هرات در آستانه استقبال از تاپی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146908 منبع: پرینت

این روز ها در هرات آخرین آمادگی ها برای پذیرایی از چهار رییس جمهور انجام می شود که برای اشتراک در مراسم افتتاح کار پایپلاین بزرگ انتقال گاز قسمت خاک افغانستان وارد هرات می گردند و همزمان در کشور ترکمنستان هم به مناسبت ختم کار پایپ لاین قسمت ترکمنستان مراسمی در خاک ان کشور برگزار خواهد شد.

تاپی علاوه از منافع اقتصادی ملی و منطقوی نوید بخش آنست که تقابل و رقابت های منفی در ارتباط به افعانستان و منطقه جایش را به همکاری های مفید منطقوی و بین المللی تبدیل خواهدکرد.
برای ما هراتیان و حوزه غرب کشور بسیار خوشایند است که این مزیت جغرافیایی منطقه بی مهری ها ی دولت مرکزی را چه خوب جبران میکند.

علاوه بر معادن متعدد و فراوان موجود در منطقه که امکان استفاده بیشتر ان در آینده نزدیک متصور است. دیروز بند سلمه امروز تاپی و فردا قطار آهن آسیای میانه و خلیج فارس و روز دیگر انتقال برق آسیای میانه به ایران و اگر زنده بودیم آینده را هم خواهیم دید که به کوری چشم دشمنان این میهن از چه منافع و مزیت های دیگر مستفید و در مسیر پیشرفت و تعالی روان خواهیم شد انشاالله ....

یحیی سرخوش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
تاپی
نظرات بینندگان:

>>>   فرهاد مجيدي، نماينده مردم هرات در مجلس نمايندگان:
سکوت و تحمل در برابر خفقان و گستاخی ديگر بس است!
در هفت سال گذشته كه افتخار نماينده گی مردم در شورای ملی را داشتم بارها با مسائلی برخورد کرده ام که در نهايت مجبور شدم در برابرشان سكوت اختیاركنم، آن هم به این دلیل ساده که روزی وضع بهتر می شود و عدالت، برابری و حقوق شهروندی در عمل به گفتمان اصلی سیاسی و حقوقی ما تبدیل خواهد شد.
اما می بينیم كه هر روز وضع مان بدتر و بدتر شده می رود، هر روز حاكمان با جعل و فريبكاری گستاخ تر از پیش می شوند.
من خود را مثل همه شهروندان این کشور صاحب اصلی این خاک می دانم و به سایر اقوام و زبان های مردمم احترام قایلم و در این خصوص هیچ یکی را برتر از دیگری نمی دانم ولی سوال این جاست که آیا برخورد دیگران هم با من به عنوان شهروند این کشور همین گونه است؟ در این نوشته چند مورد را می خواهم در این خصوص برجسته سازم.
1. شناسنامه های الکترونیکی!
چهار سال پیش طرح قانون ثبت احوال و نفوس از سوی حکومت به پارلمان فرستاده شد و در نتیجۀ رای زنی ها و گفتگوهای زیاد از سوی هر دو اتاق شورای ملی این قانون تصویب شد و در آغاز دولت وحدت ملی از سوی رییس جمهوری توشیح گردید که گمان می رفت بحث قانون ثبت احوال و نفوس در همین جا بسته شده و دیگر مشکلی بروز نخواهد کرد.
نظرمن در آن زمان و حالا همین است که شناسنامه های الکترونیکی هویت ملی ماست و بدون درج ملیت، قوم و دین باید به تمام شهروندان این کشور توزیع شود، زیرا این شناسنامه ها فقط در جغرافیای افغانستان کارآیی دارند و هر چقدر خلاصه تر و موجز تر باشند بهتر می توانند جلو هر نوع امتیاز طلبی قومی خاص را بگیرند.
در انتخاب قوم، زبان و دین هیچ کدام نقشی نداشته ایم و همانطور که من افتخار می کنم الحمدالله مسلمانم، تاجیک فارسی زبانم و خواهان زندگی در کشوری هستم که مبنای آن عدالت، مساوات ، برابری و قانونیت باشد، به همه هموطنان خود از هر قوم، طایفه و زبانی این حق را می دهم که هویت خویش را حفظ کنند همه اقوام در کنار هم به عنوان یک ملت سربلند زندگی کنند.
2. سرود ملی!
سرود هر کشوری باید واقعاَ ملی باشد كه سرود ما این ویژگی را دارا نيست و چون به يك زبان (پشتو) برما تحميل شده قابل قبول من و اکثریت جامعه نمی باشد، باید سرود ملی به هر دو زبان رسمی کشور نوشته و خوانده شود.
3. واحد پولی!
چرا واحد پولی ما باید صرف به زبان پشتو باشد؟ به طور مثال پول كشور هندوستان به چندين زبان این کشور است، باید واحد پولی ما مزین به هر دو زبان رسمی این کشور باشد.
4. اسناد و نامه های دولتی!
تمام اسناد از جواز رانندگی تا پاسپورت و نامه های رسمی دولتی بايد به هر دو زبان رسمی کشور نوشته شود.
5. مصطلحات ملی!
باید برای مصطلحات ملی تعاریف مشخصی ارائه شود، موسسات عالی و آموزشی تمام موسسات آموزشی دولتی و خصوصي ( ملکی و نظامی ) بايد از واژه های هر دو زبان در کنار یکدیگر استفاده كنند و لوحه ها همه دانشگاه های و مراکز علمی بايد با هر دو زبان رسمی فارسی و پشتو مزين گردد.
توجه و رعایت این نکات می تواند به هر شخص احساس یکدلی و یکپارچگی بدهد برخورد های یک جانبه و شونیستی با مسایل ملی ما را به سوی انقطاب و بی اعتمادی سوق می دهد ولی متاسفانه تیم های حاکم در ارگ در شانزده سال گذشته به جای برنامه های ملی مشغول اجرای برنامه های قومی و گروهی شان بودند که سبب شده کشور ما به سوی جنگ های بیشتر، بی اعتمادی و بی باوری میان اقوام و ساکنان مختلف این مرز و بوم کشانده شود. این برنامه ها ناکامی خود را در عمل نشان داده اند و بعد از این نیز هیچ دستاوردی به نفع وحدت ملی که ما سخت بدان نیازمندیم، برای ما نخواهند داشت.
آقای غنی که حالا تحت تاثیر عده یی مریض فرمان توزیع شناسنامه های الکترونیکی و تحمیل واژه افغان را برای رضایت آن ها صادر کرده باید بداند که طرف دیگر را از خود رنجانده است، ایشان باید مشخص سازد که رییس جمهور یک قوم و تعدادی مشخص است و یا رییس جمهوری کل مردم افغانستان.

>>>   قرار بود سرمایه گذاری بکنید توی آزاد راهی که از بندر چابهار شروع میشه تا خراسان.چی شد پس؟پروژه ریلی رو که فکر میکنم خود ایران و هند سرمایه گذاری کنند.پس شما روی چی دارید سرمایه گذاری میکنید دقیقا؟؟؟

>>>   انشاالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است