شهرک سازی در 1.6 میلیون جریب زمین دولتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146942 منبع: پرینت

زورمندان با غصب 1.6 میلیون جریب زمین دولتی، 355 شهرک غیرقانونی در سراسر کشور احداث کرده اند.

روزنامه 8 صبح در یک گزارش تحقیقی درباره وضعیت شهرک‌های رهایشی در کشور آورده است که 157 شهرک که بصورت قانونی جواز آن از سوی وزارت شهرسازی و مسکن صادر شده، با چالش‌های گسترده‌ ای چون غصب زمین، مشکلات در چگونگی احداث این شهرک‌ها، نقص در نقشه‌ها و اسناد قانونی املاکی و تثبیت و دست‌اندازی‌ها در ماسترپلان‌های منظور شده، رو‌برو هستند.

بر اساس این گزارش، مالکان شهرک‌ها بنا بر علاقمندی به زراندوزی بیشتر، ساحه‌ تطبیق نورم‌های شهری را برای دیزاین‌کننده‌ها با قبولاندن نقطه‌نظرات منفعت‌جویانه‌شان تنگ‌ و تنگ‌تر کرده‌اند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در این شهرک‌ها صدها جریب زمین دولتی و خصوصی غصب، نقشه‌های شبکه‌های زیرزمینی و روزمینی این شهرک‌ها دست‌خوش تغییر، ساحات عام‌المنفعه در این شهرک‌ها از سوی مالکان آن تعدیل و به فروش رسیده و همچنان مشکلات و کمبودهای فروانی در چگونگی احداث این شهرک‌ها رونما شده است.

این گزارش نمایانگر آن‌است که با گذشت نزدیک به دو دهه از احداث برخی از شهرک‌های دولتی، هنوزهم مشکل استملاک زمین در آن حل نشده است؛ موضوعی که بسیاری از باشندگان کشور را با چالش روبه‌رو کرده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون 60 هزار جریب زمین در بیش از 60 شهرک مربوط به وزارت مهاجرین مشکل استملاکی دارند و با گذشت چندین سال، تلاش‌های این وزارت و اداره‌ی اراضی به‌خاطر تصفیه‌ این زمین‌ها بی‌نتیجه بوده است. در کنار این، بیش از 30 هزار نمره‌ی رهایشی در پروژه‌های مسکن شهرداری کابل نیز با مشکل استملاکی روبه‌رو است.

احداث 355 شهرک غیرقانونی در سراسر کشور از سوی زورمندان از دیگر دشواری‌های موجود در این زمینه است که هنوزهم مشکلات آن پابرجا مانده است. مسوولان اداره‌ی اراضی گفته‌اند که 1.6 میلیون جریب زمین دولتی در این شهرک‌ها غصب شده‌اند.

با این حال، بر اساس این گزارش، در جریان نزدیک به دو دهه‌ی گذشته، هیچ قانونی که بر اساس آن به تخلفات ساختمانی و زیربنایی رسیدگی شود، وجود نداشته است. مقام‌های وزارت شهرسازی و مسکن بتازگی گفته‌اند که قانون شهرسازی و مسکن به‌تاریخ 1396/06/08از سوی رییس‌جمهور غنی توشیح شده و بر مبنای این قانون، قرار است تخطی‌های مالکان این شهرک‌ها بررسی شود.

مقام‌های وزارت شهرسازی گفته‌اند که با توجه به تخطی‌های صورت‌گرفته، ممکن است جواز چندین شهرک فسخ و مالکان آن نیز به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غصب زمین
شهرک های رهایشی
نظرات بینندگان:

>>>   زورمندان یعنی نور چور و پور که همه ملت وندبازیهای اینها را میداند!

>>>   همه اینها توسط برادران مجا... غصب شده حتی یک شهرک یا یک جریب زمین توسط حلقی پرچمی غصب نشده ! اگر شده کدام است ؟؟

>>>   تبریک ....مامورین به شمول رییس جمهور که پیشتر هم سر شیر بود با قانون
تصویب شده ای سال ۱۳۹۶ و پروگرام اصلاحات ارضی که کمتر از دوهفته اعلان شده است دو قلو و سه قولو زایید مبارک بادا تنها نخورید به غریب و
غربه هم چیزی برسد .
مجیدی کابل

>>>   از جمله کار های زورمندان یگانه کار خوب شان همین شهرک سازی است حد اقل کشور را اباد برای عده ای از بی سرپناه ها کلبه ساخته اند وگرنه همان زمین هارا نیز الکوزی و یا کدام زی دیگری تصاحب وتصرف مینمود ودرانگا زبان ۸ صبح هم بند میشد واز ۹ صبح هممگر همی کشور تنها مال الکوزی هاست که غصب نمایند وبه بهانه ای فابریکه وصتعت زمینهای به ارزش ملیونها دالر را فقط به چند دالر محدود خریداری نموده در تصرف خود در اورند ویا محب تاور وگلبهار سنتر بسازنداین خاینهای ملی بنام تاجر های ملی یک عمر با سوء استفاده از امکانات حکومتی وپول خود خون وریم ملت را خورده وتا این درجه رسیده اند با کسب حلال واز راه های مشروع وقانونی اندوختن این صد ها ملیون دالر امکان ندارد یکی خودرا در پهلوی ریس ارگ میگیرد ودیگرش خودرا در پو ست این بزرگ وان بزرگ جا میزند هدف شان استفاده جوی ودست برد است بیخبر ازین که این زمین مال کسی نیست همه میگذارند ومیروند وزمینها می ماند
در حقیقت مالک هرشی خداست
این امانت چند روز در نزد ماست
حبیب گلزار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است