نگاه شهروندان فراه به حکومت نگاه دشمن است
از بدو ایجاد حکومت وحدت ملی تا این دم نگاه حکومت وحدت ملی به فراه یک نگاه کاملا تاکتیکی و یک نگاه تجارت گونه سیاسی بوده است تا نگاه استراتژیک به فراه 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148532 منبع: پرینت

شهروندان ولایت فراه می گویند که در گسترش ناامنی در ولایت فراه، برخی از کشورها نقش اساسی دارند. اما تعدادی از اعضای جامعه مدنی بازهم می گویند که در گسترش ناامنی های فراه اعضای شورای ولایتی همچنان نقش دارند. براستی علل ناامنی فراه تا این سطح چه چیزهایی می باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، عارف کیانی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «نگرش» گفت: چند عامل کلیدی در ناامنی های فراه دخیل است. ولایت فراه یکی از بزرگترین ولایات کشور است و در حدود چهل و هفت هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و با دوساحه ناامن هلمند و شیندن هم مرز است. در مرحله بعد بی کفایتی مسوولین امنیتی فراه است. از بدو ایجاد حکومت وحدت ملی تا این دم نگاه حکومت وحدت ملی به فراه یک نگاه کاملا تاکتیکی و یک نگاه تجارت گونه سیاسی بوده است تا نگاه استراتژیک به فراه. مساله سومی جنگ تجارت بر سر گمرک است. گمرک فراه یکی از پر عایدترین گمرکات در افغانستان است و گروه طالبان در همین لحظه در فراه در یک قسمت از خاک سفید فراه یک کمرگ ایجاد کردند.

وی ادامه داد: متشبثین وقتی که یک سری قیودات به بندر اسلام قلعه و ترقندی هرات وضع شد و برخی واردات از بندر کراچی کم شد متمرکز به فراه شدند. در بخش مواد نفتی فراه حضور مافیا موجب شده است که فراه به عنوان یک بندر ترانزیتی وضعیت خوبی نداشته باشد. علت چهارم، نفوذ نیروهای مخالف در داخل نیروهای امنیتی است. علت پنجم، نبود نیروی کافی با این وسعتی که خود فراه دارد است. فاکتور ششم بحران بی اعتمادی شهروندان یعنی عقبه جبهه نیروهای مسلح خالی است. شهروندان فراه بر نیروهای مسلح به ویژه در سطح عمودی باور ندارند. پسته ها فروخته می شود. شاهراه ها فروخته می شود و کاملا نگاه شهروندان فراه به حکومت یک نگاه دشمن به دشمن است. فاکتور بعدی موجودیت فلزات سنگین در فراه است. از جمله سیزیم،لیتیم و اورانیوم است که کشورهای خارجی را متمایل ساخته است تا در اینجا ناامنی ها را ایجاد کنند.

کیانی می گوید: فاکتور هشتمی نفوذ نیروهای مخالفان در بدنه اصلی نیروهای امنیتی در فراه است. همچنین نیروهای خیالی از جمله عوامل شکست در عملیات می باشد. عدم وجود برنامه های استراتژیک از سوی حکومت برای حفظ امنیت این شهر از جمله عوامل مهم ناامنی می باشد. همچنین دیده شده است که اخیرا مخالفان مسلح از تجهیزات قوی جنگی که در جنگ عراق و سوریه استفاده می شده است استفاده کرده اند.

این آگاه سیاسی، در خصوص راه حل بیرون آمدن فراه از این وضعیت بد بیان داشت: برای نجات فراه از این وضعیت بد امنیتی چند راه حل کلیدی وجود دارد. اول اینکه حکومت می بایست سرحدات یکصد و هفتاد کیلومتری مشترکی که ما با ایران داریم را مستحکم کند. همچنین با ارایه حکومت داری خوب با در نظرداشت بافت های فرهنگی و قومی فراه کار کند، مورد بعد، محاکمه وضعیت بر اساس نیازهای امنیتی با در نظرداشت ایجابات زمانی امنیتی، بالابردن کمیت و کیفیت نیروهای قوای مسلح در داخل فراه، فساد زدایی از نهادهای اقتصادی بویژه گمرک و موادنفتی فراه، جاسوس زدایی از داخل دستگاه امنیتی، روان کردن مسوولان مدبر با در نظرداشت نمایندگان فراه در شورای امنیتی، ارایه یک برنامه استراتژیک برای امنیت این شهر، بیرون آمدن از حالت دفاعی به حالت تهاجمی.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کیانی
فراه
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   غنی و استانکزی از طالبان حمایت میکنند. فرزندان افغانستان با توطئه ها و نقشه ارگ بدست طالبان کشته میشوند.

>>>   DareTorkman
خواهش میکنم از برادران تاجیک ازبیک وهزاره لطفآ جوانان تانرا به فراه هلمند جلال اباد پکتیا خوست وردک وغیره نگزارد که به عسکری برود
ویدیوهای بدست ما رسیده از ولایت فراه که بیش ۱۰۰ کماندو واردو شهید شده
اگر خواستند نشر میکنم اما خلیلی صحنه های دلخراش داره
...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است