رویارویی نظامی غنی و عطا
اگر نبرد با عطامحمد نور بدل به اعاده حیثیت ارگ شده اما غنی نمی تواند امید به اردوی ملی برای شکست نظامی وی داشته باشد زیرا جامعه جهانی مشروعیت حضور در افغانستان را خرج نبردهای قومیتی نخواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ کد خبر: 144559 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، گزینه نظامی در افغانستان جنگ زده و مستعد خیزش های قومی و مردمی در کنار گروه های تروریستی که آماده حمله هستند بدترین راه برای سرکوب یا برکناری مقامی از دل حکومت است اما استفاده از این آن از سوی رییس جمهوری که توهم سلطنت دارد بعید به نظر نمی رسد.

معضل برکناری کامل عطا محمد از قدرت بلخ بدل به موضوع حیثیتی برای اشرف غنی شده و با وجود سه دور گفتگو نمایندگان جمعیت با وی نه یک گام به عقب بر می دارد و نه خواهان اعطای امتیاز به والی برکنار شده بلخ است.

از سوی دیگر، واشنگتن پست به نقل از منبعی موثق می گوید که داکتر عبدالله، معصوم استانکزی و سرور دانش برای حل معضل بلخ، روی گزینه نظامی تاکید دارند در حالی که امریکا هشدار می دهد که به جای زورآزمایی به گفتگو و راه حل های مسالمت آمیز تن بدهند.

این در حالی است که عطا محمد همچنان که توانسته طی یک و نیم دهه بلخ را به دور از ناامنی و از وجود هر تروریستی حفظ کند هم به ثروت هنگفت رسیده و هم قدرت نظامی و سیاسی گسترده دارد و در برابر تهدید نظامی ارگ برای بقا به میدان نبرد خواهد رفت.

اگر چه امریکا و جامعه جهانی حامی حکومت اشرف غنی و اهرم فشار بر مخالفان سیاسی وی هستند اما بعید به نظر می رسد که با دخالت نظامی در اختلاف های داخلی افغانستان حاضر باشند مشروعیت حضور خود را به خطر بیاندازند.

و همین حمایت های خارجی و دلگرمی اشرف غنی به نظامیان خارجی سبب شده است که رهبران جهادی با وجود سیاست حذف و سلطه گری ارگ راه مدارا را به جای استفاده از گزینه نظامی و حتی تهدید آشکار نظامی نسبت به حکومت در پیش بگیرند.

در همین راستا، دامنه نفوذ عطا محمد تنها به ولایت بلخ محدود نمی شود، جنرال رازق طی روزهای گذشته حکومت وحدت ملی را دولتی ایتلافی خواند و خواهان ماندن عطا محمد در ولایت بلخ شد، فرماندهی که خود نیز از گزند برکناری ها و حذف جزیره های قدرت در امان نیست.

رییس جمهور نه تنها به دنبال تداوم قدرت در انتخابات ریاست جمهوری آینده می باشد بلکه با از میان بردن جزایر قدرت، فرماندهان دردسر ساز و رهبران جهادی در پی برقراری حکومت مرکزی قدرتمند است تا هیچ خطری نظام وی را تهدید نکند.

عطا محمد نور پس از برکناری با حضور فعال در نشست های مخالفان سیاسی به رییس جمهور تاخت و عبدالله را مورد هجوم انتقادها قرار داد و اشرف غنی که خود را مظهر قدرت در کشور می داند با آسیبی که وجهه قومی و سیاسی ارگ متحمل شد تمامی راه های مدرا را از میان برد، هرچند هیچ گاه رییس جمهور قابل اعتماد برای اتحاد و پیمان نبوده است.

تقابل میان حکومت و والی عزل شده بلخ بیش از هر زمانی برای مردم بخصوص باشندگان ولایت بلخ سبب ایجاد تنش شده به طوری که آینده ای نامعلوم، انتظار این ولایت همواره امن و قطب اقتصادی شمال را می کشد.

