در استراتژی آمریکا پاکستان تروریست پرور نیست
پاکستان برای مبارزه با هراس افکنی اقدامی نکرده و آمریکا هم در استراتژی خود از تروریست پروری این کشور چیزی نگفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144819 منبع: پرینت

چندی پیش آمریکا راهبرد امنیت ملی خود را اعلام کرده است. این راهبرد چهار نکته، نکات محوری راهبرد در قبال سیاست های داخلی آمریکا بود. یک، حفاظت از میهن، بهبود رفاه در آمریکا، نمایش صلح از طریق قدرت و پیشبرد نفوذ آمریکا در نقاط مختلف جهان. ترامپ دو کشور یعنی روسیه و چین را متهم کرد که به نحوی د ر تلاش ایجاد چالش برای آمریکا است. اما آمریکا تلاش می کند که رابطه خود را با این دو کشور نزدیک کند. ترامپ به صراحت گفته است که ایتلاف ضد داعش توانسته است جغرافیایی که در خاورمیانه در سوریه و داعش بود آن جغرافیا را بگیرد و ترامپ هم گفته است بعد از اعلام راهبرد آمریکا در قبال جنوب و بن بست جنگ در افغانستان شکسته نیروهای امنیتی و آمریکایی در میدان جنگ افغانستان کامیاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، اجمل بلوچ زاده، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «تحول» گفت: اگر در یک سطح کلان استراتژی امنیت ملی آمریکا را مطالعه کنیم، در قدم اول در آن یک دشمن تراشی بسیار بزرگ صورت گرفته است. از چین، از روسیه، از کره شمالی، از ایران و سایر گروه های تروریستی جهادی به عنوان دشمن یادآوری شده است. آمریکا به دنبال این است که چگونه بتواند نفوذش را در سراسر جهان توسعه دهد و تلاشش هم این است که ما در یک مقابله با این دشمن ها ارزش های آمریکایی را در سراسر جهان ترویج کنیم. زمانی که با اروپایی ها صحبت می کند و قسمت همکاری های مشترک را در برابر دشمنانش مطرح می کند از تعلیم سپاه پاسداران یاد می کند و بالاخره بیشتر تمرکز می کند بر ممنوعیت تولید سلاح های هسته ای یا وسایل هسته ای و اتمی و مسایل هسته ای و اتمی. ما در قسمت افغانستان وقتی که موارد را بررسی می کنیم می بینیم از استراتژی جنوب آسیا یادآوری یادآوری می شود و دوباره در عین زمان افغانستان کشوری است که آمریکا هم پیمان استراتژیک است و اخیرا هم از استراتژی جنوب آسیا یادآوری شد و در قبال افغانستان اعلام شد اما وقتی که پیرامون را می بینیم، پیرامون دشمنان آمریکا قرار دارند.

وی، از این استراتژی انتقاد کرده و بیان داشت: چیزی که در استراتژی امنیت ملی آمریکا باید از آن یاد می شد این بود که قرار بود آمریکا پاکستان را به عنوان یک دولت تروریستی معرفی کند و دولتی معرفی کند که حامی تروریست است و بیشترین منابع آمریکا را صرف تروریست پروری کرده است. متاسفانه پاکستان برای مبارزه با هراس افکنی اقدامی نکرده است و آمریکا هم همچنین در استراتژی خود از تروریست پروری این کشور چیزی نگفته است. این استراتژی جنوب آسیا پاکستان را مورد فشار قرار نداد. در استراتژی جدید هم از پاکستان بیشتر خواهش شده است تا علیه تروریزم مبارزه کند. اما فشار و شدت وحدتی وجود ندارد. در حالیکه بر ایران، روسیه، کره شمالی فشار وارد می شود و در متن استراتژی به وضوح آمده است.

بلوچ زاده، در خصوص تصمیم ترامپ در استراتژی جدید در خصوص کشورهای همسایه می گوید: اوباما توانسته بود رابطه اش را با کشورهای رقیبش و حتی با ایران طوری تنظیم کند که یک اعتماد دوسویه و آمادگی برای همسویی بوجود بیاورد. ترامپ علاقمند است که اینها را فرو بریزاند و بر عکس آن عمل کند.

این آگاه سیاسی ادامه داد: روسیه بسیار واضح در مورد استراتژی امنیتی آمریکا اعلام کرده است که استراتژی امنیت ملی آمریکا را به بخش های مختلف و دستگاه های مختلف وظیفه سپرده اند که دقیق آن را مطالعه کند. اما در یک برخورد سطحی این استراتژی امپراطور خواهانه است و فکر می کند که آمریکا در یک وضعیت جهان یک قطبی موقعیت دارد و جهان چند قطبی را کاملا فراموش کرده است. ایران عین کار را می کند. چین عین کار را می کند. تحلیل های آنها نشان می دهد که این استراتژی کاملا به ضرر این کشورها است.

