افغانستان در روابط میان هند و اسراییل؟
اگر هند در نزدیکی با اسراییل و کسب حمایت امریکا، شریک استراتژیک خود، ایران را از دست بدهد و رقابت با چین و پاکستان را به نهایت برساند زیان های جبران ناپذیری بر افغانستان وارد می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ کد خبر: 144720 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تحولات منطقه ای سبب قرار گرفتن هند در محور تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی شده و برهمین مبنا، دهلی نو در تلاش برای گسترش روابط با اسراییل برای دست یابی به صنایع پیشرفته کشاورزی و نظامی با حضور فعال در اقیانوس هند است تا در برابر چین به رقابت بپردازد.

پس از دیدار نارندرا مودی از اسراییل قرار است نتانیاهو، دومین نخست وزیر این کشور در 14 ژانویه سال جاری میلادی به دهلی نو سفر کند، روابط دیپلماتیک این دو کشور از سال 1992 آغاز و در 2014 نزدیک تر شد.

هند به عنوان دشمن پاکستان و رقیب چین در منطقه روابط نزدیکی تجاری با ایران دارد اما با وجود خطرات بسیار نزدیکی دهلی نو و کابل که سبب سیاست سلطه گرانه اسلام آباد بر کشور بوده و خواهد شد، روابط گسترده میان هند و اسراییل چه عواقبی برای افغانستان دارد؟

افغانستان به عنوان کشور تحت نفوذ امریکا در گرداب حکومت فاسد و سلطه پذیر با دولتمردانی قبیله گرا گرفتار و از جانب دیگر در برابر سیاست تروریست پرور اسلام آباد به زانو در آمده است و در حالی که بندر چابهار امیدهای تازه ای برای دور زدن پاکستان و رسیدن افغانستان به آب های آزاد شده بود با رفت و آمدهای رهبران هند و اسراییل، احتمال تنش میان تهران و دهلی قوت می یابد.

از جانب دیگر، هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان در سال 2020 با گذر از چین بدل به بزرگترین کشور پرجمعیت خواهد شد و در کنار اقتصاد پویا و سیاست خارجی قدرتمند در تلاش برای نزدیکی روابط با امریکا و اسراییل است که این می تواند بر نفوذ دهلی نو در افغانستان و فشار بر پاکستان منجر شود.

هرچند این کشور با جمعیت دوصد میلیونی مسلمان خطرات گسترش روابط با اسراییل را به جان خریده است اما تحولات منطقه ای نشان می دهد که کشورها به دنبال منافع خود حاضر به گذر از خط قرمزها می باشند و تنها، روابط سیاسی و شرکای خارجی می تواند نقطه قوت قدرت و عرض اندام باشد.

افغانستان به عنوان کشوری محاط در خشکی با همسایه متخاصمی چون پاکستان زیر نفوذ امریکا در جنگ نیابتی گرفتار است که اکنون پای بازیگران دیگری نیز باز شده از روسیه گرفته که به بهانه حفظ مرزهای جنوبی کشورهای تحت حاکمیت خود آشکارا با طالبان به گفتگو می پردازد، ایران به عنوان رقیب سرسخت امریکا نقش تعیین کننده ای بر تحولات منطقه ای و کشور دارد تا دخالت های عربستان به عنوان حامی تروریستان و چین خلاصه شده در منافع اقتصادی.

در این میان، حکومت دونالد ترامپ به تکرار، پاکستان را لانه تروریستان عنوان کرده و این کشور را تهدید به قطع کمک ها می کند و برهمین مبنا، هند در چنین فرصت طلایی به دنبال گسترش روابط سیاسی با اسراییل در پی جلب حمایت و توجه کاخ سفید است و آنگاه می تواند با نفوذ در افغانستان به رویای انزوای پاکستان نزدک تر شود.

این در حالی است که روابط با اسراییل، خط قرمز مسلمانان در هر کشوری است آنهم هند با جمعیت دوصد میلیونی مسلمان در کنار اینکه شریک قدرتمند منطقه ای آن، ایران به عنوان دشمن اسراییل و حامی فلسطین، سیاست تعریف شده ای دارد که اگر در کوتاه مدت سبب تنش در روابط دهلی نو و تهران نشود اما در دراز مدت دلیل تقابل ها خواهد شد.

