برای تامین امنیت تاپی اجماع کلی موجود است
این یک پروژه منطقه ای است و یکی از دلایلی که همه به آن خوشبین هستند این است که همین پروژه منطقه ای باعث همگرایی منطقه ای و همکاری های منطقه ای می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۵    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147265 منبع: پرینت

مراسم افتتاحیه پروژه تاپی انجام شد و کشورهای دخیل در آن بسیار خوشبین به موفقیت آن می باشند. آیا این پروژه اقتصادی نقشی بر تامین امنیت، صلح و نزدیکی کشورهای عضو تاپی داشته باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدآصف رحیمی والی هرات در برنامه «نگرش» گفت: پروژه تاپی فقط یک پروژه نیست بلکه یک دهلیز اقتصادی است که انتقال گاز، برق، فایبر نوری یا اینترنت و خط آهن را بر عهده دارد. این دهلیز اقتصادی همانند یک دریای پر آب است که دوازده ماه سال پر از آب است که در مسیر آن مردم تامین معیشت می کنند، قریه ها آباد می کنند، شهرها آباد می کنند و تمدن ها ایجاد می کنند.

وی، در خصوص مزایای اقتصادی که این پروژه برای مردم افغانستان دارد بیان داشت: وقتی مواصلات تامین می شود، خط آهن است، سرک جاده است، انرژی گاز است، انرژی برق است و اینترنت است که در دنیای مدرن و حساس بنیاد و زیر بنای تکنالوژی را شکل می دهد. زیر بنای صنایع را شکل می دهد و از دو سوم افغانستان می گذرد و یک منطقه از دنیا را به یک منطقه دیگر دنیا وصل می کند. یعنی آسیای میانه را به جنوب آسیا وصل می کند. اینها برنامه های مهمی است که ما به آن برنامه ملی می گوییم و عایدات کلانی را نصیب افغانستان می کند که به خزانه ما می رود که برای تمام مردم افغانستان تقسیم می شود.

رحیمی، در خصوص فواید این پروژه برای ایجاد اشتغال و پیشرفت صنعت اظهار داشت: این پروژه به صورت مستقیم فرصت های کاری بسیاری را نصیب مردم می کند. همچنین هر خانه از ولسوالی ها و ولایت هایی که در مسیر است از این می توانند استفاده کنند و برای گرمایش و استفاده های اینچنینی بهره جویند و هزینه های زیادی را که برای سوخت می دادند کم شود. همچنین صنایع زراعتی به انرژی نیاز دارد ما وقتی صنایع تبدیلی را شروع می کنیم به برق نیاز داریم. اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم مشاغل زیادی را ایجاد می کند و ممکن است یک انقلاب صنعتی را در این حوزه ایجاد کند.

والی هرات، در خصوص آمادگی هایی که در ولایت هرات برای آغاز به کار پروژه تاپی انجام شده گفت: امکان دارد که کار از چند مقطع آغاز شود یعنی ضروری نیست که از سرحد افغانستان آهسته آهسته به طرف هرات بیاید و بعد به طرف قندهار. می توانند همزمان تدارکاتش را انجام دهند و ترتیباتش را انجام دهند و از چندین نقطه کار را آغاز کنند و از مسیرهای مختلف کار را پیش ببرند. ممکن است در بخش هرات از چند نقطه کار را آغاز کنند. دفتر تاپی جواز خود را گرفته و دفتر خود را در هرات باز می کند. نیروهایی که با آنها قرارداد شده است استخدام می شوند و نیروهایی که نیاز به آموزش دارند طبق صحبت هایی که شده است در بخش های مختلف آموزش می بینند.

رحیمی بیان داشت که از هم اکنون شرکت ها امید به استفاده از امتیاز انرژی هرات بسته اند و درخواست داده اند و افزود: هم اکنون بیش از یکصد و پنجاه شرکت را در لیست خود داریم که آنها درخواست داده اند که در شهرک صنعتی به آنها زمین دهیم. حتی یک تعدادشان هم وسایل شان را از خارج خریداری کرده اند و آورده اند و تعدادشان هم در جاهای دیگر دارند کار می کنند. این شرکت ها تنها چیزی که از ما می خواهند زمین و برق است. ما بسیار مشکل توانسته ایم برای شهرک صنعتی سی مگا وات برق را مشخص سازیم. وقتی این شرکت ها بیایند مطمینا با کمبود برق مواجه خواهیم شد. همچنین وقتی گاز و برق به هرات بیایند مطمینا کارخانه های دیگر شهرها هم تلاش خواهند کرد خود را به هرات منتقل کنند. به همین دلیل ما روی شهرک دوم صنعتی هرات برنامه ریزی می کنیم و سعی می شود که در مسیر خط آهن باشد.

والی هرات، در خصوص چالش های امنیتی پیش روی پروژه تاپی در حال حاضر گفت: افغانستان هنوز هم کشوری در حال جنگ است و دشمنان مردم افغانستان روزانه دست به کشتار مردم می زنند. اما خبر خوشی که وجود دارد این است که برای پروژه تاپی یک اجماع کلی موجود است. مردم هرات که در حوزه کاری ما است تماما از سرحد ترکمنستان گرفته تا به شیندن همه متنفذین، بزرگان، جوانان، جامعه مدنی، علمای کرام همه اعلان حمایت خود را کرده اند. ما شاهد بودیم که شورای علمای هرات حمایت کرده است. همه فتوا داد اند که به عنوان یک پروژه عام المنفعه همه برای تامین امنیت این پروژه کوشا باشند. حتی یکی از گروه های طالبان نیز حمایت خود را از امنیت آن اعلام کرده اند. با وجود همه این اعلام ها واضح است تامین امنیت کلی آن وظیفه دولت است.

رحیمی، این پروژه را باعث همگرایی منطقه ای می داند و می گوید: این یک پروژه منطقه ای است و یکی از دلایلی که همه به آن خوشبین هستند این است که همین پروژه منطقه ای باعث همگرایی منطقه ای و همکاری های منطقه ای می شود پاکستان کشوری است که شدیدا نیاز به انرژی دارد و در حال حاضر هم صدها کارخانه پاکستان با کمبود انرژی مواجه است و از کار افتاده اند و با کمبود گاز و برق مواجه هستند. پس این کشور نیز تمام تلاشش را می کند تا برای امنیت این پروژه اتفاقی نیفتد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
امنیت
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی اجرای آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی سیاسی برای خودش ببرد.
غنی یک سیاستمدار استفاده جو و پوپولیستی بیش نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است