ارگ به جمعیت: داوود یکهفته والی شود
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145416 منبع: پرینت

گزارش‌ های دست اول از مذاکره میان حزب جمعیت و تیم اشرف غنی احمدزی حکایت از بیچارگی تیم رییس جمهوری دارد. در آخرین جلسه‌ بین دو طرف جانب رییس جمهوری از تیم جمعیت خواسته است که ولو به مدت یک هفته به مهندس داوود اجازه داده شود تا به کُرسی ولایت بلخ تکیه زند و پس از آن جمعیت هرچه خواست عملی خواهد شد.

منابع حاضر در آخرین جلسه گفته‌ اند که حنیف اتمر و سلام رحیمی دیگر از تهدیدِ توسل به زور و حمایت خارجی‌ ها حرفی به زبان نیاورده و تلاش دارند تا از راه برانگیختن عواطف و احساسات خواسته‌ های غنی را بقبولانند.

منبع می‌ گوید که سلام رحیمی در حالیکه نشانه‌ های خستگی و ملالت از چهره‌ اش آشکار بود با فروتنی و لحن خواهشانه گفت: "ما و شما آینده داریم در سیاست هیچ وقتی دوستی‌ ها و رقابت‌ ها دایمی نیست. رییس صاحب جمهور یک ریش سفید این ملک است و اگر مهندس داوود ولو برای یک هفته مجال ولایت نیابد ریش سفید مُلک بی‌ عزت می‌ شود."

تغییر لحنِ تیم غنی و حتی تمایل داکتر عبدلله برای وانمایش ایستادن کنار استاد عطا پس از آن اتفاق می‌ افتد که ارگ از پشتیبانی خارجی‌ ها نومید شد پس از اینکه وزنه به طور آشکار به نفع استاد عطا تغییر کرد حالا حتی عبدلله تلاش دارد به گونه‌ ای نشان دهد که کنار جمعیت و استاد عطا ایستاده است.

داکتر عبدلله در حضور برخی از نمایندگان مجلس گفته است: "برایشان گفتم که اگر از گزینه نظامی استفاده کنید نه تنها مخالفت خواهم کرد بلکه در برابرتان با قاطعیت ایستاده خواهم شد."

در عین زمان ارگ سخت تلاش دارد تا اجرا کردن شق میان تاجیکان و دیگر اقوام ایستادگی استاد عطا را قومی و منحصر به تاجیکان نمایان کند که تاحال هیچ نتیجه‌ ای نداده است.

رفیع‌ الله اندیشمند
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
جمعیت اسلامی
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالله هم دو پيسه شد

>>>   پنشیری ها آهسته آهسته از صحنه خارج میشوند حالا همه شان قارون شده اند تا زمانیکه روز حساب برسد

>>>   برای یک ثانیه باید استاد عطا اجازه حکومت کردن را برای تیم جناع ارگ ندهد.باید ارگ بداند که خواست خواست استاد عطا نیست بلکه خواست ملت افغانستان هست وارگ بداندد که در اینملک غیر ارگی ها دیگر کسان هم حق زندگی کردن را دارد.در نزد ارگ ودار ودسته آنها سخنان یون، رحیمی، اتمر ودیگر ان اهیمت دارد ونه از دیگر ملیت ها واقوام قبایل .باید فشار آورد وانقدر فشار آورد که غنی ، عبدالله واعضای تیم شان خورد خمیر شوند وخارجی ها بدانند که این ها مردمان خوب نیستند واز امریکا خوارجی هایشان استفاده میکنند ودیگر ملیت ها را سرکوب می نمایند.خلاص شد بزچرانی، خمیر بردن وآوردن وخدمت به بی بی وبابا.

>>>   یک ماه میشود که والی است

>>>   اگر جمعیت اینقدر ..........وساده لوحانه باور کنید نفرین بادش

>>>   اينها .............هستند. نبايد فريب خورد و حتى يك ثانيه هم داوود را نمانند. شيطان هم كه آدم را فريب داد به همين طريق بود. يك هفته اش دايمى مى شود.

>>>   عبدالله ................ دیگر برای جمعیت یک مهره سوخته است. و تیم فاشیست احمدزی هم بزودترین وقت از بین میروند

>>>   فکر خوده بگیرید.

