پروفیسور دوکتور علی آقا نحیف به ابدیت پیوست
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 145009 منبع: پرینت

در گذرگاه های تاریخ ، مردان و زنان بسیاری بوده اند که در سفر زندگی و یا هم در سفر مرگ - که این دو سفر جدا از هم نیستند و همواره در پهلوی همچنان دو خط موازی پایان ناپذیر ادامه دارند – فرسنگ ها راه را طی می کنند ، راهها و دریا ها را می بُرند ، صحرا ها و کوهها را در می نوردند تا به ابدیتی بپیوندند که فراسوی آن ناپیداست و ماندگاری ازل و ابدش می خوانند!

" هست طومار دل من به درازای ابد"
" از ازل تا به ابد ، قصه عشق من و توست "
انسان ها و همه هستی پیوسته در این درازای ازل و ابدیت ، سفر می کنند و در کاروان های جان و آمال خویش ، متاع های رنگارنگی را به ارمغان می برند.
عده ای مالی اندوخته اند ، گروهی قدرت و منصبی افراخته اند ، برخی نیکی و خیری بر دوش می کشند ، شاعر و صاحب قلم و صاحب علمی هم با کاروانی از حُله و حریری از سخن از این صحرا می گذرند و گاه هم صدای پر هیبت خدای گونه یی از عارفی در این گنبد می پیچد که می گوید :
ما از ناکجا آباد آمده ایم و به ناکجا آبادی در سفریم!

چنین است که سفر ازلی و ابدی انسان به گونه گون نحوی و شکلی پیش می رود و ادامه می یابد و جایگاه قضاوتش هم آسان نیست!
و اما جایگاه عزیز ما و ارجمند ما و مرد دانشمند و متعهد خانواده ما ، شاد روان پروفیسور دوکتور علی آقا نحیف که اساتید و دانشگاهیان هموطن او را می شناسند ، مردی از قبیله دانش و علم و معرفت است. سروری از عاشقان آموزش و تربیت فرزندان خاک و کشورش است که جانانه و دلسوزانه تا پای جان در پای شمع معرفت سوخت تا این چراغ راهگشا را هدیه یی کند بر نوباوه گان و جوانان کشورش و فرزندان آن آب و خاکی که او از میانه شان برخاسته بود و برای لحظه یی هم آن ها را به فراموشی نسپرد و از یاد نبرد.

دوکتور نحیف عمری را در راه آموزش و تحصیلات عالی و تدریس در دانشگاه های کابل – فاکولته ساینس – و آلمان – دانشگاه بن – گذراند و فیض چراغ جانش را در معرفت آرایی این دانشگاه ها دریغ نکرد.
او زمانیکه استاد فاکولته ساینس کابل بود ، عضو هیت علمی پوهنتون و ریاست باغ وحش کابل را نیز به عهده داشت . وی در رشد و شگوفایی باغ وحش کابل ، خستگی ناپذیر کار نمود . در دوره ریاست او بود که حیوانات کمیاب از نقاط مختلف جهان و نیز پرندگانی که نسل شان در حال انقراض بود ، به مجموعه های متنوع باغ وحش کابل افزوده شد.

دوکتور نحیف سعی نمود که این باغ را که در حال سقوط و نابودی بود ، به اوج تنوع و به یکی از جاذبه های گردشگری و نیز جهت حفاظت بهتر و مناسب تر از گونه های زیستی ارتقا دهد.
او آنچه را آموخت و اندیشید و تجربه کرد و یا خود به دستآورد ها و کشفیات علمی اش اضافه کرد همه را در خدمت بشریت قرار داد و از اروپا تا آسیا دانش آموزان رشته دانش او ، از این دستآورد ها بهره برده اند و می برند.

دوکتور علی آقا نحیف تا آخرین دمی که شمع وجود او پرتو می افشاند به علم و معرفت می اندیشید و اینکه چگونه این دانش را به دسترس نسل های نو و بخصوص نسل برخاسته از جوانان کشورش برساند. از همین سبب بود که با کوشش بسیار ، در طی اقامتش در آلمان ، نوشته ها و دستمایه های علمی خود را به صورت کتاب های مدون ، تدوین کرد و با چندین بار سفر به شهر زادگاهش هرات ، این کتاب ها را به دانشگاههای افغانستان و از جمله به دانشگاه هرات باستان برای شاگردان فاکولته ساینس هدیه کرد بدون اینکه کوچکترین چشمداشتی از این همه تلاش و تکاپویش داشته باشد.

از آنجایی که جنگ های ضد استعماری و جنگ های داخلی همه نهاد های علمی و دانشگاهی و تحصیلی را به نابودی کشانیده بود ، وی چند سال قبل به همیاری و همدلی اهل علم و دانش هرات ، به فکر احیای مجدد فاکولته ساینس هرات شد.
او معتقد بود که زیربنای تحول و ترقی در جامعه افغانستان ، معارف و دانش است و بدون آگاهی های لازم ، عصر تجدد و مدرنیته در افغانستان قامت خود را استوار کرده نمی تواند.

با کاروان ابدیتی که پروفیسور دوکتور علی آقا نحیف سفر می کند ، ارمغان هایش و سوغاتی هایش ، حُله های بافته شده از جان و تنیده از روان و دانش مردی است که جز عشق به انسانیت و آدم های دورانش چیز دیگری وجود نداشت.
با کاروان ابدیتی که دوکتور علی آقا نحیف سفر می کند ، از ناکجا آباد ویرانی در مشرق زمین برخاسته است که افغانستانش می خوانند.
با این کاروان او به سفر جاودانی خود ادامه خواهد داد و از ناکجا آباد های فلسفی بسیاری درخواهد گذشت.
اما باور دارم که او از ذهن تاریخ دردمند عصر و زمانه ما فراموش نخواهد شد چرا که او عشق بزرگی به انسان ها داشت و عشق بزرگی از دانش و آگاهی را به شاگردانش در پوهنتون کابل و هرات هدیه کرد.

