از انکار تا اصرار پشتون ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147394 منبع: پرینت

پشتون ها هويت شان را در گذشته انكار مي كردند.

اگر از آنها سوال مي شد افغان یا اوغان هستي خجالت مي كشيدند و با لحجه سنگين انكار مي كردند در واقع هم براي سوال كننده هم براي مخاطب يک نوع تمسخر محسوب مي شد امروز چگونه مسير اين انديشه هاي برتري جويانه را طي كرده اند كه نه تنها از اوغان بودن شان خجالت نمي كشند بلكه باافتخار مي گويند افغان هستند و از ديگران هم مي خواهند اوغان باشند.

اينها ريشه در ارگ و ريشه در قدرت دارد آنجا كه حاكمان پشتونيزم و پشتونيست هاي شكست خورده جمع شدند و در يک توطیه حساب شده رهبران سنتي ناآگاه امور سياسي شمال را از صحنه قدرت حذف كردند و ميدان را براي تاخت و تازشان باز كردند.

حالا قدرت، رسانه ها و امكانات دولتي در دست شان است از كوچي پابرهنه شان تا رییس جمهور مرتدشان، از راهزن شان در كوچه تا دزدشان در وزارت، از انتحاري شان در بازار تا قاتلان شان در ارگ و... همه به خود افتخار مي كنند اوغان هستند.

روزگار تقدير را چه بد نوشته است ورق برگشت خورده حالا تاجيكان پارسي زبانان هستند که هويت خود را انكار مي كنند و براي بدست آوردن مقام و جايگاه ناچيز هويت خود را مي فروشند.

قدرت تنها چيزي است که آنها را از حقارت به افتخار و از انكار به اصرار تبديل كرده است.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون ها
هویت
قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   Habibi
رونش شاد ویادش گرامی و جنت فردوس جایش باد،
...بر غنی جاسوس و اطرافیان ارگنشین او که ستم را بالای مردم اعمال می نمایند و هر روز انسان می کشند، ننگ و نفرین بر ...گوسفندی که علیه ظلم و بیدادگری نمی ایستند و از خاک و ملت خود به دفاع نمیبرایند.

>>>   طاهر پشتون
چون پشتونها مردم غيرتى و خوبی هستندهركه ميگويد ازنسل ماست. اسراييل ميگويد ازنسل ماست. ايران ميگويد از نسل ماست (اريايى). عرب ميگويد از نسل ماست (مسلمان محكم). و ديگران هم از حسادت ميسوزند.
ولى مافقط پشتون استيم كه يكى از اقوام افغان مانند تاجك, اوزبك, هزاره, بلوج, نورستانى وغيره استيم و بس. كشورما افغانستان است و بس و به هيج كس اجازه اشغال انراچي همسايه و چه دور نميدهيم.
زبان ملي ما پشتو و زبان رسمى ما هردو پشتو و درى است.
از افغانستان حراست ميكنم. اگر اسغالگر ضعيف باشد با شمشير و تفنگ و اگر قوى باشد با استشهاد. نصف ما بااشغالگران خارجى در جنگ استيم(طالبان) و نصف ما با اشغالگران داخلى در خنگ استيم (اشرف غنى, كرزى, خليلزاد, وردك, اتمر وغيره), ولى هدف نهايى دفاع از افغانستان است. 300 سال همين كاررا كرده ايم. و تاوقتى ادامه ميدهيم كه دشمنان داخلى و خارجى افغانستان نابود شوند.
لطفا نشركنيد

>>>   Parsa
غنی و هوادارانش خود ایجادگر این تقابل اند ورنه همان قانونی که وی توشیح نمود بعد از یازده بار خواندن تطبیق میکرد همه خاموش می بودند. اسماعیل یون و طاقت کشور را ، با وادار نمودن وی به تعدیل قانونی که خلاف ماده 79 بدون ضرورت عاجل صورت گرفت و سه سال در میز خود مانده بود ، بر لب پرتگاه قرار خواهند داد. منورین سیاسی سایر اقوام عمدتن خود راافغانستانی می گویند و ظالمانه خواهد بود که جبرن همه را افغان بگوئیم . تذکره هویت افغانستان در پیشانی کارت نوشته شده است چه ضرور که همه را افغان بگوئیم. خود پشتون ها می گیوند : افغان یعنی پشتون

>>>   Baraki
امروز نه فردا فردا نه پس فردا اين قيام مردمي بايد صورت بيكيرد تا اين حكومت طالبي و غلام پاكستان و انگليس سرنگون گردد.