>>>   ضرورت است که برکناری صورت بگیرد در غیز صورت اتحاد شوروی غالب میدان است در هر حالت خواسته امریکا بر اورده میشود میراث نیست ازادی احزاب و سهیم شدن احزاب دیگر اهمیت دارد کشور از تمام مردم افغان است باید انحصار گران قدرت و مافیای فساد کنار روند و تطبیق قانون عملی شود امروز عملی نشود تا که زنده هستیم مافیا به قدرت باقی میمانده تباه میشویم از بین برود هر کسی که باشد باید قانون بالایش تطبیق گردد.تطیبق قانون جلو سرگشی و بی عدالتی را میگیرد و مرد مظلوم بدون کرو شدن زندگی قانون مند را می داشته باشد از همه مصیبت های فعلی خلاص میشویم
احمدی از افغانستان

>>>   یک ماه میشود که انجنیر داود والی ولایت بلخ است کدام خدمت برای مردم کرد وکدام نواقص را اصلاح کرد وقتیکاری کرده نمیتواند برود به لندن خود همانجا آرام زندگی کند حالا ازدست عطا کدام زمین یا چیزی باقی نمانده که بتو برسد از همی شوربای چرب بگذر !

>>>   تقضای نابخردانه ، نکاح مٔوقت مندس داود توسط ارک در چوکی ولایت بلخ
ارگ از رندی کار میگیرد ، دوران به قرآن مهر کردن و وعده سر خرمن گذشته است اینها فکر میکنند همه مردم جاهل اند ( مثل خود شان که خود را به جهالت میزنند) یک طفل هم این خواهش رانمیکند راستی اینها چه فکر میکنند که همه مردم حالا احساسی به قضایای امروزی میبینند چندنفری را که فریب داده بودید دگر تصمیم گیرنده نیستند و چهره های شان افشا شده ، برخود عاطفی بر این قضایا خودکشی است هرکس خودکشی میکند خود مختار است ولی در قضایای ملی اشتباهات گذشته تکرار نگردد . ارگ باید بداند که خودفروخته گان گذشته هم با میخ پنجم چارمیخ دیگر از چشم و گوششان خارج شده و در یک بی توازنی قراردارند. ارگ بسیار یک خواهش بی جا را پیشنهاد کرده که طفل خورد سال هم باین خنده میکند،رهبران ناقص عقل ارگ چه فکر کرده اند که این گدی بازی طفلان است که خانه یکدگر به مهمانی میروند، در ساحه سیاست یک اشتباه ثانیه یی تباهی بار میآورد ، کدام ریش سپید عاقل و بافهم مثل این ریش سپید فاسد میتواند خودرا ریش سپید خطاب کند ، ریش سپیدی از خود قد و قامتی میخواهد، هر کنچنی را نباید ریشسپید گفت و این توهین است به ریش سپیدان گرانقدر. یا اینکه میخواهند مهندس داوود بیچاره را نکاح مٔوقت جمعه همدرد کنند و بعدا همدرد ادعاع کند که وی در نکاح من بود و در نبود مهندس داود بیچاره خودم وارث آن استم و ولایت به من میرسد( نوشته به یک طنز تبدیل شد و در اصل همین هدف دنبال میشود) همه مردم وطن بلا کشیده ما که ازمدت صد و چند سال در رنج و زحمت قراردارند باید فریب این فساد پیشه گان را نخورند و فرزندان و آینده گان خود غلام حلقه به گوش نسازند واگر اکنون بازهم فریب بخورند که فریب مٔوقتی نسیت این بار دایمی است و حیات بردگی شروع میشود. از یک روند انسانی و اجتماعی حمایه کنید و خود را نجات دهید.
خارکش

>>>   Amin
دوست بزرگوار دقیق فرمودید ، دل بستن به تار خام است .
تجربه ثابت کرده است که برادران در آخر کار دست به معامله میزنند . امید واریم اینبار اینطور نباشد

>>>   Arian
دقيق دوست !
شايد اطلاع داشته باشيد كه .............و مافي خطرناك يعني خليل زاد امريكايي حضور پيدا كرده است .
اميد وارم اين ادم ها پناه بخدا گفته خود را به تقدير نسپارند ....

