ارگ با بلخ و قندهار چه خواهد کرد؟!
در این شانزده سال از جنرال دوستم گرفته تا عطا و محقق کدام یک به دنبال ساقط کردن حکومت کرزی و غنی بودند که اکنون باید با جنگ و خون از میان بروند؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ کد خبر: 145024 منبع: پرینت

از آنجا که آمریکا تعیین کننده سیاست های روزمره در افغانستان است، مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا، طی تماس تلفنی با اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، به وی گوشزد کرد که تنش ها با حکومت محلی بلخ را فقط از راه گفتگو و با روش های مسالمت آمیز حل کند. اما اشرف غنی همچنان به حمله و راه حل نظامی می اندیشد و هنوز برای فتح بلخ برطبل جنگ می کوبد. ولی ناچار است از دستور بادار اطاعت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت وحدت ملی از ابتدای تشکیل هیچ اعتقادی به نبرد با گروه های تروریستی نداشت و ارگ از فساد برای بقا و تضعیف قدرتمندان غیرپشتون و به زوال کشیدن رهبران جهادی سود برد بگونه ای که عبدالله را با امتیاز سپیدار خرید و از جنرال دوستم تا عطا را از سمت برکنار کرد.

هدف نهایی اشرف غنی، حذف کامل رهبران جهادی و مهره های دردسر ساز برای رسیدن به حکومت مرکزی قدرتمند است که در تضاد با این حقیقت می باشد که افغانستان با قومیت ها تعریف و رهبران محلی از بانیان قوت و زوال هر حکومتی هستند.

اشرف غنی به مانند کرزی دست نشانده امریکاست که به دلیل متحد بودن قومیت پشتون با این کشور توانست از یک گمنام بدل به فرد اول قدرت شود زیرا هم طرف طالبان است و هم به دنبال قوم گرایی در کشور و متنفر از هر قدرتمند غیرپشتون.

و برهمین مبنا، جنرال دوستمی که سبب رسیدن به ریاست جمهوری وی شد را با اتهام ایشچی به زوال کشاند و عطا محمد را با زور سیاسی برکنار کرد و می ماند جنرال رازق که هم اکنون زیر زره بین امنیت ملی می باشد.

نیروهای غیرمسلح وابسته به طالبان توسط امنیت ملی در بلخ جابه جا شده اند و حکومت در آماده باش آغاز کودتا علیه والی بلخ و فرمانده پولیس قندهار است در حالی که کشور نه تنها ظرفیت جنگ داخلی را ندارد بلکه جز پایتخت مورد هجوم حمله و انتحاری، کدام منطقه امن باقی مانده که اکنون بدل به میدان خون و کشتار شود؟

آیا راه بی هزینه تعامل با رهبران جهادی برای کنترل امنیت مناطق چاره رسیدن به حکومت مرکزی قدرتمند نیست؟ مگر در این شانزده سال از جنرال دوستم گرفته تا عطا و محقق کدام یک اقدامی تحریک آمیز برای ساقط کردن حکومت کرزی و غنی صورت دادند که اکنون باید با جنگ و خون از میان بروند؟

هر یک از این رهبران هم پایگاه اجتماعی و سیاسی دارند و هم لشکر نظامی و بهانه ای که به آنان مشروعیت خیزش علیه حکومت را می دهد و آن، سیاست سلطه گر حکومت و دسیسه های ارگ است تا جایی که مردم با تنفر از این حکومت تکیه گاهی جز رهبران جهادی و مقام های تامین کننده امنیت ندارند.

عطا در بلخ، دوستم در جوزجان، محقق در مناطق مرکزی و جنرال رازق در قندهار، امنیتی که حکومت از تامین آن عاجز است را برای مردم به ارمغان آورده اند و از ابتدای دوران جدید در کشور خواهان مشارکت در قدرت بوده اند اما همواره در سیاست پشتونیزمی حکومت ترد شده و در تهدید ترور و حذف قرار دارند.

حکومت نمی تواند با از میان بردن جزایر قدرت به یک قدرت تک قومی و یا حکومت مرکزی دست یابد زیرا با گسترده تر کردن دامنه سلطه و استبداد بر باقی مناطق کشور سبب بروز خیزش های مردمی می شود و افغانستان فرو رفته در فقر با جنگ مدام به مانند انبار باروت است و در انتظار جرقه.