>>>   ..... خودم پشتونم اینقدر دوست هزاره تاجیک دارم همه جا خوب و بد داره همرو به یه چشم ببینی خوب نیست داش شده با هزاره دعوا کنم شده با تاجیک دعوا کنم خوب حالا دیگه باید دوشمن من باشن نمیدونم پشتو تو روچیکار کارده ولی من از طرف اونا بخشش میخوام اگه با دشمنی باشه هیچ وقت افغانستان درست نمیشه اینو نوشتم برای تو گذاشتی گذاشتی نذاشتی هم مشکلی نیست برات ارزوی موفقیت میکنم ولی هیچ وقت به این ارزوت نمیرسی
بیانی

>>>   سوته میر خان هیچ افغان از افغان بودن خود خجالت نمیکشد ودر چهار گوشه دنیا به افتخار میگوید که افغان هستم و ان شما هستید که به کولی گری تان. خجل میشوید و حال میخواهید کولی گری از کلمه افغان که به ملت افغان. متعلق است و دین اسلام که به اسلام تعلق دارد انکار نماید چون حال هفتاد فیصد تان بخاطر دو دالر از دین مبین اسلام رو گشتانده اید و به کفر رفتید حال کوشش دارید به همین منظور از این دو کلمه بگذید که هیچ امکان ندارد
یک مملکت بی ملت باشد و یا بدون دین. کشوری که دو دهه قبل نودهشت فیصد مسلمان بود و حالا بخاطر چند کثیف محدود که از دین گذشته اند از کلمه اسلام بگذرند

>>>   Salam
اگر نسل هاى ديروز در مقابل خودخواهى ها و يكه تازى هاى شوؤنيزم قبيله بى تفاوتى نمى كرد ، حال نسل كنونى اين بار را نمى كشيد ، وظيفه نسل امروز است تا تفوق طلبى تبارى را متوقف كنند و نسل هاى آينده را نجات دهند . اين رسالت جدى اين نسل است تا براى عدالت اجتماعى صادقانه برزمند و راه را براى مساوات و برابرى مساعد نمايند .