>>>   آزادی AZADI
وکلای بلخ باید در پارلمان بمانند و حزب جمیعت اسلامی نباید اشتباه ژنرال دوستم را تکرار کند، جنبش ملی اسلامی نیز سه تن از وکلای پارلمان خود را (انور سادات، بابر فرهمند و نقیب فائق) برای کرسی های موقت حکومتی معرفی کرده بود و امروز ژنرال دوستم در تبعید به سر می برد و وکلایش خانه نشین!

>>>   Badekhshi
عبدالله یک جاسوسی بیش نیست .
حتی بعد از ختم وظیفه شان مورید تعقب عدلی قرار بیگیرد و سرنج کشتارهای زنجیرهی سران جبهه شمال ازش پرس و پال گردد.
معلوم خواهد شد که در تمام حوادث ورویداد ها بر ملا و هامل اش عبدالله عبدالله است..

>>>   غنی قاطع است!!!!!!!!!!!!!

>>>   هیچکس نباید بنویسد که عبدالله عبدالله یهودا گونه عمل میکند

>>>   تاریخ ثابتکرده هرکسیکه در حذف دیگران اقدام کرده سر انجام خودش را بدست خود از صحنه ساست و حکومت حذف کرده و بد نامی را بخود کمایی کرده است چنانی که امروز ماشاهد اتحاد مردم اعم از تاج و پشتون و هزاره و ازبک و ترکمن وسایر اقوام علیه پلان خصمانه و قومگرایانه ارگ ایستاده شده اند و اندک کسانی که به پلان دشمنانه ارگ همسویی کرده اند تعاد شان اندک و اکنون انها هم پشیمان هستند.

>>>   خوب خیالی میبینی جمعیت در مقابل پول همه چیز را میفروشد .

>>>   ازاستادعطامحمدنور باکمال احترام میخواهیم که برای این فاشستها یک لحظه هم اجازه داده نشود، چون بسیارچشم خم ..........استند، باید یادآور شد که اینها درقرآن شریف مهرکردند ولی به اوحرمت قایل نشدند، کلب دین به قرآن قسم خورد بعد گفت که من درآنجاقسم خوردم دراینجا که قسم نخوردیم وبسیاری ازاین ها چنین کردند که بخاطرضیاع وقت نمی خواهم بنویسم.
بااحترام
امپراطوری خشم

>>>   مردم .........و جاهل .. که طعمه منافع شخصی دزد به نام قوم لسان و مذهب شدن .. واضع است که حکومت از ملایمت کار گیرد .. در صورت اقدام باید تر و خوشک بسوزد که میفهمد مردم جاهل قیمت انرا میپردازد .. هر چی کرد عاقلانه بود!
در شروع کرزی توسط دزد حلقه بود .. ۱۸ وزیر تنها از یک دره .. هر کدام یک امپراتور .. ولی امروز هیچ کدام انها نیست ...!

>>>   میدانم از نداشتن تاریخ و فرهنگ پربار عقده حقارت بر دل داری. زیرا درا ین ۲۷۰ سال حاکمیت پشتونها جز حقارت، شرمساری، بردگی، وطن فروشی، سوختاندن مکتب و مسجد، انتحار و انفجار چیزی ندارید که مایه سرفرازی تان باشد.
شما بخاطر قدرت و سرمایه به هر کس و ناکس سر غلامی فرود میاورند.

>>>   خلیلزاد را باید با "قبرغه های شکسته" نزد ترامپ فرستاد!

خلیلزاد یک فاشیست متبسم ولی خیلی ماهر و خطرناک است. او نقش
تباه کن را از اجلاس بن تا به امروز گاهی علنی و گاهی هم از پشت صحنه در افغانستان بازی نموده است. او نقش کلیدی در تحمیل قانون اساسی پشتون محور، حذف نیرو های شمال از قدرت ، ساختن شبکه های فساد و مافیای قدرت ، زمینه سازی به بازگشت طالبان در صحنه افغانستان در سایه قدرت سیاسی، مالی و نظامی آمریکا بازی نموده است.

