تاجیکان، قربانی جنگ قدرت افغانستان و پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ کد خبر: 146469 منبع: پرینت

بیش از نیم سده است که میان افغانستان و پاکستان یک بازی چند بعدی و پیچیده جریان دارد.

در یک سر این بازی پشتونیزم افغان در کابل قرار دارد و در سر دیگر آن پختونیزم پتان در اسلام آباد قرار دارد. هر دو یک هدف دارند؛ یکی مردم پاکستان را به ستوه آوردند و دیگری زندگی برای مردم افغانستان را به جهنم تبدیل کرده اند اما یک تعداد تاجیکان غافل به دهل هر دو می رقصند چنانچه زمانی در زیر دهل "لوی پشتونستان" طالبان از داوود خان تا نجیب تاجیکان بیشتر از پشتون ها رقصیدند. زمانی دیگر در زیر تیغ "لوی پاکستان" طالبان از گلبدین تا طالبان تاجیکان نسل کشی شدند بدین ترتیب پاکستان ستیزی به مذهب تاجیکان تبدیل شد این در حالی است که اسلام آباد حامیان و قوم پشتون هر دو طرف مرز دیورند است و حذف تاجیکان در دستور کار هر دو پشتون و حامیان آنها قرار دارد.

در 18 سال اخیر خلیلزاد، کرزی و غنی به کمک تروریزم پاکستانی در تحت حمایت پرویز مشرف حذف تاجیکان را در دستور کارشان قرار دادند. پشتون ها چه می خواهند؟

واقعیت این است که اکثریت پشتون هایی که امروز صاحب ملک خداداد افغانستان هستند اینجا نه سرزمین تاریخی شان است و نه علاقه به آبادانی آن دارند. سرزمین اجدادی آنها در میان کوه های های سلیمان در خاک پاکستان به نام خیبر پختونخواه قرار دارد. روی تصادفی نیست که گرایش و عاطفه شان به سرزمین تاریخی خودشان بیشتر است تا افغانستان افزون بر آن پشتون ها در افغانستان اقلیت اند و بدون یکجا شدن با قبایل پاکستان در میان فارسی زبانان و فرهنگ غنی خراسان زمین هضم خواهند شد.

واقعیت این است که علاقمندی و وابستگی پشتون ها به پاکستان معلوم است ولی تاجیکان با کدام انگیزه علاقمند تجزیه پاکستان و یا پاکستان ستیز هستند؟

خوش بختانه نسل نو تاجیک از دوست و دشمن شناخت بهتر دارند و رسالت خود را خوب می دانند. آنها می دانند که تاجیکان با پاکستانی ها به ویژه پنجابی ها منافع مشترک، دوست و دشمنان مشترک و مشترکات فرهنگی و زبانی بیشتر دارند. تجزیه و یا مداخله در امور پاکستان به نفع تاجیکان نیست و از آن حمایت نمی کنند. مداخله در امور پشتون ها هیچ رابطه ای به تاجیکان ندارد. تاجیکان هیچ نیازی ندارند بخاطر بازی های ریاکارانه و کاذب پشتون ها خود را قربانی کنند همانگونه که در نیم سده اخیر کردند در آخرین تحلیل همه پشتون ها چه چپ و‌ چه راست به پاکستان پناه می برند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   سلام عرض ادب هموطن آگاه قلم بدست و طرف دار حراست از محیط زیست دولت افغانستان برای کوچیان مهلك وتباه كن پاکستان امتیاز به چراگاه شاداب ما قایل شده است. لگد مالی چرگاه های توسط رمه چرانها کوچیان پاکستان می تواند موجب آسیب دیدن گیاهان و کاهش رقابت پذیری و ظرفیت‌های باروری گیاهان و نباتات در یک جامعه گیاهی شود. بنابرین هموطن عزیز مطلب تحیقاتی را من در مورد اسکان کوچی ها بروی صفحه بنشر رساندم از شما آگاه خواهشم است که مضمون را بخوانید واگر قابل نقد است نقد کنید و جهت غنامندی یک طرح جامع بوسیله تبصره ای سودمند خود یک دو دقیقه خود را زحمت دهید و کامنت در پای این مضمون برروی صفحه من گدارید. ممنون

