پیام تاپی، احیای مجدد کشور است
هرات ابتدای راه پروژه است و پس از هرات تاپی به فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می رود و بالاخره وارد پاکستان و هندوستان می شود اما تاثیر آن افغانستان شمول است و در دسترخوان مردم تغییر می آورد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۰    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147269 منبع: پرینت

مراسم افتتاح پروژه تاپی ظهر امروز جمعه 4 حوت 96 با حضور روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان، صدر اعظم پاکستان، وزیر دولت هند در امور خارجی، اعضای کابینه، جنرال جان نیکلسون، اعضای شورای ولایتی هرات، وکلای هرات، علما، شخصیت های جهادی و ملی، تجار و صنعتگران و مردم هرات در تالار مولانا برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور امروز جمعه 4 حوت 96 در مراسم افتتاح پروژه تاپی در هرات گفت: امروز هرات باستان پیام احیای مجدد، پیام امید و پیام اطمینان را به افغانستان و منطقه می دهد.

غنی بیان کرد: بهترین تشریح پروژه تاپی از یک جوان هراتی است که گفت تاپی، پروژه نیست بلکه یک کریدور اقتصادی و همکاری است و در هر چند کیلومتر اقشار چهار کشور در کنار هم تاریخ مشترک همکاری ها را خواهند ساخت.

رییس جمهور هرات را مهد اراده خوانده و اظهار کرد: در گذشته دروازه های هرات بسوی شرق، جنوب، شمال و غرب باز بوده و هرات چهارراه آسیا بود و از امروز دوباره هرات چهارراه آسیا خواهد شد.

وی اضافه کرد: تاپی تنها به هرات محدود نمی شود و هرات ابتدای راه پروژه است و پس از هرات به فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می رود و بالاخره وارد پاکستان و هندوستان می شود اما تاثیر آن افغانستان شمول است و امید است که این محفل تالار مولانا بصورت خود جوش در تمام کشور برگزار شود.

مقام ارشد حکومت وحدت ملی از تعهد مردم هرات، نیمروز، فراه، هلمند و قندهار به امنیت و سرعت پروژه تاپی سخن گفته و تصریح کرد: علاوه بر قوای امنیتی، هر افغان در طول پروگرام عظیم تاپی، امنیت پروژه را برنامه خود می داند و به نمایندگی از مردم کشور به پاکستان و هندوستان اطمینان می دهم که هیچ افغانستانی در عملی شدن این پروژه کوتاهی نخواهد کرد.

در حالیکه تنش ها میان افغانستان و پاکستان علنا سر باز کرده و دو کشور در هفته های اخیر نشست های امنیتی مکرر در اسلام آباد و کابل برای کاهش تنش ها برگزار کرده اند، رییس جمهور بدون گرفتن نام از کشوری گفت: پیام ما همکاری منطقه است؛ ما افغان ها رنج و زحمت زیادی در گذشته کشیدیم اما هیچکدام اسیر گذشته نیستیم و ما آینده نگر هستیم و به هیچ کشوری دشمنی نداریم و تنها می خواهیم منافع ملی خود را حفظ کنیم و هدف ما این است که محور همکاری های منطقه ای باشیم.

غنی افزود: امیدواریم نوع همکاری تاپی، انتقال برق و شبکه فایبر نوری قدم اول و تهداب همکاری های وسیع تر و عمیق تر با پاکستان و هندوستان باشد و همکاری های همه جانبه بیشتری شکل بگیرد.

وی درباره تاثیر پروژه تاپی در زندگی مردم ملکی گفت: ساده ترین تاثیر تاپی، تغییر دسترخوان مردم است. هدف ما این است که مردم مرفه باشند و زندگی آرامی داشته باشند؛ از طریق تاپی میلیون ها دالر عواید نصیب افغانستان می شود و برق، گاز، کار، روشنایی و زندگی را به خانه های تاریک افغانستان، پاکستان و هندوستان می رساند.

رییس جمهور تصریح کرد: نسل جوان تاپی را ابتدای تغییر بی باوری به باورمندی ببینند و ابتدای اعتماد به آینده، اعتماد کامل به وحدت ملی و هماهنگی دولت و ملت افغانستان.