در این میان، چرا عبدالله قبیله گرا تر از هر پشتونی در عزل و برکناری همپیمانان و هم حزبی های خود عمل می کند؟ مگر حمایت عطا محمد سبب به ریاست اجرایی رسیدن وی نبوده است؟

عبدالله طی دهه ها حضور در سیاست کشور، روابط تنگاتنگی با جامعه جهانی برقرار کرده و با سود بردن از حزب جمعیت و حمایت رهبران تاجیک به ریاست اجرایی دست یافت و از آنجایی که بنا به توافقنامه حکومت وحدت ملی به جایگاه با ثبات در قدرت رسیده است نمی تواند هم متحد اشرف غنی باشد و هم تامین کننده خواست های عطا محمد.

سپیدار را می توان حاشیه امن ریاست اجرایی دانست که هم به عطا محمد پشت کرد و هم به جنرال دوستم تا اشرف غنی وی را متحدی قابل اطمینان بداند و در میان دیوارهای این کاخ با طرح نقشه و همراه شدن با دسیسه های ارگ، انتقادهای تند عطا محمد را پاسخ می گوید.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
عطا
نظرات بینندگان:

>>>   پیش فرض های دانشمند ترک در ارتباط با سیل جهانی که در گفتگو با برنامه ی تلویزیونی « خارج از خبر» شبکه تی ار تی ترکیه مطرح کرد موجب شگفتی مردم این کشور شد.
، یاووز اورنک دکتر علوم، استاد دانشکده ی دریایی دانشگاه استانبول نقطه نظر خود را در ارتباط با حوادثی که در کتاب مقدس نوح و سیل جهانی آمده است بیان کرد. به عقیده ی این دانشمند در زمان سیل ، نوح سعی داشت به پسرش بقبولاند که در قایق بنشیند وبرای اینکار از تلفن همراه استفاده کرد از آنجا که در زمان نوح فن آوری های پیشرفته تری نسبت به زمان ما وجود داشت. ضمنا این دانشمند معتقد است که نوح قایقی از ورق های فولادی ساخت که قادر بودند موج های ۴۰۰ متری را تحمل کنند و همچنین از انرژی اتمی برای حرکت آن استفاده کرده بود. طبق گفته های اورنک پس از سیل از این قایق کبوترها فرستاده نشدند بلکه پهپادها بودند. او به این سوال مجری که آیا شواهد علمی در این زمینه برای اثبات گفته های وی وجود دارد پاسخ داد: « چرا کبوتر فرستاده بشود در صورتی که فن آوری های پیشرفته بوده است؟» او در ادامه ی نظریه خود بیان داشت که در قایق حیوانات نبودند بلکه تخمک ها و اسپرم هایی قرار داشتند که به سفارش نوح از آمریکا و فرانسه فرستاده شده بودند
ر

>>>   اردو و پلیس و امنیت نباید در قضایای سیاسی داخلی دخالت کنند.
ایستادگی عطا در مقابل غنی تمرد یک والی نیست بلکه دعوای یک شریک قدرت است.
اگر نیرو های امنیتی مداخلت کنند باعث از هم پاشی آنها میشود چون وقتی دیدند که قبیله های غنی قصد چور شمال را دارند آنگاه کسی منتظر قومانده کسی نمینشبند.

>>>   پنشــــیری ها تازمانی باشما هستند که به هدف شان برسند بعد راه شانرا جدا میکنند از سال 71 تاحال به این متوجه نشدید ؟

>>>   دزد های شمالی شاید منتظر باشند که مصیبتی بیاید تا اینها شروع به چور وغارت کنند

>>>   در شاهنامه فردوسی خسرو پرویز برای انتقام از مردم ری پس از شکست بهرام چوبین قصد قتل عام داشت. وزیرش به او پیشنهاد کرد بجای قتل عام این سه کار را بکند
-کشتن همه گربه ها (تا موش ها در شهر زیاد شوند و بیماری همه گیر شایع شود)
-کندن ناودان‌ها تا منازل و معابر تخریب شوند
- انتخاب یک فرد ابله بعنوان حاکم
این سومی بنظرم خیلی آشناست
گیلانی