>>>   واقعیت اینست که نور بلخ امروز یکی از قدرت های مطرح و تکیه گاه میلونها انسان در افغانستان تبدیل شده است. حکومت وحدت ملی بدون نور بلخ نمی تواند نفس بکشد.
هم چنان نور بلخ نه تنها در جنگاوری یک مرد نا ترس است، بلکه در گفتگو های سیاسی او انسان جسور است و هیچ نیرنگی نمی تواند او را از بازی بیرون کند، چنانچه استراتیژیست های ارگ در تحت رهبری اشرف غنی معروف به متفکر دوم جهانی! نیز این را آزمودند.

اگر بجای نور بلخ باشم خلیلزاد را تحویل هم نمی گیرم و با او ملاقات نمی کنم. اگر او دست به بلند پروازی های شبه گذشته بزند به او چنان درس می دهم که دیگر هر گز جرات نکند به افغانستان بر گردد.
به بیان دیگر انتقام همرزمانم را از او می گیرم. او را با سر افگندگی و یا با" قبرغه های شکسته" نزد ترامپ به کاخ سفید می فرستم که دیگر هیچ وقت جرات نکند برای شکستن" کمر" و یا " قبرغه" مردان افغانستان وارد میدان نشود.

>>>   غنی از دهن دروازه ارگ خبر نداره که چی انتحار و انفجار میشود باز پای خوده پشت مزار لوچ کده که مه مزاره جور میکنم والی تعیین میکنم
در فراه مردم داد می زنند که والی تبدیل شود کسی نیست که جوابگو باشد برعکس در مزار که مردم همه داد میزنند که ما این والی یعنی استاد عطا را میخواهیم و قبول داریم باز شله شدن که نی باید پس شود
تو اگر واقعا برای مردم ریسس جمهوراستی به گپای مردم گوش کو اگر ریسس جمهور خودت استی هر.............................. دیگه

>>>   Amiri
غنی ، وخلیل زاد هردو ازیک جای آب می خورند حتا خلیل زاد بدتر ازغنی است اگر تاحالا هم هوشیار نشده باشند فریب داده شوند نوش جان برای تمامیت خواهان تاریخ را همیشه تکرار کردند بالای مردم ساده اگرهوشیارانه بيش رفتند درمقابل تمامیت خواهان سرفراز تاریخ وملت خواهد بودند

>>>   مگر در بلخ فقط تاجیکها زندگی میکنند که عطا دزد 17 سال والی بوده حاضر نیست کنار برود وجایش را به باجیک دیگر بدهد؟آیا هزاره وازبک حق والی شدن ندارند؟ سران ازبگ وهزاره کجا خواب رفته اند که از حق شان دفاع نمیتوانند؟ خاک بر سر محقق ودوستم ومردم هزاره وازبگ ولایت بلخ که از حق شان دفاع نمیتوانند!‏ 50 هزار مرد،زن،کودک ،پیر وجوان هزاره قربانی وحشی گری طالبان شدند اما عطا دزد رفته 17 سال سرمایه مردم ما را غارت میکند!......................محقق خائن و................!
نادرشاه

>>>   در افغانستان عموماان و در جمع شورای نظاری ها خصوصاان هر چیز یک قیمت دارد معلم عطا و یارانش بارها توسط امریکایی ها فروخته و خریده شده است.
ولی اینبار من به معلم عطای پیپسی آفرین می گویم که توانست قیمت خود را قدری بلند برد.

>>>   از غنی کرده داکتر عبدالله خو بسیار بیاب شد. هرکس که اینطور نامردی کند باید بیاب شود از غنی خو هیچ گله نبود. حالی باید داکتر عبدالله برود مزار و از کرده خود پشیمانی کند تا مورد عفو استاد عطا واقع شود.
بی غرض از شمالی

>>>   برای یکسال اورا والی کابل بسازید حالا بیچاره زحمت کشیده از لندن تا اینجا آمده دست خالی چگونه واپس برود با یک بکس دستی مده واپس باهمان بکس برود؟؟؟

