چرا پشتون ها اول هستند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ کد خبر: 146491 منبع: پرینت

ما هزاره ها وقتی سخن از کمک مستقیم و یا غیرمستقیم به بقای انحصار قومی پشتون ها به میان می آید از جمعیت که نیروهای وابسته به آن و یا نیروهایی که به نحوی ریشه در آن دارند و رهبری جامعه تاجیک را به عهده دارند به راحتی و خوبی انتقاد می کنیم اما در این مورد از نگاه کردن به خویش و عمل خویش پرهیز می کنیم.

مثال؛ در دوران امان الله خان قبیله ملاخیل غلزی (با حمایت و سکوت دولت) زمین و جایداد بخشی از هزاره های دایچوپان را می گیرند و آواره شان می کنند. تعدادی از آن هزاره های بی خانمان شده ی آواره برای دادخواهی به کابل می آیند و پس از مدتی که صدایشان به جایی نمی رسد تصمیم می گیرند به دایچوپان برگردند. مردم ملاخیل راه آنها را می گیرند، و بعد از کشتن شان (چهل نفر زن و مرد و کودک) جسدهایشان را آتش می زنند. امان الله خان هیچ کاری در این مورد نمی کند این واقعه را فیض محمد کاتب می نویسد.

بعد از سقوط امان الله خان هزاره ها به تشویق او و طرفداران ابدالی اش سر مخالفت و جنگ با حبیب الله کلکانی برمی دارند. بسیج حدود شصت هزار نیروی مسلح هزاره فشار سنگینی بر حبیب الله ایجاد می کند و سرانجام او شکست می خورد و نادرخان که در این دوره برخی از هزاره ها او را سپه سالار ملی می خوانند به قدرت می رسد. نادر را بعدا عبدالخالق به قتل می رساند و عبدالخالق را امروز ما قهرمان می دانیم. چرا؟ چون حاکم مستبدی را کشت که ستم های سنگینی را بر هزاره ها و کل غیر پشتون ها روا می داشت. هزاره ها اما خود در رسیدن این حاکم ستمگر شدیدا قومگرا به قدرت نقش مهمی داشتند.

تعدادی از اهل قلم هزاره دلایلی برای جنگ هزاره ها با حبیب الله کلکانی آورده اند از جمله دستور بخشش زمین های هزاره ها به کوچی ها از سوی حبیب الله که حقیقت ندارد و فقط یک مراجعه صادقانه به تذکره الانقلاب نادرستی آن را ثابت می کند. کاتب دلیل جنگ هزاره ها با حبیب الله را به صورت دریدن شیر ژیان بهتر از ناز سگ بیان می کند یعنی در چشم رهبران آن روز هزاره پشتون ها شیر ژیان بودند و دریده شدن به چنگ این شیر ژیان بهتر از ....

حبیب الله و رویکرد اش در مقابل هزاره ها را می توان با هزار زبان نقد کرد اما هیچ نقدی هر چند وارد نمی تواند حمایت هزاره ها از حاکمیتِ خاندانِ عبدالرحمن را توجیه کند. خاندانی که فقط حدود سی سال قبل از آن هزاره ها را به بدترین شکل ممکن قتل عام کرده بود، سرزمین شان را گرفته بود، زنان شان را به بردگی فروخته بود و هنوز در زیر سایه روابطی که این خاندان ایجاد کرده بود و پاسبان اش بود هزاره ها داشتند سرزمین های بیشترشان را از دست می دادند و روزبروز بی چیزتر و بدبخت تر می شدند.

شخصا به دلایل بسیار از دفن دوباره حبیب الله کلکانی حمایت کردم. هنوز هم مخالفت بسیاری از ما با غنی مخالفت با یک شخص و کارهای یک شخص است. غنی اما یک شخص نیست او نماینده ی یک اندیشه است، نماینده ی یک تاریخ، یک نگاه تاریخی و یک تصور از روابط قومی در افغانستان تا نگاه ما از شخص، فراتر نرود ما با درماندگی از فریب خوردن به دست یک شخص به فریب خوردن به دست یک شخص دیگر عبور خواهیم کرد و بس.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   کسی گفته میتواند چی دلیل است که تاکجان اکثرا رهبران شان ..........هستند مخصوصا شمالی؟

>>>   غنی قصد دارد پلان های امانالله خان را تکمیل کند.
مگر این مغز متفکر نمیداند که آن پلان ها برای کابل آنزمان طرح شده بود و تزبیق آن پلان ها در زمان حال لدین معنی است که لباس طرح شده برای یک طفل هفت ساله را در خفتاد سالگی به تنش کنیم.
عبدالله وطندار
آنچه نوشته یی درس از تاریخ است که ما هیچگاه از آن نیاموخته ایم.

>>>   همین که درکتاب فروشی های کابل ، یک کتاب علمی نوشته شده یا ترجمه شده بزبان پشتو یافت نمی شود؛ زاده نبوغ مومند می باشد.بهرحال، به مومندی ها می گویم که ازخجند درشمال تاجیکستان تا گردیز درجنوب و جلال آباد درشرق افغانستان وازاین جا تا امارت بحرین درجنوب خلیج فارس، قلمروطبیعی زبان فارسی می باشد.بنابرآن، تلاش های بهوده نکنند!