غنی از همکاری های دوام دار کشور ترکمنستان تشکری کرده و اظهار کرد: تاپی ابتدای مناسبات همکاری ما با ترکمنستان نیست و آقینه تحت هدایت رییس جمهور ترکمنستان در زودترین فرصت به خط آهن وصل شد و امروز تورغندی فراموش شده، دوباره به بندرگاه اصلی کشور تبدیل می شود؛ پروژه تاپ نیز مهم ترین نتیجه اش این است که دو حوزه عظیم اقتصای افغانستان یعنی هرات و قندهار و ساحه عظیم فراه، نیمروز و هلمند را به هم وصل می کند.

رییس حکومت وحدت ملی خطاب به باشندگان هرات گفت: هراتی ها کوتاه بین نیستند و در دراز مدت فکر می کنند و توقعات شان بالاتر خواهد رفت؛ هرات صدقه نمی خواهد و بازاریابی، صادرات و مناسبات عظیم اقتصادی می خواهد و ما برای این مهم دست بسوی مناسبات برادرانه و دوستانه دراز می کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   كليم الله همسخن
به تقلید از رامش ارمان، یک پرسش از برادران پشتون:
اسرائیلی ها سالهاست که روی هم‌خونی و هم‌ریشه بودن با شما مطالعه می‌کنند. تازه همین دیروز نتایج پژوهش‌های شان را طی یک کنفرانس علمی همه‌گانی کردند. اسرائیلی‌ها به وضوح گفتند که شما(پشتون‌های افغانستان و پاکستان و هند) همان ده قبیله‌ی گم‌شده‌ی بنی اسرائیل هستید- یاد تان باشد این حرف من نیست. حتا شمار زیادی از کهن سالان پشتون خود در مصاحبه‌های انجام شده گذشته‌ی اسرائیلی و آواره شدن به خراسان را پذیرفتند. پژوهش‌گران اسرائیلی گفتند که:《افغان》شکل متحول شده‌ی 《افگانا》نام یک محل و قبیله‌ای در اسرائیل است. شمار زیادی از جوانان پشتون در کمنت‌های خود نوشتند که آزمایش های دی ان ای نشان می‌دهد که ما اصل اسرائیلی داریم- من تمام کمنت ها و واکنش‌های شما عزیزان را خواندم، یک جایی هم به دشنام و فحاشی و نا سزا گویی از جانب شما به پژوهش‌گران اسرائیلی سر نخوردم. اما، چگونه به خود حق می‌دهید که مارا دشنام بدهید؟ اگر بگوئیم ما افغان نیستیم دشنام می‌دهید، اگر بگوئیم فارسی و دری یک زبان است دشنام می‌دهید، اگر بگوئیم نظام غیر متمرکز شود دشنام می‌دهید، چرا؟

>>>   با حضور روسای جمهور افغانستان ، ترکمنستان ، نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت در امورخارجی هند ، امروز کار اعمار پروژه ی بزرگ و با اهمیت ( تاپی ) ــ پروژه ی انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان و هندوستان ، انتقال برق 500 کیلو ولت ترکمنستان به پاکستان ، خط آهن ترکمنستان ــ افغانستان و امتداد کابِل نوری ، رسماً در افغانستان آغاز گردید .
طرح این پروژه ی ارزشمند که در زمان طالبان ریخته شده و به گمان اکثر ناظران یکی از عوامل اساسی ظهور طالبان نیز بوده است ، پس از بیست و سه سال اجرایی خواهدشد . با اجرای این طرح ، کشورهای مختلف به ویژه ترکمنستان ، افغانستان ، پاکستان و هندوستان بهره ی مستقیم خواهند برد .
با تکمیل این خط لوله ی گاز تا پایان سال 2019 که ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال را خواهد داشت ، افغانستان سالانه پنجصد میلیون دالر بهره خواهد برد .
طول این خط لوله ی گاز جمعاً 1814 کیلومتر خواهد بود که 735 کیلومتر آن از مسیر ولایات هرات ، فراه ، هلمند و قندهارِ ما میگذرد .
از طرح بلند مرتبت و با ارزش اقتصادی تاپی که با اکمال و بهره برداری سالم از آن ، رونق اقتصادی محسوسی نصیب مردم ما هم خواهد شد ، صمیمانه استقبال باید کرد ؛ اما نمیتوان زیاد خوشبین بود که این دولت فاسد و ناکاره بتواند مفاد حاصله از آن را سالم و عادلانه مدیریت نماید .
باساس تازه ترین گزارش سازمان شفافیت بین المللی ، افغانستان تا هنوز رتبه ی چارمین کشور فاسد در جهان را دارد و هرگاه مردم ، پارلمان و رسانه های گروهی کشور به بیداری لازم نرسیده ، از تطبیق و بهره برداری سالم چنین پروژه های پرمنفعت نظارت جدی ننمایند ، همانگونه که تاکنون با دو تریلیون دالر مصرف شده در افغانستان ، وضعیت اقتصادی کشور بهبود نیافت ، مفاد این پروژه نیز بیشتر به کیسه های دزدان ، غاصبان زمین و فاسدان دیسانت شده از امریکا و غرب سرازیر خواهد شد .
به باورمن تا تک تک مردم و تمام رسانه های ما مسوولانه از سرمایه های ملی ما نظارت ننمایند ، هیچ پروژه ی بزرگ و پرمنفعت نمیتواند به وضعیت اسفبار اقتصادی ما پایان ببخشد .
فروغی