>>>   والی فراه استعفا داده داودرا ولی فراه بسازید

>>>   سر راهبران حاکمان غدار اعتماد نيست آنها در فاصله يک پاچا گردشى به وعده و سوگند به قران وفا نکردند.
پشتون ها مردمان اعتمادى اند حاکمان شان قلدر اند. به هيچ قانون وسوگندى پابند نيست.
حاکمان پشتون ماکياوليست اند.
ماکیاولیسم (به انگلیسی: Machiavellism)، عبارت است از مجموعه اصول و روش‌های دستوری که نیکولو ماکیاولی سیاست‌مدار و فیلسوف ایتالیایی (۱۴۶۹-۱۵۲۷) برای زمامداری و حکومت بر مردم ارائه داد.
در کتاب خود "شهریار"، هدف عمل سیاسی را دستیابی به قدرت می‌داند و بنابراین، آن را محدود به هیچ حکم اخلاقی نمی‌داند و در نتیجه به کار بردن هر وسیله‌ای را در سیاست برای پیشبرد اهداف مجاز می‌شمارد و بدین گونه سیاست را به کلی از اخلاق جدا می‌داند.
به نقل ماکیاولی زمامدار موفق نباید از شرارت و اعمال خشونت‌آمیز بترسد. زیرا بدون شرارت، حفظ دولت ممکن نیست.
حکومت برای نیل به قدرت، ازدیاد و حفظ و بقای آن مجاز است به هر عملی از قبیل کشتار، خیانت، ترور، تقلب و ... دست بزند و هرگونه شیوه‌ای حتی منافی اخلاق و شرف و عدالت را برای رسیدن به هدفش روا می‌دارد.

وی اساس اخلاقیات را واژگون کرد. یگانه شعار سیاسی او این بود که شاه فوق تمام قیود و الزامات مردم عادیست. کتاب و عقاید ماکیاولی را می‌توان در فرمان هاى ده‌گانه زیر خلاصه کرد:
۱- همیشه در پی سود خویش باش!
۲- جز خویشتن هیچ کس را محترم مدار!
۳- بدی کن! اما چنان وانمود کن که نیکی می‌کنی
۴- حریص باش و آنچه را می‌توانی تصاحب کن!
۵- خسیس باش!
۶- خشن و درنده خوی باش!
۷- چون فرصت بدست آوری دیگران را بفریب!
۸- دشمنانت را بکش و اگر لازم بود دوستانت را هم .
۹- در رفتار با مردم به زور توسل جوی نه به مهربانی!
۱۰- همه مساعی خود را به جنگ متمرکز ساز!

>>>   Parwani
اقوام افغانستان غلامی را نمی پذیرند وزمانش گذشته این عصر جدید است مردم به شبکه های اجتماعی دست رسی دارند گپ پییر وپیرخانه حضرت وحضرت بازی ودست بوسی ها گذشت رادیو وروزنامه های دولتی ارزش خود را از دست داده اند افغانستان صاحب دارد کسانیکه درین سرزمین تولد شده اند شهید دادند واز خانه وکاشانه خود دفاع کردند واز وطن خود مردانه دفاع کرند همین سرزمین از آنها است فریب خود فروشان را نخورند

>>>   Istalif
بنده منحيث يك امريكاي أفغانستاني أصل خواهشم از آقاي خليلزاد است كه بگزار افغانستان بدست خود أفغانستاني ها آبادوآرام شود امروز استاد عطا نور بهترين گوررنري است كه دراين مدت سي وپنج سال در مبارزات بر عليه استعمار سرخ از شمال استعمار سياه از جنوب مردانه وار درخشيد ودر هفده سال گزشته بهترين والي مدبر كار كشته وموفق كشور در بلخ بوده وبر عليه داعش وطالب فعلاً در جنگ است خواهش از خودات اين است در اين شرايط أساس ازمداخله در أمور بلخ خوداري نما وپاي رؤسها را دوباره به جنگ در افغانستان مكش اگر خودات را جمهوريخوا امريكاي ميداني بنده نيز جمهوريخوا امريكاي أم واز سياست زادگاه أم افغانستان عزيز شايد كم تَر نه بلكه إضافتر از تو بداتم بگزار كه قدرت افغانستان بدست خود فرزندان اصيل افغانستان مانند استاد عطا نور باشد وچهار وطن دار بيچاره كه در افغانستان زندگي ميكند در فضا صلح زندگي نمايند

