ریشه های تنفر قومیتی غنی
غنی همواره به تلخی از سرنگونی شاه امان الله به دست کلکانی می گوید و بر همین اساس به نبرد با قدرت یافتن هر مقام غیر پشتون در حکومت می رود به مانند جنرال دوستمی که یادآور سقوط داکتر نجیب است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146768 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، وضعیت سیاسی کشور از سال 2001 در بحرانی ترین موقعیت قرار گرفته است و حکومت وحدت ملی که به هیچ عنوان نشانی از وحدت ندارد از دل اختلاف ها بنا شد و اکنون هر یک از طرف های قدرت به نبرد با یکدیگر می پردازد که در این میان نقش اشرف غنی بسیار پررنگ تر می باشد.

اشرف غنی که کمتر کسی احتمال چنین سیاسیت ستیزه جو و قبیله ای را از وی داشت، مجبور به پذیرش تقسیم قدرت آنهم با رقیب تاجیک خود شد، رییس جمهور که همواره از سرنگونی پادشاهی شاه امان الله خان به تلخی یاد می کند هیچ گاه نتوانست حضور رقیب از قومیتی را تاب بیاورد که در یک قرن قبل دلیل سرنگونی پادشاه محبوب وی بوده است.

دوران شاه امان الله خان که در سرزمینی به شدت سنتی و پایبند به مسایل مذهبی به دنبال پانهادن به دوران مدرن و تقابل با فضای جاری جامعه بود هرچند برای کشور قانون اساسی، آزادی مطبوعات و رشد روشنفکران را در پی داشت اما سبب شکاف میان مردم و حکومت و سرانجام هرج و مرج شد.

اشرف غنی از ابتدای ریاست جمهوری، خود را وارث امان الله خان و موظف به سرانجام رساندن " اصلاحات امانی" می داند در حالی که در غفلت کامل از اوضاع جای کشور به سر می برد و مردم بیش از هر زمانی به امنیت و ثبات نیاز دارند نه کشمکش های سیاسی و اختلاف های قومیتی.

شیفتگی غنی به امان الله خان به میزانی می باشد که خود را همچون پادشاهی تصور می کند که تا پایان عمر در قدرت باقی خواهد ماند در صورتی که سه سال از عمر حکومت وحدت ملی گذشته و تنها دو سال زمان برای مدیریت بحران افغانستان دارد اگر در پی تغییر رویکرد و گذر از توهم های سلطنت باشد.

سرنگونی حکومت امان الله خان به دست کلکانی که از قوم تاجیک می باشد همچنان که برهم زدن نظم قدرت پس از قرن ها بود، تنفر قومیتی را در میان رهبران پشتون بیش از گذشته عمیق تر کرد تا آنجا که با گذشت یک قرن از حکومت کوتاه مدت کلکانی این رهبران، خطر قدرت یافتن دیگر اقوام را بیش از گروه های ترویستان می دانند و هیچ گاه در پی نبرد با طالبان نبوده بلکه به آنان به عنوان ذخیره های قومی می نگرند.

برهمین اساس، رییس جمهور از ابتدای به قدرت رسیدن به نبرد با مقام های بلندپایه ای رفت که ریاست اجرایی در راس آن بود تا قدرت را در انحصار قوم پشتون قرار دهد و همین سبب شکاف اختلاف ها درون حکومتی و گسترش جغرافیای جنگ شده است.

ارگ که به دست تیمی کوچک از معامله گران، مجریان اصلی برکناری و انزوای مقام های تاجیک، ازبک، هزاره و ... می باشد نقش مهمی در سیاست گذاری های ریاست جمهور دارد، اتهام های طالب دوستی جنرال دوستم به استانکزی و اتمر با واکنش تند حکومت پاسخ داد شد و پرونده ایشچی، رهبری قدرتمند ازبک را مجبور به سایه نشینی در ترکیه کرد.
جنرال دوستمی که به مانند عبدالله و اتمر برای اشرف غنی یادآورد سرنگونی دیگر حکومت پشتون (داکتر نحیب الله) می باشد.

هرچند رهبران پشتون تاب تحمل قدرت یافتن مقام های دیگر اقوام را ندارد اما اقدامات آشکار اشرف غنی در حذف، برکناری ها و براندازی اختلاف های قومی از چنان شتابی برخوردار می باشد که کشور را در بحران سقوط قرار داد و طی یک و نیم دهه گذشته بی سابقه بوده است.