>>>   حقیقت فیصدی نفوس ملیت ها افغانستان:
آنچه حاکمان قدر طلب امروز از بابت هویدا شدن حقیقت فیصدی نفوس ملیت ها بیشتر در هراس هستند ؛ در بابت حقیقت فصدی نفوس ملیت ها لسان در صفه 29 اتلس تحقیقاتی نقشه ملیت ها ولسان ها در ارتباط به محل زندگی بومی ملیت ها در این اتلس جهموری دموکراتیک افغانستان حقیقت فیصدی نفوس میلت ها و لسان آنها آشکار و هویدا است : بنا براین از تمام هموطنان آ گاه و قلم بدست خواهشم است که با دلایل روشن این تحقیق مستند سازی فیصدی ملیت ها را تاید یا نقد و برسی کنید ، مضمون نشر شده را همرای نقشه متلیت ها و لسانها و دو گراف دایره ای ویک جدول را بخوانید و تبصره کنید تا به قناعت گلبدین حکمتیار ، کمال ناصر اصولی و راضیه سعادت وکیل در پارالمان ، تاقت فاشیست حرامی ،ستار سعادت ناقل ملتانی ، اسماعیل یون طراح تروریست نخبگان اقوام غیر پشتون پر داخته شود . ممنون
منابع و موً خذ
اتلس جهوری دموکراتیک افغانساتن اداره عمومی جیودیزی و مارتوگرافی ( اتلس مقدماتی فریه جات افغانستان ادره مرکزی احصایه کابل 1975).

فیصدی نقوس ملیت ها لسانها افغانستان بر اساس حقیت گرافیک در نفشه اتلس تحقیاتی دولت
دیمو کراتیک.
تا جیک ( 30 فیصد ) هزاره ( 25 فیصد) افغان ( 24 فیصدی) ازبک ( 10 فیصد) دیگر اقوام ( 11 فیصد) .

>>>   Wafa
آقای میر! نخیر من به لطف پروردگار هیچ عقده ای شخصی با هیچ کسی ندارم، برای من منحیث یک تاجیک هر کسی علیه تاریخ، زبان هویت و فرهنگم در تبانی با قبیله اوغان اوغان و منافع ملی منافع بگوید مثل همیشه می ایستم.
برای من منافع ملی این است که حاکمیت استبدادی قبیله کشته شود.
ساختار نظام متمرکز قومی تغیر کند تا قدرت توسط قدرت مهار شود، سرود به اصطلاح ملی(قومی ) بصورت بنیادین تغیر و به راستی ملی ، سرود ملی شود .
در بانک نوت های کشور زبان و هویت همه اقوام کشور در نظر گرفته شود.
بسا چیز های دیگر حوصله نوشتن اش کم از کم در همین لحظه نیست.
اگر منافع ملی از نظر شما اینست که یک آدم فاشیست متقلب مثل اشرف غنی احمدزی، سن خودش بالاتر از معیار قانونی باشد و ریاست جمهوری را با تقلب غصب کند، کاکای خویش و شماری زیادی از بسته گان خویش را بدون هبچ معیاری به هر سمت که خودش خواست بگمارد و بقیه اشخاص که از جمع قبیله خودش(اوغان ) نیستند به بهانه غیر متخصص بودن و سن و سال بالا داشتن فرمان بازنشتگی دهد.
اگر این رویه حاکمیت قبیله را شما در چهار چوب منافع ملی می‌بینید و باز هم به دیگران به حیث کارشناس نظامی توصیه مدهید که بخاطر منافع ملی سکوت کنند، سلام برشما!

>>>   Paryani
در قدم نخست ۲۷۰ سال است که ما قربانی تمامیت خواهی های شونسیم هستیم که خراسان را چندین پارچه کرده اند و تا امروز این ظلم و نا روا جریان دارد و دوم اینکه ما ندانستیم که شما از کدام منافع ملی بحث میکند زیرا ما تا حال نه ملت واحد یم و نه کدام منافع ملی تحریف شده داریم و بهترین چانس پس از ۲۰۰۱ بود که همه را کرزی و دار ودسته اش و غنی با دار و دسته اش به باد فنا دادند و ملت را بیچاره تر و حقیر تر ساختند!
بنابرین تا این ساختار تک محوری و تک قومی از میان نرورد ما نه ملت هیستیم و نه کدام منافع ملی داریم زیرا همه دروغ اند !