و اکنون آزمایش بزرگ سیاسی ارگ چگونگی برخورد با عطا محمد و جنرال رازق است زیرا هر دو با در اختیار داشتن مهم ترین ولایت ها از شمال تا جنوب از نفوذ و حامی برخوردار و بنا به برخی خبرها، هدف اصلی به ناامنی کشاندن از سوی امنیت ملی با عوامل در ارتباط با طالبان هستند.

اشرف غنی که هیچ بویی از سیاست و مصلحت اندیشی بنا به اقتضای زمان ندارد با زور و نظامی گری به دنبال حذف رهبرانی است که چهار دهه از جنگ گرفته تا حکومت ها را تجربه کرده اند.

ماندن در قدرت راهی جز تعامل با قدرت های محلی و رهبران قومیت ها ندارد زیرا اگر کودتا و زور نظامی در این سرزمین جوابگو بود داوود خان و داکتر نجیب بر سر قدرت می مانند و یا رهبران جهادی به سرنوشت خانه نشینی و تبعید نمی رسیدند.

غنی نمی تواند با تکیه بر حمایت امریکا و دسیسه های ارگ نشینان هم در شمال بجنگد و هم قندهار را محاصره کند، حتی در اتحاد با طالب و حزب اسلامی و در بروز تقابل نظامی نه تنها کشتار از هر سو بیداد خواهد کرد بلکه این نظام نیز برای هیچ یک از طرفین باقی نمی ماند به مانند دههه هفتاد که کابلِ ویران نه پایتخت برهان الدین ربانی شد و نه مقر حاکمیت حکمتیار.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخ
قندهار
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   باید ګفت که در شانزده سال بلخصوص دوره سیاه کرزی که خود یک ..........و ....... بود همه دزدان و قاتلین ملت را متنده بودند که چور خود را کند و قتل کنند ما همه شاهد کشتن وقتل مردم بیګناه توسط این وحشیان هستیم و فعلا حکومت. از کشتن مردم توسط این جانیان به نام سران جهاد به سطوح امده. ودیګر نمیخواهد که این ................... از این تیکه داری خود بنام جهاد مردم را غارت کند اګر به جنګ این جانیان از بین میرود امید به زودترین فرصت شروع شود وای منافقین را از سر راه مردم دور نماید. تا مردم برای چند روز یک نفس ارام و دور از این ..................زنده ګی نماید.

>>>   رئیس صاحب جمهورهمه اینهارا یکطرف بگذارد ودست بدامان پاکستان شود هر طوری شده باید مارا بپذیردوبامادوست باشد
کرزی 21 مراتبه به زیارت شان رفت جناب رئیس جمهور ما در اولین سفرش غیرمعمول به جای رفتن به ریاست جمهوری یا صدارت شان مستقیم به شعبه استخبارات شان رفت جائیکه هفتاد سال میشود نقشه های تخریب وتهدید افغانستان را طرح واجرا میکند
هرچند پاکستانی ها قُلدری میکنند بازهم جناب اشرف غنی از آنها دل کنده نمیتواند وهنوز منتظر مرحمت شان است
حکومت افغانستان اگر می خئواهد واقعا روابط پاکستان وافغانستان کاملا خوب شود وهمه مشکلات برطرف شود اعتبار از روز اول نوروز افغانستان را بحیث صوبه پنجم پاکستان اعلان کند وگلبیدین را هم صدر اعظمش وپول رایجش را هم کلدار بسازد
با اینکار امنیت صدفیصد برقرار میشود وفدرالی را هم بدست می آوریم که تعد ادی خئواستار آن هستند چون رژیم حکومتی پاکستان فدرالی است
V
V

