از جغرافیای طالب تا حکومت خلاصه در ارگ
هفتاد درصد افغانستان تحت حاکمیت طالب است و در هر زمان و مکانی توان به زانو در آوردن کابل را دارد در حالیکه حکومت غنی در میان دیوارهای ارگ خلاصه شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ کد خبر: 146365 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نبردهای به تکرار پایتخت نشان از قدرت برتر طالبان نسبت به حکومت دارد، زمانی که این گروه تروریستی در امنیت کاملِ مناطق تحت حاکمیت خود به سر می برند در نزدیک ترین مناطق ارگ، تکان دهنده ترین حمله و انتحاری ها با تلفات بالای انسانی رخ می دهد.

اینکه طالبان چه میزان از خاک افغانستان را تحت سلطه و بر چه تعداد از بخش های دیگر تهدید جدی می باشد، مشخص کننده نفوذ حکومت وحدت ملی در کشور است که اکنون روزهای سخت امنیتی در فشار افکار عمومی را می گذارند اما آنچه تاکنون مشخص می باشد نه نگرانی اشرف غنی از تهدید حکومت خود و نه اصلاحاتی در نهاد امنیت برای کاهش کشتار مردم حتی در پایتخت می باشد.

بازرس ویژه امریکا در بازسازی افغانستان، پنتاگون را متهم به عدم افشای جغرافیای حاکمیت طالبان در کشور می کند و هرچند این ادعا رد شد اما سوالی که به وجود می آید: چرا باید امریکا مانع بروز اطلاعات در خصوص دامنه نفوذ و مناطق تحت حاکمیت این گروه تروریستی شود؟

در این میان، بی بی سی طی گزارشی از مناطق مختلف افغانستان خبر از حاکمیت هفتاد فیصدی طالبان بر کشور می دهد و به عبارتی کاهش چشم گیر تسلط حکومت وحدت ملی بر مناطق، در حالی که نظام حاکم با عدم مشروعیت اجتماعی در نبردهای درون حکومتی زمین گیر شده است.

امریکا که پس از حمله به کشور هیچ گاه با قاطعیت در میدان های نبرد با طالبان نجنگید و این سردرگمی از جنگ یا صلح با این گروه به حکومت های کرزی و غنی سرایت کرد و موجب قدرت یابی بی مانند طالب در نقاط مختلف کشور شد روز بروز از شهروندان جان می گیرد و ناامیدی گسترده ای را منتقل می کند! به گونه ای که پس از سه حمله کابل تنها در ده روز، برخی مردم با نشانی های از نام و گروه خونی از خانه بیرون می روند که اگر در انتحاری کشته شده اند حداقل کاغذی برای شناسایی به همراه داشته باشند.

اینکه چرا امریکا با قرار ندادن گروه طالبان در لیست سیاه به نبردی همه گیر برای نابودی آنان نمی رود ریشه در آمدن، تسخیر و ماندگاری در افغانستان دارد زیرا این تروریسم بود که سبب حضور واشنگتن در خاورمیانه و ایجاد پایگاه های دایمی در کشور شد و امنیت و نابودی تروریستان پایان کار این کشور در منطقه ای حساس می باشد که هم روسیه به آن چشم دارد و هم پای ایران در میان است.

در همین راستا، هرچند ترامپ از پایان راه های گفتگو با طالبان در پی حمله های به تکرار این گروه در کابل گفت اما نه تنها نشانی از قاطعیت در آن یافت نمی شد بلکه اگر این کشور خواهان مقابله همه جانبه در میدان های نبرد علیه طالبان باشد پس گروه تروریستی جایگزینی در اختیار داشته تا تروریسم دامدار باشد.

بنا به برخی خبرها، امریکا از طریق فرودگاه شیندند اقدام به جابه جایی نیروهای داعش به دیگر مناطق می کند، مدرکی بر صحت گفته های مقام های روسیه که کاخ سفید را عامل اصلی انتقال داعش به شمال افغانستان برای ناامن کردن کشورهای جنوبی تحت نفوذ خود می داند.

این در حالی است که حدود 15 میلیون شهروند در مناطقی تحت حاکمیت طالبان زندگی می کنند و یا به صورت علنی مورد تهدید حمله قرار دارند اما این گواه بر امن بودن باقی مردم نمی باشد، کابل به عنوان پایتخت همواره در حمله و انتحاری ها، صحنه کشتارهای وسیع غیرنظامیان می شود.

مناطقی که پس از سقوط طالبان در سال 2001 از کنترل این گروه خارج شده بود از 2014 دوباره در اختیار این گروه قرار دارد به مانند سنگین، موسی قلعه و نادعلی در هلمند که اکنون جز امن ترین مناطق و در تغییر جغرافیای جنگ، شمال همواره امن بدل به میدان نبرد شده است.

و حال حاکم اصلی افغانستان حکومت وحدت ملی است که حتی توان حفظ نیم بند ثبات کابل را ندارد یا طالبانی که مقر اصلی آنان در هلمند بدون جنگ و تهدید است و از جنوب تا شرق و شمال را به ناامنی می کشاند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   مقام های سرحدی در ولایات کنر همیشه درمصاحبه های خودبا رادیو های خارجی میگویند:
ما کاملا آماده ایم تا جواب راکت های پاکستان را بدهیم اماتا حال مرکز اجازه تداده است !
بعد خبرنگار به دنبال سخنگوی وزارت دفاع وزیری میرود واو درجواب میگوید:
مابرای تمام نیروهای سرحدی هدایت داده ایم تا جواب بالمثل رابه هرمتعرض بدهند !
یک هفته بعد دوباره همین سریال تکرار میشود ،

>>>   ارگ نشینان آن قدر هم ............نیستند که از وضع پاکستان بی خبر باشند؛ آنها خیلی خوب می دانند که ستون پنجم در داخل ارگ قرار دارد، نه در جای دیگری...

این سر و صدا ها مصرف داخلی دارد و برای ..........سازی مردمان داخل کشور است...
چنانچه می بینید که حتی تعداد زیادی از «تاجیک ها» به جوش و خروش آمده و رویا های «فروپاشی» پاکستان را در خواب می بینند، چه رسد به پشتون ها

>>>   Kakar
در پاكستان تظاهرات واعتراض هاي ضد دولتي زمان ارزش تبليغاتي پيدا ميكند و چالش آفرين ميشود كه پنجاب به حركت بيايد. تا زمانيكه ايالت پنجاب در آرامش بسر ببرد، مطمئن باشيد كه : هيچ تحول رخ نميدهد، بناحق خودتان را و وقت گرانبهاي تانرا صرف چتيات نسازيد

>>>   نظر به تحریری فوق ۷۰٪مملګت دردست طالب - پس اګر دولت سقوط هم کند به نفع طالب سقوط میکند نه به نفع عطا - درآنصورت بازهم جای عطا کولاب است - بناءا نباید آب را به آسیاب طالب ریخت ، متوجه باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است