دلیل به قدرت رسیدن طالبان چه بود ؟
باید دید که طالبان در سال 1990 چگونه به قدرت رسیدند تا از همان شیوه ها برای از بین بردن خود آنها استفاده گردد، این مسئله مهمترین مسئله ای است که باید به آن پرداخته شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۵    ۱۳۸۹/۷/۵ کد خبر: 14646 منبع: پرینت

تیم پنج تنی در مرکز فرماندهى ناتو در کابل در مورد جنگ افغانستان تجدید نظر می کند.

این تیم که به اصطلاح تیم سرخ یاد می شود، می کوشد تا فساد اداری را از بین ببرد و در جنگ علیه طالبان دست بالا داشته باشد.

اما مفکوره های اصلی این تیم چه مسائلی هستند؟

اول باید پذیرفت که فساد اداری در درون نظام حکومت یک شبه از بین نخواهد رفت، از این رو به مبارزه علیه آن باید ادامه داده شود.

دوم، باید دانست که فساد اداری در نظر افغان ها در مقایسه با هر چیز دیگر ناپسندیده تر است، از این رو باید به مشکلی که روزمره آنها را متاثر می سازد، رسیدگی شود.

و سوم که از همه بااهمیت تر است این است که باید مطالعه شود که طالبان در سالهای 1990 میلادی چگونه به قدرت رسیدند؟ باید از همان شیوه ها استفاده شود، این مسئله باید در راس مورد بررسی قرار گیرد.

این مساله همچنان مطرح شده که مبارزه با فساد در افغانستان به شیوه غربی در کوتاه مدت نتیجه نمی دهد.

اسوشتید پرس در ادامه نوشته است تمرکز بیشتر روی چیزی که برای آمریکایی ها بسیار اهمیت دارد، مثل یورش بر دفاتر حکومت به خاطر موجودیت فساد اداری گسترده، صرفا حکومت رئيس جمهور کرزی را منزوی می سازد.

طالبان از برخورد حکومت افغانستان و ناتو با این مساله، به نفع خودشان استفاده کرده اند به طوری آنان ظاهرا در مناطقى که تحت کنترلشان است، حکومت شفاف تری را ایجاد کرده اند.

قابل ذکر است که این تیم تحت رهبری جنرال دیوید رود ریگز، فرمانده عملیاتی ناتو می خواهند وضعیت موجود در افغانستان را در جهت مثبت تغییر دهند.

گفته می شود اعضای این تیم که خود را شورشیان کارآگاه می نامند، اساس مبارزه خود را قدرت جنگی نه، بلکه قدرت فکری عنوان کرده اند.

همچنان در این گزارش، گفته شده که مبارزه در افغانستان به شیوه غربی نتیجه نخواهد داد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اتفاقآ منزوی شدنی دولت کرزی یگانه راه حل فساد اداری خواهد بود این فکری خوبی است
شاهین افغان

>>>   ما اول سلام برای تان تقدیم میکونم
طالبان کیست طالب آن کسی را گوین که بخاطری وطن خود خون خود را قربان کرده باشد این طالباه که ما وشما میبینم همه گی اینها دوز چور چپاولگر است و اینها را کشورها همساهی ما همایه میکوند افغانستان

>>>   نا راضی مردم از چور و چپاول کردن شورای نظار سیاف و حزب وحدت ملی.
و اگر از واقیت تیر نشویم صرف طالبان عدم بدبختی عمومی تمام مرذم در کابل شد.
دختر پسر زن ها چور میشدتوسط گلم جمان و شورای نظار
سر مردم به میخ کوبیده میشد بنام این قوم و ان قوم
مردم افشار پست سر شان از کله شان جدا میکرد کی؟
شورای نظار.
خلاصه کلام هیچ کس به ملت و مردم خود خدمت نکرده است.

>>>   سلام . به نظر بنده طالبان به اثر بي عدالتي اجتماعي در زمان حكو مت نو بنياد مجا هدين وحرج و مرج هايكه از اثر خود خواهيها و قدرت طلبي هاي بعضي ها بميان امد وبهانه خوبي براي مداخله خارجي ها جهت تقويت بد ست شان داده شدبوجود امدند فعلا هم تا زمانيكهيك دولت مقتدر و قاطع بسر كار نيا يد امكان صلح و امنيت بدور است وهركس به فكرخود است نه به فكر ارامش وامنيت .
با احترام م

>>>   برادر عزیز در پهلوی اینکه شورای نظار ، حزب وحدت ، سیاف، جنبش دوستم را کوبیدی اگر ازجنایات حزب اسلامی گلبدین حکمتیار یعنی از راکت باران کابل از چوروچپاول را ه جلال آباد توسط زرداد قومندان گلبیدین ونکاح کردن پسر بچه در قندهار توسط قومندان دیگر حکمتیار وخود را به دامن آی اس آی انداختن گلبدین حکمتیار وفروختن افغانستان به پاکستانیهای کثیف توسط حکمتیار هم اگر صحبت میکردی بهتر بود من وهمه مردم افغانستان فکر میکردیم که واقیعت ها را گفتی اما چونکه یک جانبه قضاوت کردی پس معلوم شد که تو یک شخص بسیارمتعصب ، قوم گرام ، سمت گراه و نشنلیست هستی ودر ضمن از فکر وشعور کمتری نیز برخوردار هستی.
وسلام
اعظمیان از هرات

>>>   برادر عزیز من با شما هم نظر ام نکته اساس را گفتی......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است