چنین نوع نگرشی از سوی رییس جمهور که هر بر تعداد دشمنان خود می افزاید، هم بی کفایتی در امور سیاسی افغانستان درگیر جنگ را نشان می دهد و هم هراس غنی از نابودی حکومت به دست دیگر اقوام.

افغانستان همچنان که در جنگی چهل ساله با انواع بحران ها مواجه شده است اما همین سرزمین نه تاب دولتمردان وابسته به کمونیست را داشت و نه افراط گرایان را هضم کرد بلکه نیازمند حکومتی است برای تمامی اقوام .

هرچند امان الله خان در پی اصلاحات بود تا کشور را به سوی دنیای مدرن سوق دهد اما جامعه ای را ندید گرفت که سرچشمه مشروعیت قدرت می باشد و اشتباهی که اشرف غنی در تکرار آن است و حال، زمانی که کشور در جنگ گسترده با گروه های تروریستی به سر می برد و مقام های مخالف قدرتمند برای براندازی بسیج مردمی علیه حکومت، اشرف غنی کدام یک از اصلاحات دوران امان الله خان را می تواند اجرایی کند؟

آزادی مطبوعات که زیر سلطه ارگ به زانو درآمده، دمکراسی که سراسر بوی تعصب می دهد و جوان گرایی و حضور زنان که تنها وسیله ای برای قوم گرایی می باشد؟

غنی شکست خورده بزرگ تاریخ افغانستان حتی در حفظ حکومتی که به دست گرفت، چه برسد به میراث داری برای پادشاهی از دل تاریخ که یک قرن قبل از میان رفت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
قومگرایی
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   کسی که خادم ملت افغانستان است انها مربوط قوم افغانستان است و هرقوم افغانستان خادم مردم خود است و ان کسانیکه خادم کشور های دیګر است و مفکوره پوچ و بی معنایی انهارا بالایی اقوام افغانستان تحمیل میکند انها حیثیت یک پشه را در افغانستان ندارد. و خاین این ملت است و انها را باید مانند حیوان کثیف ذلیل ساخت بلخصوص که کسیکه ادیان. زبان. و کلتور دیګران را بالای ملت افغان در مقابل پول عملی میکند.

>>>   بر اساس کنفرانس بن، باید عدالت اجتماعی در همه ابعاد، اعمال و اجرا می شد ولی متاسفانه این تبعیض ها هنوز هم علیه هزاره ها با شدت تمام، وجود دارد و اعمال می شود، حضور هزاره ها در مناصب دولتی کمتر از 2 درصد است، در تصمیم گیری های سیاسی شریک نیستند، اصلاحات اداری انجام نشده است، سهم هزاره ها از کمک های 114 میلیارد دالری جامعه جهانی صفر بوده است، حتی یک کندک ارتش ملی هم در مناطق هزاره نشین مستقر نشده است، شاهراه هرات، کابل از مسیر ولایات مرکزی ساخته نشده است، در جدیدترین اقدام حتی مسیر انتقال برق از شمال به جنوب را که باید از ولایات مرکزی عبور می کرد، می خواهند تغییر دهند.

>>>   برادران عزیز!
اګر ما مسلمان باشیم پس لازم است که این ایه را قبول کرده عمل کنیم تا بدانیم که ایا کدام قوم بر قوم دیګری برتری دارد یا خیر:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
یعنی برتری یک انسان صرف در تقوای ان هست نه در قوم وقبیله.
پس از تعصب ما دشمنان ما استفاده کرده ما را همچو که هستم نابود میکند.
واحدی وردګ

>>>   غنی یک مرد قهرمان وطن پرست و کارکن دشمن دزد و چپاوګران است زنده باد غنی این زعیم ملی کشور.

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی .....متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.
بخاطریکه همین غنی .........کم اصل مغز تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی غلجی تاجیک هزاره از بیک ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع نفاق قوم انداخته است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم

بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی شوونیسم قبیله فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید.

