چگونه هند و اسراییل بهم نزدیک شدند؟
اینک در مقطعی که اسراییل و آمریکا در موضوع بیت المقدس تنها مانده اند و نیاز دارند که کشور های بزرگی همچون هندوستان اگر از آنان طرفداری نمی کند حداقل بی طرف بماند، خود دستاوردی بزرگ برای اسراییل است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ کد خبر: 144751 منبع: پرینت

روابط دوستانه هند و اسراییل به سال ها قبل بر می گردد. به زمانیکه هنوز جریان های راستگرا در هند قدرت مانور نداشته و هنوز کاملا بر هند مسلط نبودند.
جریان‌های راستگرای هند همواره به گرایش‌های ضداسلامی خود مشهور بوده‌ اند، ایجاد همپیمانی ایدیولوژیک میان راستگراهای هند و جریان‌های راستگرای اسراییل این دو کشور را بهم نزدیک کرده است.

ناریندرا مودی، همسویی خود با اسراییل و یهودیان را به دلایل مختلفی پنهان نمی‌کند. وی سه سال قبل به مناسبت "عید انوار" یهودیان پیام تبریکی را در صفحه شخصی خود در توییتر به زبان عبری برای یهودیان منتشر کرد. این اولین باری بود که رییس ‌جمهور یک کشور بزرگ آسیایی چنین تبریکی را به زبان عبری که در بردارنده پیامی خاص است، برای یهودیان ارسال می‌کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل هم در پاسخ به این پیام، در صفحه شخصی خود پیامی را به زبان هندی برای ناریندرا مودی گذاشت.

با وجود تفاوت‌های تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی دو طرف، روابط دهلی- تل‌آویو اخیرا شکوفایی زیادی را شاهد بوده است. در واقع رژیم صهیونیستی هند را بازار خوبی برای فروش کالاهای خود و یک همپیمان جایگزین می‌داند و هند نیز به رژیم صهیونیستی به عنوان یک نمونه سرآمد در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و فناوری می‌نگرد.

اینک در مقطعی که اسراییل و آمریکا در موضوع بیت المقدس تنها مانده اند و نیاز دارند که کشور های بزرگی همچون هندوستان اگر از آنان طرفداری نمی کند حداقل بی طرف بماند، خود دستاوردی بزرگ برای اسراییل است.

هند در این مقطع زمانی که برای بدنام کردن اسلام از یکسو به همپیمان قدیمی خود پشت کرده و با سیاست های آمریکایی در منقه همسو می شود و از طرف دیگر بر تحکیم پیمان های قبلی و ایجاد پیوند تازه با اسراییل همراه می شود و با این طرفند دشمن دیرینه خود پاکستان را به بمب اسلامی متهم می کند و از کلماتی چون بمب اسلامی و تروریزم اسلامی در سخنرانی هایش نام می برد.

از منظری دیگر ، جمعیت نفوس قابل توجه و گرسنه هند، زمینه خوبی برای جولان یهودی ها در آینده است و به همین علت برخی از سرمایه گذاران یهودی از مدت ها قبل در کشور هندوستان زمین می خرند و به طرق مختلف هندی ها را به خدمت می گیرند.
شاهد این بیان، شهر پونه هند است که تقریبا نیمی از املاک این شهر توسط یهودی های اسراییل خریداری شده است.

دولت نتانیاهو تلاش کرده است تا طی دهه اخیر تکیه گاه های اصلی اقتصادی اسراییل را از اروپا به بازارهای آسیا انتقال دهد. اومعتقد است که این رژیم با اروپا آینده مشترکی نداشته و چاره‌ای ندارد جز اینکه در برابر فشارهای آنها و جریان‌های چپگرای داخلی، به سمت آسیا برود.

دستگاه امنیتی اسراییل از طریق قراردادهای امنیتی، نظامی، کشاورزی و فناوری محقق به هند نزدیک شد. به عنوان مثال تل‌آویو روابط خاصی را در زمینه کشاورزی با ایالت گجرات هند در زمانیکه مودی فرماندار این ایالت بود پایه ریزی کرده و در سال 2006 میزبان وی در سرزمین‌های اشغالی بود.
از زمانیکه مودی، نخست‌ وزیر هند شد، با افزایش همکاری‌های تل‌آویو و دهلی، سفرهای یوسی کوهین، مشاور امنیت ملی این رژیم به هند افزایش یافت. وی در بیشتر این سفرها حامل پیام‌های نتانیاهو برای مودی بود. همچنین دیدارهای مسوولان بلندپایه هند و رژیم صهیونیستی در سطح وزرای خارجه و اقتصاد بسیار افزایش یافت. تا اینکه نسخت وزیر هند به اسراییل سفر کرد و اینک که نخست وزیر اسراییل عازم هندوستان است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان هفتاد سال است که با اسرائیلستان همسایه است

>>>   فلسطینی ها از سال 1948 با اسرائیل همسایه هستند وافغانستان از سال 1947 با اسرائیلستان همسایه هست

>>>   هند هیچ گاه اشتباه نمی کند که در مقابل فلسطین وبه نفع اسرایل همکاری نماید .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است