>>>   Najib Salam
شما افغان ( پشتون) را نمى يابيد كه در دلش محبت بنى اسرائيل را نداشته باشند ، بزرگان قوم پشتون و عده يى زيادى از نخبگان سياسى پشتون از جمله ظاهر شاه و لابى كننده هاى ديروز و امروز در كنگره امريكا در گذشته و امروز آشكارا و با افتخار خود را مربوط به بنى اسرائيل دانسته اند ، يعنى خود را اولاده يى اسرائيل مى خوانند ، همان گونه كه در نوشته هاى قبلى گفته ام عده يى زيادى از محافل علمى و يهودى هاى ارتودكس ، پشتون هان ها را جز قبايل دوازده گانه يى اسرائيل مى نامند و باور دارند كه نام افغان ( افگا) همان قبيله يى گم شده يى اسرائيل است
به ادامه اين ادعا هاى تاريخى ديروز پژوهشگران يهوديان ارتدكس كنفرانسى در يورشليم و يا بيت المقدس داشتند و يكبار ديگر به اين امر تاكيد كردند.
اينرا براى آن گفتم كه ايرانى ها و فارس ها واژه افغان يا افاغنه را به عنوان يك واژه يى تحقير آميز در خصوص پشتون ها به كار برده اند و حتا فردوسى هم ابيتاتى در اين خصوص دارد ، واژه يى افغان نامگذارى ديگران بر پشتون ها است و ربطى به اقوام غير پشتون ندارد .

>>>   رستگار دهگان
خوشحالخان ختک شاعر مشهور پشتو نیز میان واژه افغان و خراسان فرق قائل است؛ و هر کدام آنرا جداگانه چنین تعریف میکند:
تمام جهان مملو از نادانهاست
اما بیشتر شانرا که ببینید؛ افغان اند
یگان یگان هوشیار هم در هر جا پیدا میشه
که بیشتر شان در سرزمین خراسان اند.

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی برای خودش ببرد.
غنی یک سیاستمدار استفاده جو و پوپولیستی بیش نیست.

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی اجرای آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی سیاسی برای خودش ببرد.