>>>   او مردم شریف درمقابل غنی فاشیست ، قوم پرست ، آرام نه نشیند:
استبدا همواره مانعی بزرگ برسر راه طریقت و پیشرفت بخصوص مانعی هر نوع تحول و توسعه در اد وار تاریخی جامعه ما به دلیل در خواب گران بوده ملت است ,ای ملت خواب برده دشمنت در ارگ ارام قند وقروت خورده نشته ولی تو هر روز ازدست چاپلوسان محافظ کار به خاک و خون غطه افتیده , مغز گنده غنی قوم پرست نمی تواند فراقومی و انسانی فکر کند ، برخیز از خواب گران تاچه زمانی خواب خواهید بود تا چه زمان اطفال ما بزرگان ما قربانی این جاهلان ارگ نیشن فاشیستان خواهدشد.
غنی مغز تعصب شوونیسنت ها فاشیست عویض اینیکه برنامه برای تحول و توسعه کشور می داشت برنامه از روی دشمنی از روی حسادت به اقوام غیر افغان درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو ملیت افغان این گزافه گوی غنی مغز تعصب در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان چكيده است وجوان شده است و در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا شخصيت اش شكل گرفته است و نيم قلب قبيله ای اش با طالبان است چنين مخلوطى نمى تواند درکشوری که اقوام و ملیت محتلف دارد انسانى فكر كند.
هوطنان آگاه قلم بدست اولیت استراتژی غنی نه اشتغال زایی و نه فقر زدایی است بلکه اسکان کوچیان پاکستان را شمال کشو زیبا ما است .
غنی دست نشانده جانکری ارگ را با اطرافیان اش یک باند ما فیایی و به آشیانه شیطانی و مدیریت توطیه علیه یک دیکر اقوام و ملیت ها تبدیل کرده است .
جوانان شجاع دلیر وارث این سرزمین آفتابی شما هستسد ، هرچه عاجل برخیز در مقابل ظلم و استبداد شوونیست ها و فاشیستان وجنایت کاران ارگ این ارگ نیشنان و راهنما همدستان تروریست هستند , اکنون فرصت خوب است برای نجات مردم بی دفاع ما از شر یک حلقه فاشیست نشین ارگ است سکوت نکنید ؛ جسارت کنید , به پا خیزید در قیام سهم گرفته و قیا م را برای سرنگونی شوونیست ها ی کلاه بردار سیاسی سراسری نماید.
باید خاطر نشان ساخت که از هیچ تهدی نه ترسید نیروهای جامعه جهانی کشور های دوست بخاطریکه از بین بردن ظلم , ستم , استبداد و برتری جویی قومی در کشور ما حضور دارند و این فرصت یک جانس طلای برای نجات وطن ما از دست حلقه ای های فاشیست و تروستان درون حکومتی است و این فرصت را هموطن دلسوزو مبارزان شجاع دلیر راه آزادی از دست ندهید.
مبارزان , دلیر شجاع وطن یک روز حرکت قیام برای نجات از ظلم , استبداد , ستم برتری جویی قومی ازحلقه فاشیست , شوونسم قبیله گرا را از بیخ بنیاد برکنید, موا فقیت ابدی را در این کشور زیبا آفتابی نیاکان تان به پیروزی رسانید و ادامه هرروز ریختن خون پاک کود کان ، پیر و برنا بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این همه قتل و کشتارمردم بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه بیگانگاه آتش نفرت است , هموطن عزیزم سکوت و محافظه کاری راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
هزاره عزیز م , تاجیک عزیزم ، افغان عزیزم ، ازبک عزیزم و ترکمن عزیزم طراح طرح ها ی ترورستی عاشقان حراست وطن و نخبگان با ننگ و ناموس کشورعزیز ما از طرف این حلقه تروستی صورت می گیرد کیست ؟
غنی مرد ِ چیغ و صدا و مرد بیمار و بدخوی و مرد غش و حیله و مرد بی برنامه رفاه و آسایش است و هم به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز باور ندارد . چون او مغز گنیده تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون زبان دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی نکرده است.
من انسان تو انسان از نسل انسان صدا کن
مسلمانیم « تاجک ؛ افغان ,هزاره , ترکمن» به ایمان صدا کن
ما آریایی , باختری , پتهان ؛ گورکانی در این خطه
فقط با اسم افغان , تاجیک , هزازه , ترکمن صدا کن
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان ، جاهل و بی ایمان است

>>>   "اپگان" به معناي شيران و دليران ?
واژه "اپگان" از کدام زبان است?
ريشه اين زبان ريگودايى ايست و يا اويستاى است?
يا به عبارت ديگر سانسکريت است ها ازگاهتاهاى زردشتى?
من زبان شناس زبانهاى باستانى ام
بيانات که شما بزرگوار نقل قول نموديد از ارتشاحات تعفنى و
ارتعاشات مغزى تقلبکار اوغان "علامه" عبدالحى حبيبى متقلب پته خزانه است که همين جفت نقصان شده و از سوى سازمان فرهنگى جهانى ردشده را داکتر تنوير تقلب را نشخوار مى کند
"در طول زمان غلبه عرب ها وقتی آنها به اين منطقه آمدند چون آنها حرف (پ) در زبان عربي ندارند آن را تبديل به (ف) و حرف (گ) را تبديل به (غ) ساخته اند در آن صورت شده است افغان.
فاميل زبانى بزرگ "زبان سامى" به سه دسته تقسيم شده است:
1- عبرى (زبان يهودى و قوم اسراييل)
2- عربى ( زبان عرب ها) لطفا به عبرى و عربى دقيق نگاه کنيد. هردو اش از چار دبيره ساخته شده و گردان شده يک ديگر اند مانند گردانهاى اران و ايران وارين وآريانا.
3- زبانهاى افريقايى که نه عبرى ونه عربى اند
4- زبان زبان "جودى" "ييدى" (ييديش) زبانيست که در پريوسن (آلمان و پولند ) است که واژه هاى عبرى دارد و زيادتر زبان جرمنى است اين زبان چار "واج" (آوه يا آواز) را مانند (پ گ چ و ژ) دارد.
اما عربى و عبرى بدون چاردبيره است.
"افغانا" که در روند تاريخ "افغانه" و "افغان" و آخرين بار سيد محمد بن صفدر الحسيني سه لقبه (جمال الدين کابلى٬ جمال الدين اسدآبادى وجمال الدين الأفغاني) اصل ونسب افغان را در کتاب خود "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" (بيانات متعاقب پيرامون گذشته افغان) مفصل بيان نمود. کتاب اين پيشينه نگار چاڀ 1901 مصر از سوى محمد امين خان خوگيانى فرزند اسراييل خان خوگيانى ترجمه به فارسى ودر سال 1940 چاب شد . کتاب جمال الدين به عربى و ترجمه فارسى خوگيانى (در سال 1940 درى ورى نبود) در مخزن انترنيتى قابل دريافت است
و بلاخره اين افسانه "اپگان که رد شد نقشه ديگرى از سوى پشتونيسم کشيده شد درزمان هيتلر! و آنهم ايرانى بودن خود را مى بايست ثابت کنند:
اردشیر یکم ساسانی شناخته‌شده به اردشیر بابکان (به پارسی میانه: Ardashir i babakan.svg) بنیان‌گذار سلسلهٔ ساسانی بود. اردشیر بابکان از سال 224 میلادی سلسلهٔ ساسانی را بنیان گذاشت. اردشیر را «شاهنشاه» ایرانشهر یا «ایران» می‌خواند.
براساس گزارش طبری، اردشیر پسر بابک اردشیر بابکان می‌باشد، شاهنامهٔ فردوسی نیز چنین آورده که اردشیر، زادهٔ ازدواج ساسان — فردی از نوادگان دارا — با دختر بابک، حاکمی محلی در ایالت پارس بوده‌است.!
امروز اسراييل - امريکا هيتلرانه عمل مى کنند و اوغو پشت روغن برزنگى روان است