و اگر هند در نزدیکی با اسراییل و کسب حمایت امریکا، شریک استراتژیک خود، ایران را از دست بدهد و رقابت با چین و پاکستان را به نهایت برساند می تواند زیان های جبران ناپذیری بر افغانستان وارد شود زیرا هم بندر چابهار به بن بست می رسد و هم رقابت های خارجی بر جنگ و ناامنی ها می افزاید تا صلح برای همیشه از میان برود.

اجماع جهانی که در ابتدای تشکیل حکومت جدید افغانستان در جریان بود اکنون بدل به منافع هر کشور شده به طوری که هر قدرت نه برای صلح بلکه به دنبال نبرد رقابتی وارد سیاست داخلی کشور می شود و به همین دلیل، جنگ و ترویستان نه تهدید بلکه سلاح در اختیار قدرت ها است و می ماند کشوری قربانی از چهل سال گذشته تا....

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
اسراییل
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   پیروزی تیم کرکت بازان افغان رابرپاکستان برای پیر صاحب گیلانی نماینده پاکستان درافغانستان تبریک عرض میکنم

>>>   نویسنده امریکایی، کرستوفر بولین در مقاله‌ای که به تاریخ ۲۹ می ۲۰۱۶ در ویبلاگ شخصی‌اش نشر شد، از رابطه اسراییل با حزب اسلامی با وساطت چارلی ویلسون پرده برداشته می‌نویسد
«تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹ برای استخبارات نظامی اسراییل موقع مناسبی مهیا نمود که تروریست‌های اسلامی ضدغربی را به میان آورد.
چارلی ویلسون، یک عضو کانگرس از تگزاس که شدید حامی اسراییل بود، به مثابه یک دلال اسلحه اسراییلی با رهبر پاکستان ضیاءالحق و گلبدین حکمتیار به توافق رسید که تسلیحات اسراییل را (که از سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان ضبط کرده است) بدست آورده، بوسیله اسراییلی‌ها به مجاهدین حزب اسلامی تمرینات نظامی داده شود.... رابط اسراییل با چارلی ویلسون، زیفی ریفا، رییس دفتر واشنگتن سازمان استخبارات اسراییل (موساد) بود.
درحالیکه اجنت های استخبارات نظامی
اسراییل مصروف آموزش گروه او بودند، تا ۱۹۸۴ گلبدین روابط نزدیکی با اسامه بن لادن برقرار نموده بود و همزمان از سی.آی.ای و آی.اس.آی کمک دریافت می‌نمود.
علی محمد، جاسوس دوجانبه مصری‌الاصل که به درستی به زبان عبری تکلم می‌نمود، در تمرینات نظامی مجاهدین افغان دخیل بود. او اسامه بن لادن، ایمن الظواهری و سایرین را تربیت داد.
در روزهایی که اسراییلی‌ها حزب اسلامی گلبدین را مسلح و به جنگجویانش تعلیم می‌دادند، یهودی باراک {که بین سالهای ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۱ صدراعظم اسراییل شد} رییس سازمان استخبارات نظامی اسراییل (آمان) بود.»

>>>   درهمسایگی خانه گلبیدین یک محوطه را که شاید مربوط وزارت دفاع باشد دیوارهایش را رنگ وبرآن کلمات عربی به سبک داغش وطالب نوشته اند اطاق پهره داری ودرواز ساخته اند معلوم نیست اینرا گلبدین برای داغش وطالب میسازد یابرای ملیشه های خود

>>>   پاکستان یک کشوره ... هست

>>>   اظهارات خورشید محمود قصوری، وزیر خارجه سابق پاکستان در خصوص روابط مخفیانه این کشور با رژیم اسرائیل در زمان ریاست جمهوری پرویز مشرف، گمانه­‌زنی­‌هایی را در خصوص ابعاد این روابط و احتمال ادامه آن ایجاد نموده است. با توجه به اهمیت این موضوع، نوشتار حاضر درصدد بررسی سیر تاریخی روابط اسلام­‌آباد- تل­‌آویو، دلایل نزدیکی پاکستان و رژیم صهیونیستی به یکدیگر و نیز چالش­‌های روابط طرفین است

>>>   Hazem
هرچه پیش آمده تحت مدیریت امریکا است. و اگر همین آدمکها باشند آینده نیز در گرو استراتیژی لاشخوارانه امریکا خواهد بود.
مگر اینکه ایتلاف نجات تغیر مسیر داده وتحولات آینده را به سود منافع ملی کشور رقم یزند.

