کیلو متر
13- اسفالت سرک های ساحۀ ولسوالی بلخ به طول مجموعی (12) کیلو متر
14- اسفالت سرک علی چوپان به طول 1.5 کیلو متر
15- اسفالت سرک حیرتان- کلدار به طول 23 کیلو متر
16- اسفالت سرک شرق دریای شولگر به طول 28.36 کیلو متر
17- اسفالت سرکها و راههای داخل شهر از بودجۀ شهرداری مزارشریف و وزارت فواید عامه به طول مجموعی 212 کیلو متر
18- احداث (35) کیلو متر سرک جدید مطابق ماسترپلان شهر مزارشریف
19- کانکریت ریزی راهها و کوچه های شهر مزارشریف به طول یکصد کیلو متر به هزینۀ هبیتات،مردم و شهرداری مزار
20- اعمار یک باب ترمینل ترانسپورتی مسافربری به نام باختر وطن با نورمهای بین المللی توسط سکتور خصوصی با هزینه (20) میلیون دالر
21- احداث دو باب دروازه در راههای ورودی شهرمزارشریف
22- اعمار دو گذرگاه زیر زمینی در شهر مزارشریف
23- اعمار و احداث 217 باب پل و پلچک
24- احداث 300 پایه پل بزرگ در سطح ولسوالی ها

5- در بخش عمرانات شهر مزارشریف:
در دورۀ کاری من بر علاوۀ اسفالت و کانکریت ریزی صدها کیلو متر جاده و کوچه های شهر و آبادیهایی که توسط سایر نهاد ها صورت گرفته است، در شهر مزارشریف عمرانات آتی انجام یافته است:
1- احداث 22 چهارراهی تزئینی جهت زیبایی شهر به همکاری تجار ملی و شهرداری
2- اعمار چهار کتیبه به نام بزرگان و احداث و سرسبزی گلدانها و گلراههای شهر
3- احداث دیوار فرهیختگان و معرفی تاریخ، فرهنگ و مشاهیر فرهنگی و تاریخی بلخ
4- نصب 1000 پایه چراغ آفتابی در شهر مزارشریف
5- احداث 6 باب پارک تفریحی توسط شهرداری و دو پارک بزرگ تفریحی توسط سکتور خصوصی
6- احداث دو میدان ورزشی و دو استدیوم بزرگ ورزشی در مرکز مزارشریف و شهرک امیری
7- اعمار هوتل سه ستارۀ شهرداری به هزینۀ 800 ملیون افغانی
8- اعمار همایشگاه بزرگ نور با ظرفیت 1500 نفر به هزینۀ (160) میلیون افغانی از بودجۀ وزارت محترم مبارزه با مواد مخدر
9- اعمار دو سالون فاتحه خوانی
10- ایجاد 5 باب مارکیت تجارتی، یک مارکیت ویژۀ بانوان و پنج مارکیت زیر زمینی
11- نوسازی 8 باب تعمیرها و آپارتمانهای اطراف روضۀ مبارک توسط سکتور خصوصی
12- احداث 10 کیلو متر کانال و آب روهای شهری
13- اعمار 14 ساختمان جدید در نقاط مختلف شهر و اعمار ساختمانهای دفاتر برای 10 ناحیۀ شهری
14- ایجاد سی شهرک قانونی و اعمار صدها بلاک رهایشی توسط سکتور خصوصی

6- در سکتور زراعت، آبیاری، محیط زیست و انکشاف دهات:
1- احداث باغها در (14) ولسوالی به مساحت 10000 جریب زمین و احیای باغهای ذخیره در موازی (1004) جریب زمین، غرس نهال پسته در 2500 جریب زمین، احداث نهال باغ محیط زیست در 17 جریب زمین و غرس بیش از (11) ملیون اصله نهال مثمر و غیر مثمر.
2- ایجاد (41) فارم ماهی پروری، مرغداری و گاو داری
3- اعمار 8 باب سردخانه در ولسوالی ها
4- توزیع (46) عراده تراکتور برای دهقانان.
5- اعمار دو بند بزرگ آب گردان در روستاهای سمرقندیان و بنگاله، (351) ساختمان تقسیم کنندۀ آب و سربند کانالها، (9) باب استیشن های هایدرولوژی و مترولوژی 34 پروژۀ تحکیم سواحل و غیره با هزینۀ مجموع 43.27 ملیون دالر، که در نتیجه برای آبیاری 192680 هکتار زمین تسهیلات فراهم شده است.
6- اعمار (16) باب سربند، 8170 متر کانال 8760 متر دیوار استنادی، و 400 متر دیوار آهن کانکریتی و 300 پایه پل بزرگ با هزینۀ 8.70 ملیون دالر امریکایی
7- تطبیق برنامۀ همبستگی ملی در سه مرحله در سطح چهارده ولسوالی شامل (3360) پروژه با هزینۀ 72.230 ملیون دالر امریکایی از کمکهای بانک جهانی
8- تطبیق برنامۀ ملی آب رسانی در (14) ولسوالی با حفر (400) حلقه چاههای عمیق و نیمه عمیق