>>>   غنی احمدزی افغانستان را نابود کرد و بدست داعش داد

>>>   غنی افغانستان را از سوریه و عراق خرابتر میسازد و داعش را در ارگ بزرگ کرده است غنی افغانستان را از ریشه نابود میکند غنی افغانستان میدان جنگ داعش و آسیای میانه و چین میسازد

>>>   یک دزد وچپاولگر واختلاسی جمعیتی پس شد به عوض وی یک جمعیتی اهل صالح آمد کدام جای این کار قوم گرائی است. وطنپرست واقعی

>>>   تاکتیک های غنی قابل ستایش است

>>>   زنده و سربلند باد ریس جمهور افغانستان محترم اشرف غنی، واقعا میخواهی که برای وطنت خدمت کنی، دزدها و شروفسادرا رخصت میکنی، کارت را دوام بتی، چشمان دشمننانت کورشود، ازدست شورای نظاری های ......و ..........خور هیچ چیزی پوره نیست،باجرعت در مقابل شان عمل کن، صدساله شوی محترم اشرف غنی. یاسین کابل

>>>   غنی بزرگترین دزد قرن دزدی رای ملت یک انسان مریض دیوانه دیوانه روانی که در اطرافش دزدان ملت مانند فاروق وردک زاخیل وال اتمر و قاتل تاریخ گلبدین جمع شدند.او دیوانه نه زعیم ملی نه رئیس دولت بلکه یک جا سوس خوب امریکا اسرائیل ودر اسلام بودنش تظاهر دارد.

>>>   فساد و چور وچپاول قومگرایی و تعصب قومی خیانت و جنایت از جانب ارگ نشینان است حامی مغسدین و خاینین همین ارگ است باعث عدم تامین امنیت در کشور بازهم همین ارگ نشینان هستند در مجموع تمام بدبختی و قومگرایی نفاق افگنی بین مردم کشور و فساد اداری و چور و چپاول سرمایه های ملی که به یغما برده شده مسول تمام همین ارگ نشینان هستند و تا زمانیکه اشرف غنی احمدزی و دارو دسته نزدیک بخودش ارگ را در اشغال داشته باشد مردم روی خوبی را نخواهند دید .

>>>   غنی یک نوکر به تمام معنی است.

>>>   اگر کشور بخواد امنیت شود اول باید خارجی هارو خارج کند زیرا این ها از نوکرانش حمایت می کند تا طبق میل آنها و اهداف آنها را پیش ببرد. این مسئله باعث تضییع حقوق مردم و اهمیت ندادن به منافع ملی است.

>>>   دشمن مردم افغان در داخل و همین سیاستمداران عقبمانده و زراندوز و فیصه پرست و یا ریاکار دینی هست ولا غیر، وقتی عرضهً و لیاقت و قانون کشورداری را نداریم از بیگانه چه توقع و انتظاری می توان داشت؟ جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه --- چو ندیدن حقیقت ره افسانه زدند.

>>>   هموطنان عزیز: دشمن مردم افغانستان در داخل و همین سیاستمداران عقبمانده و زراندوز و فیصه پرست و یا ریاکار دینی هست ولا غیر، وقتی عرضهً و لیاقت و قانون کشور داری را نمی دانیم و نداریم از بیگانه چه توقع و انتظاری می توان داشت؟ جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه --- چو ندیدن حقیقت ره افسانه زدند

>>>   غنی قومگرا نیست برضد تجاران وتیکه داران قومی است که حالا چیغ وپیغ شان برامده
قومگرا آنانی اند که اگرجزوی ترین فشاربالای شان بیاید فورا آنرا به قوم، سمت ودین نسبت میدهند یعنی این قوم فروشان همیشه ازقوم ودین بهره برداری سیاسی کرده اند درحالیمه اشرف غنی تا اکنون این کاررانکرده است

>>>   غنی فاشیت و متغصب همبر گر فروش کم اصل فقد چند داکتر علوم را از قوم فاشست خود بطور نمونه داکتر قیومی و مثصبا ح را بحث مشاور از خارجی دعوت کرده است و از دیگر اقوام بی سواد را مانند حرت و حاجی آلماس مشاهد را مشاور ساخت است و در حالیکه ده ها داکتر علوم در هم بخشها دارای طراح های جامع در دیگراقوام شریف کشور ما در خارج وجود ادرد .

>>>   نګران نباشید !
اخر غنی هم خجالت میکشد به سطح دنیا سر بالا کرده نمی تواند ، او می فهمد که دنیا درکجا و والی بلخ ما درکجا، بیا یید سرنوشت دوستان وبرادران اهل علم و بهترین کادرهاوجوانان قوی سمت شمال را پشت بی سوادان جنایت کاران تاریخی نبندیم ، ایا کافی نیست که اینها به همین فقر دانش و کور دلی سیاسی خویش این ملت را تباه وبرباد کرا اینها بغیر از ازینکه وطن عزیز مارا تکه تکه در به در ساخت دیګر برنامه ندادر برای ابادی این ملت ، دنبال کسی باید اقتدا نکرد که به جهالت ونابودی ما دلالت بکند .
عبد القادر