>>>   گاهی مردم وهواخواهان انسانها ولو هرقدر خدمت گذار ومستحق باشد تنها میگذارند ودرحالت مشکلات وسختی پهلوی اورا خالی می نمایند چه این توده های ظاهرا طرفدار ایمه ای اطهار ونواده ای پیامبر گرامی را در میدانهای نبرد تنها گذاشته وهمه فرار را بر قرار تر جیح داده اند چه رسد به ما که به خاک پای انها نمیتوانیم برسیم در همچو نبرد ها برد از یزیدهاوطاغوتهاوفرعون صفتان است علی الخصوص که همه رونق وابادانی بلخ باستان را نمی توانند ببینند وارزو دارند که این ولایت باز سازی شده را یک مرتبه ویران نموده وباز از سرنو تعمیرنمایند!!!
البته این واقعیت را بخاطر این بیان نکردم تا شیر مردان بلخ ودلاوران بخدی را به سستی وسست عنصری دعوت کرده باشم احیانا اگر هجوم نظامی صورت بگیردکه حتما بدون رضایت وچراغ سبز خارجی ها عملی نمیشود وبلخ باستان وبران گرددوچند سر بکف وجانباز شهید شود غنی وعبدالله ودانش را چه غم از هردو طرف فرزندان این دیار جانهای عزیز خودرا از دست میدهند ورنگ سرخ وموی زرد وچشم سبز دانش وعبدالله ودشمنی دیرینه ای استانکزی واتمر با اسلام ومسلمان حکم میکند که این در گیری به وقوع بپیوندداگر خدای نا خواسته تیر به هدف خورد فبها ونعمه والاباز سیاف وگیلانی ومجددی پا در میانی مینمایند مسله را از راه صلح پایان میدهند ولی غنی وعبدالله هیچ چیزی را از دست نمی دهند وچیزی برای از دست دادن هم ندارندزیرا کرسی غلامی را کسی نمیگیرد ودارای ها واندوخته های ایشان واطرافیان انها تضمین است ودر مزار هم خانه وپارتمان ندارند که ویران گردد واین ملت عزیز است در ماتم می نشیند وستم می بیند ومظلوم واقع میشود
انا لله وانا الیه راجعون
فرزند یکی از شهدای استقلال

>>>   هیچ تاجیکی هزاره ای ازبکی در اردو و پولیس غیر ملی علیه عطا محمد نور اقدام نخواهد کرد. بلکه تفنک خود را بطرف احمدزی فاشیست قوم پرست نشانه خواهد رفت.
جنرال تاجیکی اردوی ملی.

>>>   توصیه برای عطامحمد نور:
این بهترین موقع است برای ادامه قدرت. خیلی خودرا محکم کنی هرگاه از سمت والی تورا دورساختند ثبت تاریخ میشود. این پروا ندارد اگرمردم تباه هم شود بلا درپس شان مگر توباید ازسمت قدرت باید دورنشوی که تمام دارایی های که در چند سال اخیر به زحمت وبه آبله کف دست بدست آورده ای همه ازبین میرود. اگر به شما زور هم وارد کردند زور آزمایشی کن خودرا جلوران .عقب نشینی نکنی که بینی ات از بریدن خواهدشد.

>>>   کار به همین سادگی نیست اگر یکبار مردم خشم گین بشود حفیظ الله امین را سرنگون خواهد کرد

>>>   هوالله
بزرگوار فرزند یکی از شهدا استقلال
اولا قبله گاه صاحب درکدام جنگ استقلال به گفته جناب عالی به شهادت رسیده اند
جنگ های افغان انگلیس
جنگهای افغان روس
جنگهای افغان وفارس (نادر افشار)
اگر وضاحت داده شود بهتر خواهد بود
دوم شیرمردان وشیرها درجنگهای گذشته همه امتحان خودرا داده اند از کابل تا به بلخ پنجشیر .
بالفرض همن جنگ بوقع پیوست مسولیت ان بدوش کی ها میباشد ان ومقدار خون که ریخته میشود بدوش کی ها هستند
تاسف من به همچو توشیرمردان میباشد که شما با ارزیابی احوال سیاسی نظامی که ناقص ترین ارزیابی میباشد چکونه از یک شخص دفاع مینمایید انهم شخص که چهره رای همه هویدا واشکار میباشد مگر این ایت درذهن تان ویا از کسی شنده اید که خداوند قدیر میفرماید
الحب فی الله البغض فی الله
دوستی بخاطر خدا ودشمنی بخاطر خدا
نمیدانم به این ایت خداوند ایمان ویا وباور دارید درصورت ایمان داشتن بخدا پس جطور شما وامثال تان اماده همرکاب با همچو شخص (نور) میشوید
وبرعکس ان بنده باشما کاری ندارد
وجالبتر اینکه که شما درصورت بروز جنگ به دنبال خون های که ریخته میشود نمیگردید به دنبال ویرانی بلخ باستان میباشید خداوند از ویرانی بلخ باستان از شما پرسان نمی نماید بلکه از یک قطره خون خاه حق باشد ویا ناحق که همه وما شما دران سهیم میباشبم خداوند از ان پرسان مینماید پس عزیزم درایجاد تفرقه ونفاق نباشیم ودراجهت اصلاح خود وجامعه خود بکوشیم وپیرو حق باشیم
بدرود
محمد خالد
از اندخوی