7- در سکتور اقتصاد، صنایع، تجارت، انرژی و معادن:
1- طی 13 سال گذشته مجموعاً (3500) پروژۀ کوچک و متوسط توسط موسسات غیر دولتی به کمک کشورهای دوست و موسسات بین المللی راه اندازی شده است
2- جمعاً 4000 پروژۀ ساختمانی کوچک و متوسط از سوی شورای انکشافی ولایت تصویب و بخشی از آنها عملی شده است
3- 2000 حلقه چاه آب آشامیدنی توسط موسسات غیر دولتی محلی، ملی و بین المللی حفر شده است.
4- 9000 پایه میز و چوکی از طریق موسسات غیر دولتی، تاجرین ملی و موسسه های فعال در بلخ به مکاتب تهیه شده است.
5- ساختمان های عمارات دفاتر، مکاتب، کودکستانها و موسسات تربیۀ معلم ولسوالیهای دهدادی و شولگر و نیز اسفالت و جغل اندازی سرکهای بعضی از ولسوالی ها به کمک برنامۀ RIDF – RCD دفتر GIZ آلمان به اکمال رسیده است.
به منظور رشد صنایع ملی کارهای ذیل انجام داده شده است:
1- پارکهای جدید صنعتی به نام امیرعلی شیر نوایی احداث شده و در پارکهای صنعتی دشت شادیان برای متشبثین که فابریکه احداث کرده اند، اسناد مالکیت داده شده است.
2- فعلاً 284 کارخانۀ کوچک و متوسط تولیدی در ولایت بلخ فعال بوده 30 درصد کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم ولایت بلخ از مواد خوراکی و ساختمانی در این ولایت تولید می شود.
3- شهرک صنعتی قالینبافان در مساحت یک هزار جریب زمین ایجاد و فعلاً خانواده های قالین باف در آن اسکان یافته اند.
4- دومین اتاق تجارت ویژۀ زنان بعد از کابل در مزارشریف ایجاد شده است
5- ورود نخستین کاروان اموال التجارۀ کشور چین از طریق راه آهن به بندر حیرتان به ابتکار یکی از تاجران ملی، نوید بخش آیندۀ روشن تجارت و ترانزیت کالا در ولایت بلخ است
6- شرکت جیت گلاس امریکایی با سرمایه گذاری ابتدایی (68) ملیون دالر در فابریکۀ شیشه سازی بلخ، کارش را آغاز کرده است.
7- غضنفر گروپ با سرمایه گذاری 70 ملیون دالر، کارهای مقدماتی ساخت و ساز توربین های برق حرارتی را روی دست دارد.
8- کارخانۀ بزرگ سیلوی مزار که قبلاً به شدت آسیب دیده و غیر فعال بود، مجدداً ترمیم و ظرفیت تولید آرد آن از 60 تن به (120) تن در شبانه روز و ظرفیت تذخیر آن از (10000) به (40000) تن گندم ارتقا یافته است.

