تغییر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و تأثیر آن بر افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148534 منبع: پرینت

ترامپ دیروز در یک اقدام غیرمترقبه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه‌اش را کنار گذاشت و قرار است به زودی جای او را «مایک پمپئو» عضو سابق کنگره و رییس فعلی سازمان اطلاعات آمریکا یا «سیا» بگیرد.
تیلرسون یک دیپلمات «اقتصادپیشه» بود اما پمپئو یک نیمه‌نظامی «خشونت‌پیشه» است که دیدگاه‌ها و نظرات تندروانه او درباره مسایل مختلف و به ویژه برخورد با طالبان، بر کسی پوشیده نیست.

پمپئو در حالی خود را برای ورود به دستگاه دیپلماسی آمریکا آماده می‌کند که هنوز نظریه و دکترین «زور» و «برخورد» را با خود دارد. به نظر می‌رسد که رییس سازمان سیا با همین دکترین، وزارت خارجه آمریکا را اداره کند و «رویکرددیپلماسی» این وزارت را به «راهبردنظامی» تغییر دهد.
او علاوه بر اظهارات تند علیه ایران، تاکنون چندین بار علیه پاکستان نیز موضع گرفته است.
او شش ماه پیش در سخنانی گفت که واشنگتن از تمام توان خود برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره با دولت افغانستان استفاده خواهد کرد.
این مقام اطلاعاتی آمریکا سپس تصریح کرد که حاضر شدن طالبان برای گفتگو، وابسته به نابود شدن پایگاه‌های امن آنان در پاکستان است.

پمپئو سه ماه پیش مستقیم به اسلام‌آباد هشدار داد که اگر پاکستان علیه تروریسم در خاکش اقدام نکند، آمریکا خود وارد عمل خواهد شد. البته پمپئو پیش از هشدار به پاکستان، اقدامات عملی را در افغانستان و پاکستان روی دست گرفته بود که از آن جمله می‌توان به افزایش مأموریت‌های اطلاعاتی سیا در منطقه و از سرگیری حملات پهپادی در افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

البته این عضو جمهوری‌خواه، نه تنها اوضاع افغانستان و پاکستان را از اتاق کارش رصد می‌کند بلکه برای عملی کردن برنامه‌های خود، در میدان نیز حضور می‌یابد. مثلاً پمپئو در اوایل ماه اسد سال جاری مخفیانه به کابل آمد تا از نزدیک اوضاع را بررسی کند. این سفر چنان محرمانه و مهم بود که عبدالله عبدالله رییس اجرایی در 16 اسد، یک هفته بعد از سفر این مقام آمریکایی به کابل، از این سفر خبر داد.

پمپئو متولد اورگان کالیفرنیا است و در شهر «ویچیتا» ایالت «تگزاس» زندگی می‌کند. وی در نوجوانی در آکادمی نظامی آمریکا در نیویارک ثبت‌نام کرد و فارغ‌ التحصیل مکتب حقوق «هاروارد» است. او اکنون با همین روحیه امنیتی و نظامی، پا را به آستانه دستگاه دیپلماسی آمریکا گذشته و عن‌قریب، پشت میزکارش قرار خواهد گرفت.

پمپئو همان کسی است که طرح‌هایش، ایران و آمریکا را ازیک‌طرف و آمریکا و روسیه را از سوی دیگر، در سوریه مقابل هم قرار داده است. او چند ماه پیش به «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران نامه نوشت؛ نامه‌ای که هرگز باز نشد اما گمانه‌هایی وجود دارد که پمپئو در این نامه، ایران را از برخورد با آمریکا در خاورمیانه برحذر داشته است.

اگر پمپئو به دکترین زور و برخورد در وزارت خارجه آمریکا ادامه دهد که قطعاً چنین خواهد بود، بعید نیست که ایران و آمریکا، پاکستان و آمریکا و همچنین روسیه و آمریکا در مساله افغانستان نیز بیش‌ازپیش در مقابل هم قرار بگیرند و چنین اتفاقی، برای کشور و ملت افغانستان خبر خوشایندی نیست. البته از آنجا که دولت ترامپ، یک اداره «بزنسی» و «معامله‌گر» است، این هم دور از تصور نخواهد بود که وزارت خارجه آمریکا با تبعیت از راهکار معامله‌گری ترامپ، با ایران، پاکستان، روسیه و حتی طالبان کنار بیاید. همان راهکاری که اکنون در روابط آمریکا و کوریای شمالی نیز محسوس است.

مرادی چهارشنبه 96/12/23


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرادی
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   از گذارش عبدالله از سفر بمبو معلوم میشود که عبدالله به دستگاه استخباراتی سیا بسیار بسیار نزدیک است اوهمچنان بعد از ۱۱ سپتمبر هنگام شروع حمله ای امریکا بالای طالبان لحظه به لحظه به ساعت خود میدید از قریب الوقوع بودن این حمله خبر میداد وهمانطور هم شد اوچنان مهارت داشت که خودرا با مسعود بسیار نزدیک ساخته کرسی مهم وزارت خارجه ای ربانی را به خود اختصاص داد ودر نوشتار جیمز دابینس نیز نزدیکی او با مهمانهای ناخوانده هویدا است همچنان قبول او دوره ای ریاست اجرای را نیز ثابت مینماید که او فوق العاده منقاد وفرمانبردار است این که چه وقت ودرکجا عضویت این سازمان را پذیرفته در هاله ای از ابهام است وشاید هم در کابل قبل از سفرش به جبهات جهاد ویا هنگام تحصیلش درلندن هنگام جهادمرحوم استاد ربانی بارها میگفت که این بچه گک بسیار خطرناک است در یک کنفرانس جنیف که باید ربانی بیانیه ای ضد طالبان میداد اوکه وزیر خارجه بودخودرا به مریضی زد وحاضر نشد بیانیه ربانی را تهیه نماید چون سیاست امریکا ایجاب نمیکرد علیه طالب ها افشاگری شود وسازمان متبوعش را همیشه درجریان کمک ها ومساعدت های روس وایران وهند قرار میداد ومسلسل انها را درجریان میگذاشت چنانچه میگویند در شهادت مسعود نیز دست دارد و از توطیه علیه شهادت مارشال فهیم نیز مطلع است
زیدالله بیگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است