>>>   بیطرفانه باید گفت که که واقعا یک تعداد از والی ها اشد ضرورت به تبدیلی دارد زیرا ارزش یک ملازم را هم ندارند و به به اندازه یک خادم مسجد ولایت های خود را پاک و امن نتوانستند نگهدارند نمیدانم همین یک گوشه که ارام مانده وبیشترین عواید دولت هم از بندر های ان به دولت مرکزی میرسد و کمترین پروژه هم تطبیق میشود پرسونل گمرکات اش هم از زمان زاخیل وال است هیچ نوع مسایل قومی زبانی سمتی دامن زده نمیشود بیشترین سرمایه گزاری ها هم از برادران ناقلین ولایت های جنوب غرب و شرق میباشد چرا عقده ها حسادت ها باعث نا امنی شود. از خدا بترسید اگر از خدا نمیترسید از قضاوت بعد از مرگ تان بترسید

>>>   دولت مزدور ودست نشانده وحامیان خارجی شان وقت کشی نموده بلاخره در پی تحقق اهداف استعماری خود اند اینها میگویند که ریس ارگ یک ریش سفید است اوباید بی عزت نشود!!!مزدور ودست نشانده عزت را از کجا کرد ایا پس از غدر وخیانت وتقلب ورویکار شدن توسط جان کری عزت مندی باقی میماند؟ ایاهزاران دروغ وخیانت عزت بار می اورد؟ ایا غلام ومزدور ودنباله روعزت دار است ؟ندانستن کلمه ای طیبه وغلط کردن در نماز وندانستن نماز و نواسه ای خدا خواندن حضرت امام حسین{ع}انسان را بی عزت نمیسازد؟ با این همه این بی ننگ ها با تر دستی وبی حیای هنوز بخود حیا سراغ دارند خودرا باعزت میدانند
حامیان انها مردم را به قانون مندی وپیروی از قانون دعوت مینمایند اول درکدام قانون است که خانم ریس ارگ غیر مسلمان باشد؟ویا همین دست نشانده شان با کدام رای قانونی ریاست را بدست اورده؟ این خارجی هایا قانون را نمی دانند ویا به عقل وخرد ملت ما می خندند ومارا مسخره میکنند
عجب میانجی گری و وساطتی که میگویند اقای نور باید از طریق مسالمت امیز ولایت بلخ را تسلیم نماید ووالی جدید مزدور شان بصورت مسالمت امیزولایت را تسلیم دهند بالمقابل شاید خدای نخواسته اقای نور را بصورت مسالمت امیز به بند وزندان کشیده وهزاران دوسیه ای ساختگی وتقلبی را علیه او زمینه سازی نموده مانند معاون صاحب اول یا تبعید نمایند ویا به قتل برسانند این است انصاف تمدن وترقی وقرن بیست ویکم!!!
سحر خیز