در رابطه با تأمین انرژی برق که از نیاز های مبرم مردم است کارهای آتی صورت گرفته است:
1- منتاژ و نصب سویچ استیشن نایب آباد و تحت ولتاژ قرار گرفتن سب استیشن 220 بر 20 کیلو ولت مزارشریف
2- بهره برداری سب استیشن 220 بر 20 کیلو ولت با نصب ترانسفارمرهایی با ظرفیت های (16) و (50) میگاولت امپیر، با هزینۀ 24.4 میلیون یورو
3- نصب یک ترانسفارمر به ظرفیت 50 میگا ولت امپیر به ارزش (9) ملیون دالر
4- احداث سب استیشن 220 بر 20 کیلو ولت با ظرفیت 16 میگا ولت امپیر در ولسوالی خلم
5- تمدید لین 20 کیلو ولت از مزارشریف الی میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی و ولسوالی مارمل و احداث شبکۀ توزیع به مردم مارمل
6- طی این سالها شمار مشترکین برق از (60) هزار به تقریباً (138) هزار رسیده که بیش از 100 درصد تزئید را نشان می دهد، عواید شرکت برق مزارشریف از 239.91 ملیون افغانی در سال 2006 به بیش از 2.221 میلیارد افغانی در سال 2017 بالغ شده است و مجموعاً در دورۀ گزارشی من بیش از (12) میلیارد افغانی از مدرک صرفیۀ برق عاید شرکت برق در ولایت بلخ شده است. سه نکته را در رابطه با این موضوع قابل یادآوری میدانم،
1- ) برق ما عمدتاً وارداتی است، متآسفانه طرح احداث بند و نیروگاه برق آبی بالای رودخانۀ چشمه شفا به اثر کارشکنی بعضی مراجع از چندین سال بدین سو لا اجرا مانده است.
2-) صرفیۀ برق ولایت بلخ در مقایسه با مرکز و ولایات دیگر غیر منصفانه بوده، رهبری شرکت برق مرکز علیرغم تقاضاهای مکرر ما به بهانه های گوناگون به این وضعیت ادامه میدهد.
3-) طوری که در گزارش آمده شمار استفاده کنندگان برق ولایت بلخ بیش از دو برابر اما عواید آن از صرفیۀ برق (16) برابر افزایش یافته است. که صرف بخشی از آن به جانب کشورهای صادر کنندۀ برق پرداخته میشود امکان این وجود داشت که با بقیۀ پول ما از طریق تولید برق آبی و آفتابی در داخل ولایت بلخ به خود کفایی نسبی برسیم. اما این که بقیۀ پولهای اخذ شده از مدرک صرفیۀ بلند برق در مزارشریف، در کجا به مصرف میرسد، باید از شرکت برق افغانستان پرسید.

8- در بخش معادن:
با توجه به بستر مناسب و مصئون که جهت سرمایه گذاری در ولایت بلخ ایجاد شده است کار احداث کارخانۀ شیشه ساز ی در بلخ با استفاده از مواد معدنی موجود در حوالی کوه البرز، با سرمایه گذاری خارجی آغاز شده و نیز کارهای مقدماتی جهت استخراج نفت از حوزه های بزرگ نفتی افغان – تاجیک و آمو دریا پیش رفته است. همچنان طرح ایجاد دو فابریکۀ تولید سمنت با استفاده از مواد خام موجود در ولایت بلخ به مرکز ارایه شده است.

9- در بخش مصئونیت اجتماعی:
جهت تأمین نیاز ها و رفاه هموطنان نیازمند مان در ولایت بلخ طی 14 سال گذشته تلاشهای متداوم و موثر صورت گرفته که برخی از آنها را یاد آور می شوم:
1- سه شهرک در مساحت 4200 جریب زمین برای عودت کنندگان ایجاد و در این شهرکها، مساجد، مکاتب، مراکز صحی و چاههای آب آشامیدنی صحی احداث شده، سرکهای مربوط جغل اندازی گردیده است.
2- برای مستحقین 6900 باب شلتر توزیع گردیده است.
3- برای 86856 خانوادۀ مستحق از عودت کنندگان ولایت بلخ و بیجاشدگان ولایات دیگر که به ولایت بلخ آمده اند کمکهای بشردوستانه به عمل آمده است.
4- از طریق کمکهای اضطراری در قسمت تحکیمات سواحل آمو دریا، احداث دیوارهای استنادی، جغل اندازی سرکها، کار در برابر غذا و مساعدت های بشردوستانه برای آسیب دیده گان جنگ و حوادث طبیعی، طرحهای مفیدی عملی شده است.
5- شش باب ساختمان برای آموزشهای حرفوی، پرورشگاه ها و دفتر شهدا و معلولین اعمار و زمین برای احداث شهرک شهدا و معلولین اختصاص داده شده است.
6- برای ایجاد شهرک کوچی ها موازی 5000 جریب زمین تثبیت شده است، برای آموزش فرزندان کوچی 3 باب مکتب ایجاد گردیده و در ساحات کوچی نشین (11) ولسوالی، سرکها احداث و آب رو ها کندن کاری شده است. (15) حلقه چاه جهت تامین آب آشامیدنی برای آنان حفر شده است، ساختمان دفتر آمریت کوچی ها تکمیل و مورد استفاده قرار گرفته است.
7- به منظور عرضۀ خدمت به زنان، در موازی (10) جریب زمین، باغ زنانه احداث شده، 12 باب ساختمان به شمول تعمیر ریاست امور زنان، مراکز آموزشی و مشوره دهی، کارخانه های کوچک و مارکیت زنانه اعمار گردیده است. (69) باب آپارتمان رهایشی برای خانمهای بیوه و بی بضاعت اعمار شده است، برنامه های همه جانبه و وسیع آموزشی و مشورتی فرهنگی و حقوقی جهت دفاع از حقوق زنان و محو خشونت علیه آنان پیوسته برگزار شده است.