>>>   دقیق است که قوم گرای به نفع مخالفین تمام شده و از سوی دیگر سطون پنجم حمایگر مخالفین عملا در فالیت میباشند . مشت فاشیسم باز گردیده به سوی دست پای دیوانه وار می زند .
زره

>>>   درحقیقت این قوم پرستی وقوم گرائی افغانستان را به این حال وروز رساند نمیدانم هدف وفایده قوم گرائی درچه است درحالیکه قرآن کریم میفرماید ( برادر برادرمومن است ) .
برای تمام سران قدرت صدا میکنیم بس است ملت افغانستان بسیار زجر دیده بس کنید .
نبی الله ازولایت بادغیس ولسوالی بالامرغاب

>>>   Qasani
39 minuten ·
..
جمع آوري موانع كانكريتي، يك اقدام نمايشي است!
به گونه مثال: چند روز پيش شهردار كابل از گردآوري موانع كانكريتي از اطراف ساختمان پارلمان سابقه ياد كرد؛ اما دقايق پيش از اين مسير گذشتم، تمام كوچه هاي منتهي به پارلمان سابقه و اطراف وزارت تجارت با موانع كانكريتي بسته است.

>>>   راستی که قومگرایی به ارمان سرا ارگ وحلقات فتشیستی است.دیده میشود که چپ وراست از یک قوم مشخص باهم هیچ اختلافی ندارند بلکه همه یکی شدند درحالیکه دیروز بخاطر عقیده یک دیگر را میکشتند دزمان حفیظالله امین بخاطر نماز گذاری دیدیم که اشخاص کشته شدند وهم از ظرف احزاب راستی خصوصن حزب اسلامی شخی که ریش خودرا تراشیده, یا معلم بود یا افسر بود ازموتر پایین وتیرباران شدند وهم صدها نفر درخانه شان شب هنگام ترور شدند بنام کافر واین وآن . اما امروز آن افراط کاری ها چه شد که شهنواز تنی گلاب زوی رشید آرین ملاعمر ملا منصور ملا هیبت الله ملا حقانی ها با این به اصطلاح کمنست های تند رو واسلام گراهای تند رو همه باهم یکیبور اتمر واحمد زی بخاطر حفظ وبقای تک قومی یکی شدند نه کافر اند نه مسلمان .پشتون بودن هز همه بالاتر است.این است نمونه قومگرایی فاشیستی که همه با چشم باز میبینند وشاید عینی اند.درحافظه تاریخ برای همیشه ثبت شد.
بااحترام عبید الله.

>>>   امان الله خان دا که افغانهای غلزایی جنوبی با فتوای اجداد مجددی که انگلیس آنها را به جنوبی اورده بودندساقط کرد و انگی کلکانی از این فرصت استفاده کرد حکومت را برای چند ماه قبضه نمود. اشرف غنی خوب است تاریخ کشور را کمی مطالعه کند.

>>>   شورش از جنوب در مقابل امان الله خان به شمال آمد و بعد شهید کلکانی قیام کرد واما غنی به پای شاه امان الله خان برابر نمی شود . امان الله خان انسان آزاد بود نه غلام حلقه بگوش .
مسایل مهم این است که : هویت اقوام غیر پشتون به معرض فروش قرار گرفته واین حرکت های نادرست و فاشیستس عواقب خطر ناک داشته وهر کسی که هویت دارد ناموس دارد و از ناموس واز فرهنگ خود دفاع کند .
زره

>>>   حرکت های مدنی گلابی و سبز و شیرچایی جایی را نمی گیرد جز اینکه حرکت چی ها را با دو سه استشهادی به خاک و خون بکشند . اگر مردم شمال و شمالی به خود توانایی ایستاده گی در برابر دژخیمان خیل ها و زی ها و وال ها می بینند ، از خیرخانه آغاز تا غورماچ را به روی دولت اسلامی ببندند . تجربه شده ، نتیجه خوب خواهد داد . حرکت های مدنی در جوامع مدنی تا اندازه یی کارساز است نه در جامعه قبیلوی اوغانی

>>>   جامعه جهانی در جنایات احمدزی هتلری دخیل هستند. ننگ باد به جامعه جهانی که بخواطر منافع خود از هتلر دوم حمایت میکند.