" ثبت است بر جریده عالم دوام ما "
به نظر من ، این نبشته مختصربرای معرفی دستآورد ها و تجارب علمی پروفیسور استاد علی آقا نحیف کافی نیست ، لازم است که در زمینه کشفیات او در " پرازیتولوژی " و دریافت های علمی آن شاد روان ، اساتید صاحب نظر سخن بگویند و بنویسند.
روانش شاد و خاطره اش گرامی باد!

مریم محبوب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علی آقا نحیف
مریم محبوب
نظرات بینندگان:

>>>   روحش شاد یادش گرامی بهشت برین مکانش.
صد سال رفت تا به قد خم رسیده ایم
بیدل چه خوشه ها که نشد نذر داس ما
بیدل

>>>   Amirzada
اشرف غنی متن دستور معاون رییس جمهوری امریکا را دست کاری کرد
جنون قدرت اشرف غنی و تیم متعصب و تمامیت خواه او با قدرت نمایی مردمی والی بلخ، استاد عطا محمد نور مواجه شده است. استراتیژیست های اتاق فکر ناسالم ارگ تصور می کردند، که با تحریک امریکایی ها و بهره برداری از توقف تانکر های تیل منسوب به ناتو در بلخ می توانند از امریکایی ها در سرکوب والی بلخ چراغ سبز بدست بیاورند و سیاست حذف شانرا به کرسی بنشانند. اما در چند هفته اخیر تمام محاسبات "متفکر دوم جهان!" غلط از آب در آمد. چنانچه دیروز معاون رییس جمهوری امریکا آقای مایک پنس در یک گفتگوی تلفونی و هم چنان در تویتر خود از اشرف غنی خواست که بحران رهبری بلخ را از طریق" مسالمت‌آمیز" حل و فصل کند. اما متفکرین متقلب ارگ مثل که بسیاری اسناد معتبر دولتی و از جمله قانون اساسی کشور را دست کاری و جعل کردند، ترجمه فارسی تویت معاون رییس جمهور امریکا را در خبرنامه ارگ نیز دست کاری کردند و کلماتی نظیری""تغییر بروقت " را اضافه کردند. این در حالیست که در اصل متن واژه های" تغییر بر وقت" نیامده است. این در حالیست که" بر وقت" در زبان فارسی بی معنا است. شاید هدف بیسوادان ارگ " بموقع" باشد.
صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان ، که به نمایندگی استاد عطا محمد نور مذاکرات رسمی با ارگ و امریکایی ها را به پیش می برد در توییتی نوشته که از "تأکید مایک پنس بر حل مسالمت‎آمیز و عملی موضوع رهبری ولایت بلخ و ضرورت مشارکت سیاسی، اصلاحات موثر و انتخابات به‌موقع و شفاف" استقبال می‌کند.
آقای صلاح الدین ربانی بر" عملی" بودن و" موضوع رهبری ولایت بلخ" تاکید کرد. هم چنان او روی" ضرورت مشارکت سیاسی" تا کید نمود. سخنان ربانی نمایانگر موضعگیری روشن و حمایت قاطع او از والی بلخ به شکل مسالمت آمیز و مشارکت متوازن در حکومت وحدت ملی است. افزون بر آن آقای ربانی تاکید بر" انتخابات به موقع و شفاف" نمود.
واقعیت ایسنت که " انتخابات به موقع و شفاف" نه تنها نگرانی آقای ربانی را تشکیل می دهد، بلکه بسیاری نخبگان سیاسی و احزاب سیاسی افغانستان نیز همچو نگرانی دارند. زیرا ارگ در تبانی با گلبدین در تلاش هستند که با برکناری استاد عطا بزرگترین مانع بر سر راه شان در انتخابات آینده را از بلخ دور سازند. هم چنان اکثریت رهبری کمیسیون انتخابات از اعضای حزب اسلامی تشکیل شده است. روی تصادفی نیست که حکمتیار با صراحت و با تکبر اعلام می نماید که هیچ کسی بدون حمایت حزب اسلامی نمی تواند رییس جمهور آینده افغانستان شود.
باید گفت اشرف غنی در چند هفته اخیر چشم امیدش به چراغ سبز امریکا در سرکوب خونین والی بلخ دوخسته شده بود، تاکید کاخ سفید بر حل مسالمت آمیز بحران بلخ او را جنون زده ساخته است. هنوز تلاش میکند که با دست کاری در متن اعلامیه کاخ سفید دست به توطیه های جدید بزند.
هم چنان نا فرمانی فرماندهان ارشد ارتش استفاده از گزینه نظامی علیه والی بلخ عصبانیت و جنون قدرت طلبی او را به اوج رسانده است. چنانچه در مصاحبه اخیر اشرف غنی با یک رسانه خارجی اوج خشم و جنون زدگی او را می بینیم. او حرف از "محاصره " ارگ توسط جزایر قدرت و تروریزم می زند. این در حالیست که او تروریستان طالبی، داعشی و گلبدینی را از زندانها آزاد ساخته شهر ها و روستاها و شهر کابل در محاصره آنها قرار دارد. او حرف از سقوط ارتش افغانستان بدون حمایت امریکا در ظرف شش ماه می زند. او تاکید بر تداوم جنگ برای چند نسل دیگر در سایه حمایت امریکا می زند.
با تاسف جنون قدرت طلبی مبتنی بر خودکامگی، تنفر قومی و اتکاء به نیرو های خارجی ها بجای حمایت مردم افغانستان
کشور را باری دیگر در پرتگاه نیستی مواجه ساخته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است