بلخ، وقت كُشى ارگ با خیالی آسوده
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144397 منبع: پرینت

در حاليكه انجنير داود با فرمان دست داشته رياست جمهورى معرفى شدن اش را بحيث والى جديد بلخ لحظه شمارى مى نمايد. عطا محمد نور بطور نرمال به دفتر كارش رفته و مصروف پذيرايى از آنهايی است كه هر روز به بلخ سرازير شده و اعلام حمايت از او مى نمايند. در كابل نيز جمعيت اسلامى مشغول مذاكره با نمايندگان ارگ است تا راه حلى براى باز نمودن گره ايجاد شده يابند.

آخرين دور مذاكرات دو طرف در كابل هم كه بدون نتيجه پايان يافت. سرانجام اين كشمكش چه خواهد شد؟ آيا عطا محمد نور با مقاومت در برابر تصميم ارگ و با حمايت مردمى ابقاء خواهد شد؟ يا اينكه جمعيت باخت را پذيرفته از سنگر بلخ نيز عقب خواهد نشست؟ دليل وقت كُشى و انعطاف ارگ چيست؟ چرا تا حال به معرفى والى جديد نپرداخته است؟ آيا از رويارويى با نور و جمعيت اسلامى مى هراسند يا اينكه كاسه ى ديگرى زير نيم كاسه شان قرار دارد؟

جمعيت با گشودن باب مذاكره تلاش دارد تا براى بيرون رفت از اين تنگنا راه حل آبرومندى جستجو نمايد و آخرين پيشنهادشان به ارگ مهلت خواستن تا بهار 97 است كه تا حال پذيرفته نشده. عطامحمد نور مى كوشد در هماهنگى با فرماندهان جهادى و با حمايت مردمى، ارگ را با برجسته نمودن تقابل نظامى زهر چشم نمايد. او فعلا سوار بر موجى است كه تصور نمي رود در عمل نيز چنين باشد زيرا بسيارى كه امروز با او سر مى جنبانند گمان نمى رود در روز آزمون كنار اش بايستند. اين نكته اي است كه هم او و هم ارگ نشينان به خوبى مى دانند. چنانچه برخى از همپيمانان اش در روزهاى اخير تحت تلقين و فشار ارگ قرار داشته و دارند.

ارگ كه توپ را به ميدان حريف انداخته با خونسردى اوضاع را زير نظر دارد. در حاليكه نه حاضر است در بُعد سياسى انعطافى نشان دهد و نه هم كار را به نظامی گرى بكشاند. بطور خزنده و مرموز سعى دارد تا با تسليح ناراضيان بلخ، مسلط شدن بر نقاط حاكم شهر، تحريک مردم ناراضى به راهپيمايى، بهم زدن رونق بازار و نظم اجتماعى كه سبب نارضايتى عمومى خواهد شد والى بلخ را با موج مخالفت مردمى مواجه سازد. جمعه خان همدرد، هواداران انجنير داوود، آصف مهمند و برخى ديگر از مخالفان عطامحمد نور از قبل در اين راستا فعال شده اند.

ارگ از روند بطى و چند مرحله ى مذاكرات با جمعيت در فكر وقت كُشى و بدست آوردن زمان است تا اوضاع را طورى به ضرر عطامحمد نور شكل دهد كه بدون كسب امتياز و بطور طبيعى از مقام اش كنار رود. بدون شک والى بلخ متوجه تحركات عوامل ارگ در ساحه ى كارش است اما اينكه تا چه ميزانى آن را در عمل خنثى خواهد نمود يا اينكه چه تدابير دفاعى معقولى در برابر شان اتخاذ خواهد كرد بستگى به انكشاف اوضاع دارد. گمان نمى رود بلا تكليفى بلخ طولانى تر شود.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است