>>>   من هیچگاه از غنی دفاغ نکرده ام چون من اورا خوب میشناسم. او یک مالیخولیا، نیمه دیوانه وعاشق سینه چاک یکبار داخل ارگ شدن است و بود!!! او درست شبیه امیر یعقوب خان است که به گواهی تاریخ وقتی میان مردم افغانستان و انگلیسها در چار آسیاب جنگ جریان داشت یعقوب خان
نیمه دیوانه در خیمه اش مصروف نماز بود و بعد از نماز دعای طولانی کرد یک نفر انگلیس که بگمان غالب از جانب انگلیسها مشاور او بود از یعقوب خان پرسید : اعلیحضرتا چه دعا کردید؟
یعقوب خان پاسخ داد: دعا کردم که خداوند لشکر ملکه انگلیس را کامیاب بسازد. مشاور و مورخ انگلیس بعدها در کتاب خود نوشت که من تعجب کردم که یکطرف لشکر شجاخ افغانها با سنگ و چوب علیه اشغالگران با شهامت میچنگییدند و از جانب دیگر پادشاه نالایق شان برای پیروزی دشمن دعا میکرد!!!!!!
ولی درینجا میخواهم بگویم که چه نوشادری نظردهندگان محترم را تحریک کرده که بخاطر نفاق ملی به قوم با غیرت پشتون اینقدر فحش بدهند در حالیکه قوم پشتون در اکثریت جنگهای ضد استعماری در پهلوی سایر اقوام برادر بیش از همه سهم داشته اند!!!

>>>   Soraya Baha
زلمی خلیل زاد، اشرف غنی احمد زی و انوارالحق احدی در بیروت را به دین یهودیت گراییده بودند
روزنامۀ لوفیگاروی فرانسه جمعه ۱۵ جنوری ۲۰۱۰ نوشته است: سایت انترنیتی شبکۀ خبری العربیه نیز به بررسی این مسئله پرداخته و گزارش داده است که اسرائیل تلاش دارد حوالی ۱۵ ملیون پشتون افغانستان را دوباره به دین آبائی شان – یهودیت – برگرداند که متاسفانه تا هنوز تعداد از قبایل پتان را یهودی ساخته و آنها را به اسرائیل مهاجرت داده است.
همچنان این شبکۀ معتبر عربی زبان گزارش میدهد که در دهۀ هفتاد و هشتاد قرن بیستم سازمانهای یهودی فعالیتهای چشمگیری را در جهت کشانیدن قبایل پشتون افغانستان به آئین یهودیت از طریق استخدام و تربیۀ جوانان پشتون در بیروت، پایتخت لبنان و برخی کشور های غربی راه اندازی نموده بود. این شبکۀ خبری به نقل قول از برخی رسانه های اسرائیلی گزارش میدهد که سازمانهای یهودی توانسته اند برخی دانشجویان افغان در آن زمان ( مانند زلمی خلیل زاد، اشرف غنی احمد زی و انوارالحق احدی ) در بیروت را به دین یهودیت برگردانند. البته این دانشجویان کسانی بودن که بعدها پستهای مهمی را در حکومت کرزی به دست آوردند و زلمی خلیلزاد نیز شناخته ترین دپلومات امریکائی افغانی الاصل در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد ایفای وظیفه نموده است که خانم یهودی دارد.
این سه تن از نخبه گان تحصیل کردۀ پشتون وظیفه گرفتند تا حس نشنلیستی پشتون ها را تقویه نموده و بعد برای پشتونها توضیح دهند که اصلیت آنها یهود اند و باید به اصل خویش برگردند. این جوانان در ابتدای گرایش خود به دین یهودیت بیشتر احساساتی بوده و تلاش داشتند که به طور آشکار دست به فعالیت زنند ولی بنا بر تجارب سازمانهای یهودی و مطالعۀ آنها از اوضاع منطقه به آنها تعلیمات داده شد که باید از مهارت خود کار گرفته و مطابق برنامه های که برای شان داده میشود رفتار کنند. آنها باید اوضاع منطقه را دقیق ارزیابی کنند. آنها باید بدانند که درموقعیت بسیار حساس قرار دارند، آنها در میان دشمنان سرسخت یهودیت ( ایران، پاکستان و عربستان سعودی ) قرار دارند. اگر آنها با همکاری اسرائیل و برخی سازمانهای غیر دولتی یهودی دست به فعالیت آشکار زنند به زودی از طریق دشمنان اسرائیل و یهودیت در ایران، پاکستان، عربستان سعودی و حتی اقلیت های قومی غیر پشتون درافغانستان سرکوب میشوند. همین بود که آنها رسماً گرایش خود به دین یهودیت را اعلان ننموده ولی فعالیت های عمدۀ را در این بخش مخصوصاً در قسمت تقویۀ حس نشنلیستی پشتونها و داعیۀ برتری آنها از سایر اقلیت های قومی در افغانستان انجام داده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است