>>>   اشرف غنی یک ریس جمهور عالی برای کشور ما است براینکه شما متوجه باشدکه وزیر داخله خوب کارا گرفته است این دزدان دراین 16یا 15سال چی کردن ........ امد جنرال شده درخارج تاکه یکنفر دوکتاب ویک کتاب چاپ نکند به رتبه جنرالی نمیرسد درافغانستان دودهه گذشته کسیکه خوب دزدی میکرد به پیشنهاد تنظیم داران حامد کرزی به ان جنرالی نصب میکرد خداوند این تنظیم داران دیکه ازافغانستان بردارد که وطن ازاین شر خلاص شود به نام جهاد وطن را به یغما بردن این وطن فروشان

>>>   احمدزی هتلر افغانستان متعصب و قومگرای قرن 21

>>>   من منتظر هستم یکی از برادران پشتون ما که همیشه حروف کامپیوتری پشتون را داخل متن میکند آیا صادقانه اقرار میکند این رئیس جمهور تحمیلی و تقلبی یعنی آقای غنی کشور را به تباهی و فساد و کشتار کشانید یا این که تعصب قومی مانع از گفتن حقیقت میشود ؟من فکر میکنم افراد با وجدان از این قوم برادر ما وجود دارد صادقانه این امر را اعتراف کند.

>>>   Ayendagan
لطیف پدرام، نماینده پارلمان افغانستان از صلاح الدین ربانی، محمد اسماعیل خان، احمد ضیاء مسعود، عطامحمد نور، بسم الله محمدی، عتیق الله بریال، امرالله صالح، عبالرشید دوستم، محمد محقق، محمد کریم خلیلی و سرور دانش خواسته تا موضع خود را در درج واژه "افغان" در تذكره های نو مشخص کنند.
او گفته:
بجای من من کردنها، باید همه چیز آشکارا و بدون سخنان دو پهلو در خدمت تثبیت هویت قرار گیرد.

>>>   باید یکباردیگرهم افغانستان خوب کاملا خراب وویران شودتاکه مردم دیگرازجنگ خوب خسته شوند وسلاح های
که برای ادمکشی استفاده میکنندبه زمین بگذارند وبه صلح روی بیاورند قرار که معلوم میشود کم کم جنگ های تنظیمی دوباره روبه شکل گیری است وجمیعت اسلامی وحزب اسلامی وجنبش اسلامی و وحدت اسلامی وچندین حزب دیگر اماده نبرد میشوند اما ازاین حالت سردرگمی کرده بهتراست که یکی برنده معلوم شود وخارجیهای درافغانستان هستند هم بفهمند که از
کدام اینها همایت کنند

>>>   کلکانی یک دزد و امان الله یک پادشاه بود!!!!!!!
بخواهید یا نخواهید حقیقت چنین بود!!!

>>>   اصلا چرا مردمان غیر اوغان قربانی انتحاری های اینها باشند
چرا راه خود را جدا نکنیم تا از شری انتحاری خلاص شویم
اینها با انتحار قصد کشتن بقیه اقوام را دارد تا خودشان به اصطلاح اکثریت شوند
مرغ کم گویش کم
روزمحمد سمنگان

>>>   آقای پدرام شخصیت ملی - فراملی وعداتخواه افغانستان خوب طرح داده که بعض از شخصیت های غیر پشتون جهت گیری خود را در قبال هویت شان اعلان کنند مانند آقای محقیق صاحب .
زره

>>>   خدا رحمت نکند حبیب الله خان کلکانی را صدبار با آب رحمت دهنت بشوی بعد نام کلکانی را بگیر
امان الله اگر پادشاه بود مانند اسلافش و مانند امروزی هایش یک مزدور و به زور اجنبی و بیگانگان سری قدرت شده دیگه چی شرف وحیثیت ملی و مردمی دارد

>>>   کل اشرف به چی چال و نیرنگ رای ازبک ها ره گرفت دوستم کجاست حالی

اگر تذکره های وغانی ره بگیرید باز یگان چال دیگم داره که باز او ره بعدا می بینین

>>>   اوغان که از کلمه اوغان منکر نام خوداست
پس این کلمه اوغان نام کدام قوم است
ازبک تاجک هزاره بلوچ یا سادات
اگر تو اوغان نام تو این نیست پس چرا شله استی که باید نام ملی باشه
چرا دیگه اقوام نمیخواهند این نام را چرا تو اصرار داری پس معلوم است که یک چیزی را پنهان میکنید
مردم امروز اوقدر خر نمانده که مثل زمان ظاهر چشم و گوش مردم را بسته بودید
دنیا به کجا رسید ما به کجاا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است