در جلسات حکومت با هیات شورای امنیت چه گذشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ کد خبر: 144932 منبع: پرینت

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در کابل خواستار افزایش فشارها بر پاکستان شد. ریاست جمهوری اعلام کرده است که اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز گذشته در دیدار با هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد اسناد و شواهدی در مورد فعالیت‌ها، آموزش و تمویل گروه‌ های تروریستی در خارج از افغانستان را به این هیات سپرده است.

ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامه‌ ای گفته است "هر دوجانب در رابطه به اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌ های منطقوی، مبارزه با پدیده‌ های تروریزم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع پروسه ی صلح، آمادگی‌ ها برای انتخابات، اصلاحات در عرصه حکومتداری، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل متحد در افغانستان به‌ خصوص در زمینه‌ های امنیتی و انکشافی و روی مجموع پیشرفت‌ ها طی سه‌ سال اخیر بحث و تبادل نظر نمودند". همچنان رییس‌ جمهور غنی اسناد و شواهدی در مورد فعالیت‌ ها، آموزش و تمویل گروه‌ های تروریستی به شمول داعش در خارج از افغانستان را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد سپرده است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی که در نشست فراخوان کمک‌ های بشری به افغانستان صحبت می کرد از سفر این هیات به افغانستان استقبال کرد و گفت بررسی وضعیت کنونی افغانستان شورای امنیت ملل متحد را در تصمیم‌گیری‌ های آینده‌ اش کمک خواهد کرد. او افزود "روی توقعات خود تاکید کردیم که البته مساله پناهگاه‌ ها به گروه‌ های که در جنگ هستند در سطح توقعات ما قرار داشت و آنها هم وعده سپردند که قضیه ی افغانستان را توجه جدی برایش داشته باشند".

رییس اجرایی گفت اعضای هیات شورای امنیت ملل متحد با اعضای شورای ملی، نمایندگان زنان، جامعه ی مدنی، بخش امنیتی و اقتصادی حکومت نیز دیدار و گفتگو کردند که توقعات شان موازی با توقعات مردم افغانستان قرار دارد. به گفته وی در نتیجه ی این دیدارها مشخص گردید که اجماعی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از افغانستان وجود دارد.
از سوی دیگر ارگ گفته است که در جلسه ی روز گذشته تاکید شد که برای برقراری ثبات در افغانستان فشارها بر پاکستان افزایش یابد و همزمان برای گفتگوها اقدامات مشترک روی دست گرفته شود. این اولین سفر هیات پانزده نفری شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سال 2010 میلادی است که به گفته ی حکومت افغانستان به خواست این کشور به کابل سفر کرد و روز دوشنبه دوباره به نیویورک برگشت.

چندی پیش افغانستان در رابطه به راکت‌ پراکنی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان و پناه دادن به گروه تروریستی به شورای امنیت ملل متحد شکایت کرده بود. کیرات عمروف رییس شورای امنیت ملل متحد از حکومت و مردم افغانستان در راستای برقراری صلح و ثبات و همچنان توسعه افغانستان اعلام حمایت کرده است. خبرنامه ی ارگ از عمروف نقل کرده است "ما به ‌منظور بررسی پیشرفت‌ ها در عرصه‌ های مختلف در افغانستان بخصوص روند صلح و اینکه چگونه این پیشرفت‌ ها را تسریع ببخشیم به کابل سفر کرده‌ ایم. هیات شورای امنیت همچنان راه‌ هایی را بخاطر هماهنگی و همکاری بیشتر میان سازمان‌ های منطقوی و بین‌ المللی در افغانستان جستجو می‌ نماید".

نیکی هیلی نماینده ی دایمی امریکا در سازمان ملل متحد، امنیت و ثبات افغانستان را برای امنیت منطقه مهم خوانده است. او گفته است "آمریکا با مردم افغانستان کار می کند و ما می‌ خواهیم اصلاحات و توسعه واقعی را در افغانستان مشاهده کنیم تا از همکاری‌ های خویش اطمینان حاصل نماییم" اما توضیح نداده است که منظورش از "اصلاحات و توسعه واقعی" چیست.

جانب افغانستان به هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای همکاری منطقه‌ ای به ویژه با پاکستان، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، برگزاری انتخابات، گفتگوهای بین‌ الافغانی صلح و تقویت زنان اطمینان داده است. در ترکیب هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد سفیران آمریکا، چین، انگلیس، روسیه، فرانسه، سویدن، لهستان، قزاقستان، بولیویا، ایتوپیا، کویت، هالند، پیرو، گینه استوایی و ساحل عاج شامل بودند. اعضای این هیات تعهد سپرده اند که با برگشت شان روی کمک‌ های بیشتر آن سازمان با افغانستان در بخش‌ های امنیتی و انکشافی تمرکز خواهند کرد.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیات شورای ملل متحد
پاکستان
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   سفراب انگلیس چین روسیه دوستان پاکستانهستند

>>>   این هیات آمد تا ببیند که این چگونه کشوری هست که بیشتر از هزار ملیارد دالر مصرف شده مگر هنوز هم دست گدایی اش دراز است.
آمد و دید و رفت تا بگوید که های جهان این ها جهل دزدان سر گردنه هستند که ملت افغانستان را به گروگان گرفته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است