>>>   اینکه عطا اختلاس کرده غصب کرده هیچکس بشمول خودش منکر نیست او نمیگوید من اختلاس وغصب نکردم چون این موضوع شامل حال همه دزدان ما میشود که تعداد شان از پنجصد هم شاید بالاتر باشد
اما اگر خصوصیات ومشخصات این دزد هارا ملاحظه کنیم عطا در اداره وکارش استعداد دارد ، انودر زمانکرزی از طریق معامله با محمود کرزی توانست دل کرزی رابدست آورد ، او با اجرای بعضی ساختارها بنام باز سازی وانکشاف که از پول مردم حکومت وتعدادی تجار سازمان داد رضائیت مردم خودرا حاصل کرد ، او با نیرنگ یا واقعیت اقلا تضاد هاوتبعیض قومی رادرولایتش کاهش داد ،رسانه های زیادی را جهت نشرات به نفع خود ایجاد کرد ، توانست در بیرون از کشور هم جای پای برای خود داشته باشد وحرفش را بشنوند ، او حتی بدون اینکه حکومت درجریان باشد به دبی سفرمیکند وبا مالک بلک واتر مذاکره نموده که از نزدیکان ترامپ است
از نظر روانشناسی چهره عطا یک شخص جدی قاطع با جرئت ترسیم شده مثلا ابروهای کوتاه وپر پشت مایل ببالا ، دروسط چانه فرورفتگی که نشان از بزرگی غده مرکزی مغز بنام نخود مغز است را شهادت میدهد ، همینطور زبان فصیح ونشانه های خورد وریزه دیگر که ممیزات خداداد است
( ر )

>>>   به : گلا جان از لغمان !
شاید خودت هم بلد باشی وتاحال بار ها مشاهده کرده باشی اما من که بلد نبودم در گوگل نوشتم ( خوشنویسی خطاطی) بعداز زدن انتر در صفحه که بازمیشود روی (ایمیج )قسمت بالای صفحه طرف چپ کلیک کردم صد ها نمونه خطاطی مشاهده ودانلود کردم چنان خطاطی که ببنینی عاشقش میشوی ، خطاطی باقلم نی خطاطی با قلم خود کار وانواع دیگرش که گل چینی از اشعار مولوی حافظ وسایرین را خطاطی جانانه کرده اند
( v )

>>>   به عبدالله ریحان !
برادر در حق مجاهد ومردم غریب که بر ضد نظام کمونستان وبیخدا جهاد. کردند......
جناب ریحان آن قصه های کهنه وگذشته هرچه بیشتر کاویده شود چهره مجاهد نماها بیشتر مخدوش میشود خیلی عقب ماندی ،پشت این حرف های مفت را رها کن ،
چند روز پیش وزیرخارجه پاکستان خواجه آصف درمصاحبه با رسانه خارجی گفت:
ما از جمهوری دموکراتیک افغانستان معذرت میخواهیم از بابت جنگ ناروای که برضد شان براه انداختیم نه جهادی بود نه مجاهدی آنان به ساز سی آی ای و آی اس آی میرقصیدند ،

>>>   در ملاقاتی که با استاد عطا محمد نور، والي بلخ داشتم و برداشت من:

آن‌چه تا اين‌جای كار والی بلخ خوب آمده:

۱- مقاومتِ عطامحمد نور باعث گردید حقیقتِ «بحران» داخلی به جهان معرفی گردد و زاویه‌های پنهان و سیا‌ه‌کاری‌های ارگ فاش گردد.

۲- ایستاده‌گی عطامحمد نور باعث گردید یک‌بار دگر روحیه‌ای «مقاومت» در برابر زورگویی در اذهان عامه تازه شود و جلو تمامیت‌خواهی ارگ گرفته شود.

۳- کاری را که والی بلخ انجام داد، نشان داد که «این‌جا» مردم حضور دارند و تصمیم‌گیرنده «مردم» اند نه یک حلقه انحصارگر در ارگ.

۴- «نه» گفتن والی بلخ در برابر فرمان سلیقه‌یی غنی باعث گردید یک محوریت بزرگِ سیاسی و فراقومی در بلخ شکل بگیرد و متحدان سیاسی از شرق، غرب و جنوب از محوریت بلخ حمایت نمایند.
و نکته مهمی که جبهه‌ای بلخ بار اورد، حکومت بی‌بندوبار را سر جایش نشاند و خارجی ها به قدرت مردم پی ببرند و راه مذاکره و گفت‌گو را برگزینند. زورگویی و استفاده سیاسی از امکانات بیت‌المال علیه رقبای سیاسی دیگر مصرف تاریخش گذشته و این جبهه به عنوان اپوزیسیون قدرت‌مند می‌تواند سرنوشت سیاسی اینده را تعیین کند.

