ارگ در محاصره جزایره قدرت است
کابل عملا به جزیره قدرت تبدیل شده و ارگ یکی از جزایر رسمی قدرت است که با چهار دیوار، یک بیرق و کانتینرها به سختی از گزند جزایر رقیب در کابل حفاظت می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144842 منبع: پرینت

اشرف غنی که با شعار ختم "جزایر قدرت" و ایجاد حکومت غلجایی محور از راه تقلب به قدرت رسید نتوانست به هدف خود نایل شود. سیاست های تندروانه و تمامیت خواهانه او باعث شد که نه تنها جزایر قدرت نظیر بلخ، قندهار، شمالی، پنجشیر و جوزجان قدرتمندتر شوند بلکه جزایر جدیدی قدرت از هرات تا ننگرهار از پکتیا تا بدخشان مجددا سربلند کردند و برنامه های معروف به دایاک و خلع سلاح شکست استراتژیک خوردند.
این در حالی است که قسمت اعظم جنوب در دست حکومت طالبان در تحت مدیریت پاکستان و تروریزم بین المللی قرار دارد.

ننگرهار از مدت ها قبل بحیث بستر خلافت داعش تبدیل شده است. قندوز، بغلان و بخش هایی از بدخشان، فاریاب و جوزجان بحیث جزایر وحشت قدرت حکومت طالبی و داعشی خود اداره می شوند. پرسش اساسی این است که قلمرو حکومت اشرف غنی در کجا است؟

واقعیت این است که کابل عملا به جزیره قدرت تبدیل شده و ارگ یکی از جزایر رسمی قدرت است که با چهار دیوار، یک بیرق و کانتینرها به سختی از گزند جزایر رقیب در کابل حفاظت می شود. اگر برای یک روز سایه قدرت های خارجی نباشد کابل بدتر از سال های 90 به جزایر متعدد قدرت و کشمکش های خونین تبدیل خواهد شد. هنوز بیاد داریم که حامد کرزی را در غرب "شهردار کابل" می گفتند اما اشرف غنی را شهردار ارگ باید نامید. روی تصادفی نیست که تمام صلاحیت های وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را از ترس جزایر قدرت رقیب و در زیر سایه تفکر تمامیت خواهی خود به داخل ارگ انتقال داده است.

واقعیت این است که قلمرو حکومت شهرداری کرزی به مراتب گسترده تر از اشرف غنی در کابل است. تمام پایگاه اجتماعی و سیاسی جزیره قدرت ارگ به هوتخیل و تره خیل محدود می شود که با خشونت و قلدری حمایت می شود. جزیره قدرت شمال کابل توسط عکس ها و شعارهای احمدشاه مسعود و مردم شمالی و پنجشیر اداره می شود. قلمرو جزیره قدرت هزاره ها از افشار تا دشت برچی و از کوته سنگی تا پل آرتل در زیر عکس عبدالعلی مزاری و پرچم هزارستان اداره می شود. پغمان و قرغه قلمرو اسلامی جزیره قدرت استاد سیاف است. از چمن حضوری تا کارته نو، بگرامی تا ختم کابل در جنوب و جنوب شرق حکومت شبکه حقانی حاکم است.

این در حالی است که قلمرو حکومت تازه تاسیس حکمتیار از دارالامان گرفته تا چهارده کابل در حال گسترش است که با عکس های امیر و تروریستان رسمی مجهز با اسلحه سبک و سنگین حفاظت می شود.

اگر من جای استراتژیست های خام اندیش اتاق فکر ارگ بودم قبل از اینکه به جزایر قدرت دوردست دست درازی کنم با جزایر قدرت در کابل یک طرفه می کردم شهر کابل را نمادی از همزیستی و شهر متمدن می ساختم که حداقل در سطح شهر مزارشریف جزیره قدرت استاد عطا برابری می کرد.
اشرف غنی بجای گفتمان سیاسی با جزایر قدرت در چهار چوب عدالت اجتماعی و دموکراسی ارگ را به کانون توطیه و سیاست حذف تبدیل نموده است. این سیاست نه تنها نمی تواند به حکمت جزایر قدرت پایان بدهد بلکه می تواند باعث ظهور جزایر بیشتر قدرت در سراسر کشور شود که بستر سیاسی و اجتماعی افغانستان ظرفیت آن را ندارد.

هارون امير زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
قدرت
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   صاحب ارگ وجزایر قدرت یکی است هرچه دلش خواست میکند تعین کننده است
اینجا نه ارگ ونه جزایر قدرت تعین کننده میباشد ما کاه نمیخوریم نان میخوریم انسان هستیم

>>>   پس اشرف غنی دلش به چه چیزی خوش است. حالا که شمال را هم از دست می دهد کابل در محاصره مخالفین اشرف غنی است.

>>>   تا وقتى ساخت و روابط قدرت در چارچوب استقرار نظام فدرال به نحو افقي دموكراتيك و غيرمتمركز نشود، امكان رهايى جامعه از دست تماميت خواهان و تكوين و توسعه مردم سالارى در كشور امرى ناممكن خواهد بود. زيرا اين پديده رخصت به حاشيه راندن ساختارهاى سنتى و پيشامدرن و غير مدنى را به شهروندان نمى دهد و در فرآيند بسط هژمونى خويش، به بازتوليد و نهادينه سازى مداوم آنها خواهد پرداخت.
عبدالله پیمان

>>>   فقط منابع عائداتی که بدست. این دولت باشد وبر آن حاکمیت داشته باشد بس است چون کسانیکه در این قدرتند هدف شان خدمت به ملت نیست هدف شان غارت رشوه فساد اختلاص چور وچپاول است ملت باشه در بدر کشته بشه نان خشک بری خوردن نداشته باشه خداونددست ایشانرا از سر مان کوتاه گردانه ما باهزاران تهدید ساعتها صف ایستاده رای دادیم که اینا باشه کت وشلوار مد بالا بپوشن شکم پری کنند ما از در بار خداوند متعال می خواهیم که به قهر وغضب خود گرفتار کند آمین قاسم حبیبی

>>>   آزادی AZADI
سران جمعیت اسلامی که بر اساس ناپختکی سیاسی و مصلحت منافع شخصی خودشان معامله ننگین بن را انجام دادند؛ فاشیست های شکست خورده و فراری را بر گرده مردم سوار ساختند؛ خودشان مامورین گوش به فرمان آنها گردیدند و حلقه استبداد را به گردن مردم افکندند؛ اکنون زمان آن فرا رسیده تا اشتباهات گذشته خود را با خرد ورزی، متانت و هماهنگی با متحدین شان تلافی کنند.

>>>   تماما تگ وتگماربخاطر تجزیه افغانستان به دستورباداران شان
دیگرهیچ گپی والله اگرباشه

>>>   برعکس جزایر دزدها درمحاصره ارگ است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است