>>>   چگونه مهمان گستاخ مهاجر صاحب خانه خراسان شد؟
جالب است فاشیزم چشم سفید برای شهروندان بومی خراسان کارت مهاجرت توزیع می کنند، ولی برای مهاجرین کوه های سلیمان شناسنامه صاحب خانه. فاشیزم افغان خیلی عصبی و قهر است که چرا مردم بومی خراسان از هویت ۵ هزار ساله خود به نفع هویت شتر اوغان صرف نظر نمی کنند. این درحالیست که دنیا هویت شان را در فرهنگ های پیشرو و متمدن جستجو می کنند نه در هویت های عقب نمانده کوچی و یا شتر در سده بیست و یکم.
واقعیت اینست که کارت مهاجرت خراسانی برای مردم بومی این سر زمین که در هر وجب وجب خاک آن یادگار تمدنی و هویت آنها ثبت تاریخ پنج هزار ساله است به مراتب شرافتمندانه تر و با عزت تر از تذکره های متعفن شتر اوغان است.
اما دلم به حال آن عده بی هویتان و هویت فروشان خراسانی می سوزد که تصور می کنند با گرفتن تذکره متعفن شتر اوغان در سر زمین خودشان صاحب حقوق شهروند مساوی با مهاجران کوه های سلیمان میشوند.

>>>   ما تاحال فکر میکردیم جنرال جرئت تاجک است درحالیکه او اصلا از قوم صاپی برآمد

