فراتر از دیورند از راکت تا انتحاری کابل
همزمان با سفر هیات اسلام آباد و پس از پابوسی و رسوایی روسای امنیت، مناطق مرزی زیر راکت های پاکستان به خاک و خون کشیده شد اما چرا باید در حاکمیت هفتاد درصدی طالبان به ارگ نشینانی که حتی توان حفظ امنیت پایتخت خود را ندارد، پاسخ بگوید؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ کد خبر: 146102 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،راکت های پرتاب شده از آن سوی دیورند بر مناطق مرزی که سبب کشته و زخمی شدن مردم ملکی می شود، یکی از دلایل تیرگی روابط میان اسلام آباد و کابل عنوان شده اما سوال اساسی، چرا پاکستان بدون اطلاع و بی اعتنا به حکومت افغانستان هر از چندگاهی با راکت پراکنی در تجاوز به خاک کشور، حتی حاضر به پاسخگویی نیست؟

همزمان با سفر هیات پاکستانی به کابل که بنا به گفته این مقامات در پیوند با نگرانی ها و تعهدات دوجانبه مبنی بر مبارزه قاطع با تروریسم است و ارتباطی در خصوص پاسخگویی به حکومت وحدت ملی برای حمله های پایتخت و سفر مقام های امنیتی ندارد، 180 راکت از سوی این کشور به چهار روستای مرزی، چهار عضو یک خانواده شامل پدر، مادر و دو کودک را زخمی کرده است.

در همین رابطه، اگر چه این مناطق تحت کنترل طالبان می باشد اما بنا به گفته منابع محلی، از این منطقه تحریک علیه پاکستان انجام نشده است در حالی که این کشور همواره هدف این موشک ها را مواضع شورشیان و طالبان پاکستانی عنوان کرده اند که در مناطق مرزی میان دو کشور مستقر هستند.

حکومت اسلام آباد از مرز دیورند که خط قرمز مقام های ارگ نشین می باشد نیز پا را فراتر گذاشته و آشکارا به راکت باران مناطق مرزی می پردازد و هیچگاه پاسخ روشنی در این خصوص نمی دهد که ریشه در دولت ضعیف وحدت ملی دارد، کرزی و غنی به عنوان روسای جمهور افغانستان با سفر و خوش خدمتی های به تکرار در مقابل جنرالان اسلام آباد هیچگاه موضع قدرتمندی در برابر آنان اتخاذ نکردند.

با وجود رییس جمهور خلاصه در جیغ و فریاد در تهدیدهای توخالی و ارگ نشیانی که بیش از هر شهروند پاکستانی، وابسته و محتاج حکومت اسلام آباد هستند چگونه می توان امید به کاهش حمله های طالب و خشونت داعش داشت و پایان یافتن راک پراکنی از آن سوی مرز؟

در همین راستا، پاکستان تحت فشار جامعه جهانی برای کاهش حمایت از گروه های تروریستی برای فرافکنی و نشان دادن اینکه قربانی تروریسم است به جایِ مامن طالب و شبکه حقانی، اقدام به حمله بر مناطق تحت حاکمیت طالبان اما نه در خاک خود بلکه راکت های را بر مردم بی دفاع مرزی افغانستان شلیک می کنند.

زمانی که اقدامات علنی پاکستان از تمویل تا جذب طالبان در خاورمیانه زیر حاشیه امن حمایت امریکا صورت می گیرد و افغانستان به مانند یک مستعمره برای این کشور می ماند که هفتاد درصد جغرافیای آن تحت حاکمیت و نفوذ طالبان می باشد چرا باید به خود زحمت پاسخگویی به حکومت را بدهد.

خط دیورند که بدل به حیثت حکومت در سیطره رهبران قبیله گرای پشتون می باشد نیز دستمایه ای برای اهداف شوم قدرت شده است، حکومتی که این مرز را غیرقابل قبول می داند در تناقض بزرگ در برابر حصارکشی مرزی پاکستان و حتی پیشروی فراتر از دیورند واکنشی نشان نمی دهد.

برای روسای حکومت وحدت ملی چه اهمیتی دارد که چند خانواده از مرزی ترین مناطق تحت حمله راکتی پاکستان کشته و زخمی می شود در حالی که بیخ گوش ارگ، صدها تن در حمله های انتحاری طالب و داعش به کام مرگ می روند و خون در خیابان های پایتخت جاری می شود اما استانکزی و برمک برای پابوسی تا اسلام آبادی رفته و رسوا باز می گردند.

