مذاکره با طالبان پندار یا واقعیت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144874 منبع: پرینت

دو روز است که رسانه‌ ها از سومین دور نشست غیررسمی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در ترکیه خبر می‌ دهند. گفته می‌ شود که سرپرست هیات طالبان در این نشست شخصی به اسم مولوی «عبدالرووف» است. اکنون سوال این است که آیا به راستی مذاکره بین دولت افغانستان و طالبان در ترکیه جریان دارد؟ برای پاسخ به این سوال در نخست تلاش‌ های صلح دولت افغانستان را در سه سال گذشته مرور کرده و سپس نتیجه‌ گیری می‌ کنیم.

پس از ایجاد دولت وحدت ملی در افغانستان، پایان جنگ، تقویت نیروهای امنیتی و ادامه مذاکرات صلح سه عنصر اصلی سیاست خارجی افغانستان را تشکیل می‌ داد. رییس‌ جمهور افغانستان برای تحقق این اهداف به چین، عربستان و پاکستان رفت. او برای اینکه توجه پاکستان را به پروسه صلح جلب کند امتیازات زیادی به اسلام‌ آباد داد. کابل در آن زمان در ارتباط با مذاکرات صلح بیشتر روی پاکستان تکیه کرده بود. همزمان با این نشست‌ های سه‌ جانبه‌ ای نیز بین پاکستان، افغانستان و چین در خصوص مذاکرات صلح آغاز شد که نشست «ارومچی» یکی از آنان بود.

در این هنگام تلاش‌هایی نیز صورت گرفت تا طالبان نیز به این نشست‌ ها بپیوندند اما دولت افغانستان فقط در نشست «مری» در اسلام‌ آباد موفق شد که با طالبان رودررو بنشیند. البته این پروسه نیز بدون اینکه دستاوردی داشته باشد پس از افشای خبر مرگ ملامحمد عمر متوقف گردید پس از توقف این پروسه نشست‌ های چهارجانبه بین افغانستان، آمریکا، پاکستان و چین شروع شد اما این روند نیز موفقیتی در پی نداشت زیرا طالبان از حضور در آن خودداری کردند. سال گذشته نشست کابل برگزار شد اما باز هم طالبان در آن شرکت نکردند.

یکی از نشست‌ های دیگر که امید صلح از آن می‌ رفت نشست چهارجانبه آمریکا، چین، افغانستان و پاکستان در مسقط بود. این نشست 24 میزان سال جاری پس از یک وقفه 20 ماهه در مورد روند صلح افغانستان در مسقط پایتخت عمان برگزار گردید اما از آنجا که نمایندگان طالبان در آن شرکت نداشتند بدون نتیجه پایان یافت. با توجه به این امر تلاش دولت وحدت ملی افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان که عمدتا متکی به کشورهای خارجی مثل آمریکا، چین و پاکستان بود ناکام شد. در سه سال گذشته تنها موفقیت دولت افغانستان در مذاکرات صلح امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان بوده است البته امضای این توافقنامه بیشتر بخاطر تمایلی بود که گلبدین حکمتیار برای پیوستن به دولت افغانستان از خود نشان داد نه اینکه دولت افغانستان ابتکاری به خرج داده باشد.

نتیجه:
اکنون که نشست ترکیه در حال برگزاری است برخی تصور کرده‌ اند که واقعا طالبان در این نشست حضور دارند. اگر شما هم به چنین امری اعتقاد داشته باشید باید درباره آن تجدید نظر کنید زیرا نشست ترکیه که در آن اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نیز حضور دارند نه تنها یک نشست معتبر و رسمی نیست بلکه طالبان نیز در آن حضور ندارند. همانطور که می‌ دانید منظور از طالبان کسانی هستند که اکنون تحت رهبری «ملاهبت‌ الله» و معاونت «سراج‌ الدین حقانی» در چارچوب یک شورای رهبری فعالیت می‌ کنند. در حال حاضر همین گروه حرف اول را درباره صلح و جنگ افغانستان می‌ زنند.

ذبیح‌ الله مجاهد سخنگوی این گروه حضور نمایندگان شان را در نشست ترکیه رد کرده و شورای صلح افغانستان نیز نمایندگان ملاهبت‌ الله را در این نشست تایید نکرده است. طالبان درباره مذاکرات صلح دیدگاه خاصی دارند که بر محوریت دفتر این گروه در قطر و مذاکره با آمریکا تاکید دارد. بنابراین احتمالا در نشست ترکیه تعدادی از طرفداران «ملارسول» رهبر انشعابی طالبان و یا شاید گروه‌ های متفرقه دیگر تحت عنوان نمایندگان طالبان شرکت کرده باشند. بعید نیست که این افراد با نمایندگان حزب اسلامی و دولت افغانستان در یک پرواز از کابل به ترکیه رفته باشند.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مذاکرات
نظرات بینندگان:

>>>   هر طالبی که بدون اجازه پاکستان به میز مذاکر بیاید آی اس آی پوستش را از کاه پُـر میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است