>>>   چند کتاب در مورد تاریخ تاجیکان
گپ نخست این است که « تاجیک » یعنی آریایی ، ایرانی بومی غیر عرب غیرتورک. تاجیک یعنی باشنده ای اصلی و قدیمترین مردمی که در فلات ایران بزرگ تاریخی و خراسان بزرگ نامی ، زیسته اند. تاریخ منطقه ، از هر جایی و هر زمانیکه آغاز می شود، تاریخ مردمانی است که یک بخش بزرگ آن را به نام تاجیک می شناسیم . یعنی وقتی که شما تاریخ باستان را میخوانید ، وقتی که شما از پیشدادیان ، کیانیان ، هخامنشیان ، پارتیان ، ساسانیان ، کوشانیان ، اپتالیان و برمکیان، پوشنجیان ، سامانیان و غوریان و دیگر و دیگرانی که ریشه و اصالت آریایی - ایرانی دارند ، میخوانید ، در واقع تاریخ خود تان را ، یعنی تاریخ تاجیکان را می خوانید. مهم نیست که واژه « تاجیک » در آن متن ها آمده است یا نیامده است. اما پس از تقسیم و تجزیه سرزمینها و قلمرو پهناور ایران بزرگ و خراسان بزرگ و به وجود آمدن کشورک های گوناگون با مرزها و چوکات بندی های که امروز می بینیم ، سرگذشت خاص ملت تاجیک را باید در متن هایی جستجو کرد که در این زمان ها نگارش یافته اند. اینکه بر سر یک بخشی از آریایی ها - ایرانیان - خراسانیان اصیل و بومی چه آمد ؟ چه دیدند ؟ چه کشیدند؟ از کجا به کجا رسیدند؟ از جدایی های شان ، از تباهی های شان ، از مبارزه ناگسست شان برای بقا ، از شکوه و بالنده گی شان ، از فرهنگ آفرینی شان، از شکست و در جا مانده گی شان ، از همه چیزشان ، باید به متن های دیگری نگاه کرد. سوگمندانه ، در آن بخش خراسان بزرگ که به دست حاکمان پشتون افتاد و با حاکمیت جهل و سیاهکاری شان وضعیتی خلق شد که هیچ کار و پژوهش بزرگ و ماندگار در زندگی و سرگذشت تاجیکان صورت نگرفت. ما تاجیکان آریانا / خراسان / ایران شرقی - یا هرچیزی دیگری که میخواندیش - در حقیقت در تاریخ های رسمی و سرکاری ، بیخی غایب هستیم و انکار شده ایم . به صورت مستقل هم در باره تاجیکان در کشورما تا چند سال پیش هیچ اثر مهم و بزرگ نوشته و چاپ نشده بود. تنها در این سالهای پسین ، چند نوشتار پژوهشی در دسترس قرار گرفت که آنهم ، به هیچ صورت کامل نیستند و یک تعداد شان حتا شاید با سنجش های علمی و اکادمیک از ارزش زیاد برخوردار نباشند. اما به هر صورت ، چند متن به زبان پارسی در دسترس ما قرار دارد که میکوشیم در نوبت های مختلف از آن متنها نام ببریم . چند کتابی را که عزیزان می توانند پیدا کنند و بخوانند اینهایند:
۱- تاجیکان ( از: بابا جان غفوروف ) .
۲- تاجیکان در آیینه تاریخ ( از : امامعلی رحمان ) .
۳ - پیشینه نیاکانی تاجیکان ( از : رحیم مسلمانیان قبادیانی ) .
۴- تاجیکان در مسیر تاریخ ( از : میرزا شکورزاده ) .
۵ - مقام تاجیکان در تاریخ افغانستان ( از: حقنظر نظروف ) .
۶ - تاجیکان در قرن بیستم ( از : سلیم ایوب زاده . برگردان از سیرلیک : نجم الدین کاویانی ) .
۷- بدخشان در تاریخ ( از : داکتر صاحبنظر مرادی . در دو جلد ) .
۸ - تاجیکان در گذرگاه تاریخ ( از: پروفیسور رسول رهین ) .
نام شمار دیگر کتاب ها و نوشتار های را که میشود به آسانی دریافت کرد ، در پیام های آینده میگذاریم . با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی .

>>>   Abdul Hai Khurasani
خراسانى بوديم، خراسانى هستيم و تا ابد خراسانى خواهيم ماند.
رهبر فاشيسم افغانى در مركز خراسان فرياد زد:
"افغان بوديم،افغان هستيم و تا ابد افغان خواهيم ماند".
آيا شما هيچ رهبر و رهبرچه يى خراسانى( تاجيك ، ازبيك و هزاره ) را سراغ داريد كه در اين چهل و هشت ساعت به جواب حاكم روانى ارگ گفته باشد:
كه افغان نبوديم، افغان نشديم و تا ابد افغان نخواهيم ماند.
زيرا به حكم تاريخ و تمدن :
خراسانى بوديم، الحمدالله خراسانى هستيم و تا ابد ان شاء لله خراسانى خواهيم ماند.

>>>   گل امیری خودت هزاره را با پشتون اشتباه گرفته ای. پشتون ها همیشه بر قوم خود افتخار دارد.
این دروغ تو شاخدار است. ....

>>>   چند چیز بسیار جا افتاده است
مثل
اوغان هستی یا فارسیوان
اول اوغان هستی یا مسلمان
رمه اوغو کشت ازره ره تباه کرد
جنگ ازره و اوغو
ده افغانان
قلعه اوغان ها
حبیب اوغان
گند اوغانی
اتن اوغانی
رمه اوغان
در همه اینها همان واژه افغان منظور است که در تلفظ عامیانه شده اوغان و منظور قوم پشتون است.
این دیگر روشن تر از آفتاب است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است