10- در بخش امنیت و حکومتداری:
در ولایت بلخ پروسه های دی دی آر و دایاک موفقانه تطبیق گردیده و طی (14) سال گذشته بلخ یکی از ولایات امن کشور بوده است.
مردم ولایت بلخ در دفاع از کشور، نوامیس ملی، نظام دولتی و امنیت عمومی نقش و سهم بارز داشته و دارند.
در طی این سالها علاوه بر اکمال نیروهای پولیس، امنیت ملی و پولیس محلی، به تعداد (44529) جوان بلخی به صفوف اردوی ملی در بخشهای مختلف آن پیوسته و در صف دفاع از میهن قرار دارند، متأسفانه تعدادی از آنان در جریان خدمت، شهید و مجروح نیز شده اند اجازه بدهید به روانهای پاک این شهیدان و همه شهدای عزیز وطن اتحاف دعا نمایم و به مجروحان از خداوند بزرگ شفای عاجل استدعا کنم.
در خور ذکر است که ارگانهای امنیتی و کشفی بلخ اعم از پولیس و امنیت ملی، نقش فعال و موثری را در همکاری با قول اردوی 209 شاهین، در حصۀ دفع و طرد دشمنان صلح و امنیت ایفا نموده و می نمایند.
- در طول این سالها با عملیاتهای متعدد، 1108 قبضه اسلحه ثقیله و خفیفه و 896 حلقه ماین و مواد منفجره را از نزد دشمن گرفته، 322 تن از تروریستان کشته 418 تن زخمی و بتعداد 119 تن از این تروریستان را گرفتار نمودند. در چندین عملیات عمدۀ پاکسازی در نقاط کوهستانی من شخصاً در رأس این نیروها رزمیده و از جان، مال و نوامیس مردم عزیزم یکجا با همرزمانم دفاع نموده ایم.
- از اثر کوردینه اطلاعاتی با نهاد های امنیتی و کشفی از (726) موارد تحرکات دشمن مبنی برسازماندهی حملات تهاجمی جلوگیری شد.
- قابل ذکر است که در 14 سال گذشته پولیس بلخ در کشف و بازداشت مظنونین و مبارزه علیه دو دشمن عمدۀ مردم یعنی تروریزم و مواد مخدر نقش شایسته ایفا نموده 7600 کیلو گرام مواد انفجاری، 2000 کیلوگرام تریاک، 433 کیلوگرام هیرویین و 8500 لیتر مشروبات الکولی را کشف و مصادره کرده است.
- در طول این سالها (10000) متر مربع جایداد پولیس از دست غاصبین مسترد گردیده، 34 باب تعمیر برای دفاتر مرکزی و جزوتامهای پولیس و 84 باب پاسگاه دایمی امنیتی اعمار گردیده است.
باید متذکر شوم که در ولایت بلخ تا دو سال قبل سطح کشت کوکنار و چرس صفر نگاه داشته شده بود.
در بخش عدلی و قضایی قابل ذکر است که برای محاکم محترم ولایت بلخ در مرکز و ولسوالی ها از طرف مقام ولایت زمین تدارک شده که بالای آنها (9) باب ساختمان دفاتر شان آباد شده است.
(11) باب ساختمان شامل دفاتر مرکز ریاست عدلیه، اصلاح و تربیت اطفال و مدیریت های حقوق ولسوالی ها و پنج باب کتابخانۀ حقوقی احداث گردیده است.
طی (14) سال گذشته موازی 159953 جریب زمین، یک باب سرای، 63 باب دکان و یک باب آپارتمان و چندین حویلی که املاک دولت بودند از غصب اشخاص خارج ساخته شده است.
ولایت بلخ در عرصۀ حکومتداری خوب در طول این سالها به یک الگوی قابل سرمشق در مقیاس کشور مبدل شد اولین بار اصلاحات اداری در ولایت بلخ تطبیق گردید، سیستم اسیکودا در گمرک بلخ عیار شد، اخیراً امور مربوط به ثبت احوال نفوس و دیجیتال سازی تذکرۀ تابعیت به صورت نمونه در سطح کشور تنظیم گردیده است.
پروسه های انتخابات در این ولایت با شفافیت تطبیق شده ما سنت مشوره، تفاهم و همکاری با وکلای محترم پارلمان را بر قرار کرده ایم و در ولایت ما شورای محترم ولایتی بلخ با قوت عمل می نماید.
موسسات غیر دولتی، نهاد های جامعۀ مدنی، رسانه ها، احزاب سیاسی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، موسسات بین المللی مانند یوناما، UNHCR، WFP، UN HABITAT ، و غیره در این ولایت با اطمنان خاطر فعالیت دارند.
(10) نمایندگی سیاسی مربوط کشورهای همسایه و منطقه در ولایت بلخ حضور دارند.
آزادی های مدنی به ویژه آزادی بیان و مطبوعات رعایت می گردد، سهم زنان و جوانان در موسسات دولتی روز بروز بیشتر می شود. لازم به ذکر است که ولایت بلخ در مقیاس افغانستان، جایگاه بلندی را در حضور و فعالیت زنان هم در سطح رهبری حکومتی و هم در سایر بخش ها دارا میباشد.
اداراتی چون محاکم، سارنوالی و ادارۀ مبارزه با فساد اداری با آزادی کامل و دست باز، به دور از هرگونه مداخله به وظایف شان عمل می کنند.

