یکصد و هفت روز دیگر وظیفه غنی به پایان می رسد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ کد خبر: 146147 منبع: پرینت

ماده شصت و يكم قانون اساسى: "وظيفه ریيس جمهور در اول جوزاى سال پنجم بعد از انتخابات پايان مى يابد".

از اينكه انتخابات در سال 1393 انجام شد بر بنياد اين ماده اول جوزاى سال 1397 سال پنجم بعد از انتخابات مي باشد و ختم وظيفه رياست جمهورى. نقض و زير پا گذاشتن اين ماده قانون اساسى توسط ریيس جمهور پيشين و تيم همراه اش دليل قانونى بر دوام كار ریيس جمهور كنونى شده نمى تواند برگزار نشدن انتخابات رياست جمهورى دوام كار غيرقانونى مجلس نمايندگان نه تنها توجيه دوام كار ریيس جمهور بعد از اول جوزا شده نمي تواند بلكه هر كدام عذر بدتر از گناه مي باشد.

توجيه قانونى كه شمارى از اعضاى مجلس نمايندگان بر دوام كار غيرقانونى شان عنوان مي كنند موجوديت يک علامت كامه (،) در متن ماده هشتاد و سوم قانون اساسى است: "دوره كار مجلس نمایندگان (ولسى جرگه) به تاريخ اول سرطان سال پنجم(،) بعد از اعلام نتايج انتخابات به پايان مي رسد و شوراى جديد به كار آغاز مى نمايد".

اگر آن علامت كامه (،) نبودى به طور قطع رییس جمهور نمي توانست به دوام كار مجلس نمايندگان توافق كند. تقلب هاى گسترده انتخابات سال 1393، طرح و ايجاد حكومت وحدت ملى توسط وزارت خارجه آمريكا، عملى نشدن توافقنامه حكومت وحدت ملى، انتخاباتى عمل كردن دو تيم شريک حكومت، معكوس شدن وعده هاى انتخاباتى هر دو تيم (گسترش ناامنى و جنگ، گسترش فقر و بيكارى، گسترش فرار از وطن، تمركز قدرت، فساد ادارى، نقض پي هم قانون اساسى و ساير قوانين،گسترش حملات انتحارى و تروريستى به ويژه در پايتخت) و چندين عوامل، علل و نارسايى هاى ديگر به شكنندگى بقاى حكومت وحدت ملى افزوده است.

زمانيكه ضعف و ناكارايى كميسيون انتخابات و برگزار نشدن انتخابات پارلمانى و رياست جمهورى توسط آن كميسيون از طريق رسانه ها اعلام مي گردد شک و گمان ها را بر دوام غيرقانونى كار ریيس جمهور براى مدت زمان نامعلوم بيشتر مي سازد به نظر من كه شاگرد حقوق هستم تنها راه نجات كشور و مردم از آينده مبهم برگزارى انتخابات رياست جمهورى مطابق قانون اساسى مي باشد نه جرگه عنعنوى، حكومت موقت، دوام كار غيرقانونى ریيس جمهور و ساير گزينه ها.

مولانا عبدالله محمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   دیگ تبر را میگوید رویت سیاه.

>>>   از این روز به بعد روز شماری می کنیم تا این نحس برکنار شود!

>>>   ترامپ مکتوب سرپرستی مبدهدش پارلمان کجا قانونی است آنها هم وقت شان قبلا پوره شده بود

>>>   مولانا اول در ریاضی جمع وتفریق را یاد بگرید بعدا" میتوانید فتوابدهید بدیع الجمال

>>>   هشدار نور به دولت و جامعه جهانی: استبداد را تحمل نمی‌کنیم
عطامحمد نور؛ والی بلخ بار دیگر به جامعه جهانی و دولت، هشدار داد که استبداد را تحمل نخواهد کرد. عطامحمد نور که امروز دوشنبه (۱۶ دلو) در جمعی از شهروندان بلخ در مزار شریف، سخنرانی می‌کرد، با ذکر این‌که از خودگذشتگی و فداکاریجمعیت و سایرین، از سر وطن‌دوستی بوده است، در این زمینه به انتقال قدرت از برهان‌الدین ربانی؛ رییس دولت مجاهدین به حامد کرزی اشاره کرد و گفت که دولت و قدرت‌های خارجی نباید این اقدام را نشانگر ضعف و ناتوانی این مجموعه، تصور کنند.آقای نور، هشدار داد که اکنون کارد به استخوان رسیده و «ما دیگر تحمل نمی‌کنیم. استبداد و خشم و خصم را نمی‌پذیریم.»

او با اشاره به این‌که مردم افغانستان، زحمت کشیده اند، قربانی داده اند، به پای صندوق‌های رأی رفته اند؛ اما به گفته آقای نور، تاج‌گذاری و بهره‌برداری اش را دیگران انجام داده اند، تأکید کرد که بیش از این، نمی توان تحمل کرد.