وی، درمورد استراتژی امنیت ملی آمریکا و تاثیر آن بر کشورهای منطقه بیان داشت: واقعا این استراتژی هیچ قلمرو نمی شناسد، هیچ مرزی نمی شناسد و تا هر جایی که بخواهد این ارزش های آمریکا و این خواسته های آمریکارا گسترش می دهد و در حقیقت هر ساحه ای که بخواهد آمریکا قلمروش است مثلا کره شمالی. در این حالت طبیعی است کشورهای منطقه موضع گیری های مشخص خود را خواهند داشت. از همه جالب تر این است که وقتی که آمریکایی ها آمادگی می گیرند و سلاح هایی مثل موشک های دفاعی اینها را می خواهند نصب کنند و بر آنها سرمایه گذاری کنند و چند برابر بسازند از اروپایی ها می خواهند که چنین کاری انجام دهند. همچنین بر سلاح های هسته ای خود می خواهند سرمایه گذاری و کنترل کنند. وقتی این تناقض ها را می بینیم بسیار سخت است که این کشورها بتوانند باهم کار کنند. حالا اگر در یک تصویر کلان این موارد را در افغانستان ببینیم. حالا این سیاست ها در افغانستان چطور باد خواهد خورد. آیا روسیه با آمریکا بر سر مساله افغانستان توافق خواهد کرد؟ آیا با ایران توافق خواهد کرد؟ آیا چین با آمریکا در افغانستان توافق خواهد کرد؟ حتی هند در یک مرحله ای قرار می گیرد که وقتی پیرامون هند را مورد تهدید قرار می دهند خود آن را هیچ حرفی نمی زنند و به عنوان یک دوست استراتژیک از آن یاد می کنید. طبیعی است که در منطقه آسیب پذیری شان بالا می رود.

بلوچ زاده در خصوص نقش ضعیف افغانستان بیان داشت: ما در فقدان سیاست خارجی و در فقدان آمادگی به خاطر ایجاد توازن بین سیاست های منطقه با مشکل مواجه می شویم و ابرقدرت ها دوباره رهبری را کشورهای کلان بدست خواهند گرفت. آمریکا، انگلیس و دو کشور دیگر که بازیگران اصلی در منطقه می باشند اگر بخواهند هم روسیه و هم چین و هم ایران از اینجا تهدید می شوند و قربانی این سفره هم ما خواهیم بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   شری برخیزد که به خیری مردم تمام شود !
نویسنده استاد حسن علی
اکنون که مذاکرات پشتون های افراطی که ارگ را در کنترول خود دارند با نمایندگان تاجیک ها ، بدون نتیجه بالای تقسیم قدرت و ثروت به پایان رسیده است ، افغانستان وارد مرحله جدیدی از سرنوشت ساز خود گردیده است ، ترکیب هیات مذاکره کننده ارگ چنان مسخره آمیز بود که در اعضای آن حتی یک نفر از هزاره های که داوطلبانه حاضر شده اند در پیشانه خود کلمه افغان را حک نمایند ، از اوزبیک های که در کنار دسترخوان حنیف اتمر لولیده اند و بالاخره از تاجیک های که به زور آقای نور به قصر سفیدار رسیده اند و اکنون قصر سفیدار را به مهمان خانه سلطان محمود غزنوی تبدیل کرده اند وجود نداشت ، چون در مسایل حساس کسی آن ها را به اندازه دو تای پشه به حساب نمی گیرند ، از ترکیب هیات تاجیک ها نباید چندان گله کرد ، چون آقای نور به مثابه یکی از مهره های کلیدی تاجیک ها مورد حمله ارگ نشینان قرار گرفته است ، لذا در قدم اول تاجیک ها باید مانع تهاجم ارگ می گردیدند که چنین کردند ، حالا که ذهنیت عامه تمام اقوام کشور به نفع آقای نور می چربد و چشم اکثریت مردم افغانستان به او به مثابه محور قدرت نگاه می کنند ، لازم است که آقای نور با رایزنی با تمام اقوام افغانستان یک طرح سیاسی دراز مدت برای نجات افغانستان ارایه نمایند و آن طرح سیاسی جز فدرالی شدن کشور در عمل نمی تواند طرح دگر باشد ، چون هر طرح دگر در افغانستان تجربه شده و در نهایت به شکست مواجه شده است ، از آن جایی که افغانستان کشور اقوام است پس لازم است که قدرت و ثروت بین همه اقوام کشور بصورت عادلانه توزیع گردد و این امر به جز از فدرالی شدن کشور غیر ممکن به نظر می رسد ، زیرا فدرالی شدن کشور به نفع تمام اقوام کشور است و خود به خود زمینه هم پذیری بین اقوام کشور را به میان می آورد .

>>>   افراد حزب اسلامی از بند رها شد، کشتار را شروع کرد!
یکی از زندانیان آزاد شده حکمتیار بنام عبدالحمید دیروز در ولایت غور یک بزرگ قومی را با دو پسرش در خانه اش برگبار بست، به شهادت رسانید!
سگان پاچه گير حكمتيار جان إنسان ها را گرفت

>>>   Haidarzoda
خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی احمدزی همبرگ فروش ، صفاک متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید تا غنی احمدزی شوونیسم قبیله فاشیت ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.
بخاریکه همین غنی کثیف کم اصل مغز تعصب ... اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی غلجی تاجیک هزاره از بیک ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع نفاق قوم انداخته است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم
بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی شوونیسم قبیله فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید

>>>   حبیب الرحمن حکمتیار: پاکستان خانه دوم من است.
راکت پراگنی ها بالای ولایت کنر از خانه دوم اعضای حزب اسلامی و حکمتیار هاست.

>>>   Khorasani
با توجه به این اصل که یک قسمتی از شرق و جنوب و شمال کشور توسط داعش و طالب ادارهٔ می‌شود و قسمت دیگری از شرق و غرب و جنوب و شمال حمایت‌شان را از استاد عطا محمد نور اعلان نمودند ، این سوال اساسی‌ در ذهن ظهور میکند که حاکمیت حکومت غنی در کجاست ؟

>>>   همین برادر که حرف های سیاسی میزنی هیچ چیز را یاد نداری در رسانه ها هم کپ زده نمیتوانی برو ... فروشی ات را کن ترا به سیاست چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است