مقام ولایت بلخ به منظور فراهم آوری زمینۀ بهتر عرضۀ خدمات و حفظ اعتبار حکومت در راستای تهیه عمارات دفاتر ادارات و ولسوالی ها و تجهیز آنها کمال مساعی را به خرج داده است قبلاً اکثریت ادارات ولایت بلخ و ولسوالان در منازل شخصی و کرایی کار میکردند در ظرف چهارده سال گذشته ما توانستیم برای دفاتر بیش از (40) نهاد دولتی شامل شورای محترم ولایتی، ریاستهای محترم معارف، عدلیه، سارنوالی استیناف، محاکم محترم، مبارزه علیه مواد مخدر، گمرک، آبرسانی، آمادگی مبارزه با حوادث، شرکت برق بلخ، دانشگاه بلخ، احصائیۀ مرکزی، اقتصاد، حج و اوقاف، نواحی شهرداری مزارشریف، شهر حیرتان، خدمات بندری حیرتان، اصلاحات اداری و خدمات ملکی، حوزه دریایی شمال، کدستر، امور زنان، محیط زیست، شهرسازی و مسکن، کوچی ها، سرحدات و قبایل، تفتیش زون شمال، شهدا و معلولین، کمیساری نظامی، قوماندانی امنیه، قوای سرحدی، زون پولیس، نظم عامه، امنیت ملی و غیره، به همکاری موسسات بین المللی و قسماً از بودجۀ دولت تعمیر بسازیم، ساختمان جدید گمرک حیرتان به هزینۀ 36 ملیون یورو و ساختمان جدید مقام ولایت به هزینۀ 274 ملیون افغانی احداث شده است. علاوتاً برای دفاتر شش ولسوالی و نهاد های مختلف حقوقی، امنیتی و خدمات زراعتی ولسوالی ها ساختمان اعمار شده، ادارۀ مخابرات بلخ (8) پروژۀ ساختمانی عرضۀ خدمات مخابراتی را تطبیق کرده است.
در دوراهی حیرتان موازی 5000 جریب زمین برای گمرک جدید و 4000 جریب زمین برای وزارت تجارت اختصاص یافته ادارۀ گمرک بلخ با هزینۀ بیش از 121 ملیون افغانی به طول 13 کیلو متر زمین خویش را احاطه نموده است.