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی همچنین به برخی از مشکلات و نارسایی‌های دولت اشاره کرد و گفت:«امروز قانون اساسی افغانستان، در تعلیق است. همین حکومتی که تشکیل شده، بر اساس کدام ماده قانون، تشکیل شده است؟ روی کدام رأی اکثریت؟»

به باور والی بلخ، این یک حکومت توافقی است تا از بروز بحران در کشور، جلوگیری شود.

او همچنین مشروعیت قانونی پارلمان و دادگاه عالی را نیز زیر سؤال برد و گفت که پارلمان، بدون هیچ گونه مبنای قانونی، دو و نیم سال بیشتر از وقت قانونی اش به کار ادامه می دهد و سه عضو دادگاه عالی نیز کامل نیست و به این ترتیب، مشروعیت ندارد.

آقای نور به تأخیر در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اشاره کرد و گفت که این انتخابات، برگزار نمی شود و حتی ممکن است گفته شود که انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری به طور همزمان برگزار خواهند شد؛ ولی در نهایت، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز برای سال‌ها به تأخیر انداخته شود.

او ناتوانی و بی‌کفایتی کمیسیون انتخابات و فعالیت «کانون‌های توطئه و دسیسه» را عامل اصلی این امر دانست و هشدار داد که اجازه چنین امری را نخواهد داد و با قدرت مردم، از حق آنها دفاع خواهد کرد.

والی بلخ، فرار ۶۰۰ هزار نفر از جوانان کشور به خارج و ناامنی‌های رو به گسترش در سراسر کشور را نتیجه ناکارآمدی و بی‌کفایتی حکومت دانست.

او در بخشی دیگر از سخنانش به ماجرای ممنوع ‌الخروج‌شدن رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی، اشاره کرد و گفت که او به دلیل انتقادش از عملکرد دولت، ممنوع الخروج شده و تأکید کرد که با تمام قدرت از آقای نبیل، حمایت خواهد کرد.

گفتنی است که بر پایه گزارش ها، حکم ممنوع‌الخروجی آقای نبیل، اکنون با دخالت ریاست اجرایی، لغو شده است.

رییس پیشین امنیت ملی، اخیرا با انتشار اسنادی، مدعی شده بود که سال‌ها پیش میان اشرف‌غنی و حامد کرزی، درباره ریاست جمهوری «تعهداتی» وجود داشته است.

او همچنین گفت که حقایقی را در این باره در اختیار دارد که به عنوان امانت مردم افغانستان، آنها را افشا خواهد کرد.

عطامحمد نور؛ والی بلخ، در ادامه سخنرانی اش، امضای حکم بازنشستگی ده ها جنرال، افسر و درجه‌دار نظامی از سوی رییس جمهوری را «توطئه» خواند و تأکید کرد که دلیل این امر، بیرون راندن عناصر کارآمد و وطن‌دوست از عرصه کار و خدمت به وطن است.

آوا

>>>   107 ماه دیگر هم نمیرود اگر برود خلا قدرت ایجاد میشود
ر

>>>   به اساس تمام موازین حقوقی ، قانونی و موازین و ارزش های عقلی
دوام پارلمان و رییس جمهور>بودن آقای اشرف غنی غیر مشروع و نا جایز بوده و است .
من قبلآ هم گفته ام که این یک کودتای سفید است .
کودتای نظامی کاراتر ازین کودتا که بر مبنای آن اشرف غنی و پارلمان
بر گرده ء کشور سوار استند چربی دارد . چون در کودتای نظامی فقط و فقط زور حاکم است.
زور در نظام صحرایی و جنگل مردم را ناچار به اطاعت به خاطر بقای سر
و حفظ جان می کند تا اینکه ملت منسجم گردد . لا تقتلو انفسکم .
از دبستان حقوق اساسی و تاریخ

>>>   الهی جمله مسلمانان این کشور را ازشر این حکومت ودولت که باتفلب امده اند هرچه زود تر - بخیرو عافیت نجا ت دهی . امین یارب العالمین .

>>>   در طریق نفع خویش کس نیست محتاج دلیل .
به منش هرات

>>>   مولانا در کدام مدرسه از الف شروع کن تا فعلا بیست چهار ماه ریس جمهور قانونی مانده است. و بعد از ان پنچ سال دیګر انتقال قدرت در افغانستان وقت میګیرد. که ګفته میتوانیم اقای غنې هفت سال دیګر هم ریس جمهور افغانستان است

>>>   مولانای گلم درس مضامین دینی را تشریح کنید شمارا چه به سیاست متل پشتواست: ترکانی د بیزو کار نه دی(نجاری کاری میمون نیست) از دبن فروشان و جهاد فروشان مردم به ستوه آمده.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است