>>>   می خواهد با این بهانه جمعیت اسلامی را فریب دهد

>>>   ریشۀ قومی هزاره‌ها
(هزاره‌ها زردپوست‌اند)
............
هزاره‌ها زردپوست‌اند. همان‌طور که بخشی بزرگی از جهان را زردپوستان تشکیل می‌دهند. یکی از طوایف زردپوستان هزاره است. این زردپوستان می‌توانند، چینی باشند، کره‌ای باشند، می‌توانند ترک و مغول باشند و می‌تواند هزاره باشد. پس هزاره نه ترک است و نه مغول است. آریایی که اگر یک باور جعلی قرن نوزدهمی نباشد، آریایی هم نیست؛ اما می‌تواند همۀ این‌ها باشد. چگونه؟ برای فهم این باور باید هزاره‌ها را در بستر تاریخی زردپوستان جست‌وجو کرد.
بر اساس اسناد به دست آمده از دنیای باستان در گذشته‌های دور یک خط بزرگی از زردپوستان از چین، تبت و آسیای‌میانه تا بین‌النهرین کشیده شده بود. رد پای این زردپوستان را می‌توان در چترال پاکستان، پیشاور، کابلستان، زابلستان، سیستان، کرمان، ایلام و بین‌النهرین یافت. آثار به دست آمده از این مناطق به ویژه از سیستان و شهر سوخته نشان می‌دهند که بومیان این مناطق چهرۀ زردپوستی داشته‌اند. اسکلت، جمجمه، مجسمه‌های یافته شده از این شهرها، نشان می‌دهند که همه چهره‌های زرد داشته‌اند. بنابراین، هزاره‌های بازماندۀ همان زردپوستان بومی‌اند که هزاران سال پیش‌تر از ورود ترکان قفقازی که به غلط آنان را آریایی می‌خوانند و ترکان و مغولان آسیای‌میانه در ایران باستان و این دیار و بستر کهن می‌زیسته‌اند و دارای تمدن درخشانی بوده‌اند. گواه این باور، داستان بومیان و مهاجمان‌اند که در شاهنامه، ریگ‌بیت و اوستا از آنان به روشنی یاد شده‌اند. باتوجه به این‌که آریا و آریانای سدۀ نوزدهم جعل خاورشناسان‌اند که ما را به خطا انداخته‌اند.
در طرف دیگر، بافت قومی هزاره‌های امروز مجموعۀ کلانی از بومیان کهن که بستر اصلی زردپوستان بوده‌اند و ترکان، مغولان کهن و پسینی و مردمان مجاور زیست‌گاه‌های هزاره‌ها‌ مانند هندی، ایرانی، تاجیک، عرب، بلوچ، زابلی، پشتون و مانند آنانند که اکنون قوم هزاره را تشکیل داده‌اند. ازاین‌رو، هزاره‌ها تبار و نژاد نیستند؛ بلکه قوم‌اند که مقولۀ فرهنگی است. هزاره و هزاره‌گی یک فرهنگ است. مجموعۀ از فرهنگ‌های کهن و نو که در فرهنگ قومی هزاره‌ها گرد آمده‌اند. چنین است که در گویش، آداب و رسوم و... هزاره‌ها ته‌نشین شده‌های تمام اقوام تشکیل دهندۀ بافت قومی هزاره را می‌توان یافت. ازاین‌رو است که زبان‌شان فارسی است. واژه‌های ترکی و مغولی در گویش‌شان یافت می‌شوند. آداب و رسوم ترکیبی دارند. از تمام بافت‌های قومی تشکیل دهندۀ دیروز قوم هزاره را می‌توان در فرهنگ‌زیستی امروز هزاره‌ها دید.
ازاین‌رو، اگر کسی ادعا کند که هزاره‌ها از بومیان کهن ایران باستان و سرزمین سیستان، زاولستان و کابلستان هستند، درست گفته است و اگر بگوید که در وجود هزاره‌ها خون ترک و مغول جریان دارد به خطا نرفته است.
در جهان امروز همان‌طور که زبان پاک وجود ندارد، قوم پاک هم وجود ندارد. این مثال خوبی برای بافت قومی هزاره‌ها است.
شاید این باور بتواند جمع‌کنندۀ اختلاف قوم‌شناختی هزاره‌ها باشد.
بنابراین، اگر از من سؤال شود که هزاره‌ها کیستند و به کجا می‌رسند، می‌گویم هزاره‌ها زردپوست‌اند.
یاهو!
منبع:از برگه حفیظ شریعتی سحر

>>>   اکر نور یک هفته پس شود! نورش را از دست میدهد و دوباره به میخانه نور محمد خواهد رفت! وخواب وخیال سامانی را فراموش میکند!

>>>   نبايد بنام ريش سفيد فريب خورد
ارگ نشينان خونخور هاي استن كه حاضر است خون همه ملت را بخورن
نبايد فريب انها را خورد و اجازه داد تا والي را به بهانه هاي مختلف تبديل يا كنار زد

>>>   به حفیظ شریعتی !
از تو کسی سوال نمیکند که زرد پوست است یا سیاه پوست ورنگ هیچ مهم نیست هرچه هستند با افتخار ترین مردم هستند افتخار آفرین مردم هستند صادق مبتکر وطندوست ومفید مردم هستند
ر

>>>   جمعیتی ها چقدر کم ظرفیت هستند،
یک حرف کوچک را درجلسه شنیده فورا آنرا به همه جهان پخش کردند ، اینها همه نمایانگر ترس شان است نه پیروزی

>>>   ترس ویا پیروزی
یک والی را برطرف نمیتوانی، از ... خوردنت پشیمان هستی، حرف از ظرفیت هم میزنی، لافوک.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است