نگرانی آمریکا از حضور چین در جیبوتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148026 منبع: پرینت

یک جنرال آمریکایی به کنگره این کشور گفت که اگر چین بر یک بندر کلیدی در جیبوتی کنترل پیدا کند، این اقدام تبعات قابل توجهی برای ارتش آمریکا خواهد داشت.

به گزارش رویترز، جیبوتی ماه گذشته با اشاره با لاینحل ماندن یک موضوع مورد اختلاف، به قرارداد به شرکت «دی.پی ورلد- DP World» پایان داد. این شرکت که مقر آن در دوبی است، یکی از بزرگترین گردانندگان پایانه باری «دوراله» به شمار می رفت.

جنرال «توماس والدهاوزر» فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در آفریقا گفت: اگر چین بر این بندر کنترل پیدا کند تبعات قابل توجهی خواهد داشت.

والدهاوزر در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت که اگر چین محدودیت هایی در استفاده از این بندر اعمال کند، این امر تامین منابع برای پایگاه آمریکا در جیبوتی و امکان سوخت رسانی به کشتی های نیروی دریایی امریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.

قانونگذاران آمریکایی روز سه شنبه در این جلسه استماع اعلام کردند که گزارش هایی در مورد تلاش جیبوتی برای واگذار کردن پایانه دوراله به چین دریافت کرده اند. چین پیش از این یک پایگاه نظامی در چند مایلی یک پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی احداث کرده بود.

«برادلی بایرن» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر کنترل بر این بندر غیرقانونی بوده است، چگونه می توان گفت که دولت جیبوتی پیش از موعد به قرارداد ما برای اجاره پایگاه پایان نخواهد داد.

بایرن در نامه ای به جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نوشت که وی نگران نفوذ چین در جیبوتی و تاثیر آن در توان اطلاعاتی و نظامی آمریکا است.

جیبوتی در جنوب بخش ورودی دریای احمر و در مسیر کانال سویز قرار دارد که به آن اهمیت استراتژیک داده است. آمریکا حدود 4 هزار نیرو در این کشور دارد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
چین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است