سال های جهاد، حکومت طالبان و دوران پسا طالبان، دهه هایی را تشکیل می دهد که زمان زیادی برای کوبیدن میخ نفوذ اسلام آباد در قدرت کشور می باشد به طوری که از ریاست جمهوری گرفته تا مقام های با نفوذ در حکومت بدون وابستگی به پاکستان فرصت رسیدن به مقام و قدرت را کسب نخواهند کرد.

پاکستان بی هیچ دلیلی، مناطق مرزی افغانستان را زیر بمباران راکت قرار می دهد و اراده کند، کابل را در حمله و انتحاری طالب و داعش به خاک و خون می کشاند زیرا گروه های تروریستی این کشور بر بیش از هفتاد درصد کشور تسلط و نفوذ دارد و دیگر چه نیازی به پاسخگویی و یا اهمیت قایل شدن به حکومتی است که حتی توان حفظ امنیتِ پایتخت خود را ندارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   از سر قوماندان علا گرفته تا وزیر دفاع و وزیر داخله و ریس عمومی امنیت ملی جز دروغگویی عوام فریبی و اغوا کردن مردم و طرفدار طالب چیزی بیش نیستند هر باری که هیات چتلستانی بکابل پا های منحوس شان را گذاشته و به چتلستان برگشته اند صد ها فیر مرمی راکت و موزایل را نظامیان پاکستان بخاک کشور ما پرتاب کرده اند که اینراکت اندازی های پاکستان دوام کار گذشته شان است اما رهبران حکومت ما هنوز سر عقل نیامده اند بازهم به هیات چتلستانی ها فرشسرخ هموار میکند و خوش امدید میگویند امریکا که برای دفاع از کشور ما در برابر تجاوز کشور بیگانه و عوامل دیگر انها قرارداد امنیتی را بسته چرادر مقابل تجاوز اشکار پاکستان خاموش است سوالی است که تا کنون بی پاسخ مانده .

>>>   منطقه که برنگ سبز نشان داده شده مردمان صلحدوست وآرام وقانونی هستند

>>>   لـــــــروبــر یکی است فرقی نمیکند

>>>   پاکستان با این اعمال خود حاکمان ارگ را می آزماید که آیا توانیی عمل را دارند یا تنها تخصص شان در چیغ و گلو پاره کردن است.
ارگ نشینان توقع دارند که پاکستان دیگر چی کند که رگ غیرتاین جنابان بجنبد.
کابل را به خون میکشد و بعد هیات روان میکند و همزمان با هیات راکت فیر میکند تا موضع هیات خود را تقویت کنند مگر ارگ نشینان ما جز چیغ و فریاد هیچ برنامه یی ندارند.
فعلن که نیرو های خارجی اینجا حضور دارند بهترین فرصت برای حمله بر مواضع طالب و داعش در داخل پاکستان است تا اراده قاطع افغانستان را برای دفاع از خود نشان بدهد چون در هیچ حالتی پاکستان توانایی راه انداختن جنگ با افغانستان را ندارد.

>>>   دوستان وهموطنان گرامی ام !
---------------------------
مگر تکرار اشتباه گناه نیست؟؟
اگر جواب شما آری است ، پس چرا من وتو این اشتباه تاریخی را باردیگر تکرار میکنیم؟ ، بقول معروف " ازیک سوراخ دوبار مار گزیدن ، منطق وفراست من و شما را زیر سوال میبرد.اگر درمورد شناخت کرزی ازنظر اسناد تاریخی وغیر قابل انکار معلومات تا ن ضعیف ویا اندک است ، پس بهتراست به کتاب خاطرات «رابرت گیتس » مراجعه کنید واگر بازهم درمورد خواندن کتاب به هردلیلی مشکل دارید ..، آیا خون های ریختانده شده ، قتل های زنجیره وتوطیه ها ی انکار ناپزیرکه درنزد چشمان هریک ما صورت گرفت است که هنوز خون این سرداران مقاومتگر خشک نگردیده است مگر فراموش تان گردیده است ؟ واگر همه چیز را میدانید وحافظه تان بجا است چرا باز این جا وآنجا همرای یک خونخوار برادرکشت درزدوبند های تباه کن مصروف هستی وفکرمیکنی که اینبار این پدرکش گویا بی بدیل برای من وتو فرشته آزادی میشود ؟ این ضرب المثل با اهمیت را نبایدفراموش کنید" آزموده را باز آزمودن خطاست".
اگرشما من وتومحروم فاقد حافظه هستیم ویا حافظه مان گندیده شده است ، ولی تاریخ فاقد حافظه نخواهد بود...
بنآ اگرشرف ووجدان انسانی اندکی درشما حاکم است ، ازخدا وخلق خدا بشرمید وبا این روش حقیرانه خاتمه بدهید .
باعرض حرمت دکتر صفوی