>>>   Salam
تصور كنيد ، اگر يك رهبر تاجيك ، هزاره و ازبيك حملات انتحارى و استشهادى را براى بدست آوردن اهداف سياسى حلال مى دانست و از آن دفاع مى كرد، حال قبيله گرايان تماميت خواه زمين و زمان را خبر مى كردندو مساله را به شوراى امنيت ملل متحد واگذار مى نمودند و پرونده اش را به محاكم جهانى مى سپردند و سفير ان امريكا و انگليس هزار اخطار صادر مى كردند و خليل زاد گوش ترامپ را كر مى كرد.

>>>   Bagramian
زمانیکه احمدزی و کرزی و برخی دم دستی های تاجیک تبار ایشان مانند امرالله خان صالح و ... بر طبل حمایت از تظاهرات مشخص اوغانان پاکستانی در خاک آنکشور می کوبند و از آن حمایت و پشتیبانی کاملآ تباری و سیاسی خود را اعلام می نمایند و بدین گونه در امور داخلی کشور همسایه ۱۵۰ میلیونی و پرقدرت خود مداخله عریان و آشکار می کنند، این حق را نیز ندارند که از مداخله و ارسال اوغانان تروریست و انتحاری به اوغانستان گلایه و شکوه سر دهند!

>>>   تاجیکان بیدارشوید
من پشتون نیستم من صواتی تاجیک هستم

>>>   Zahid
آقای میر .
نخست ما تا اکنون ندانسته ایم که مفهوم کلمه منافع ملی چیست؟
دوم اینکه رعایت منافع ملی هر آنچه تعریفش باشد جاده یکطرفه نخواهد بود.
زبانم را میگیری و میگوی خاموش باشم .
هویتم را میگیری و میگویی خاموش باشم.
تاریخم را میگیری و میگویی خاموش باشم.
افتخارات ام را میگیری و میگویی خاموش باشم.
به قوم درجه دوم تقسیمم میکنی و میگویی خاموش باشم.
از حق مشارکت سیاسی بدورم می اندازی و میگویی خاموش باشم.
از بدنه قدرت حذف ام میکنی و میگویی خاموش باشم
ملک و زمینم را به به قبایل پاکستانی بنام عودت کننده و بیجا شدگان توزیع میکنی و میگویی خاموش باشم.
تروریستان و دهشت افگنان را در برابرم تقویه و تشویق میکنی میگویی خاموش باشم.
قتل عامم میکنی میگویی خاموش باشم.
قاتلان ما را بدرقه و مکافات میدهی میگویی خاموش باشم.
وووو
به تفکر شما خاموشی من باعث تقویه و تامین منافع ملی است.
و اگر صدایم را بکشم آنگاه از آزادی بیان سوی استفاده نموده و باعث تقویه دشمن شده ام؟

>>>   من انسان تو انسان از نسل انسان صدا کن
مسلمانیم «تاجک ؛ افغان ,هزاره , ترکمن» به ایمانم صدا کن
من آریایی , باختری , اوغان در این خطه
فقط با اسم افغان , تاجیک , هزازه , ترکمن صدا کن

>>>   حمایت فارسی وان های افغانستان از پشتونهای پاکستان کاملا به ضرر ما است. پشتونها دشمنان ما است که هر روز شمال افعانستان را نابود میکند. پشتونها دو صد سال است که ریشه ما را باتیشه از بین برده است و اعتماد بالای رهبران پشتون اعتماد بالای شیطان است.

>>>   من به انانیکه می ګویند تاجک هستم نه افغان میګویم: منحیث تاجک کدام جانفشان در تاریخ دارید؟ نه همه اش ......است!!!!

>>>   چرا اریانا سعید از فروفیسور های ترویج فحشا در افغانستان نیست او خو هم تاجک تبار است پس تاجک ها خیلی افراد مشهوری دارند و در بعضی چیز ها ........ دوکتورا گرفته

>>>   نیگوید کدام جانفشانی دارید حداقل خود انتحاری نداریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است