>>>   دروغ ، جعل ، دسیسه ، شعار های اعوام فریبانه، افتخارات و القاب کاذب ، تحقیر و توهین اقوام ، زورگوئی برای تطبیق جهل و جهالت ، وطن و خاک فروشی ، غضب دارائی های عامه و اقوام
بد بختانه جز از عملکرد های حاکمان و تاریخ کشور ماست

>>>   زبان پشتو ۵۰ سال عمر دارد
گرامر زبان پشتو در دوران شاهی ظاهر شاه بنیاد گزاری شد ، پیش از این پشتو نه گرامر داشت و نه هم زبان رسمی بود ، یک تعداد دوستان فکر میکنند که پشتو در زمان احمد شاه ابدالی و یا میرویس هوتکی زبان رسمی شد لیکن چنین نیست بلکه در آن زمان زبان رسمی ابدالیها و هوتکیان فارسی بود و نام کشور خراسان ،
نام کشور در وخت عبدالرحمان خان از خراسان به اوغانستان تبدیل شد و زبان پشتو در وقت ظاهر زبان رسمی

>>>   دستاورد این چهارصدسال چیست ؟
خیانت
معامله
دزدی
خاکفروشی وخودفروشی
یکبار مناطق جنوبی را مطالعه کن که در کدام عرصه مردمانش که اغلب از ملیت پشتون است پیشرفت کرده است ؟
مریض

>>>   پشتونها 25 درصد نفوس ندارند انهم طبق احصاییه های رسمی خودشان و دلیل اینکه شناسنامه های برقی راتوزیع نمیکنند همین است که درصدی اصلی شان آشکار میشود.

>>>   تشویش نکو برادرهیچکس اول نیست
ان اکرمکم عندالله اتقی کم

>>>   Qodoos Kazemi gedeeld.
جعل و تقلب فلسفه وجودی افغان ملت (پشتونیزم) را تشکیل می‌دهد.
اکادمی علوم دستگاه جعل و دستبرد تاریخ، هویت و فرهنگ در انحصار افغان ملتی ها می‌باشد؛ که با ارائه آمار و ارقام دروغ و خود ساخته؛ پشتونها را اکثریت، قوم برتر، با تاریخ و با فرهنگ و دیگر اقوام را اقلیت، مهاجر بی هویت و بی تاریخ معرفی میکنند.
یکی از تالیفات این دستگاه جعل؛ کتاب دایرةالمعارف آریانا می‌باشد؛ که ارقام ارائه شده در آن نمیتواند مورد قناعت هیچ انسان سالمی قرار گیرد.
یکی از عواملی که افغان ملتی ها مانع توزیع شناسنامه های برقی با هویت های اصلی میگردند؛ بیم آنها از افشای آمار های جعلی در این کتاب و برملا شدن واقعیت ها می‌باشد.

>>>   پشتون های برده بار و تحمل پذیر هستند و با سایر قوم ها در همزیستی مسالمت آمیز زندگی میکنند هرگز به اقوام دیگر دشنام نمی دهند و به لسان شان توهین و فرهنگ شان توهین نمی کنند عاشق دین و وطن خود هستند به همین خاطر شهزاده آسیا هستند.
افغان

>>>   جناب پشتون های بردبار! آیا اقرار داری به این که پشتونها قوم پرست ترین و قبیله پرست ترین مردم دنیا هستند و حتی شاید گوی سبقت را از اعراب قوم پرست ربوده باشند همه چیز در این کشور تقلبی است از انتخابات تا نام کشور (افغان ستان) سرود ملی قانون اساسی پول بانک و..
هرگاه هم حقیقت را بگوییم که براتان تلخ باشد تهمت میزنید و مرا مزدور تاجیکستان و ایران میخواهی بگویی اما خوب است من خودت را مزدور پاکستان و هند خطاب کنم؟ همانطور که همتباران تو در پاکستان هستند همتباران من در تاجیکستان و ایران هستند تو برای پشتون پاکستان حامی میشوی اما معترضینی که از قوم و زبان تو نباشند را بایکوت میکنی خوب من هم حق دارم با همزبانهای خود همدل باشم.
اما ما کدام مصداق بردباری و تحمل پذیری شما را ندیدیم در اعتراضات جنبش های عدالت طلبانه رستاخیز و روشنایی مردم تاجیک و هزاره را سرکوب کردید و خونشان را ریختاندید آیا این در نظر پشتونها بردباری محسوب میشود؟!

>>>   به محترم افغان بگویید که:

پشتون ها با زبان انتحار و انفجار با دیگر اقوام گپ میزنند

این را همه میدانند بخاطریکه هر روز از انتحار شما شهیدان غرقه در خون دفن میکنند
به راستی که فرهنگ شما جز انتحار و کشتار مسالمت آمیز دیگر چیزی نیست

متوجه باش که این را تاریخ به یاد خواهد داشت که تو پشتون با دیگر اقوام با کدام زبان گپ میزدی؟؟؟؟؟

>>>   برای اینکه ...........هستند و هیچ رحم و مروت ندارند. هر کس اگر چنین باشد اول می شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است