>>>   قصه های کوتاه از دوران امپراطوری حبیب الله کلکانی !
=از زبان عبدالحی حبیبی :
بعد از آمدن والی جدید به قندهار همه مامورین از جمله من مدیر جریده را خواستند وچیزهای گفتن وقتی همه بیرون شدند وچند قدمی دور شدیم یک مراتبه بار ناگهان یک صدای شنیدم :اخبــــار چی!
وقتی رویم را بطرفش دوردادم گفت:
به روسها وانگریزها چیزی نوشته نکن! اممیر صاحب را خوب نوشته کن !
گفتم بچشم ،
- معاش سفیر انگریزرابالا ببرید من از او خوش هستم ،

>>>   Məđ Hæ
۹۰ فیصد پشتون که خوده مثل ...........انتحار میکنند در مسجد در مکاتب و پلچک ها ره خراب میکنند ،و داعش طالب هستند اونها امنیت افغانستان آرامش مردم از بین نبرده اند،
اونها مانع پیشرفت ترقی نشده اند،
یا اونها پشتون هستند گپ نیست......

>>>   Wakil
غنی اگر می‌خواهد فساد را گم کند اول باید خود‌ش را با بی‌بی گل از این مملکت گم کند چون مایه فساد خود غنی و زن غیر نکاحی اش بی‌بی گل است ماه چهل میلیون دالر را بی‌بی گل چرا به آمریکا و لبنان روان می‌کند این پول را از کجا می‌کند.
غنی 1222 جریب زمین کابل و لوگر را بنام خود کرده مگر نصف کابل و لوگر میراث پدر غنی است پدر غنی بنام شاپسند کوچی بود در کابل در خانه کارایی زندگی میکرد پس این 1222 جریب زمین از کجا شد که بنام خودش قواله کرده دزدی و غصب زمین شاخ و دُم دارد اول خود این جنایتکار زمین خور مال بیت‌المال خور توسط مردم محاکمه شود و تمام دارایی اش در داخل و خارج ضبط شود بعد از بقیه دزدان و زمین‌خواران.

>>>   Salehzadh
یک مساله که تا امروز مات ومبهوت باقی ماند و هیچ کس دلیل اش را ندانست، چرا؟ در پنجاه و یک سال حکومت خاندان نادر خان، نامی از امان الله خان بورده نشد، حتی جنازه اش را با پادرمیانی سران اقوام به کشور اجازه دفن تدفین اش دادند. اما امروز امان الله خان بانی استقلال نامیده میشوند و ظاهرشاه بابای ملت.
نمیدانم این چه اسرار ی بود؟
کدامش حق بودند؟

>>>   مردم را ...........فکر کرده این دست نشانده امریکا دیوانه روانی
همیشه دروغ چیغ لاف پتاق میزند
هیچ کاری ار دستش پوره نیست
خودش همه جنایتکاران را از بند رها کرد ...........خدا بر سرش

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
شیطنت مزدوران پاکستان یا همان پشتونیستها در آتش زدن پرچم نیجریه به جای پرچم پاکستان
اما خداوند این مزدوران را شرمانده و میشرماند. این خباثت برای دوهدف طراحی شده بوده. یکی بی اعتبار کردن جامعه مدنی است. دوم حفظ اعتبار خود نزد پاکستان و آی اس آی بوده است. پس از این راهپیمایی و آتش زدن پرچم حجم بزرگی از تبلیغات را علیه جامعه مدنی با بهانه همین پرچم آغاز کردند. شاید خود تان به تعدادی از آنها برخوده باشید. باند اشرف غنی اگر برای شان امکان داشته باشد به قرآن شریف هم هم دست میزنند تا به اهداف شوم خود برسند. مثلا فرض کنید افغانستان انحصارا تنها کشوری میبود که قرآن شریف چاپ و نشر میشود. تا حالا نیمی از قرآن شریف پیوند پیدا میکرد با عظمت حاکمان و خانهای پشتون در افغانستان.
بانو ویدا ساغری یکی از افراد جامعه مدنی و مسئول راه اندازی راهپیمایی چنین توضیح میدهد:
به ویدیو ی اعتراض مدنی درب سفارت پاکستان به دقت نگاه کنید !
پرچم پاکستان روی زمین هموار است و در زمان اتش زدن برداشته شده و در میان مردم گم میشود .
پرچم پاکستان شب قبل از اعتراض توسط گروه ما اماده شده و تا اخرین لحظه نزد ما بود . زمانیکه من خودم را به پرچم رسانیدم و کنارش را به حکم حمایت از سوزیدنش گرفتم قبلن پرچم عوض شده بود .
اوردن پرچم نایجریه ( بیرقی که مثل نخود سیاه در بازار های کشور نایاب است و باید قصدن و عمدن دوخته و اماده شده باشد ) در این روز کار عمدی دشمن است .
.............................

