آمریکا: روسیه به پیمان نیواستارت احترام بگذارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ کد خبر: 146182 منبع: پرینت

امریکا که به تازگی راهبرد جدید هسته‌ای سلطه جویانه ای را ارایه کرده است، از روسیه خواست تا به تعهداتش در چارچوب پیمان نیواستارت پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که "امریکا به محدودیت های اعمال شده در چارچوب پیمان نیواستارت درباره زرادخانه اتمی اش عمل کرده و به روسیه نیز یادآوری می کند تا به تعهداتش پایبند بوده و به آنها عمل کند.

پیمان هسته ای "نیواستارت" از روز دوشنبه وارد مرحله تازه ای شده است. این پیمان که با هدف کاهش تسلیحات راهبردی بوده در سال 2010 میلادی توسط واشنگتن و مسکو امضا شده و از فوریه 2011 میلادی اجرایی شده است. این پیمان خواستار کاهش تدریجی تعداد کلاهک های اتمی روسیه و آمریکا طی 10 سال شده و همچنین از 2 طرف خواسته است تا تعداد سامانه های تحویلی را محدود کنند و یک رژیم راستی آزمایی معتبر داشته باشند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: امریکا و فدراسیون روسیه پیمان نیواستارت را به مدت 7 سال اجرا کرده اند. از 5 فوریه یعنی روز دوشنبه محدودیت های جدیدی علیه زرادخانه هسته ای راهبردی 2 کشور اعمال می شود.

واشنگتن مدعی است که به همه تعهدات خود در چارچوب پیمان نیواستارت تا اوت 2017 میلادی عمل کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرد: "روسیه بارها پایبندی خود را به تعهداتش در چارچوب این پیمان اعلام کرده است و ما انتظار داریم که تبادل اطلاعات بین آمریکا و روسیه که قرار است در چارچوب این پیمان انجام شود، پایبندی روسیه به پیمان نیواستارت را ثابت کند."

هیتر نویرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه نیز در سخنانی گفت: واشنگتن هیچ دلیلی ندارد تا معتقد باشد روسیه به اهدافش در پیمان نیواستارت عمل نمی کند.

وی افزود: طی ماه آینده 2 کشور اطلاعاتی را درباره زرادخانه های راهبردی هسته ای مبادله خواهند کرد، همان طور که این کار را تحت مفاد این پیمان در 7 سال گذشته انجام داده ایم. امیدواریم هر کشور بتواند مطابقت کشور دیگر به تعهداتش را پس از تبادل اطلاعات، تایید کند.

روسیه روز دوشنبه اعلام کرده است که به تعهداتش در این پیمان پایبند بوده و اطلاعات درباره زرادخانه های هسته ای اش را در آینده نزدیک در اختیار واشنگتن قرار می دهد.

وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: مسکو اطمینان دادن واشنگتن درباره اینکه به تعهداتش در چارچوب پیمان نیواستارت عمل کرده است را پذیرفته است.

این بیانیه افزود: روسیه قویا از امریکا می خواهد تا به برای دستیابی به یک راهکار قابل قبول مشترک در ارتباط با مشکلات مربوط به بازسازی تسلیحات هسته ای راهبردی، کمک کند.

آغاز مرحله جدید پیمان نیواستارت در شرایطی است که وزارت دفاع آمریکا اخیرا راهبرد جدید هسته ای خود را اعلام کرده است.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرده است که قصد نوسازی زرادخانه هسته ای و توسعه تسلیحات اتمی جدید را دارد که علت این اقدام بیشتر به خاطر اقدامات روسیه در سال های اخیر است.

بر اساس ادعای واشنگتن، روسیه در حال نوسازی زرادخانه هسته ای اش با 2000 سلاح هسته ای تاکتیکی است. این گونه تلاش ها تحت نظارت پیمان نیواستارت قرار ندارد. این پیمان تنها تسلیحات راهبردی هسته ای را زیر نظر دارد که به عنوان سلاح بازدارنده شناخته شده است.

راهبرد جدید هسته ای آمریکا اعلام کرده است که روسیه و چین انواع جدیدی از قابلیت های هسته ای را به زرادخانه های خود افزوده اند و رفتار تجاوزکارانه خود را افزایش داده اند، از جمله در فضا و محیط سایبری.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
روسیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است