>>>   ما خواهان اتحاد و یک پارچهگی همه جریان های سیاسی در کشور هستیم بخاطر اینکه کشور و مردم رنجدیده ما به صلح نیاز دارند

>>>   مردم شرافتمند کشور ماافغانستان به هیچ وجه ازاین زورگویان وتنفنکداران حمایت نکند امین ها بودکه وطن به این حالت رساند این رهبرها درحج قسم خوردن که باوطن خود خیانت نمیکند مگردروقت سرقران پای ماندن وازسرقران تیر شدن به جای طلبی قدرت طلبی شروع کردن اینهاثروتمند شدن منافع شخصی اینها درخطر است نه مردم.

>>>   هرچند پشتونها در امر اعمار و سازندگی مهارتی ندارند، ولی در کار ویران ساختن و تخریب از ید طولا برخوردار اند. دلم به حال بلخ زیبا می تپد. پیشرفت و غنای بلخ باستان خاری است در چشمان تنگ غنی و هواخواهان بی فرهنگ او. بدین علت است که این گروه نابکار مقدمات ویرانی بلخ را چیده و در عمل پیاده می کنند.
خالد

>>>   Farah
به عقيده بنده هر شخص كه سوگند ميخورد وبه قول وعده خود إيفا نمي كند خاين است .....است همچو ريس جمهور كشور

>>>   Khrasani
آقای دلسوز حق خواستن تعصب نیست بلکه بالای هر انسان فرض است که از هویت خدادادی نیاکان شان در مقابل زور گویان ایستادگی ومقاومت کنند
ما نمیخواهم زیرنام کلیمه افغان که هویت وملیت ما نیست با چال فریب نیرنگ دروغ افغانیت که معنای پشتونوالی میدهدبرده وغلام افغان ذلتی های وطن فروش .....غلام غلامان شویم.

>>>   تجزیه کشوریگانه راه حل است بس
غوری

>>>   شعار اسلامیت، افغانیت و استفاده از سایر کلمات همگانی مانند وحدت ، ملت، ملی، صلح، منافع ملی .... توسط پشتونها فقط و فقط بخاطر منافع قومی و لسانی بوده نه عمل به حقیقت معنای این کلمات ولی افسوس اینجاست که مردم هنوز هم فریب اینگونه کلمات و جلاداهای پرستار نما را می خورند و از حقیقت امر غافل اند.

>>>   عجب! پول و قدرت چند روزه با آدمها چه میکند؟!!
دانش و عبد الله چنان فریفته حکومت پوشالی غنی گردیده اند که به خاطر او، کشورشان را به سمت جنگ داخلی می کشانند.
ض

>>>   Abdali
مه به این نتبجه رسیدم که دولت ........میخواهد همگی را مصروف بسازد گاهی همرای نور تذکره یک بهانه است ازنطرف داعش را جابحا میکند فقط برای ویرانی وطن و کشتار مردم بیگناه و بس

>>>   Azizi
این سیاست غنی است وقتکه دید مردم پشتون هم از استاد اعطا دفاع کردن با استاد اعطا یک دست شدن
باز تسکره را پیش کرد تا تفرق بعین قوم ها اندازد
میگه آب را خد کن ماعی بگیر

>>>   Salim
اگر ارگ از گزینه نظامی کار بگیرد، این یک گزینه ی برگشت ناپذیر خواهد بود ولی در عین زمان به مفاد مردم و کشور خواهد بود. زیرا قسمت اعظم نیرو های امنیتی در تمام ارگان های سه گانه ی پولیس ملی، اردوی ملی و استخبارات ملی (ریاست امنیت ملی) طرف دار جبهه شمال و بر علیه رژیم دست نشانده ISI و CIA استند و این نخستین گام ها در راه فدرالی شدن و محتملن تجزیه کشور به دو بخش افغانستان و جمهوری خراسان خواهد انجامید.