>>>   Asifi
امریکا امروز نی بلکه سالیان بسیار پیش ازاین ملیت استفاده کرده .. فامیل کرزی ، فامیل قادری ، وغیره فامیل ها آن

>>>   دونالد ترامپ کشورهای افریقائی و پاکستان را کثیف خوانده است افریقائی هاعکس لالعمل نشان دادند اما پاکستانی ها تا حال خاموش هستند

>>>   افغانستان هفتاد سال است که با اسرائیلستان همسایه است

>>>   خطاب به ایالات متحده امریکا و متحدینش!

من از توطیه ها و بازی های اخیر امریکا واقعن متنفرم و خطابم به ایالات متحده امریکا و متحدین شان این است که بار دیگر در صدد سلطه ی یکطرفه یک گروه بر بقیه ی مردم افغانستان هستند. دنبال بحران سازی هستند و میخواهند یک حکومت تک قومی در افغانستان ایجاد کنند. و همچنان خطاب به بقیه ملیت ها و آن بخش از مردمی که نه خودشان و نه نخبه گان شان در ساختار حکومت و دراین توطیه ها سهیم نیستند این است که: شوونیزم، فاشیزم و انحصار طلبان به مراتب خطرناک تر از طالبان اند.
طالبان به دلیل باور های دینی و اسلامی شاید به این بحث ها اعتنایی نکنند. اما شوونیست ها و فاشیست ها پروای هیچ چیزی را ندارند. نه آنچنان پروای دین دارند و نه هم پروای حقوق بشر.

بخشی از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در نشست اخیر پیرامون ایجاد حوزه های قدرت و اقتدار و همچنان توزیع عادلانه قدرت – ثروت درچهارچوب ایالات.
کابل استار

>>>   تهاجم سیستماتیک افغانیزم علیه زبان فارسی
افغانیزم، با سرعت و تهاجم سیستماتیک زبان فارسی (ملی) را که معرف هویت و فرهنگ و تمدن ما بود، چگونه به مسلخ جراحی مسخ هویت برد و سرانجام به حاشیه ی قدرت هدایت کرد؟
زبان فارسی در زمان امیرعبدالرحمن خان مؤسس افغانستان؛ عملاً زبان ملی، رسمی و سیاسی بود، زیرا هنوز نه فرهنگ دستور زبان افغانی تدوین شده بود و نه ظرفیت لازم سیاسی و اداری را داشت، کما اینکه هنوز هم ندارد.
در زمان امیر حبیب الله خان و امیر امان الله خان، زبان فارسی همچنان زبان رسمی، ديپلماتیک ، اداری و ملی بود ، زیرا تقریباً تمام فرامین، موافقتنامه ها ، اساسنامه ها ، نظامنامه ها، کتب رسمی منتشره و مطبوعات ، همگی اول به زبان فارسی انتشار می یافتند و بعداً به زبان افغانی ترجمه می شدند.
سیاست خزنده و تهاجم فاشیسم افغانی علیه زبان فارسی ، فرهنگ، هویت و تمدن خراسان بصورت اساسی در زمان محمد نادر شروع شد و در عصر سلطنت محمد ظاهر به اوج خود رسید .
تهاجم فاشیسم افغانی علیه زبان فارسی در دو مرحله و با سؤ استفاده شیطانی از تاریخ ادب فارسی صورت گرفت، اول سپهر هویت پهناورش را در زاویه چهل و پنج درجه دری محدود نمودند و بعداً با اعلام زبان افغانی به عنوان زبان ملی، این عنصر تمدن آفرین را به حاشیه قدرت و سیاست هدایت کردند.
نصاب رسمی معارف در تمام سطوح بر محور زبان فارسی استوار بود ، همانطوریکه در اسناد مشاهد می کنید، زبان فارسی درس اول تمام مدارس، مکاتب رشیدیه و دارالمعلیمین ها بود و از زبان افغانی خبری نبود.
لطفاً به اسناد تاریخی با دقت و تأمل نظر بیافگنید و موقعیت امروز زبان تمدن آفرین و مقدس فارسی را با آن ایام در کشور افغانستان مقایسه کنید.
ادامه دارد ...
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   تعصب قومی دیه های حقیقت بین را کور ساخته و کار به جایی رسیده است که سراوپ مراد زی نواسه ملا مراد پنجابی و سابق منشی ولایتی خلقی ها و پرچمی ها، حالا مدافع گلبدین شده ، طالب و داعش را فراموش می کند، جمعیت اسلامی یگانه اسازمان ضد پاکستان را، هم نظر پاکستان معرفی می کند. زهی بی خردی و حماقت!!

>>>   سرلچ مراد زی ، نواسه ملا مراد پنجابی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است