آمریکا از داعش به عنوان ابزار استفاده می کند
یقینا سیاست آمریکا در کل سیاست تولید تنش ها یا بحران های منطقه ای در برابر رقبا است و از داعش به عنوان ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۶    ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ کد خبر: 148609 منبع: پرینت

آمریکا از تعهدی که کشورش برای نابودی گروه های هراس افکن در افغانستان خبر می دهد اما وزیران خارجه کشورهای همسایه همواره آمریکا را متهم به پشتیبانی از گروه های هراس افکن به ویژه داعش در افغانستان کرده اند. آنها معتقد هستند که داعش از سوریه به افغانستان انتقال داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، محمداکرم عارفی استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: چند چیز تا به حال بسیار روشن شده است که هم رسانه ها و هم دولتمدارها و جامعه ما هم پذیرفته اند. اول این است که رقابت های شدیدی بین قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در جغرافیای افغانستان ادامه دارد. چه کشورهای همسایه و چه کشورهای منطقه و چه کشورهای اروپایی و آمریکایی افغانستان را بستر کشمکش ها و منازعات خود قرار داده اند. مساله دومی که در اینجا مطرح است از جمله ابزارهایی که برای پیشبرد سیاست های خود استفاده می کند و برای فشار دادن رقبا ابزار اسلام گرایی و گروه های مسلح و مخالف گروه های تروریستی است. با توجه به این دو اصل پذیرفته شده که هم رقابت در افغانستان وجود دارد و هم گروه های تندرو به عنوان ابزار در پیشبرد سیاست های شان مورد بهره برداری قرار می گیرد نتیجه گیری کار بسیار روشن است.

وی معتقد است آمریکا از گرووهی مانند داعش برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند و افزود: در خاورمیانه کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار زیاد سرمایه گذاری روی داعش کرده اند تا بتوانند رژیم های ضد نظام بین الملل یا رژیم های سابقی که گرایش های سوسیالیستی داشتند مانند عراق، لیبی و سوریه این سه تا را از میان بردارد. در دو مورد کاملا موفق شد و در سوریه دچار مشکل گردید. بعد از اینکه میدان برای این گروه ها بسیار تنگ شد. این پیش بینی می شد که یک جابجایی از اینها صورت بگیرد. هدف در سطح کلان خیلی مشخص است. در خاورمیانه دولت هایی که مخالف روند کنونی نظام بین الملل و جهان و سیاست های قدرت هژمون بودند هدف شان این بود که این قدرت ها باید تبدیل شود. در سطح کلان هدف از رقابت قدرت های کلان این است که آمریکا بتواند روسیه را محدود و محدود تر بسازد. حوزه های نفوذش را تنگ تر بسازد و با توجه به این که نتوانستند در بخشی از خاورمیانه به اهداف خود برسند از داعش هم می توانند در برابر روسیه استفاده کنند. اگر در برابر روسیه استفاده کند افغانستان یکی از مجاری ها و مسیرهایی است که می تواند از این مسیر علیه روسیه استفاده کند. بنابراین اطلاعات پراکنده ای که امروز از رسانه ها و مطبوعات برخی کشورها صادر شد و حتی از مقام های رسمی مانند روسیه که داعش هنوز گروهی است که به عنوان ابزار در جغرافیای افغانستان یا در جنوب آسیا برای پیشبرد در اهداف آسیای میانه به کار می رود و این می تواند بسیار جدی باشد.

عارفی، در خصوص سیاست های آمریکا در منطقه می گوید: یقینا سیاست آمریکا در کل سیاست تولید تنش ها یا بحران های خرد منطقه ای در برابر رقبا است. ما در چین می بینیم که آمریکا کانون های بحران خلق کرده است. دقیقا در برابر روسیه در اوکراین و جاهای دیگر این کانون ها را خلق کرده اند. در آسیای میانه نیزکه هنوز فضایی برای میدان نفوذ آمریکا است این کانون ها ایجاد شده اند. آمریکایی ها این آزمایش را انجام می دهند تا کانون ها و ابزارهای فشاری خلق شود. افغانستان بهترین بستر در اینجا است. این ابزاری است که آمریکایی ها همیشه استفاده کرده اند. امروز نیز این تشویش وجود دارد که در سطح وسیع تر و گسترده تر از این ابزار استفاده بشود و آن وقت افغانستان ممکن است در یک وضعیت بسیار بسیار بدتری قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه، در ارتباط با اینکه چرا دولت افغانستان نمی تواند در رابطه با امنیت کشور و در مقابل گروه داعش تصمیم جدی بگیرد بیان داشت: چند مشکل و چند ابهام همیشه وجود دارد که همیشه در سیاست خارجی افغانستان به چشم می خورد مشکل اول این است که سیاست افغانستان، دیپلماسی وزارت خارجه افغانستان بر اساس چارچوب ها، روش ها و معیارهای کارشده، سنجیده شده و دراز مدت پیش نمی رود. در بسیاری موارد دچار غافل گیری است. وقتی غافلگیر شد نمی داند و نمی فهمد که یک جواب و پاسخ مناسب در برابر این طور صحبت ها چه باید باشد. دوم این است که مرکز و کانون تصمیم گیری در سیاست های خارجی افغانستان وزارت خارجه نیست. بلکه شخص رییس جمهور است. وزارت خارجه در بسیاری موارد یا صلاحیت ندارد یا جرات و توانایی این را ندارد که در مسایل سیاست خارجی در هر مورد از مسوولیت و موضع خود قدرتمندانه و مسوولانه اعلام موضع کند. دو نهادی که در سیاست گذاری افغانستان تاثیر گزار است یکی دولت افغانستان به صورت مشخص است و یکی آمریکا و همکاران شان در افغانستان است. ما هنوز نمی فهمیم که کنترل هوایی ما در دست نیروهای خارجی یا در دست نیروهای خود افغانستان است. وقتی دو مرجع تصمیم گیرنده، دو کنترل کننده در فضای یک کشور و یک جغرافیا است دولت افغانستان نمی خواهد مسوولیت این پاسخ را به عهده بگیرد. آمریکایی ها باید بگوید که فضا در اختیارشان است و باید توضیح دهند.این دو مرکزیت در تصمیم گیری باعث می شود که در بسیاری مواقع ما نتوانیم شفاف و مسوولانه موضع بگیریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
داعش
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خاموش بودند، ولی در مسایل بزرگ کشوری، بلند شدند!!
همه با یکصدا در برابر حکمتیار و غنی احمدزی، این ملک از بابا و اجداد کسی نیست که بخواهد به طالب ۷ استان بدهد. افغانستان را تجزیه بکند. این ملک و سرزمین از ماست و ما برای سرزمین واحد ۲ میلیون شهید دادیم. به قول سیاف، زبان تجزیه خواهان و وطن فروشان را ببندید.
#احمد_شاه_فرید

>>>   خو خی ایتو گپ اس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است