هموطنان عزیز!
همۀ آنچه در بالا گفته آمد فهرست ناتمامی از کارکردهای ما در ولایت بلخ طی 14 سال گذشته است که من افتخار خدمتگزاری به این سرزمین باستانی و داستانی را داشته ام ما در حصول این دستاورد ها قبل از همه از لطف پروردگار عالم سپاسگزاریم.
و اما بعد میخواهم مراتب امتنان عمیق خود را از مردم شرافتمند و با فرهنگ بلخ بامی، احزاب محترم جهادی و سیاسی وکلای محترم مردم، شورای محترم ولایتی و علمای کرام، زنان، جوانان و جامعه مدنی که همواره مرا حمایت کرده اند و از اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و سایر مدافعان صلح و امنیت در بلخ، از تمامی کارکنان ادارات دولتی، موسسات بین المللی و نهاد های وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بانک انکشاف آسیای و بانک جهانی، یوناما و نمایندگی های سیاسی کشورهای دوست، ابراز بدارم.
همچنان از کشورهای کمک کننده خاصتاً جمهوری فیدرال آلمان، کشور شاهی جاپان، ایالات متحدۀ امریکا، جمهوری هند، جمهوری ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری های همسایۀ ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، کشور سویدن، جمهوری کرواسیا، ناروی و دیگران بخاطر کمکهای شان در بازسازی و توسعۀ ولایت بلخ و نیز از جامعۀ جهانی و نیروهای حمایت قاطع، تشکر می نمایم.
امیدوارم که کشور عزیز ما و ولایت بلخ در مسیر سالم که مردم می خواهند به سوی افق های روشن صلح، آزادی، عدالت و دموکراسی در پرتو آموزه های متعالی دین مبین اسلام به پیش بروند.
من مطمئن استم که بلخیان آزاده و سایر هموطنان نجیب ما به نیروهای اهریمنی و برنامه های شیطانی آنها که میخواهند در کشور ما برای همیشه شراره های جنگ، نا امنی، بیعدالتی، تبعیض، فساد، جهالت و عقبماندگی را مشتعل نگاه دارند قاطعانه "نه" گفته و خواهند گفت.
با اتحاف مجدد دعا به ارواح همه شهیدان راه اسلام عزیز، آزادی و عدالت، یک بار دیگر جشن ملی و بین المللی نوروز، 5697 مین زاد روز ام البلاد بلخ و تمدن شش هزار سالۀ انسانی آریایی و سال نو 1397 خورشیدی رابه تمامی مردم شریف افغانستان، مردمان حوزۀ تمدنی نوروز و همه نوروز پسندان و سبز باوران تبریک و تهنیت میگویم و سال جدید را سالی سرشار از صلح و رفاه برای مردم افغانستان و همۀ بشریت آرزو دارم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
مزار
نوروز
نظرات بینندگان:

>>>   Khoaja gedeeld.
سه نفر والی جدیدی که جناب نور پیشنهاد خواهد کرد این سه نفر اند :
۱ -- آقای علم سیاه مشهور به آزادی قومیت عرب ( بی سواد مطلق که فرق الف و با را کرده نمی تواند . همان نفری که در لنگر خانه خانه داشت و مردم مزار خوب می دانند که چی کاره بود )
۲-- آقای اسحاق رهگذر از عرب های بلخ ، بی سواد ، بی اراده ، بی کاره ، پیرو سلفی ها و داعشی ها . این شخص جو دو خر را تقسیم کرده نمی تواند . دو دوره وکیل مردم مزار در مجلس نماینده گان بود ، آیا کسی تا هنوز از او کدام مصاحبه یی ، کدام نشست خبری و و را دیده و شنیده است ؟
۳ -- آقای فرهاد عظیمی ‌ ، جوان روشن و اهل مزار است . گرچی جوان و بی تجربه است ولی پیرو خط آقای نور است .
به گمان اغلب آقای رهگذر را به مقام ولایت بلخ معرفی خواهند کرد .
وای بلخ زیبایم چگونه خوار و ذلیل شدی !

