داعش در گذر از طالب
داعش با از دست دادن حاکمیت خود در سوریه و عراق به افغانستان چشم دوخته و خونبارترین حمله ها بخصوص کشتارهای مذهبی را به عهده می گیرد در پی جابجایی در میانه خون و کشتار می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ کد خبر: 148604 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هفته سخت امنیتی با کشتارهای دسته جمعی از تخار و قندهار شروع شد و در کابل با مرگ نمازگزاران و نیروهای امنیتی در حالی خاموشی گرفت که هیچ گاه فصل کشتار تمامی ندارد اما چرا پس از راهبرد امریکا و درست در پایان کار نشست چهارجانبه صلح عمان چنین حمله های مرگباری از سوی طالبان صورت می گیرد؟

در حالی که داعش با از دست دادن حاکمیت خود در سوریه و عراق به افغانستان چشم دوخته و خونبارترین حمله ها بخصوص کشتارهای مذهبی در کشور را به عهده می گیرد در پی جابه جایی در میانه خون و کشتار می باشد.

حمله های گسترده طالبان که نیروهای امنیتی را هدف قرار داده است هیچ نشانی از وارد شدن به صلح و یا فشار بر پاکستان از سوی امریکا نمی باشد زیرا تاتختن این کشور بر سیاست تروریست پروی پاکستان در راهبرد ترامپ تنها تبلیغاتی بود در جهت سرپوش گذاشتن بر آنچه در افغانستان می گذرد.

پاکستان از یک سو با ایفای نقش پررنگ در نشست های صلح و از جانب دیگر در کنار گروه های تروریستی بر آتش جنگ افغانستان می افزاید و خواهان پایان بخشیدن به نقش هند در کشور می باشد زیرا با توجه به اینکه استراتژیک ترین متحد امریکا می باشد به خوبی می داند چگونه از سلاح تروریسیم برای امتیاز گیری و قدرت نمایی در منطقه استفاده کند.

از سوی دیگر، داعشی که در افغانستان خشونت بارترین حمله ها را انجام می دهد از بدنه طالبان می باشد نه داعش سوریه و عراق و از آن جهت که توانسته با هماهنگی های درون حکومتی و حمایت امریکا در مناطق شرق و شمال کشور نفوذ یابد در آینده ای نزدیک جایگزین گروه طالبانی خواهد شد که دیگر کارایی خود را برای امریکا از دست داده است.

جایگزین شدن داعش به جای طالب نه تنها ترد طالبان از سوی امریکا نیست بلکه هیچ گروه تروریستی نمی تواند زیر یک نام و پرچم دوامدار باشد و تاریخ به خوبی حکایتگر همکاری و ادغام گروه های تروریستی مختلف است.

تقابل هند و پاکستان، ایران و عربستان، امریکا و روسیه در منطقه سبب شده است که رقابت نیابتی تحمیل افغانستان شود و در این میان، گروه های تروریستی اهرم فشاری بر رقبا شده و دوران پرشکوه خود را سپری کنند.

اگر در چند دهه گذشته حامیان گروه های تروریستی در خفا به تمویل آنان می پرداختند اکنون روسیه در سیاستی آشکارا با برقراری رابطه با طالبان در پی فشار بر امریکاست و پاکستان با استفاده از افراط گرایان علنا معضل کشمیر را در رابطه مستقیم با جنگ و صلح افغانستان اعلام می کند.

کشتار مذهبی که طی سال های گذشته تبدیل به هدف تروریستان شده تا جنگ را در بعد مذهبی دنبال کنند از قومتیی جان می گیرد که کمترین سهم را در قدرت دارد اما می توانند بیشترین تلفات را برای داعش به ارمغان آورد.

هدف گذاری طالب و داعش برای انتحاری و حمله بیش از ظرفیت این گروه های تررویستی می باشد و قدرت های بزرگی در پس پرده با استراتژی هایی پیچیده زیر حاشیه امن جنگ، افغانستان را تبدیل به سرزمین آزمون و خطای تروریسم کرده است.

زمانیکه وزیرخارجه امریکا، نماینده روسیه در امور افغانستان و رییس جمهور غنی در هند در خصوص صلح افغانستان به میز گفتگو می نشینند و کابولوف شدیدا مواضع امریکا در خصوص ترورسیم را نقد می کند و امریکا با پافشاری از صلح با طالب می گوید نشان می دهد تا زمانی که قدرت ها نتوانند به گفتگوی مشترکی در خصوص افغانستان دست یابند، جنگ همچنان گسترده و کشتارها برقرار است.

داعش اکنون خطری بزرگ برای افغانستان است زیرا بهترین جایگزین برای طالبانی می باشد که پس از مرگ ملا عمر در چنددستگی دچار اختلاف شده و امریکا در پس پرده در پی به خدمت گرفتن این گروه و روسیه به دنبال همراهی با طالب می باشد.

و حکومت وحدت ملی نیز که خلاصه در فساد و قوم گرایی دارد در پایین ترین حد حمایت مردمی که با صف طویل مخالفان روبه رو و داعشی که نه در بیرون از مرزها بلکه در حساس ترین مناطق در حال قدرت است و طالبی که می تواند در روز روشن امنیتی ترین مناطق را به خاک و خون کشاند و مردم را در جای جای افغانستان قتل عام کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
طالب
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است