هارون معترف

>>>   Fatah
محاسبه همه غارتگری و هشت در کشور این علقه منفور خلیلزاد بوده عبارت از کرزی و کوچی غنی و اتمر به شمول ............در این حلقه منفور که کشور را به تباهی کشانیده اند باید امریکاه اینها را به دادگاه عالی برای این جنایت شان که جواب دی باشد که روی کدام وجدان در مقابل یک ملت چرا چونین جنایت

>>>   قتل عام کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع ما خیلی مایوس کننده است
اشرف غنی واقعا لیاقت مقام ریاست جمهوری نداشت وندارد ، از اشرف غنی اعمال گفتار آن با هم همخوانی ندارد یک چیز میگوید دیگر چیز عمل می کند که گویی اربا یک قبیله کوچی است نه ریس جمهور همه ملت. مردم آگاه و چیز فهم این خوب درک کرده اند وامیدوارهستم همه مردم نیز درک کرده باشند و بزودی تصمیم جایگزینی اشرف غنی که واقعاُ مریض جسمی و روحی است. افغانستان جنگ زده ما با یک صحتمند صاق بوطن ودلسوز بمردم با حساس باشد گماشته شود و در غیر ان ادامه ریاست اشرف غنی و طن بطر بهران فاجعه در حرکت است.
مسولیت این همه خونهای ریخته شده طی سه سال حکومت ناکام شما متفکر دوم جهان در افغانستان بگردن شما قدرت طلب است.
سلام عرض ادب آگا هان صاحب دل کسیت شایسته رهبر کرسی ریاست جمهوری این کشور جنگ زده ؟ او باید شحص صادق دارای ایده فرا قومی باشد ، کشور را از عقب ماندگی تاریخی، جهل، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوز خون ریخته شده ای امروز بیرون آورد و مردم عزیز بی دفاع ما را به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت و امنیت رهنمون کند

>>>   هرکه باخلق در افتد بر افتد

>>>   مشکل افغانستان بسیار پیچیده شده ،از یک طرف دولت در تلاش است با طالبان صلح کند ،طالبانی که زبان نرمش را نمیشناسند و در هیچ حالتی حاضر به مذاکره با دولت نیستند و دولت را دولتی زیر سلطه میدانند و از طرفی دولتی که تلاش بسیار دارد تا جنگسالاران را از قدرت کنار بزند و حکومت قوی را بنا کند و از سوی دیگر صلحی که زیادتر به خیانت شبیه است تا صلح ،صلح با گل بی دین راکتی که با ورودش جوی های کابل بار دیگر رنگ خون گرفته ،حکومت عطا محمد نور را به خاطر خوش سازی گل بی دین راکتی تحت فشار گذاشته و همچنین جنایتکاران وابسته به حزب الشیطانی گل بی دین را از زندانها رها ساخته تا تراژدی های تکراری حامد خرزای بار دیگر ادامه یابد البته این بار با حزب الشیطانی، حکومت میتوان ست کارها را بسیار سهل تر از چیزی که هست به پایان ببرد ولی باز هم وابستگی های طالب ها و حزب ها در افغانستان به بیگانه گان آنقدر گسترده است که دولت هر بار خواست تلاشی در جهت صلح انجام دهد افرادی از درون خود حکومت که با احزاب وابسته در ارتباط بودند مانع تراشی هایی عظیمی ترتیب کردند که این نشان دهنده ی نفوذ دشمن تا رگ حیاتی این دولت نیز هست ،همچنین عده ای فریاد میزنند که ژنرال دوستم جنایتکار جنگی است و باید محاکمه شود درست است که جنایتکاران جنگی باید محاکمه شوند ولی دوستم هیچ جنایت جنگی انجام نداده جز کشتن صدها طالب متجاوز که از پاکستان آمده بودند برای به غنیمت گرفتن ناموس مردم، هرچند ژنرال دوستم باید محاکمه شود نه به خاطر جنایت جنگی بلکه به خاطر خیانت ملی خیانتی که جنگ در افغانستان را دوامدار ساخت،در آخر اینکه مفکوره ای که سبب کشتن انسانهای بی گناه شود باید حذف گردد و حذف چنین مفکوره هایی نیاز به اتحاد همه ی اقوام دارد در غیر این صورت جنگ خانمان سوز ادامه خواهد یافت و دشمن در هر لحظه از فرزندان این سرزمین قربانی خواهد گرفت.
محمد عمر غلجی

>>>   ،فرمانده پولیس قندهارسه هفته پیش گفته بود که کسی نمی تواند او را از موقفش کنار بزند، اما حالا وزیر امورداخله در گفتگویی ویژه با تلویزیون یک اظهار داشت: جنرال رازق از او به خاطر این گفته هایش پوزش خواسته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است