>>>   Arianfar
دشواری در این است که شیوخ هم به دولت پول می دهند و هم به اموزیسون و هم به پاکستان.
در دولت از اشرف غنی گرفته تا...‌‌ را پول می دهند. سفیر ما در عربستان جاسوس سعودی است
رهبران جهادی از سیاع گرعته تا گلبدین و.‌.‌‌ همه از شیوخ مول می گیرند.
عرب ها از نیم سده بدین سو دولت پاکستان را پول می دهند‌ همه گروه های دهشت افکن از جمله طالب و داعش را تمویل می کنند.
اما دولت های ما باری هم جریت نکرده اند بگویند که بالای چشم شیوخ ابرو است.
امریکا و اروپا هم به خاطر دالرهای باد اورده شیوخ مهر خموشی بر لب نهاده اند.

>>>   مرا پوزش خواستن این نامرد پسند نیامد . چرا باور مردم مرا به پای خوک ها ریخت ؟ هنگامی زورش نمی رسید چرا با باور و اعتبار مردم ما بازی کرد ؟

>>>   Rahimy
بدری صاحب عزیز
بالاخره باید پذیرفت که بر هیچکسی نه باید اعتماد کرد و فریب هیچکسی را نه باید خورد
دوستی دارم که همیش همین نکته را می گفت و من باور نه می کردم
این همه غر و فش و در آخر ای رقم ،
اگر واقعا تا آخر هموتور مردانه سر گپ خود می بود چه عالی می بود ولی حیف که نه بوده !
بسیار .... بر آمد !

>>>   كليم الله همسخن
-میرویس بلخی به جای حنیف بلخی
-اسحاق رهگذر به جای استاد گرامی
-فرهاد عظیمی به جای قدم‌شاه شهیم
دنیا گل و گلزار شد.
پ.ن: من اگر به جای آقای فرهاد عظیمی باشم نمایندگی پارلمان را بر سفیر بودن در قزاقستان ترجیح می دهم.

>>>   Raheel.
تسلیم شدن به غنی به همان اندازه شرمآورتر و ننگین‌تر است که تسلیم شدن در برابر طالب در زمان مقاومت بود!
هر نوع سرخم کردن به قبیله در حقیقت تن دادن به ظلم،‌ استبداد و گسترش تهاجم اوغانیزم به خُراسان زمین است.

>>>   خداوند. خیر نصیب ات بگرداند. که این همه کارهای عام المنفعه را طی این سالهای کردی و پاسخو هم هستی از این همه کارهایت ، لازم به تذکر است که اگر از سرمایه خویش هم اظهار میکردی که چقدر سرمایه داری تا باشد مردم واقف شوند که در پهلوی این همه کارهایت سرمایه ات در اول مرحله که والی شدی چند بود وفعلآ به چند. رسیده است
عبدالله ریحان

>>>   همه کارهای راکه تیم های پی آرتی انجوها حکومت مرکزی در طی پانزده سال انجام داده اند را غصب و بنام خود نشر میکند!
اگر از اجراات خود گذارش میدهد از تعداد تلویزیون های شخصی اش از مقدار زمین های غصب شده از تعداد بلند منزل ها از مقدار پول بندر حیرتان گذارش بدهد

>>>   دراین لیست وطومار وآمار طولانی عطاخان، مناطق محروم هزاره نشین بخصوص علی آباد، وجود نداشته وگویا خارج از جغرافیای ولایت بلخ قرار دارد.!!!
استاد عطا نگوئید، بلکه استاد تبعیض بگوئید.

>>>   راپورگمرک حیرتان ، حسابهای بانکی وشهرک های خالد بن ولید وغیره وغیره خونبود بناء گزارش نا تکمیل بود

>>>   ایکاش هیچ کدام همین کارها انجام نمیشد بالمقابل برای غنی بی شخصیت وفاقد حیثیت معذرت خواهی نمیگردید این قضیه به ان میماند که یک کسی روز تا شام روزه بگیرد وبلاخره روزه ای خودرا با شراب افطار نماید ابادانی وعمران هر وقت میشود موقعیت استراتیجی که مزار داردهرکه باشد وهرکه بیاید اینجا کار ابادانی وعمران را انجام میدهد اما حیثیت وابروی مزاری ها بسیار مهم بود که با معذرت خواهی ازغنی ان را ریختاندید واین عقب نشینی جانانه لکه ای ننگ وداغ سیاهیست که در پیشانی مردم بلخ گذاشتید
کریم خدام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است