>>>   Balkhi
شمال در خطر تجاوز دیگر تاریخی است همه ملت وطن پرست باید تا دم مرگ از خانه و عزت خود دفاع کرده ودرس عبرت به نواده های مهمند و نادر غدار بدهند و حکومت فدرالی اعلان کنند .

مار های آستین و خفاشان آهسته آهسته خود را نمایان میکند در این جنگ شمال بدون شک پیروز است روز که زن و اولاد ت زیر پای طالب و داعش افتاد آنوقت هیچ بشر و خدای بدادت خواهد رسید

>>>   غنی چی فکر کرده است آیا بسیاری از اردوی ملی تاجیک و هزاره نیست؟ هیچ تاجیکی در این نزاع طرفدار غنی فاشیست نمیشود هزاره هم متحد هم زبانان خود خواهد بود.

>>>   این مصلحت‎ها بود که فرصت داده شد که حالا والی امر رئیس جمهور را قبول نمی‎کند

>>>   بعوض اینکه غنی احمدزی عوام فریب تقلبکار با کسانی که دشمنان خاک و مردم است جدیت بخرچ دهد بر خلاف با کسانی که در ایجاد همین حکومت سهم فعال و پنجاه پنجاه را با وی دارد و در باز سازی بیشتر از غنی کار کرده و در اردو و پولیس بیشتر اولاد های شان در مقابله با طالبان نوکران پاکستان قرار دارند با اینها سر خصومت را گرفته و با دشمنان ملت ترورستان خون اشام هر روز عذر و زاری دارد و پول هنگفت از خزانه دولت را صرف میکند تاانها را شریک حکومت سازند ایا اینکار اشرف غنی احمدزی قومگرای معتصب خلاف قانون و ارزش های اخلاقی و انسانی نیست که است .

>>>   امریکا بیکار نمانده که برای خودش دشمن بخرد و جهت خوش ساختن غنی کوچی و تیمک شئونیست های قبیلوی اش چاره این را ویا چاره آن را بکند. امریکا قسمیکه ادعا میکنند طرفدار مردم سالاری است نه طرفدار قبیله سالاری چند تا شئونیست هائیکه تمام روز امکانات امریکا را جهت پیشبرد اهداف قومی قبیلوی خود ضایع میکنند و هیچ دست آوردی هم ندارند. گذشته از آن، ایستادگی و اعتراض ها علیه خودکامی و تمامیت خواهی های غنی و تیمک فاشیست او صورت میگیرند، نه علیه امریکا، و امریکا آنرا میداند. خاطرت جمع باشد.

>>>   به بنام اندخوئی ولی اوغان اصلی،
اوغانها با نادر افشار کدام جنگی نکردند بلکه دولت افشار در اثر بی اتفاقی های داخلی خودش سقوط کرد و احمد خان درانی که تا آنزمان "ملازم شخصی خاص" نادر افشار بود بعد از سقوط او به قندهار گریخت از موقع استفاده کرد و در قندهار حکومت خودش را اعلان کرد۰ برو تاریخ بخوان ...............

>>>   یاغی هرکه باشد یاغی است

>>>   جنرال تاجیکی من طرف دار عدالت هستم که عطانور نه محقق که مفت خور هستند دست شان جلوی کشور های دیگه دراز هست زنده باد مردم افغانستان نه عطانور وغیره انشاالله تا عدالت راهی نیست

>>>   بلاخره کشته شدن افراد ظاهر قدیر بشمول چند تن قوماندانان شان توسط امریکایی ها یک مثال بسیار روشن و ساده است تا دیگران از آن پند گرفته باشند. در غیر آن بدتر از افراد ظاهر قدیر به کام نیستی و مرگ میروند.

>>>   دفاع برحق استاذ اعطامحمد نور برای آرامش مردوان سمت شمال برحق است .
زره

>>>   همین عطا خودش عدالت است۰ دست تاجیکی اینجا دراز نیست بلکه همان ولسمشرک اوغان است که نام گدائی گر بین المللی را کمائی کرده و حال میخواهد از مرمی گدائی شده برای ملت علیه اراده ملت سهو استفاده کند، که نمیتواند چون بادارش برایش اجازه نداد و سخت از این هم زبون تر و رسوا تر میشود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است