شناسنامه‌ برقی ضرورت ملی و سبوتاژ سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144611 منبع: پرینت

اگر قرار باشد از شر آمارهای شکمی و خیالی در عرصه نفوس کشور خلاص شویم راهش دیجیتال کردن سیستم سرشماری نفوس است. اگر قرار باشد بدانیم که در یک ولایت چند نفر زندگی می‌ کند و مجموع واجدین شرایط رای دهی در ولایت مورد نظر چند صدهزار یا چند میلیون است فقط و فقط با دیجیتالی کردن سیستم احصایه و نفوس شماری چنین چیزی ممکن است. در غیر آن ما هستیم و همین آمارهای شکمی. آمارهای شکمی که از عرصه "خدمات پستی در یک و نیم میلیون قرن پیش در کشور" تا آمارهای شکمی که اشرف غنی در مورد تعداد درختان و تخم مرغ های موجود در کشور ارایه می‌کند.

بازیگران و سوءاستفاده‌ گران از ترم خیالی اگر در انتخابات 93 در برخی ولایات چندین مرتبه بیشتر از کل نفوس ولایتی در شرق یا جنوب کشور رای بیرون دادند و انتخابات را به گند کشاندند با ترم مکتب های خیالی دست کم دو نسل از فرزندان افغانستان را در بخش های مشخص از کشور از حق دسترسی به آموزش و پرورش محروم کردند و متاسفانه بیسواد بار آوردند اما می بینیم که مهندس و کاشف مکتب های خیالی را اشرف غنی چنان نور چشم پنداشته و کرسی امتیازی وزارت دولت در امور پارلمانی اهدا کرده است. پولیس خیالی، اردوی خیالی و سایر خیالی بازی ها را شما خودتان مرور کنید و پیدا کنید.

توزیع شناسنامه‌ ی برقی افغانستان را در ابعاد گسترده‌ ای از دولتداری و حکومتداری قرون وسطایی عبور می‌ دهد. شیوه‌ ی دولتداری و حکومتداری را مدرن و امروزی می‌ سازد. در ابعاد گسترده‌ ای زمینه‌ ای را برای شفافیت فراهم می‌ سازد. با توزیع شناسنامه‌ های برقی افغانستان را از شر معیارهای خیالی نجات می‌ یابد. با عملی شدن این برنامه بزرگ ملی بر تمام معیارهای خیالی خط بطلان کشیده می‌ شود. از مکتب و معلم خیالی شروع تا پولیس خیالی، اردو خیالی و اکثریت و اقلیت بازی های خیالی همه به ابطال می‌ روند و در تمام زمینه‌ ها شفافیت به بار می‌ آید.

سبوتاژهای سیاسی در خصوص شناسنامه‌ های برقی از نظر من بخشی از یک توطیه‌ ی بزرگ و حساب شده است که به هدفمندی گریز از شفافیت به اجرا گذاشته می‌ شود. تعدیل قانون ثبت و احوال نفوس با فرمان تقنینی از اساس خلاف ماده 79 قانون اساسی است. در این بازی قانون قاعده بازی نیست. توطیه‌ های فراقانونی قاعده بازی است. "قاعده را رعایت کنیم"...؟!

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه‌ برقی
سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   درست فرمودید اقای اشنا اما کجاست گوش شنوا و چشم بینا و عقل و دانش فرسا در داخل ارگ چشم و گوش شانرا کرو کور کرده تعصب و قومگرایی و خود خواهی و جهل زور گویی و با استفاده از زور هر چیزی رامیخواهند که بالای مردم از اقوام دیگر بقبولانند در گذشته هرچه که کردند کردند اما در شرایط فعلی عصر حاظر نه عصر گذشته است ونه مردم گذشت اکنون مردم با خرد تر و اگاه تر و بادانش تر از گذشته هستند به هیچ وجه نه فریب کسی رامیخورد ونهکسی انها را اغوا کرده میتواند ونه به زور چیزی را بالای انها قبولانده میتواند دلک شان جمع باشد .

>>>   شناسنامه یک کارت هویت ار تبعه افغانستان است اما تاجی معلوم میشود حکومت نمیخواهد اقوام بزرگ کشور را بدرستی به معرفی بگیرد میخواهد همه اوغان معرفی شوند اما اقوام دیگر که مرد اصلی این خاک هستند با این هویت جعلی که ساخته و بافته انگلیس است مخالفت میکنند همین باعث شده است که این روزند به چالش کشانیده شود. حکومت بیچاره خود یک دست نشانده و غلام است که توسط سفارت امریکا در کابل نصپ شده است باید به آزادی های مردم احترام قایل گردد هرتبعه کشور حق دارد به میل خود شناسنامه بگیرد اگر کسی میخواهد اوغان معرفی گردد مشکل ما نیست اگر کسی میخواهد تاجیک ِ وزبیک و هزاره در تذکره اش نوشته است به آنها هم حق داده شود.

>>>   Faiq
يك پرسش ساده:
حالا رهبران و مردم ما -به اصطلاح- فهميده اند كه "اوغان" مساوي است به "پشتون"، پس آيا انها هنوز هم افغان هستند و يا خير؟

>>>   Faiq
امير عبدالرحمن خان در تاج التواريخ ميگويد:"ا.......... خود را با مردم نورستان مغاوضه ميكردنند"

>>>   نمی دانم مردم ما چرا این قدر خوش بینانه به شناسنامه های برقی می نگرند و آن را حلال تمام مشکلات افغانستان می دانند. این فرایند نی امنیت می آورد و نی شفافیت. در خودهمین کار باز هم شاهد تقلب بزرگی خواهیم بود. افغانستان هنوز آماده توزیع شفاف شناسنامه ها نیست. این کار را تا امنیت کامل معطل کنید. در غیر آن نیمی از مردم پاکستان بصو رت رسمی صاحب شناسنامه ی افغانستانی می شوند. در افغانستان تقلب در هر فرایندی امکان پذیر است. دزدان با چراغ فراوانی از همین حالا چاره سنجیده اند و منتظر فرصت هستند. بگذارید شناس نامه دیر آید اما سیر آید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است