آیا روابط آلمان و ترکیه بهبود خواهد یافت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146807 منبع: پرینت

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه که به آلمان سفر کرده است، در مصاحبه با خبرنگاران گفت که 'امیدواریم که آلمان از مسامحه با گروه های تروریستی دست برداشته و برای عادی سازی روابط با ترکیه گام بردارد.'

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، یلدریم که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در این شهر حضور دارد، تاکید کرد: همچنین امیدواریم که آلمان در خلال گسترش روابط، به اقداماتی که موجب تخریب اتحاد و برابری ما می شود و نیز به مسامحه در قبال گروه های تروریستی فعال در این کشور پایان دهد و این شرط اصلی ما برای بهبود روابط است.
وی در ادامه با اشاره به رفع برخی معضلات در روابط آنکارا و برلین تاکید کرد که از این پس در راستای تقویت روابط دو جانبه گام برداشته خواهد شد و امیدوارم که مناسبات دو کشور بهتر از این هم بشود.

همزمان با سفر نخست وزیر ترکیه به آلمان، دنیز یوجل خبرنگار ترک تبار نشریه دی ولت آلمان که از یک سال پیش در ترکیه زندانی شده بود، آزاد شده و به آلمان برگشت.
آزادی وی جزو درخواست های آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در برلین بود.

دو کشور ترکیه و آلمان از حدود یک سال پیش و در ایام تبلیغات انتخاباتی تغییرات قانون اساسی ترکیه که دولت آلمان اجازه سخنرانی و حضور مقامات سیاسی ترکیه در اجتماع ترک تبارهای آلمان را نداد، به شدت تیره شده بود.
دو طرف در یک سال گذشته همدیگر را با ادبیاتی خشن و کم سابقه خطاب کردند به طوری که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و سایر مقامات ترکیه، آلمان را به دنبال کردن سیاست های نژادپرستانه و اسلام ستیزی متهم کردند و مقامات آلمان نیز ضمن اجازه دادن به فعالیت های تبلیغی سیاسی و مسامحه با گروه های مخالف دولت ترکیه، مقامات آنکارا را دیکتاتور و ضد دموکراسی خواندند.

روابط آلمان و ترکیه از سال های دور عمیق بوده تنش موجود در یک سال گذشته در تاریخ روابط دو کشور کم سابقه بوده است.
در جریان سفر نخست وزیر ترکیه به آلمان که در خلال آن دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز انجام شد، دو طرف بر عزم خود برای بهبود و عادی سازی روابط تاکید کردند.
نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در سفر نخست وزیر این کشور به آلمان حضور دارند.
قرار است بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ به سخنرانی بپردازد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلمان
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است