فشار های امریکا بالای پاکستان تبانی یا واقعیت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 145002 منبع: پرینت

فشار های امریکا بالای پاکستان بمنظور نابودی لانه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان موجب خوش بینی دولت افغانستان شده است.
این عملکرد رییس جمهور امریکا آقای ترامپ باعث شده تا بزرگان محلی ولایت لوگر از بهر تقدیر و تشکر پول جمع آوری نموده و مدال دست ساخته این سرزمین را به عنوان مدال شجاعت به ترامپ تقدیم نمایند.

این در حالی است که چندی پیش وزیر دفاع پاکستان قطع روابط استخباراتی امریکا و پاکستان را تایید کرد. کمک ها و حمایت مالی امریکا به پاکستان به حالت تعلیق و بگونه مشروط به پاکستان پیشنهاد شد. در صورتیکه پاکستان به وعده های مبارزه علیه شبکه های تروریستی اقدام عملی و جدی نکنند بر علاوه که کمک های مالی امریکا قطع می گردد، کشور پاکستان به انزوا سیاسی نیز قرار خواهد گرفت.

این موضوع را اگر بشکل تخنیکی موردبحث قرار دهیم موضعگیری امریکا علیه پاکستان تبانی نیست بلکه مجبوریت است چون امریکا در سطح جهانی به مسیر نزولی در حرکت است بناًء اقدامات جدی در برابر هراس افگنان گامی است پیشگیرانه که مبادا کنترول وضع امنیتی بدست رقبای ایالات متحده قرار گیرد. این موضوع تنها به وضعیت امنیتی افغانستان ارتباط ندارد بلکه شامل چندین کشور که امریکا در آن کشور قوای نظامی دارد ارتباط دارد.

امریکا در سال های گذشته نیز انتقاد های از پاکستان نموده بود تا واکنش افغانستان در برابر امریکا انعکاس پیدا نکند اکنون پاکستان با استراتژی جدید می خواهد امریکا بیشتر نیازمند پاکستان باشد و همچنان باجگیری های بیشمار نصیب پاکستان گردد.

پاکستان از سال ها قبل روابط اقتصادی خوبی با کشور چین داشته و در یکسال اخیر بیشتر از سال های قبل نزدیک شده است. روی این لحاظ رابطه چین و روسیه نیز قابل پیش بینی است.

پاکستان مسیر عبوری خویش را قبلا طرح نموده است در صورتیکه امریکا بیشتر از تحمل بالای پاکستان فشار وارد نماید پاکستان از همان معبر عبور خواهد کرد و در انزوای سیاسی قرار نخواهد گرفت.

فشار های امریکا بالای پاکستان دایمی نخواهد بود چون امریکا هرگز نمی خواهد پاکستان را بدامن چین و روسیه پرتاب کند. کشور افغانستان سال ها است که از مداخلات اشکار و تولید تروزیست کشور همسایه پاکستان آسیب می بیند اکنون این خوش بینی ها امیدوار کننده نیست بر عکس شما شاهد امتیازگیری بیشتر پاکستان از امریکا خواهید بود.

عزیزالله ایلخانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است