>>>   قرار داد صلحی که پیامدش تشدید جنگ است !
هدف گلبدین از قرار داد با غنی صلح ، نه کشاندن جنگ بسیارشدید در شمال و مناطق مرکزی کشور وتصفیه حساب های قبلی است .
ورود صدها نفر پاکستانی و افراد بی هویت به داخل کشور و حرکت منظم بطرف شمال کشور خود مصداق این واقعیت تلخ است.
با ورود گلبدین وضعیت در بدخشان و کندز وتخار وبغلان و ولایت سرپل وخیم تر شده و جنگ شدت بیشتر کسب کرده است .
آیا گلبدین با تفاهم با غنی دارند توطئه ای دیگری را درشمال روی دست دارند تا نیروهای باقیمانده از مقاومت را یکسره از میان بردارند که در آینده هیچ نوع تهدیدی باقی نماند؟
آیا گلبدین بدون تفاهم باغنی برای بدست آوردن امتیازات بیشتر درتفاهم با پاکستانی ها
و از آن طریق با طالبان شرایط کنونی را به وجود آورده اند.
قبلن نیز تذکر داده بودم که با آمدن گلبدین اختلافات قومی بیشتر و مرحله دیگری جنگ ها بخصوص در شمال ومناطق مرکزی کشور آغاز خواهد شد.
محمداسلم سلیم

>>>   Farid
تداوم تقابل در خاک ما !
اوکراین ، سوریه و افغانستان میدان های تقابل خونین !
در افغانستان تقابل خونین تر و برای مردم قیمت تر خواهد بود .
آنجا نرخ مزدوری ارزان تر است .
در تقابل جاری مردم بازنده اند و مردم بی تفاوت و بی حال بازنده تر .
ما بازنده تر خواهیم بود .

>>>   استانکزی مزدور آی اس آی بپابوس پاکیستانیها میرود و جنرالان پاکستان با موشکزدن جواب میدهند مرگ بر تیم شکست خورده غنی که مردم را فریب میدهند

>>>   همیشه - دروغ - چیغ - لاف - پتاق - میزندو در عمل هیچ کاری کرده نمی تواند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   محترم ! پاکستان عنقریب به اهداف دیرینه خود می رسد که همانا برسمیت شناختن خط دیورند میباشد که در دوطرف مرز سیم های خار دار کشیده شده و یک دیواری دیگر هم بسازد انشاه الله ختم خصومت های کابل و اسلام آباد خواهد شد و ما طرفداری آن هستیم که دیگر هیچ شهروند پاکستانی آن سوی مرز دیورند بیدون اجازه داخل خاک افغانستان نگرددند که در وازه های طورخم - بالاچنار - اسپین بولدک - کنر و سایر رفت آمد های بی مورد شان قطع گردد و دوطرف سخت کنترول داشته باشند و یگانه راه حل و ختم جنگ همین خواهد بود زیرا که خط دیورند برای مردمان افغانستان و حتی مردمان پاکستان یک زخم ناسور و بیدون علاج بوده که سیم های خار دار پاکستان به این معظیله بزرگ خاتمه خواهد داد و مردمان این دوکشور همسایه و برادر با هم در تفاهم خواهد زیست .
زره

>>>   اگر پشتون های پاکستان خبر شوند میفهمید که چوب را در کجای تان میزنند۰ بروید ..........ها وقت این گپ های مثل دیورند نه منو و امثال آن تیر شده۰

>>>   ما هستیم!زحمت نکشید!خوابهای سامانی را نبینید!انهم بعد خواب 1000ساله قوم سر به پایتان!

>>>   خواب سامانی در جایش، هدف اصلی زدن پوز تو در خاک است، که الحمدالله بخوبی دارد عملی میشود۰

>>>   تمام منافع علیای کشور را این خائن ها فدای پشتونولی و اوغان سالاری کردند، ولی یکتعداد غیر اوغانها هنوز هم خواب هستند و حتی هنوز هم خودشانرا افتخاری اوغان میخوانند.
او اوغانهای بدل و بیغیرت، روزش برسد شما را به افغان های اصلی و افغان های غیر اصیل تقسیم خواهند کرد. خودت را و هویتت را بشناس، چاپلوسی بیجا نکن، و از هویت واقعی ات دفاع کن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است